Από την πόλη Woerth της Γερμανίας μέχρι το Βερολίνο, συνολικής απόστασης 1.047 χιλιομέτρων, ήταν το δρομολόγιο ρεκόρ που κατέγραψε το Mercedes-Benz GenH2 υδρογόνου με ένα μόνο φουλάρισμα.
Πρόκειται για το πρώτο επίσημο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο για το συρμό των 40 τόνων, με το οποίο η Daimler Truck απέδειξε ότι η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου μπορεί να είναι η ενδεδειγμένη λύση για τις απαιτητικές οδικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Ταξιδέψαμε στη Γερμανία για να καταγράψουμε τις πρώτες εικόνες και εντυπώσεις μας από το φορτηγό υδρογόνου Mercedes-Benz GenH2 Truck.
Ο συρμός κινείται στον αυτοκινητόδρομο ανάμεσα στην πόλη Woerth και το Βερολίνο.
Ένα τροποποιημένο Actros
Το Mercedes-Benz υδρογόνου βασίζεται στο πλαίσιο και την καμπίνα του Actros, ώστε το όχημα να πληροί τις ίδιες απαιτήσεις αντοχής με τη συμβατική έκδοση. Βέβαια το GenH2 Truck περιλαμβάνει και νέα εξαρτήματα, όπως το σύστημα κυψελών καυσίμου, την ηλεκτρική γραμμή κίνησης καθώς και την ειδική μονάδα ψύξης.
Οι μηχανικοί εξέλιξης του συγκεκριμένου μοντέλου έχουν τοποθετήσει κατάλληλα τα παραπάνω στοιχεία στο σασί του τράκτορα, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται ούτε η εργονομία στο εσωτερικό της καμπίνας, ούτε βέβαια η συμπεριφορά του αυτοκινήτου κατά την οδήγηση.
Η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι σχετικά χαμηλή, στις 70 kWh, και αυτό γιατί δεν προορίζεται για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών, αλλά κυρίως για την παροχή επιπλέον ηλεκτρικής ισχύος, για παράδειγμα κατά την επιτάχυνση ή κατά την οδήγηση σε ανηφόρα με πλήρες φορτίο. Ταυτόχρονα, η σχετικά ελαφριά μπαταρία επιτρέπει υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο.
Βασικό στοιχείο της εξελιγμένης στρατηγικής λειτουργίας του συστήματος κυψελών καυσίμου και μπαταρίας είναι το σύστημα ψύξης και θέρμανσης που διατηρεί όλα τα εξαρτήματα στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη ανθεκτικότητα και απόδοση.
Το φορτηγό παίρνει κίνηση από δύο ηλεκτροκινητήρες, οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν συνολική συνεχή ισχύ 2 x 230 kW και μέγιστη ισχύ 2 x 330 kW. Η ροπή είναι 2 x 1.577 Nm και 2 x 2.071 Nm αντίστοιχα.
Φουλάρισμα με υδρογόνο
Το Mercedes-Benz GenH2 φούλαρε υδρογόνο σε υγρή μορφή και σε θερμοκρασία -253 βαθμούς Κελσίου από το σταθμό υδρογόνου της Daimler Truck στο Woerth. Με αυτό το παγωμένο υγρό υδρογόνο (cryogenic liquid hydrogen) γέμισε δύο δεξαμενές των 40 κιλών (80 σύνολο) τοποθετημένες μια σε κάθε πλευρά του σασί. Η ιδιαίτερα προσεγμένη θερμομόνωση των ρεζερβουάρ καυσίμου επιτρέπει στο υδρογόνο να διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να υπάρχει ανάγκη χρήσης ξεχωριστού κυκλώματος ψύξης.
Το ταξίδι παρακολούθησε, επίσης, και η ανεξάρτητη εταιρεία πιστοποιήσεων TUV Rheinland, η οποία προηγουμένως είχε σφραγίσει τη δεξαμενή καυσίμου του φορτηγού. Παράλληλα έλεγξε και τα χιλιόμετρα της διαδρομής, προκειμένου να επιβεβαιώσει επίσημα τις τελικές μετρήσεις.
Οι δύο δεξαμενές υγρού υδρογόνου από ανοξείδωτο χάλυβα έχουν ιδιαίτερα υψηλή χωρητικότητα αποθήκευσης 80 κιλών (40 κιλά η καθεμία). Το υδρογόνο από την αντλία του πρατηρίου διοχετεύεται σε υγρή μορφή και σε θερμοκρασία -253 βαθμούς Κελσίου.
Δρομολόγιο 1.047 χλμ. με 40 τόνους
Το δρομολόγιο που πραγματοποίησε το Mercedes-Benz υδρογόνου ήταν στον αυτοκινητόδρομο από το Woerth μέχρι το Βερολίνο, κάτω από τις ίδιες κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν για τα υπόλοιπα οχήματα. Η μέση ωριαία ταχύτητα δεν αναφέρθηκε, ωστόσο, όπως τόνισαν οι ειδικοί της εταιρείας το φορτηγό κινήθηκε στα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια. Η κίνησή του στα ανηφορικά τμήματα της διαδρομής ήταν ακριβώς ίδια με τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, χωρίς να υπάρχει σε κανένα σημείο έλλειψη ισχύος. Ο συρμός κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είχε μηδενικές εκπομπές C02.
Πρατήρια ανεφοδιασμού
Να αναφέρουμε ότι πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία του πρώτου πρατηρίου με υδρογόνο στη Γερμανία. Σκοπός είναι να διαμορφωθεί ένα ενιαίο, παγκόσμιο πρότυπο για την αποθήκευση, διακίνηση και διανομή υδρογόνου σε υγρή μορφή, σε συνεργασία με τις Shell, BP και TotalEnergies. Επίσης, η Daimler Truck είναι μέτοχος στο πρόγραμμα H2 MOBILITY Deutschland, το οποίο αφορά στην ανάπτυξη δικτύου ανεφοδιασμού, ενώ μαζί με την Iveco και τη Volvo Group, έχει δεσμευτεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη αντίστοιχων υποδομών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μέσω της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας H2Accelerate (H2A).
Θα κερδίσει το υδρογόνο;
Το στοίχημα για τους κατασκευαστές είναι μεγάλο. Θα καταφέρουν τελικά τα μοντέλα υδρογόνου να υπερισχύσουν στο μέλλον;