Στον χορό της ηλεκτροκίνησης περνά και η Scania για τα φορτηγά μακρινών αποστάσεων, παρουσιάζοντας σε μια ομάδα ευρωπαίων δημοσιογράφων στο Södertälje της Σουηδίας τους ηλεκτροκίνητους τράκτορες 45 R και 45 S.
Εκεί βρέθηκε και ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ο οποίος πέρασε από τη θέση οδήγησης, καταγράφοντας τις πρώτες εντυπώσεις, από τους δύο διαθέσιμους τράκτορες προπαραγωγής. Δύναμη έλξης, αδιάκοπη ισχύς και υψηλή αποδοτικότητα είναι μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα ηλεκτρικά 45 R και 45 S στους οδηγούς τους. Η μετάβαση της σουηδικής εταιρείας σε καθαρές μεταφορές χωρίς εκπομπές ρύπων, επιτυγχάνεται με δύο ισχυρά σύνολα τα οποία είναι κατάλληλα για εθνική, αλλά και διεθνή μεταφορά. Ας τα γνωρίσουμε.
Στον δρόμο με το Scania 45 S
Περνάμε στην καμπίνα του 45 S η οποία να αναφέρουμε ότι δεν έχει καμία αλλαγή σε σχέση με τη συμβατική έκδοση. Στον ψηφιακό πίνακα οργάνων κυριαρχούν οι ενδείξεις για το επίπεδο φόρτισης των μπαταριών, την ανάκτηση ενέργειας και τη γενικότερη κατάσταση της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης. Αντίστοιχα, παρατηρούμε ότι όλα τα χειριστήρια και οι διακόπτες είναι οι ίδιοι με τα συμβατικά Scania, επομένως η εξοικείωση του οδηγού είναι άμεση. Γυρνώντας το κλειδί, πατώντας παράλληλα το φρένο, ο ηλεκτροκινητήρας ενεργοποιείται εντελώς αθόρυβα. Ο δείκτης από τη θέση μηδέν (Ο) περνάει στο Ready και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε. Από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού ενεργοποιείται η οδήγηση (D), η όπισθεν (R) και η νεκρά (Ν). Επιλέγοντας τη D και πατώντας το γκάζι απενεργοποιείται αυτόματα το χειρόφρενο και ξεκινούμε.
Αυτό που εντυπωσιάζει από τα πρώτα μέτρα είναι η αθόρυβη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα. Δεν ακούγεται ο παραμικρός ήχος, ιδιαίτερα στις χαμηλές ταχύτητες όπου υπάρχει παντελής απουσία θορύβων. Στις υψηλότερες ταχύτητες οι μοναδικοί ήχοι που περνάνε στο εσωτερικό είναι κυρίως οι αεροδυναμικοί.
Πώς είναι όμως στην οδήγησή του το 45 S; Καταρχάς οι ρεπρίζ του, τόσο από στάση όσο και εν κινήσει είναι εξαιρετικές. Τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν απίστευτα γρήγορα, σε σημείο που να ξεχνάς ότι οδηγείς ένα όχημα μικτού βάρους 40 τόνων. Οι έξι σχέσεις στο κιβώτιο εναλλάσσονται τόσο ομαλά, χωρίς να μπορεί καν να τις αντιληφθεί ο οδηγός, παρά μόνο αν δει τη σχετική ένδειξη στο καντράν. Εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι οδηγώντας το 45 S σε ανηφόρα με κλίση 8%, τραβήξαμε το πόδι μας από το γκάζι, για να πέσει η ταχύτητα και ενδεχομένως να «κρεμάσει» ο ηλεκτροκινητήρας. Ωστόσο, πατώντας απότομα το γκάζι παρατηρήσαμε ότι η ταχύτητα ανέβηκε από τα 43χλμ/ώρα στα 60χλμ/ώρα με χαρακτηριστική ευκολία, έχοντας επιλεγμένη την τρίτη σχέση στο κιβώτιο. Σε άλλο ανηφορικό σημείο της ίδιας διαδρομής, επίσης με 8% κλίση, ξεκινήσαμε το όχημα από στάση. Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο εντυπωσιακό. Συνεχόμενη και αδιάκοπη ισχύς, τρομερή ελκτική ικανότητα και επίτευξη υψηλής ωριαίας ταχύτητας μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Αντίστοιχα στην κατηφόρα χρησιμοποιώντας το σύστημα πέδησης επιτυγχάνεται ανάκτηση ενέργειας, αυξάνοντας έτσι το εύρος των χιλιομέτρων. Να σημειώσουμε ότι τόσο η κύρια όσο και η δευτερεύουσα πέδηση είναι πολύ αποδοτικές, τόσο στις χαμηλές όσο και στις υψηλές ταχύτητες.
Από εκεί και πέρα τα ηλεκτρικά Scania διατηρούν τα γνώριμα και επιτυχημένα χαρακτηριστικά των συμβατικών εκδόσεων, με εξαιρετική θέση οδήγησης, τέλεια ορατότητα και φυσικά ακριβές σύστημα διεύθυνσης.