Τροχοί & TIR

Μεταφορά Χριστουγεννιάτικων ελάτων

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ από πού ξεκινάει το ταξίδι των ελάτων για να φτάσουν στις πόλεις και να γίνουν χριστουγεννιάτικα δέντρα στολίζοντας σπίτια, καταστήματα και πλατείες; Η απάντηση είναι από τη Βό
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 13/01/2024 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ από πού ξεκινάει το ταξίδι των ελάτων για να φτάσουν στις πόλεις και να γίνουν χριστουγεννιάτικα δέντρα στολίζοντας σπίτια, καταστήματα και πλατείες; Η απάντηση είναι από τη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα από το χωριό Ταξιάρχης Χαλκιδικής σε υψόμετρο 1.200 μέτρων. 

Οι ελατοπαραγωγοί του χωριού αλλά και της ευρύτερης περιοχής έχουν ως κύρια ενασχόληση την καλλιέργεια και εμπορία ελάτων, μια δραστηριότητα με ιστορία αρκετών χρόνων. Κάθε χρόνο από τις 20 Νοεμβρίου ξεκινάει η κοπή, το φόρτωμα και εν συνεχεία η μεταφορά τους στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις. Επίσης αποστέλλονται και στο εξωτερικό, σε χώρες όπως η Κύπρος και η Αλβανία. Το φορτηγό πρωταγωνιστεί και σε αυτή τη μεταφορά η οποία εξασφαλίζει αρκετό έργο σε πολλά φορτηγά Δ.Χ. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ακολουθεί τον Βαγγέλη Μουστάκα και τον Χρήστο Φασούλα σε ένα ξεχωριστό δρομολόγιο από τα Φάρσαλα στον Ταξιάρχη Χαλκιδικής με τελικό προορισμό την Αθήνα. 

Στο συρόμενο φορτώνονται από 400 μέχρι 500 έλατα και το βάρος τους ποικίλει, από 20 μέχρι 30 κιλά το καθένα.
Στο συρόμενο φορτώνονται από 400 μέχρι 500 έλατα και το βάρος τους ποικίλει, από 20 μέχρι 30 κιλά το καθένα.

Φάρσαλα - Θεσσαλονίκη 

Το δρομολόγιό μας ξεκινάει από τα Φάρσαλα όπου βρίσκεται η έδρα του Βαγγέλη Μουστάκα. Να αναφέρουμε ότι η εθνική οδός Λάρισας - Φαρσάλων μετά την επέλαση της κακοκαιρίας Ντάνιελ δυστυχώς έχει αφεθεί στο έλεός της. Οι ζημιές που έγιναν είναι πολλές, με καταστροφή του οδοστρώματος σε αρκετά σημεία το οποίο δεν έχει επιδιορθωθεί ακόμη. Απαιτείται μεγάλη προσοχή από τους οδηγούς, ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες, για την αποφυγή ατυχήματος. Να υπενθυμίσουμε ότι στην εθνική οδό Λάρισας - Φαρσάλων απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων άνω των 3.5 τόνων, καθώς υπάρχει απαγορευτικό στο χωριό Καρυές, και επιτρέπεται μόνο σε όσα έχουν ειδική άδεια. 

Λάρισα - Θεσσαλονίκη 

Από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη είναι το πιο εύκολο τμήμα του δρομολογίου καθώς ως γνωστόν οι οδηγοί κάνουν χρήση του αυτοκινητόδρομου. Στα θετικά πρέπει να σημειώσουμε και την επιδιόρθωση του δρόμου από το Κλειδί μέχρι τη Θεσσαλονίκη, με καινούργια άσφαλτο στα περισσότερα σημεία. Κάποια λίγα κομμάτια που έμειναν, ελπίζουμε να αποκατασταθούν σύντομα. 

Το συρόμενο του Βαγγέλη Μουστάκα με κατεύθυνση το χωριό Ταξιάρχης Χαλκιδικής.
Το συρόμενο του Βαγγέλη Μουστάκα με κατεύθυνση το χωριό Ταξιάρχης Χαλκιδικής.

