Τροχοί & TIR

Συστήματα μετάδοσης ZF για ηλεκτρικά βαρέα φορτηγά

Η ΖF λανσάρει, κι ετοιμάζει για μαζική παραγωγή, την πληρέστερη γκάμα ηλεκτρικών εξαρτημάτων για τη γραμμή μετάδοσης κίνησης ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων όλων των κατηγοριών. Πρόκειται για το
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 18/11/2023 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η ΖF λανσάρει, κι ετοιμάζει για μαζική παραγωγή, την πληρέστερη γκάμα ηλεκτρικών εξαρτημάτων για τη γραμμή μετάδοσης κίνησης ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων όλων των κατηγοριών.

Πρόκειται για το eMobility kit, ή αν προτιμάτε, πακέτο ηλεκτρικής κινητικότητας για επαγγελματικά οχήματα. Σε αυτό περιλαμβάνονται όλα τα κύρια εξαρτήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης που χρειάζονται οι πελάτες (κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων) της ZF προκειμένου να μετατρέψουν μία πλατφόρμα τους για συμβατικό (pick up, λεωφορείο, φορτηγό) όχημα σε αμιγώς, ή μερικώς ηλεκτρική: κεντρικοί ηλεκτρικοί άξονες, ηλεκτρικά μοτέρ για συμβατικούς άξονες και πλειάδα ηλεκτρικών εξαρτημάτων (eComponents) για ελαφρά, μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα (έως 44 τόνους μικτού) υπήρχαν σε πλήθος οχημάτων προς επίδειξη στα κεντρικά του κατασκευαστή στο Φρίντριχσχαφεν της Γερμανίας, σε εκδήλωση για εκπροσώπους του ειδικού Τύπου. 

Σε παγκόσμια πρώτη παρουσιάστηκαν τα AxTrax 2, AxTrax 2 dual, ενώ υπήρχε και το ήδη γνωστό, κεντρικά τοποθετημένο διπλό ηλεκτρικό μοτέρ CeTrax 2 dual. Συνολικά, η ZF προσφέρει τώρα, φουλ ηλεκτρικά, κεντρικά τοποθετημένα μοτέρ, e-axles και eComponents. Το μέγεθος του εγχειρήματος δεν έχει προηγούμενο, καθώς όλα όσα είδαμε στη Γερμανία μπαίνουν σύντομα σε μαζική παραγωγή στα εργοστάσια της ZF σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα. Το T&T ήταν το μοναδικό μέσο ενημέρωσης από Ελλάδα που παρευρέθηκε στην εκδήλωση ZF Global Technology Day 2023, όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε συγκεντρωμένες όλες τις νέες, κυρίως ηλεκτρικές, τεχνολογίες του προμηθευτή. 

Ο AxTrax 2 (εδώ στη μονή εκδοχή του) μπορεί να  τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε όχημα παραγωγής  με ελάχιστες τεχνικές επεμβάσεις
Ο AxTrax 2 (εδώ στη μονή εκδοχή του) μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε όχημα παραγωγής με ελάχιστες τεχνικές επεμβάσεις

Παγκόσμια πρεμιέρα για τον ηλεκτρικό άξονα AxTrax 2 για φορτηγά 

Η βασική αρχή του σχεδιασμού του AxTrax 2 ήταν οι όσο το δυνατόν πιο συμπαγείς διαστάσεις, ώστε και ο ωφέλιμος όγκος της καμπίνας να μην επηρεάζεται, και το απόβαρο να αυξηθεί. Τα συγκεκριμένα ηλεκτρικά εξαρτήματα μπορούν να συνδυαστούν με όλα τα κρίσιμα στοιχεία της γραμμής μετάδοσης κίνησης (π.χ., πέδηση) όλων των κατασκευαστών οχημάτων καθώς και με σειρά τεχνολογιών υποβοήθησης οδήγησης όπως το ADAS. Επιπλέον, η CAN-bus των ηλεκτρικών αξόνων της σειράς AxTrax 2 μπορεί εύκολα να συλλέγει πληροφορίες από τα συστήματα τηλεματικής κάθε οχήματος. Οι νέοι άξονες AxTrax 2 διατίθενται σε δύο διαμορφώσεις: AxTrax 2 με συνεχή μέγιστη ισχύ και AxTrax 2 dual με δύο ενσωματωμένα μοτέρ για βαριές μεταφορικές εφαρμογές συνολικής ισχύος 380 kW. Αμφότερα τα AxTrax 2 είναι σχεδιασμένα για να αντικαταστήσουν τον θερμικό κινητήρα, το (συμβατικό) κιβώτιο ταχυτήτων –όλες οι εκδόσεις συνδυάζονται με ενσωματωμένο κιβώτιο με τρεις σχέσεις, το κεντρικό διαφορικό και τον συμβατικό κινητήριο άξονα σε κάθε όχημα στο οποίο θα τοποθετηθούν. 

