Με 25,4 εκατομμύρια διελεύσεις οχημάτων το 2022, εκ των οποίων το 30% φορτηγά, οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά οι υπεύθυνοι του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου είναι πολλές και σύνθετες.
Βασικός στόχος και όραμα είναι η λειτουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα προσφέρει στους χρήστες το υψηλότερο δυνατό επίπεδο υποδομής και υπηρεσιών. Η εταιρεία εργάζεται για το ζωτικό θέμα της οδικής ασφάλειας με τρόπο ολοκληρωμένο, στρατηγικό και πρωτοπόρο, ώστε να φτάσει σε μηδενικά τροχαία ατυχήματα, στο περίφημο «Vision Zero», ως το 2050 ή και νωρίτερα. Πρόσφατα είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε στις σήραγγες των Τεμπών καθώς και στο κέντρο διαχείρισης Αυτοκινητόδρομου στο Μοσχοχώρι Λάρισας καταγράφοντας σημαντικά στοιχεία ως προς τον τρόπο χρήσης και λειτουργίας τους.
Κόπωση οδηγών βαρέων οχημάτων και δράση αντιμετώπισης
Η έρευνα του διοικητή Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας Λευτέρη Αναδιώτη με θέμα «Υπνηλία και κόπωση ως παράγοντας ατυχημάτων» που πραγματοποιήθηκε σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες οδηγούς είχε ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Να αναφέρουμε ότι από την ανάλυση των ατυχημάτων για το 2020, προέκυψε ότι τα 33 από τα 79 συνολικά τροχαία ατυχήματα προκλήθηκαν από τη μη τήρηση της δέουσας προσοχής από μέρους του οδηγού. Στη συντριπτική πλειοψηφία αυτών, η μη τήρηση της δέουσας προσοχής σχετίζεται με την κόπωση και την υπνηλία. Χαρακτηριστικό της έρευνας αποτελούν τα στατιστικά που καταγράφηκαν σε τυχαίους ελέγχους που έγιναν σε επαγγελματίες οδηγούς. Συγκεκριμένα, το 22% των επαγγελματιών οδηγών είχαν εμπλακεί σε ατύχημα τον τελευταίο χρόνο. Από αυτούς, το 88% ήταν υπέρβαροι και παχύσαρκοι, το 15% είχαν παθολογικά επίπεδα κόπωσης, το 18% είχαν χαμηλή ποιότητα ύπνου, το 10% είχαν παθολογικά επίπεδα ημερήσιας υπνηλίας και το 48% είχαν σωματική δραστηριότητα που αντιστοιχεί
σε άτομα με αναπηρία (κάτω από τα όρια της υποκινητικότητας).
Στην κατεύθυνση αυτή και για την αντιμετώπιση του προβλήματος δημιουργείται ένας χώρος ασφαλούς στάθμευσης βαρέων οχημάτων στο Αερινό Μαγνησίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της κόπωσης οδηγών βαρέων οχημάτων στις οδικές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων. Ο χώρος βρίσκεται στην τελική φάση κατασκευής και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του καλοκαιριού. Επιπρόσθετα, για να εντοπιστεί και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, εντείνεται η εκπαίδευση των αστυνομικών αρχών με θέμα την καλύτερη αστυνόμευση καθώς και τον έλεγχο των «ευφυών» ταχογράφων.
Αντιμετώπιση υπέρβαρων φορτίων
Υπολογίζεται ότι το 10% των κινούμενων φορτηγών στον αυτοκινητόδρομο είναι υπέρβαρα φορτωμένα και για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου ζητήματος έχουν ληφθεί σημαντικά μέτρα. Ένα από αυτά είναι το φορητό σύστημα στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων για την ενίσχυση της Αστυνόμευσης στα τμήματα τροχαίας αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας και Πιερίας. Παράλληλα προχωράει η εκπαίδευση του προσωπικού των Τμημάτων Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων στο σύστημα στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων. Επίσης η τροχαία έχει εξοπλιστεί με συστήματα υψηλής ταχύτητας ζύγισης εν κινήσει HS-WIM (High Speed - Weigh In Motion).
Αυτόματη ανίχνευση οχημάτων ADR
Μια επιπλέον πρωτοπόρος δράση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αποτελεί το σύστημα αυτόματης ανίχνευσης των οχημάτων ADR εντός των σηράγγων (μέσω καμερών LPR/ANPR) σε συνδυασμό με το σύστημα Weigh In Motion, το οποίο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την κλάση επικίνδυνου φορτίου και το βάρος των οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα ή εύφλεκτα υλικά μέσα στις σήραγγες.