Θεσσαλονίκη - Ταξιάρχης τρεις διαδρομές 

Να αναφέρουμε ότι από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το χωριό Ταξιάρχης Χαλκιδικής είναι διαθέσιμες τρεις διαδρομές. Η πρώτη μέσω Θέρμης απόστασης 80 χιλιομέτρων, ο υπολογισμός γίνεται από τα διόδια Ωραιοκάστρου και η δεύτερη μέσω Ζαγκλιβερίου ίδιας χιλιομετρικής απόστασης με την πρώτη. Η τρίτη διαδρομή είναι μέσω Εγνατίας οδού, η οποία περιλαμβάνει επιπλέον διόδια, απόστασης 114 χιλιομέτρων. Εμείς επιλέγουμε την πρώτη η οποία είναι και πιο σύντομη χρονικά. 

Περιφερειακός Θεσσαλονίκης 

Εξαιτίας της κατασκευής του Fly Over στον Περιφερειακό Θεσσαλονίκης οι καθυστερήσεις πλέον είναι τεράστιες, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής. Καθημερινά σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων, με τις αντοχές των οδηγών να φτάνουν στο τέρμα. Η κατάσταση πρόκειται να γίνει ακόμη πιο δύσκολη τους καλοκαιρινούς μήνες, με την έλευση τουριστών (κυρίως από τα Βαλκανικά κράτη) που θα έχουν προορισμό τις παραλίες της Χαλκιδικής. Το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί σε βάθος τετραετίας, οπότε όλοι οι οδηγοί πρέπει να οπλιστούν με υπομονή, αφού η Πολιτεία δεν φαίνεται να προσφέρει λύση στο πρόβλημα. 

Θέρμη - Ταξιάρχης 

Από τη Θέρμη μέχρι το χωριό Γαλάτιστα Χαλκιδικής ο δρόμος είναι με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και καθημερινά δέχεται επίσης σημαντικό όγκο οχημάτων. Η σήμανση είναι καλή και οι οδηγοί δεν πρόκειται να αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα. Αρκεί βέβαια να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, όπως ορίζουν και οι πινακίδες με τα όρια ταχύτητας. Από το Παλαιόκαστρο ξεκινάει το πιο δύσκολο κομμάτι της διαδρομής με συνεχόμενη ανάβαση και πολλές στροφές καθώς το φορτηγό κινείται πλέον σε ορεινή διαδρομή με αρκετό υψόμετρο. Αυτό βέβαια συνεπάγεται κακές καιρικές συνθήκες το χειμώνα, με χιόνια, πάγο, ομίχλη και φυσικά ολισθηρό οδόστρωμα. 

Τα έλατα φορτώνονται με προσοχή για να μη χτυπηθούν, ώστε να παραδοθούν σε άριστη κατάσταση στους πελάτες τους
Τα έλατα φορτώνονται με προσοχή για να μη χτυπηθούν, ώστε να παραδοθούν σε άριστη κατάσταση στους πελάτες τους

