Τροχοί & TIR

130 χρόνια για το εργοστάσιο της Iveco Bus στην Τσεχία

Η ιστορία
από Vysoké Myto (Τσεχία): Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 09/08/2025 - 09:26
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Η φετινή χρονιά αποτελεί ορόσημο για την Iveco Bus καθώς έχει τριπλούς εορτασμούς συμπληρώνοντας τα 50 χρόνια της μάρκας, τα 100 χρόνια του εργοστασίου αστικών λεωφορείων στην πόλη Annonay της Γαλλίας και τα 130 χρόνια του μεγαλύτερου εργοστασίου λεωφορείων της, στην πόλη Vysoké Myto, στην Τσεχία. 

Πολιτικοί, πελάτες της εταιρείας και ευρωπαίοι δημοσιογράφοι βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις της Vysoke Myto για να δουν από κοντά το υψηλό επίπεδο προδιαγραφών που τηρείται σε κάθε στάδιο παραγωγής ενός λεωφορείου. Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του νέου κέντρου πρωτοτύπων και δοκιμών που ήδη ξεκίνησε τη λειτουργία του, ενώ μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε από κοντά το νέο ηλεκτρικό λεωφορείο. 

Ιστορία 

Ήταν ο Josef Sodomka, τεχνίτης και επιχειρηματίας, που σηματοδότησε την αρχή της ιστορίας του εργοστασίου όταν ξεκίνησε την επιχείρησή του στην πόλη Vysoké Myto το 1895. Με την πάροδο των ετών, η εταιρεία έγινε ένας από τους κύριους κατασκευαστές λεωφορείων επηρεάζοντας σημαντικά την οικονομική πορεία της χώρας μέσω των διαφόρων εμπορικών σημάτων. 

Την περίοδο αυτή η εταιρεία ασχολήθηκε με την κατασκευή αυτοκινήτων. Το 1948 το εργοστάσιο κρατικοποιήθηκε και μετονομάστηκε σε Karosa. Η παραγωγή λεωφορείων επικεντρώθηκε στο Vysoké Myto. Το 1952, η Karosa άρχισε να συνεργάζεται με τον εθνικό κατασκευαστή σασί λεωφορείων LIAZ. Από το 1962, η Karosa ήταν ο μοναδικός κατασκευαστής ειδικών οχημάτων στην τότε Τσεχοσλοβακία. Το 1993 στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης, ιδρύθηκε η Karosa και υπογράφηκε συμφωνία βιομηχανικής συνεργασίας με τη Renault βάσει της οποίας απέκτησε το 34% της νεοσύστατης ανώνυμης εταιρείας. To 1999 η Iveco και η Renault ίδρυσαν μια κοινοπραξία με την επωνυμία Irisbus Holding SL, η οποία απέκτησε το 94% των μετοχών της Karosa. Το 2003 η Irisbus περιήλθε πλήρως στην Iveco και το 2007 πραγματοποιήθηκε η αλλαγή του ονόματος της εταιρείας σε Iveco Czech Republic.

Κατασκευή του Crossway και του Evadys 

Η σειρά Crossway κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στο εργοστάσιο της Iveco Bus στην Τσεχία, αντιπροσωπεύοντας το 92% της παραγωγής του εργοστασίου. Πρόκειται για τις τυπικές εκδόσεις ύψους δαπέδου Low Decker και των εκδόσεων χαμηλής εισόδου Low Entry. Η παραγωγή του πετρελαιοκίνητου Crossway είναι 70%, του φυσικού αερίου 25% και του ηλεκτρικού 5%. Να σημειώσουμε ότι η σειρά Crossway κατέχει το 52% των πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά υπεραστικών λεωφορείων. Επίσης στο ίδιο εργοστάσιο κατασκευάζεται και το μοντέλο Evadys σε διάφορες εκδόσεις, όπως πετρελαίου, υβριδικό, φυσικού αερίου και ηλεκτρικό. 

Το 90% της παραγωγής του εργοστασίου εξάγεται σε όλη την Ευρώπη με κυριότερες αγορές αυτής της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας. Το υπόλοιπο 10% αφορά την εγχώρια αγορά της Τσεχίας.

.

Κατασκευή ηλεκτρικού Iveco Crossway 

Στο εργοστάσιο της Iveco Bus στην Τσεχία ξεκίνησε μέσα στο έτος η κατασκευή του αμιγώς ηλεκτρικού Iveco Crossway με υψηλό δάπεδο. Η μέγιστη αυτονομία του είναι 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, χάρη σε συστοιχίες μπαταριών (NMC) 69 kWh η καθεμία με υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και συναρμολογημένες από την FPT Industrial - ο προσδοκώμενος κύκλος ζωής των μπαταριών (εγγυημένος για 10 χρόνια) είναι 15 χρόνια. 

Ανάλογα με τις ανάγκες, προβλέπονται 3 έως 6 συστοιχίες (battery packs) μπαταριών, οι οποίες κατανέμονται στην οροφή και στο πίσω μέρος των λεωφορείων αν πρόκειται για τρεις ή τέσσερις. Αντίθετα, για πέντε ή έξι συστοιχίες, προβλέπεται η τοποθέτησή τους σε μία από τις πλευρικές μπαγκαζιέρες. Ο κινητήρας είναι της Siemens, μοντέλο Elfa III με ισχύ 290 kW και ροπή 3000 Nm. Στο αρχικό στάδιο, προβλέπονται δύο παραλλαγές μήκους αμαξώματος στα 12 και 13 μέτρα (εκδόσεις κατηγορίας II και III). Στην πρώτη περίπτωση, η χωρητικότητα επιβατών είναι 57 άτομα, η οποία αυξάνεται σε 63 στην έκδοση του μεγαλύτερου μήκους.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου - Βρείτε το εδώ

PreviousNext