Το ήδη γνωστό ηλεκτρικό, κεντρικά τοποθετημένο, μοτέρ CeTrax 2 dual  υπήρχε επίσης διαθέσιμο (για συνοδήγηση) στην εκδήλωση της ZF
Το ήδη γνωστό ηλεκτρικό, κεντρικά τοποθετημένο, μοτέρ CeTrax 2 dual υπήρχε επίσης διαθέσιμο (για συνοδήγηση) στην εκδήλωση της ZF

Οι μηχανικοί εξέλιξης της ZF θεωρούν ότι, με τους συγκεκριμένους e-axles «λύνονται» τα χέρια των συναδέλφων τους στους κατασκευαστές βαρέων οχημάτων καθώς, θα μπορούν εφεξής να σχεδιάζουν πιο αεροδυναμικά μοντέλα, τα οποία επίσης θα προσφέρουν και μεγαλύτερο χώρο για τοποθέτηση μπαταριών και νέων συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. 

Εφαρμογή και σε τρέιλερ 

Οι νέοι άξονες της ZF χαρακτηρίζονται επίσης από την modular αρχιτεκτονική τους, η οποία τους επιτρέπει να τοποθετηθούν και σε υφιστάμενα οχήματα παραγωγής, καθώς ακόμη και σε ημιρυμουλκούμενα. Σε αυτή την περίπτωση, το AxTrax 2 μπορεί να ανακτήσει ενέργεια κατά την πέδηση, η οποία αποθηκεύεται προσωρινά σε μία μπαταρία, και από εκεί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να λειτουργήσει υποστηρικτικά στην κίνηση ολόκληρου του συρμού, μειώνοντας παράλληλα τη συνολική κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας –ανάλογα με το αν ο τράκτορας διαθέτει θερμικό κινητήρα ή είναι αμιγώς ηλεκτρικός. Η ZF τέλος υποστηρίζει ότι, το τρέιλερ με ηλεκτρικό άξονα προσδίδει και καλύτερη οδική συμπεριφορά στον συρμό. 

Η βασική ιδέα είναι απλή, και γι’ αυτό εξαιρετικά ενδιαφέρουσα: ένα κουτί το οποίο περιλαμβάνει το ηλεκτρικό μοτέρ, τη μπαταρία, το ηλεκτρονικό μάνατζμεντ της μπαταρίας και το σύστημα ελέγχου ψύξης, μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε τρέιλερ και να λειτουργήσει άμεσα ως «plug and play» με ένα μόνο φις. Η πιο ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι ότι, πέρα από την εξοικονόμηση καυσίμου ή ενέργειας, η συγκεκριμένη λύση συνδέει όλα τα συστήματα ελέγχου τράκτορα και ημιρυμουλκούμενου. Επί της ουσίας, από τη στιγμή που μπορεί να τοποθετηθεί και σε οποιοδήποτε συμβατικό όχημα, η ZF έχει βαλθεί να μετατρέψει όλα τα υπάρχοντα φορτηγά σε, τρόπον τινά, υβριδικά. Επίσης, αν τοποθετηθεί σε τρέιλερ το οποίο είναι κοτσαρισμένο σε ηλεκτρικό τράκτορα, λειτουργεί ως range extender. 

