Η Ford πρόκειται να ανανεώσει την πλήρη γκάμα των LCV που κατασκευάζει τους επόμενους μήνες, σκοπεύοντας να θωρακίσει τη δεσπόζουσα θέση της στην ευρωπαϊκή αγορά. Μέχρι τότε βλέπουμε τα νέα βαν στη γραμμή παραγωγής και οδηγούμε πρωτότυπα του νέου E-Transit, του πρώτου ηλεκτρικού van της Ford, το οποίο φιλοδοξεί να πάρει τα πρωτεία και στην πολλά υποσχόμενη αυτή κατηγορία.
Από τη γραμμή παραγωγής σε δοκιμή στο δρόμο
Πριν από περίπου μία δεκαετία, το τμήμα ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της Ford είχε ανακοινώσει ότι σκόπευε να αλλάξει το σύνολο της γκάμας σε διάστημα 24 μηνών. Το εγχείρημα, και το δυσθεώρητο κόστος της επένδυσης, που ουσιαστικά δεν είχε προηγούμενο στην κατηγορία των LCV, δεν έπεισε τότε πολλούς.
Τα επαγγελματικά της Ford βασίζονταν σε σασί αρκετών ετών, το ιστορικό μπλε οβάλ δεν είχε καινοτομίες να επιδείξει, και η φίρμα ήθελε με κάθε τρόπο να ανέβει στην κατάταξη των ταξινομήσεων πανευρωπαϊκά –το μερίδιο αγοράς (8,5% το 2012) στην Ε.Ε., σίγουρα δεν ταίριαζε στην εταιρεία. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία.
Η Ford παρουσίασε την πιο μοντέρνα γκάμα LCV της Ευρώπης, και η οικογένεια των τεσσάρων Transit μαζί με το Ranger συνετέλεσαν ώστε η εταιρεία να κλείσει ήδη έξι συναπτά έτη στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων στην Ευρώπη, με 14,6% μερίδιο αγοράς πέρυσι, και τη φετινή χρονιά να «τρέχει» με ένα 14,9%. Ένα μικρό γκρουπ δημοσιογράφων από την επιτροπή κρίσης για το «Διεθνές Van της Χρονιάς» (Ivoty) βρεθήκαμε στην παραγωγική βάση της εταιρείας στο Kocaeli όπου είχαμε μια πρώτη αποκαλυπτική εικόνα του τι θα δούμε τους επόμενους μήνες, και να οδηγήσουμε για πρώτη φορά (πρωτότυπα) του νέου E-Transit.
Μονοκρατορία στα LCV
Η ξέφρενη πορεία των LCV της Ford είναι τόσο εντυπωσιακή, που δύσκολα σκέφτεται κάποιος ότι, πλησιάζει η ώρα για την παρουσίαση των οχημάτων νέας γενιάς, καθώς η ζήτηση για την υπάρχουσα γκάμα δείχνει να μην έχει πιάσει ακόμη ταβάνι, αφού όλα τα μεγέθη καταγράφουν ανοδικές τάσεις: το Transit Custom είναι το απόλυτο μπεστ σέλερ της ευρωπαϊκής αγοράς και πρώτο σε όλες τις κατηγορίες με μερίδιο 21,7% επί του συνόλου των ταξινομήσεων, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, ενώ το Ranger με 39% γράφει επιδόσεις που όμοιές τους δεν έχουμε ξαναδεί.
Τρώγοντας όμως έρχεται η όρεξη, και η αρχή έγινε με τα ολοκαίνουργια Transit Connect και Tourneo Connect, ενώ το 2023 ακολουθούν τα νέα Ranger –με παραγγελίες από τα τέλη του 2022– και τα Transit Custom και Tourneo Custom νέας γενιάς.
Εννοείται πως όλα τους θα συνοδεύονται και από φουλ ηλεκτρικές εκδόσεις, οι οποίες θα προστεθούν σε επιλογές ανάμεσα σε plug-in υβριδικά, «mild» υβριδικά και φυσικά πετρελαιοκίνητα, κάτι που θα οδηγήσει σε μία γκάμα με πρωτοφανή έκταση για τα δεδομένα της κατηγορίας. Όλα θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Ford Otosan, το κοινοπρακτικό σχήμα της Ford με την Otosan δηλαδή, στο Kocaeli της Τουρκίας –δίπλα στην αρχαία Νικομήδεια.
Όπως είναι ήδη γνωστό, στις γραμμές παραγωγής, θα κατασκευάζεται και το Transporter επόμενης γενιάς (ή όπως αλλιώς θα ονομάζεται) της Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα, με τις οικονομίες κλίμακας που αναμένεται να επιτευχθούν, να είναι σημαντικές.
Ταυτόχρονα, οι τεχνολογίες των δύο συνεταίρων, αναμένεται να βγαίνουν πιο γρήγορα στην αγορά, χάρη στο συγκεκριμένο joint venture. Η Ford ειδικότερα, έχει ανακοινώσει ότι, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα των LCV που κατασκευάζει θα είναι ικανά να κινηθούν (και) εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους, ενώ μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των πωλήσεων θα αφορούν σε plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Τα στελέχη της Ford γνωρίζουν φυσικά ότι, οι περισσότεροι πελάτες τους δεν θα κάνουν ένα άλμα στο… κενό, πηγαίνοντας από ντίζελ σε φουλ ηλεκτρικά, ή έστω plug-in υβριδικά, για αυτό και συνεχίζεται κανονικά η εξέλιξη νέων μηχανικών συνόλων εσωτερικής καύσης, τα οποία βέβαια θα διατίθενται σε κάποια (έστω και «ήπια») υβριδική διάταξη.
Όλα αυτά, απαιτούν ωκεανούς χρημάτων, με το εργοστάσιο στην Τουρκία να απορροφά πάνω από 2 δισ. ευρώ το προσεχές διάστημα, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες επεμβάσεις για την εκκίνηση παραγωγής των μοντέλων νέας γενιάς, αλλά και να θεμελιωθεί η μονάδα συναρμολόγησης μπαταριών και κατασκευής των ηλεκτρικών E-Transit. Όλα αυτά, είχαμε την ευκαιρία να τα δούμε από κοντά τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη.