Η ηλεκτροκίνηση στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κυριαρχεί στην επικαιρότητα εδώ και χρόνια, με μικρό όμως μέχρι πρότινος, αντίκτυπο στην αγορά και τις ταξινομήσεις.
Μέσα στο 2023 –και πολύ περισσότερο στις αρχές του 2024– όμως, όλα έδειχναν να κινούνται πιο γρήγορα. Από ένα στάδιο παραγωγής μικρού αριθμού οχημάτων, οι κατασκευαστές πέρασαν σε μία νέα πραγματικότητα, όπου λανσάρουν πλέον αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα σε όλες τις κατηγορίες, τα οποία παράγονται μαζικά.
Στη Mercedes-Benz, το μοναδικό, αλλά χαρακτηριστικό, κενό που υπήρχε αφορούσε τη μικρή κατηγορία των compact van, με το νέο eCitan που πωλείται ήδη κανονικά να το καλύπτει με τρόπο που μοιάζει πολύ μελετημένος: Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, αφού ο κατασκευαστής δεν είχε μέχρι τώρα μικρό ηλεκτρικό van, με τους μηχανικούς εξέλιξης να μας αναφέρουν ότι, ήθελαν να… πετύχουν διάνα με την πρώτη, και όχι να βιαστούν να είναι αυτοί που θα κάνουν το πρώτο βήμα. Η BEV (Battery Electric Vehicle) γκάμα ελαφρών επαγγελματικών της εταιρείας αποτελείται τώρα από τα eCitan, eVito και eSprinter. Το μικρότερο μέλος της γκάμας, το κόμπακτ eCitan πωλείται ήδη στη χώρα μας, έχοντας βρει το δικό του κοινό επαγγελματιών, καθώς τα στοιχεία εκμετάλλευσης και η αποδοτικότητα που προσφέρει το καθιστούν ευθέως ανταγωνιστικό των αντίστοιχων μοντέλων με θερμικό κινητήρα.
Στο T&T έχουμε ήδη δοκιμάσει και καταγράψει την αποδοτικότητα του eCitan εν ώρα εργασίας στην Ελλάδα. Στις γραμμές που ακολουθούν παραθέτουμε τις εντυπώσεις μας από την ευρωπαϊκή οδηγική πρεμιέρα που πραγματοποιήθηκε στην έδρα της εταιρείας στη Στουτγκάρδη, καθώς και τις λεπτομέρειες του σχεδιασμού του.
Σχεδιασμός, καμπίνα, εξοπλισμός
Το μικρότερο μοντέλο της Mercedes-Benz Vans ακολουθεί πιστά τις σχεδιαστικές αρχές αυτού που η εταιρεία αποκαλεί sensual purity με αρμονικά κατανεμημένους όγκους στο αμάξωμα. Παρά το γεγονός ότι, η Mercedes μοιράζεται την συγκεκριμένη πλατφόρμα με άλλο κατασκευαστή (Renault), η μάσκα, τα φωτιστικά σώματα και το πίσω ένα τρίτο του οχήματος διαθέτουν τον δικό τους, αποκλειστικό σχεδιασμό. Το ίδιο συμβαίνει με το σύστημα διεύθυνσης, την ανάρτηση, καθώς και με συγκεκριμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης τα οποία είναι αποκλειστικό προνόμιο του Mercedes. Το ευμεγέθες σήμα του κατασκευαστή είναι εγκιβωτισμένο στη μάσκα και κρύβει από πίσω του το σημείο φόρτισης (11 kW AC).
Εκδόσεις, διαμορφώσεις
Με την έλευση του eCitan στις εκθέσεις του κατασκευαστή, η γκάμα του μικρού επαγγελματικού Mercedes αποκτά πλέον αξιοσημείωτο εύρος: Citan Panel Van, eCitan Panel Van, Citan Tourer, eCitan Tourer καθώς και τα επιβατικά T-Class και ΕQT, με όλα τα προαναφερθέντα μοντέλα να βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα. Σε ό,τι έχει να κάνει με το eCitan, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο μήκη αμαξώματος –L1 και L2, με το δεύτερο να είναι 424 χιλιοστά πιο μακρύ– ενώ διαφορετικά είναι και τα μικτά βάρη μεταξύ των δύο. Το «κοντό» είναι στους 2,2 τόνους, και το L2 στους 2,5. Αμφότερα μπορούν να τραβήξουν τρέιλερ έως 1,4 τόνους, ή 750 κιλά χωρίς φρένα (στο τρέιλερ).
Γραμμή μετάδοσης κίνησης, φόρτιση
Ο ηλεκτρικός κινητήρας του μικρού Mercedes αποδίδει ισχύ 90 kW (122 hp) και μέγιστη ροπή 245 Nm. Το όχημα φέρει κάτω από το δάπεδο μπαταρία 45 kWh ιόντων λιθίου, και η αυτονομία που ανακοινώνεται από τον κατασκευαστή είναι 284 χιλιόμετρα. Η φόρτιση μπορεί να γίνει τόσο με AC όσο και DC φορτιστές (έως 80 kW). Σε παροχή 11 kW μία πλήρης φόρτιση απαιτεί 4,5 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή DC των 80 kW, η μπαταρία από το 10% μπορεί να φτάσει το 80% του επιπέδου φόρτισης σε μόλις 38 λεπτά.
Οδήγηση
Πριν από την εκκίνηση, είναι εμφανές ότι, το νέο κόμπακτ van της Mercedes έχει μεγαλώσει σημαντικά σε σχέση με τον –αποκλειστικά με θερμικούς κινητήρες προκάτοχο. Κι όχι μόνο σε εξωτερικές διαστάσεις, καθώς η καμπίνα είναι τώρα σαφώς πιο ευρύχωρη. Η ορατότητα από τη θέση οδήγησης είναι παραπάνω από ικανοποιητική, και η εργονομία εξαιρετική. Ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων προσφέρει τρεις επιλογές για την ανάκτηση ενέργειας, και δύο modes οδήγησης.