Τα ηλεκτρονικά αποφασίζουν αν η αποθηκευμένη ενέργεια θα χρησιμοποιηθεί για να συνδράμει τον τράκτορα, ή να αναλάβει να παρέχει ενέργεια στους επονομαζόμενους δευτερεύοντες καταναλωτές, όπως διάφορες αντλίες ή το σύστημα κλιματισμού. Σημαντική βοήθεια τέλος, δίνει το συγκεκριμένο σύστημα και στη διάρκεια μανουβραρίσματος σε ράμπα φορτοεκφόρτωσης ή στην όπισθεν. 

Οι μηχανικοί μας είπαν ότι, σε κανονική χρήση σε δρομολόγιο, μπορεί να επιτευχθεί μείωση της κατανάλωσης έως και 18%. Αρχικά, καθώς από κάπου θα έπρεπε να ξεκινήσουν, θα τοποθετείται κυρίως σε θαλάμους και κουρτίνες, καθώς αυτά αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων στους δρόμους, αλλά σταδιακά θα υπάρξουν εκδόσεις για κάθε είδους διαμόρφωση. 

Συνολικά, η ΖF προσφέρει πλέον ηλεκτρικά εξαρτήματα γραμμής μετάδοσης κίνησης τα οποία είναι εξαρχής σχεδιασμένα για τα υπάρχοντα (και μελλοντικά) βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Χάρη στην modular κατασκευή τους, αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε στο σύνολό τους σε ένα π.χ., τράκτορα, ή να συνδυαστούν με την υπάρχουσα τεχνολογία του κάθε κατασκευαστή. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται e-motor (PSM), inverter από καρβίδιο του πυριτίου (SiC), μονάδα ελέγχου ολόκληρου του e-drive και κιβώτια ταχυτήτων, όλα τους με διεπαφή (interface) συμβατή με τα οχήματα μαζικής παραγωγής. 

Mε ηλεκτρική γραμμή μετάδοση κίνησης οι γνωστοί ελκυστήρες της Terberg
Mε ηλεκτρική γραμμή μετάδοση κίνησης οι γνωστοί ελκυστήρες της Terberg

Παγκόσμιος ηγέτης 

Η ZF συνεχίζει την ξέφρενη πορεία που ξεκίνησε πριν από περίπου μία οχταετία, ευρισκόμενη σταθερά μεταξύ των τριών-τεσσάρων πρώτων σε πωλήσεις, προμηθευτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Στα επαγγελματικά οχήματα ειδικότερα, μετά την εξαγορά των TRW Inc. –με 12 δισ. ευρώ το 2015- και Wabco (7 δισ., το 2020), είναι πλέον ο παγκόσμιος ηγέτης. Το 2022, ιδρύθηκε ξεχωριστή επιχειρηματική μονάδα με την ονομασία Commercial Vehicles Solutions, ή CVS χάριν συντομίας. Οι μέχρι πρότινος ανεξάρτητες μονάδες τεχνολογίας σασί για επιβατικά οχήματα και ενεργητικής ασφάλειας, συγχωνεύονται σε μία καινούργια η οποία ονομάζεται Chassis Solutions. Όλες οι μεταβολές στην επιχειρηματική διάρθρωση και η μαζική παραγωγή των νέων ηλεκτρικών εξαρτημάτων ξεκινούν στις αρχές του 2024. Η εταιρεία, με τζίρο άνω των 42 δισ. ανά έτος, παραμένει ιδιωτική και δεν είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο.

Στο ίδιο τεύχος #425

Μολών Λαβέ power.
Οδηγούμε το νέο ηλεκτρικό Mercedes-Benz eActros 600
Το Scania Castrosua είναι διαθέσιμο σε δύο διαφορετικές εκδόσεις  μπαταριών, τη μικρότερη με χωρητικότητα 416 kWh και μια έκδοση  με πέντε μπαταρίες και χωρητικότητα 520 kWh.
Η BYD έλαβε μέρος με τέσσερα ηλεκτρικά μοντέλα της, κατάλληλα  για αστικές και υπεραστικές μεταφορές.
PreviousNext