Τροχοί & TIR

Οδηγούμε τα πρώτα Renault Master υδρογόνου παραγωγής

Η Renault ως γαλλική εταιρεία διακρίνεται από τις συχνά πρωτοποριακές και σε κάποιες περιπτώσεις, εκκεντρικές επιλογές της σε όλες τις κατηγορίες όπου δραστηριοποιείται, των LCV μη εξαιρουμένων. Το
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 14/01/2024 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Renault ως γαλλική εταιρεία διακρίνεται από τις συχνά πρωτοποριακές και σε κάποιες περιπτώσεις, εκκεντρικές επιλογές της σε όλες τις κατηγορίες όπου δραστηριοποιείται, των LCV μη εξαιρουμένων. Το σλόγκαν «εφευρέτες και δημιουργοί» που συνόδευε όλες τις καμπάνιες του κατασκευαστή για χρόνια, ήταν μάλλον το πιο ταιριαστό στην ιστορία της εταιρείας. 

Σε αυτό το πνεύμα, η νέα επιχειρηματική μονάδα της Renault ονόματι Hyvia, που δημιουργήθηκε με αποκλειστικό αντικείμενο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με καύσιμο το υδρογόνο, μόλις ξεκίνησε τις πωλήσεις των Master Van H2-Tech με κυψέλες καυσίμου και καύσιμο το υδρογόνο

Η Hyvia είναι το αποτέλεσμα της κοινοπραξίας Renault Group  και Plug με σκοπό την εξέλιξη, κατασκευή και (κυρίως) πώληση ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με καύσιμο το υδρογόνο
Η Hyvia είναι το αποτέλεσμα της κοινοπραξίας Renault Group και Plug με σκοπό την εξέλιξη, κατασκευή και (κυρίως) πώληση ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με καύσιμο το υδρογόνο

Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο van μαζικής παραγωγής της κατηγορίας με παρόμοια γραμμή μετάδοσης κίνησης, το οποίο θα καταλήξει σε μικρούς και μεσαίους πελάτες, και όχι για κάποιο πιλοτικό πρόγραμμα που απευθύνεται συνήθως σε πολυεθνικούς κολοσσούς. Η αρχή έγινε από την αντιπροσωπεία Stam της Renault στο Amersfoort της Ολλανδίας, και έπεται, άμεσα, (πανευρωπαϊκή) συνέχεια. Η Hyvia είχε αποκαλύψει το πρωτότυπο το 2021, και την έκδοση παραγωγής το 2022, στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού. Η έγκριση τύπου ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2023, και πλέον το Master υδρογόνου κυκλοφορεί στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ο συντάκτης του T&T, Βασίλης Δαραμούσκας, βρέθηκε στο Παρίσι για την πρεμιέρα των Master Van H2-Tech παραγωγής, καθώς και την πρώτη οδήγηση των συγκεκριμένων οχημάτων από δημοσιογράφους του Ειδικού Τύπου.

Στο δρόμο και το πρατήριο 

Η εκδήλωση της Renault είχε μία πολύ ενδιαφέρουσα παράμετρο, πέρα από την οδήγηση των Master για πρώτη φορά. Εκτός από την εμπειρία του να οδηγείς το πιθανότατα πιο τεχνολογικά προηγμένο μεγάλο van με πινακίδες κυκλοφορίας, πήγαμε σε πρατήριο υδρογόνου για να φουλάρουμε τα ρεζερβουάρ –αμφότερα είναι σκηνές που δεν τις λες και καθημερινές. Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. 

