Η τεχνολογία φορτηγών διαφέρει σημαντικά από ήπειρο σε ήπειρο και κάθε προσπάθεια να εξαγάγει ένας προμηθευτής κάποιο εξάρτημα σε άλλη αγορά απαιτεί μεγάλες επενδύσεις, προσαρμογές και ιδιαίτερη προσπάθεια.
Στην αμερικανική Hendrickson το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά. Έτσι, όταν πριν από τέσσερα χρόνια πήραν την απόφαση να φέρουν στη Γηραιά Ήπειρο μία παντελώς άγνωστη σε αυτή την πλευρά του Ατλαντικού ανάρτηση, την Ultimaax για tandem πίσω άξονες, ήξεραν ότι, θα έπρεπε να τα δώσουν «όλα», και ο δρόμος μέχρι να τα καταφέρουν ήταν μακρύς και γεμάτος εμπόδια.
Η απόφαση των στελεχών του γνωστού προμηθευτή μαρτυρά προφανώς υψηλή αυτοπεποίθηση και φιλοδοξία, και τώρα μετά την πρώτη δοκιμή του τελικού προϊόντος σε πραγματικές συνθήκες, μπορούμε να έχουμε μία καλή ιδέα για το τι ακριβώς σημαίνει αυτό για την Ευρώπη αλλά και την ελληνική αγορά.
Οι μαγικές ιδιότητες των ελαστομερών
Η κύρια ερώτηση που είχαμε στο μυαλό μας όταν ξεκινήσαμε να δούμε από κοντά και να δοκιμάσουμε την ανάρτηση Ultimaax, ήταν γιατί η Hendrickson αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ελαστομερή για να την κατασκευάσει. Η απάντηση είναι, όπως όλες οι μεγάλες ιδέες, συγκλονιστικά απλή: τα ελαστομερή έχουν μία συνεχώς μεταβαλλόμενη σύσταση. Αν λ.χ., πυροβολήσεις με μία καραμπίνα ένα ελαστομερές, η επιφάνειά του θα συμπεριφερθεί με τη σκληράδα ενός τοίχου από μπετόν.
Αν όμως ασκήσεις προοδευτική πίεση, τα ελαστομερή αποκρίνονται με πολύ ήπιο τρόπο. Τι σημαίνουν όλα αυτά για την ανάρτηση ενός φορτηγού; Σε αντίθεση με την γραμμική (μέχρι ενός σημείου) απόκριση ενός παραβολικού ελατηρίου, το οποίο όταν υπερβεί ένα συγκεκριμένο όριο φόρτισης «τερματίζει», και κοπανάει, τα ελαστομερή είναι πολύ πιο προοδευτικά και εξαλείφουν πλήρως τις άγαρμπες αντιδράσεις όταν το όχημα περνάει πάνω από ανωμαλίες του εδάφους.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, η Ultimaax δεν σπάει ποτέ, ενώ όσο πιο πολύ φορτωμένο είναι το όχημα, τόσο η απόσβεση σκληραίνει, με ιδανικό όμως τρόπο. Ένα από τα πιο «σπέσιαλ» χαρακτηριστικά της Ultimaax είναι ότι δύο ξεχωριστά κομμάτια από ελαστομερή μιμούνται τη λειτουργία σε tandem: κάθετα τοποθετημένες στρώσεις υλικού που ονομάζονται shear springs, είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία της ανάρτησης όταν το όχημα είναι χωρίς, ή με λίγο φορτίο. Ενώ, αν είναι στο μέγιστο του μικτού, αναλαμβάνουν δουλειά δύο μεγάλα κωνικά μπλοκ ελαστομερούς.