Ο τομέας των ελαφρών επαγγελματικών, και ειδικότερα η κατηγορία των μεγάλων van, γίνεται όλο και περισσότερο βασικός πυλώνας των δραστηριοτήτων της MAN Truck & Bus, σύμφωνα με πρόσφατη διαδικτυακή παρουσίαση της εταιρείας που παρακολουθήσαμε, και η οποία αφορούσε στο πρώτο, και μοναδικό επί του παρόντος ελαφρό επαγγελματικό (LCV) του κατασκευαστή, το TGE.
Αν και η παρουσίαση αφορούσε στις αναβαθμίσεις της γκάμας για το 2025, προέκυψαν και σημαντικά στοιχεία και ειδήσεις για την εμπορική πορεία του ελαφρού επαγγελματικού του κατασκευαστή. Στόχος είναι να πωληθούν για πρώτη φορά πάνω από 30.000 μονάδες το 2025 -το 2024 έκλεισε στις περίπου 27.700 μονάδες.
Το 98% των ΤGE εξακολουθεί να πωλείται στην Ευρώπη, πλην όμως, μέχρι σήμερα υπήρχαν αρκετά κενά στο δίκτυο πωλήσεων, ειδικά σε κεντρική και ανατολική Ευρώπη, ενώ και στην Ελλάδα το μικρό ΜΑΝ απουσίαζε. Αυτό αλλάζει και μάλιστα άμεσα.
Η μεγάλη είδηση λοιπόν, είναι ότι, η πλήρης γκάμα του TGΕ θα λανσαριστεί στην χώρα μας τον προσεχή Σεπτέμβριο, κάνοντας την αγορά των μεγάλων van ακόμη πιο ανταγωνιστική. Το TGE βασίζεται (και φτιάχνεται μαζί) στο VW Crafter, του οποίου η επόμενη ηλεκτρική εκδοχή θα λανσαριστεί το 2028.
Κινητήρας του TGE είναι ο γνωστός δίλιτρος ντίζελ σε εκδόσεις ισχύος 140, 163 και 177 PS, ο οποίος συνδυάζεται είτε με μηχανικό σασμάν, είτε με αυτόματο 8 σχέσεων. Για τους πιο… μερακλήδες, το φημισμένο τμήμα εξατομίκευσης ΜΑΝ Individual, δεν θα μπορούσε να μην ασχοληθεί και με το πιο μικρό «λιοντάρι», και πέρα από τις αισθητικές επεμβάσεις, οι πελάτες θα «παίρνουν» και 25 hp επιπλέον, με τη συνολική ισχύ της κορυφαίας έκδοσης να φτάνει πλέον τους 202 hp.
MAN TGE Next Level
Σημαντική είδηση είναι όπως αναφέραμε ότι, η γκάμα θα περιλαμβάνει και minibus: τα νέα MAN TGE Coach και MAN TGE Intercity με βάση το μοντέλο του 2025, (γνωστού ως TGE Next Level), εντάσσονται πλέον στον configurator της εταιρείας. Σύμφωνα με τα στελέχη του κατασκευαστή, το MAN TGE Next Level (όπως είναι η ονομασία του αναβαθμισμένου μοντέλου), είναι καλύτερα προστατευμένο από κακόβουλες ενέργειες μέσω ψηφιακής «χειραγώγησης» χάρη στην προσαρμογή της αρχιτεκτονικής του δικτύου επί του οχήματος, των μονάδων ελέγχου και των αισθητήρων.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την ενεργητική ασφάλεια, αυτή έχει βελτιωθεί σημαντικά με τα νέα συστήματα υποβοήθησης (και) στα μικρά λεωφορεία. Ούτε λίγο, ούτε πολύ διατίθενται συνολικά 27 συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Έχουν προστεθεί τα εξής: Προειδοποίηση τυφλού σημείου και σύγκρουσης (στάνταρ στα minibus), Σύστημα υποβοήθησης στροφής (νέα επιλογή), Cruise Assist Plus με σύστημα υποβοήθησης έκτακτης ανάγκης, ACC Stop & Go και ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας και υποβοήθησης κυκλοφοριακής συμφόρησης (πρεμιέρα). Τα στάνταρ συστήματα υποβοήθησης Emergency Brake Assist και Traffic Sign Recognition συμβάλλουν επίσης στην αύξηση της ασφάλειας των επιβατών.
Ψηφιακό περιβάλλον στη θέση οδήγησης
Ο οδηγός, σύμφωνα με τους μηχανικούς και τους σχεδιαστές, επωφελείται επίσης από τις αναβαθμίσεις στα ΜΑΝ του 2025, καθώς ο χώρος εργασίας του έχει εκσυγχρονιστεί πλήρως. Με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οδηγός έχει πάντα όλες τις σημαντικές λεπτομέρειες στη διάθεσή του και, χάρη στο νέο εργονομικό τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, μπορεί να επιλέγει τα νέα συστήματα υποβοήθησης και άλλες λειτουργίες χωρίς να αφήνει το τιμόνι. Η εκκίνηση χωρίς κλειδί, το ηλεκτρονικό χειρόφρενο, το MAN SmartLink και ο νέος μοχλός για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ο οποίος βρίσκεται πλέον στην κολόνα του τιμονιού, διευκολύνουν ακόμη περισσότερο την καθημερινή εργασία.