Άπαντες πλέον γνωρίζουν ότι, μέσα στο 2024 οι πελάτες θα μπορούν να παραγγείλουν το Master νέας γενιάς, το οποίο παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρώτη στην έκθεση Solutrans, και το οποίο έχουμε ήδη οδηγήσει (στην ηλεκτρική εκδοχή του) σε πίστα, ως όχημα προπαραγωγής. Πέρα από ντίζελ και ηλεκτρικό, θα προσφέρεται και σε έκδοση με κυψέλες καυσίμου, αλλά η γραμμή μετάδοσης κίνησης των Master νέας γενιάς, θα είναι ουσιαστικά η ίδια με τα οχήματα που παρουσιάζουμε στα επόμενες γραμμές, με διαφορετική αρχιτεκτονική και πακετάρισμα. Ως προς τα τεχνικά και τα στοιχεία εκμετάλλευσης του Renault, τα ρεζερβουάρ γεμίζουν σε μόλις 5 λεπτά, και με 6,4 κιλά (4 δεξαμενές των 1,6 κιλών έκαστη) υδρογόνου (στα 700 bar) το van έχει αυτονομία 400 χιλιόμετρα. Το Renault Master Van H2-Tech διαθέτει ωφέλιμο όγκο φόρτωσης 12,3 κυβικά μέτρα, ύψος στην «κλούβα» 1.80 μέτρα, fuel cell των 30 kW, ηλεκτρικό μοτέρ 57 kW, και μπαταρία 33 kWh. Το ωφέλιμο φορτίο ανέρχεται στα 1.086 κιλά, ενώ το απόβαρο είναι 2.854 κιλά. Όπως γίνεται αντιληπτό, fuel cell, μπαταρίες, ρεζερβουάρ και άλλα παρελκόμενα προσθέτουν βάρος σε σχέση με ένα πετρελαιοκίνητο Master, με αποτέλεσμα το μικτό να πηγαίνει στα 3.940 κιλά. Άρα το όχημα είναι κατηγορίας N2, πλην όμως, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ψηφίσει εξαίρεση για οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, και το Master μπορεί να οδηγηθεί και με ερασιτεχνικό δίπλωμα οδήγησης. 

Η αυτονομία των 400  χιλιομέτρων επιτρέπει τα δρομολόγια και εκτός του αστικού ιστού
Η αυτονομία των 400 χιλιομέτρων επιτρέπει τα δρομολόγια και εκτός του αστικού ιστού

Το όχημα είναι αρχιτεκτονικής «Dual Power», είναι δηλαδή υβριδικό, παίρνοντας ενέργεια από τις κυψέλες καυσίμου και την μπαταρία. Κύριος σκοπός της μπαταρίας είναι να φροντίζει να υποβοηθά τις κυψέλες καυσίμου και κατά συνέπεια να εξασφαλίζει τη μακροζωία τους –εκτιμώμενη διάρκεια ζωής των fuel cell γύρω στις 20.000 ώρες.

Φορητά πρατήρια υδρογόνου

Το προαίωνιο ζητούμενο της ανάπτυξης ενός επαρκούς δικτύου διανομής, αποθήκευσης και διάθεσης υδρογόνου ως καυσίμου συνεχίζει να είναι ένας από τους κύριους ανασταλτικούς παράγοντες της εμπορικής αποδοχής των οχημάτων με κυψέλες καυσίμου. Hyvia και Hywell αποτάθηκαν στη γαλλική εταιρία Atawey, η οποία σχεδιάζει και κατασκευάζει μικρά πρατήρια υδρογόνου. Πρόκειται για δημόσιους σταθμούς ανεφοδιασμού, χωρητικότητας 100 κιλών υδρογόνου, που αρκούν για να τροφοδοτούνται 20 με 25 οχήματα fuel cell την ημέρα. Το κύριο πλεονέκτημα αυτών των πρατηρίων είναι προφανές: δεν χρειάζεται αναζήτηση κάποιου επιχειρηματία για να επενδύσει, αφού Hyvia, Hywell και Atawey τα τοποθετούν αν βρεθούν επιχειρήσεις σε κάποια περιοχή με οχήματα με fuel cell LCV, οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση στην αντλία με ευνοϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, νοικιάζοντας ουσιαστικά τη χρήση της αντλίας.

Περισσότερα για το Renault Master υδρογόνου θα διαβάσετε στο τεύχος Ιανουαρίου - Βρείτε το εδώ

PreviousNext