Κρατική επιδότηση 10,8 εκατ. ευρώ θα έχει για τρία χρόνια η σχεδιαζόμενη επιδοτούμενη ακτοπλοϊκή γραμμή, η οποία θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη (φωτό) με τον Πειραιά και με ενδιάμεση σύνδεση τη Χίο και τη Μυτιλήνη, για τη μεταφορά εμπορευμάτων από τον Έβρο στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Ωστόσο, επιδοτούμενο 100% θα είναι μόνο το τμήμα Αλεξανδρούπολης-Χίου. Τα χρήματα αυτής της επιδότησης θα προέρχονται από το ταμείο αρωγής φυσικών καταστροφών και κλιματικής κρίσης και θα ανέλθουν στα 10,8 εκατ. ευρώ για το χρονικό διάστημα που αναφέρθηκε, με στόχο από την Κυβέρνηση να δοθεί μια “ανάσα” στην επιχειρηματικότητα του Έβρου, όπως ανέφερε κυβερνητική πηγή.
Η πρόταση έχει σκοπό τη δημιουργία μιας συνδυασμένης μεταφοράς, με πολλαπλά οφέλη κόστους για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και το περιβάλλον και εντάσσεται στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανασυγκρότησης του Έβρου που εφαρμόζεται μετά την πυρκαγιά του 2023.
Έως σήμερα τα φορτηγά του νομού διανύουν περίπου 900 χιλιόμετρα μέχρι να φτάσουν στην Αττική. Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η πρόταση προβλέπει την επιδοτούμενη μεταφορά φορτηγών με πλοίο ro-ro της ακτοπλοΐας, με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, για τις εμπορικές επιχειρήσεις του νομού από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε αυτό του Κερατσινίου μέσω Χίου και Μυτιλήνης.
Επιδότηση για τρία χρόνια
Οι επιχειρήσεις που θα απολαμβάνουν τα οφέλη της μεταφοράς των προϊόντων θα πρέπει να έχουν ΑΦΜ νομού Έβρου, ενώ αν η προσπάθεια πετύχει και το μεταφορικό κόστος αξιολογηθεί σε θετικά επίπεδα, μπορεί στη συνέχεια να γίνει σε μόνιμη βάση αλλά όχι πλέον με τη μορφή επιδότησης, που σημαίνει ότι θα καταβάλλεται ναύλος.
Η εν λόγω γραμμή θα είναι επιδοτούμενη για τρία χρόνια, ενώ αναμένεται να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός προκειμένου ακτοπλοϊκές εταιρείες να υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής. Όπως αναφέρθηκε, η επιδότηση θα καλύπτει την απόσταση μόνο από την Αλεξανδρούπολη έως τη Χίο, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν μεταφοράς σε κάθε δρομολόγιο του πλοίου από τον νομό Έβρου προς τον Πειραιά και αντίστροφα 70 μεγάλων φορτηγών και συρμών.
Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προετοιμάζει τον διαγωνισμό, προκειμένου με το νέο έτος να ανακηρυχθεί ανάδοχος, ενώ υπάρχει ήδη συνεργασία με τις επιχειρήσεις της περιοχής για τον σωστό σχεδιασμό της εφαρμογής του μέτρου. H επιδοτούμενη θαλάσσια μεταφορά των νταλικών από και προς το Λεκανοπέδιο της Αττικής, θα συμβάλει στη μείωση του μεταφορικού κόστους των επιχειρήσεων του Έβρου, ώστε και η τροφοδοσία να γίνεται πιο οικονομικά αλλά και τα «εξαγόμενα» τοπικά προϊόντα να φτάνουν στα ράφια της Αττικής σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Επιπλέον, η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι αποκτά εμπορευματική πρόσβαση και στις αγορές της Χίου και της Μυτιλήνης.
Στόχος επίσης του όλου εγχειρήματος που τον ζητούν και οι τοπικοί φορείς του νομού για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στην περιοχή είναι να αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες των μεταφορών, όπως η ρύπανση, η κλιματική αλλαγή, ο θόρυβος, η συμφόρηση και τα ατυχήματα, που δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία, την υγεία και την ευημερία των πολιτών.
Υπενθυμίζεται, ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προστέθηκε πρόσφατα στο διευρωπαϊκό δίκτυο, ενώ αποτελεί σημαντικό κόμβο στρατηγικής σημασίας και ένα από τα μεγαλύτερα Military logistics.