Η κεντρική οθόνη αφής MAN Media Van των 10,4 ιντσών είναι στάνταρ, και διαθέτει δέκτη DAB+ και διασύνδεση Bluetooth στο βασικό εξοπλισμό. Πρόσθετες λειτουργίες όπως πλοήγηση, φωνητικός έλεγχος, διάφορα πολυμέσα και οθόνη 12,9 ιντσών μπο ρούν να παραγγελθούν ως προαιρετικές επιλογές.
Intercity και Coach
Το MAN TGE Intercity είναι κατάλληλο κυρίως για σχολικό ή για μεταφορές στον ξενοδοχειακό κλάδο. Διατίθεται με 16 ή 19 θέσεις επιβατών. Ως 16θέσιο, το TGE Intercity προσφέρει χώρο για αναπηρικό αμαξίδιο στο πίσω μέρος -μετά την αφαίρεση τεσσάρων καθισμάτων. Το MAN TGE Coach είναι κατάλληλο για πολυτελείς μετακινήσεις και μεμονωμένες μεταφορές επιβατών. Σύμφωνα με τη ΜΑΝ «μέχρι 16 επιβάτες μπορούν να απολαύσουν υψηλής ποιότητας, ρυθμιζόμενα δερμάτινα καθίσματα και πρόσθετο χώρο για τα πόδια στο TGE Coach. Αυτό εξασφαλίζει άνετη μετακίνηση, ειδικά σε μακρινά ταξίδια. Το δάπεδο με όψη ξύλου, η εσωτερική επένδυση με υλικά υψηλής ποιότητας και ο φωτισμός περιβάλλοντος συνθέτουν όμορφες οπτικές πινελιές. Περαιτέρω χαρακτηριστικά του TGE Coach είναι ο ευρύχωρος χώρος αποσκευών, ο οποίος είναι προσβάσιμος μέσω της πίσω πόρτας, και τα φιμέ τζάμια».

Και τα δύο μικρά λεωφορεία MAN προσφέρουν στους επιβάτες άνετη πρόσβαση μέσω της ηλεκτρικά ανοιγόμενης πόρτας στην πλευρά του συνοδηγού. Το ξεχωριστό σύστημα κλιματισμού των 13 kW στο χώρο των επιβατών είναι επίσης στάνταρ. Ο ψυχρός αέρας φτάνει σε κάθε επιβάτη μέσω των καναλιών των αποσκευών με σέρβις σετ και των αεραγωγών. Με κίνηση στους πίσω τροχούς τα δύο minibus διατίθενται αποκλειστικά σε έκδοση ισχύος 163 PS. Το επιτρεπόμενο συνολικό βάρος των μικρών λεωφορείων είναι πέντε τόνοι.
Εκδόσεις
Για τη μεταφορά επιβατών, τα στελέχη της ΜΑΝ ανέφεραν επίσης ως κατάλληλη και την έκδοση MAN TGE combi που μπορεί να παραγγελθεί σε τρεις διαμορφώσεις: Basic, Shuttle και Mobility. Το όχημα των 3,5 τόνων μικτού για μέγιστο αριθμό οκτώ επιβατών διατίθεται σε δύο ύψη οροφής, δύο μεταξόνια και μετάδοση της κίνησης στον εμπρός, τον πίσω ή και στους δύο άξονες. Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι, το MAN TGE απολαμβάνει αυξανόμενης δημοτικότητας μεταξύ των αμαξοποιών λεωφορείων σε όλη την Ευρώπη. Ένα παράδειγμα είναι το minibus χαμηλού δαπέδου Civitas Economy του Ολλανδού κατασκευαστή Tribus. Το 3,5τονο όχημα με οκτώ θέσεις επιβατών μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στις δημόσιες συγκοινωνίες χάρη στην ηλεκτρονική πινακίδα προορισμού, το χαμηλό πάτωμα με εύκολη είσοδο, τη ράμπα για αναπηρικά αμαξίδια, το μεταβλητό σύστημα δαπέδου Triflex Air με αναδιπλούμενα καθίσματα και τις φαρδιές πόρτες του.
Γεώργιος Ρουγγέρης, Εμπορικός Διευθυντής MAN Hellas Truck & Bus
H είδηση για την έλευση του TGE στην Ελλάδα προέκυψε από μία συνομιλία που είχαμε στη διάρκεια της έκθεσης Bauma 2025, στο Μόναχο, με τον κ. Γεώργιο Ρουγγέρη, Εμπορικό Διευθυντή της ΜΑΝ Hellas Truck & Bus. Στους εντυπωσιακούς χώρους της ΜΑΝ, με τα χωματουργικά φορτηγά, όταν τον ρωτήσαμε για το TGE, ήταν ξεκάθαρος: «Στόχος είναι να λανσαριστεί το TGE στην Ελλάδα τον προσεχή Σεπτέμβριο. Με όλες τις εκδόσεις και διαμορφώσεις που είναι διαθέσιμες από το εργοστάσιο, είτε πάνελ van, καρότσα, καμπίνα/σασί όπως και τα νέα minibus και combi, από 9 έως 16 θέσεις».