Στην καρδιά της ελατοπαραγωγής 

Το χωριό Ταξιάρχης Χαλκιδικής είναι ξακουστό για τα έλατα που προορίζονται για χριστουγεννιάτικα δέντρα. Εκεί θα συνομιλήσουμε με τον ελατοπαραγωγό Χρήστο Μπίτσιο ο οποίος μας αναφέρει σχετικά: «Κάθε χρόνο κόβουμε διαφορετικές ποσότητες ελάτων, ανάλογα με τη ζήτηση. Μετά την εποχή του κορονοιού έχουμε συνεχώς ανοδική πορεία. Φέτος μπορεί να ξεπεράσουμε και τα 30.000 έλατα. Για να κόψουμε ένα έλατο πρέπει να ασχοληθούμε αρκετά μαζί του όλη τη διάρκεια του έτους και να το συντηρήσουμε σωστά. Από το καλοκαίρι σημαδεύουμε ποια έλατα πρέπει να κόψουμε, τα οποία θα έχουν ύψος δύο με δυόμιση μέτρα. Ο κόσμος μας προτιμάει γενικά λόγω της καλής ποιότητας ελάτων που εξασφαλίζουμε τα οποία διατηρούνται στα σπίτια περίπου μέχρι την εορτή των Φώτων τον Ιανουάριο. Στέλνουμε έλατα σε αρκετές περιοχές της χώρας μας αλλά η κυρία αγορά μας είναι η Αθήνα που τραβάει τον περισσότερο όγκο και δεύτερη η Θεσσαλονίκη. Στέλνουμε και στο εξωτερικό προς Κύπρο και Αλβανία όπου επίσης παρατηρούμε αυξητικές τάσεις. Γενικά είναι ένα επάγγελμα που απασχολεί πολύ ντόπιο κόσμο και αυτό μας έχει βοηθήσει σημαντικά για να μείνουμε στον τόπο μας». 

Φόρτωμα στα φορτηγά 

Στα τέλη Νοεμβρίου σε καθημερινή βάση στον Ταξιάρχη Χαλκιδικής αλλά και στην ευρύτερη περιοχή ανεβαίνουν δεκάδες φορτηγά, κυρίως συρόμενα, για να φορτώσουν. Εκείνη την ώρα ξεκινάει το φόρτωμα και ο Βαγγέλης Μουστάκας ο οποίος μας αναφέρει σχετικά. «Αυτή τη μεταφορά την κάνω εδώ και πολλά χρόνια, όπως και αρκετοί συνάδελφοί μου οι οποίοι φορτώνουν έλατα. Είναι μια ξεχωριστή μεταφορά για μένα, καθώς μας βάζει καλύτερα θα έλεγα στο πνεύμα των εορτών και των Χριστουγέννων. Στο συρόμενο φορτώνουμε με γερανό περίπου 400 με 500 έλατα, των οποίων το βάρος ποικίλει, από 20 μέχρι 30 κιλά το καθένα. Φορτώνονται πολύ προσεκτικά για να μη χτυπηθούν μεταξύ τους γιατί προορίζονται για χριστουγεννιάτικα δέντρα, οπότε πρέπει να έχουν την ανάλογη εμφάνιση. Στο δρόμο επίσης προσέχουμε, ώστε να τα παραδώσουμε στον παραλήπτη τους σε άριστη κατάσταση. Ρίχνουμε πάντα ιμάντες στο φορτίο και αν χρειαστεί σκεπάζουμε από πάνω με μουσαμά». 

Ο Βαγγέλης Μουστάκας (αριστερά) με τον Χρήστο Φασούλα τους οποίους ευχαριστούμε για τη βοήθεια στο ρεπορτάζ.
Ο Βαγγέλης Μουστάκας (αριστερά) με τον Χρήστο Φασούλα τους οποίους ευχαριστούμε για τη βοήθεια στο ρεπορτάζ.

Ταξιάρχης Χαλκιδικής – Αθήνα 

Με την ολοκλήρωση του φορτώματος το φορτηγό είναι έτοιμο να αναχωρήσει για τον τελικό του προορισμό. Ο Βαγγέλης μετά από λίγες ώρες θα βρίσκεται στην Αθήνα όπου θα ξεφορτώσει σε υπαίθριες αγορές και σε άλλους χώρους όπου γίνεται η αποθήκευση των ελάτων. Εν συνεχεία ανάλογα με τις παραγγελίες και τη ζήτηση των ελάτων θα ανέβει ξανά στο βουνό για να φορτώσει. Τέλος να αναφέρουμε ότι η φετινή χρονιά ήταν πολύ καλή για τους ελατοπαραγωγούς, έχοντας λάβει περισσότερες παραγγελίες και εξασφαλίζοντας παράλληλα σημαντικό μεταφορικό έργο στους αυτοκινητιστές.

Στο ίδιο τεύχος #427

PreviousNext