Η Einride, μια εταιρεία που προσφέρει ψηφιακές, ηλεκτρικές και αυτόνομες λύσεις για οδικές μεταφορές, παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας πρωτοποριακής μελέτης που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το γερμανικό ερευνητικό ινστιτούτο Fraunhofer ISI.
Χρησιμοποιώντας εργαλεία σχεδιασμού που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη, η μελέτη είναι η πρώτη που με συγκεκριμένα ποσοστά, δείχνει πώς η αναδιοργάνωση του σχεδιασμού μεταφορών σε επίπεδο στόλου — και όχι η απλή αντικατάσταση πετρελαιοκίνητων φορτηγών με ηλεκτρικά — αποτελεί το κλειδί για την κλιμακούμενη και οικονομικά βιώσιμη μετάβαση στις ηλεκτρικές μεταφορές.
Η Einride και το Fraunhofer ISI ανέλυσαν πάνω από 38.000 μεταφορές και πρότυπα λειτουργίας περισσότερων από 200 οχημάτων που εξυπηρετούν τον κορυφαίο λιανέμπορο τροφίμων REWE, καλύπτοντας πάνω από 500 τοποθεσίες σε ακτίνα 230 χλμ. από δύο κέντρα διανομής στην περιοχή του Βερολίνου, Γερμανία. «Με αυτή τη μελέτη, δεν λέμε απλώς ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αλλάξει τις μεταφορές — το αποδεικνύουμε με δεδομένα. Η ποσοτικοποίηση του αντίκτυπου του σχεδιασμού με ΤΝ αποτελεί κρίσιμο βήμα προόδου για τον κλάδο και ενισχύει την ηγετική θέση της Einride στην ανάπτυξη έξυπνων, κλιμακούμενων συστημάτων μεταφορών», δήλωσε ο Roozbeh Charli, Διευθύνων Σύμβουλος της Einride.
«Αποκτώντας αυτές τις γνώσεις σήμερα, προετοιμάζουμε το έδαφος για εξελίξεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον των μεταφορών». Στον πυρήνα των αποτελεσμάτων βρίσκεται η προηγμένη μηχανή Τεχνητής Νοημοσύνης Σχεδιασμού της Einride, ενσωματωμένη στην πλατφόρμα λογισμικού της. Αντίθετα με τις συνηθισμένες πρακτικές στον κλάδο, οι οποίες αντικαθιστούν ένα προς ένα τα πετρελαιοκίνητα με ηλεκτρικά φορτηγά, το Τμήμα Σχεδιασμού της ΤΝ, ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά των οχημάτων, τους ενεργειακούς περιορισμούς και τα πραγματικά δεδομένα αποστολών για να δημιουργήσει άκρως συντονισμένα προγράμματα με τα οποία βελτιστοποιεί τη φόρτιση και επιτρέπει κλιμακούμενες, αποδοτικές ηλεκτρικές λειτουργίες που ξεπερνούν τα πρότυπα του κλάδου με μια συνολική προσέγγιση.
Κύρια ευρήματα της μελέτης:
- Ο σχεδιασμός με ΤΝ ενισχύει τον εξηλεκτρισμό: Χρησιμοποιώντας την ΤΝ Σχεδιασμού της Einride, τα ηλεκτρικά φορτηγά διαχειρίστηκαν έως και το 85% του συνολικού φορτίου και το 54% των συνολικών χιλιομέτρων — σημαντικά υψηλότερα από την προσέγγιση 1:1 αντικατάστασης, η οποία έφτασε το 57% και 32% αντίστοιχα.
- Μειωμένο Συνολικό Κόστος Κτήσης (TCO) μέσω έξυπνων λειτουργιών: Το ανασχεδιασμένο σύστημα πέτυχε μειώσεις 8-13% στο TCO σε επίπεδο στόλου σε σύγκριση με πλήρως πετρελαιοκίνητες λειτουργίες. Η προσέγγιση 1:1 επέφερε μόλις 3% εξοικονόμηση, εξαρτώμενη κυρίως από επιδοτήσεις κεφαλαιουχικού εξοπλισμού (CAPEX).
- Αποτελεσματικότερες επενδύσεις στη φόρτιση: Η εγκατάσταση ταχυφορτιστών 150 kW σε σημεία φόρτωσης μείωσε το κόστος και για τις δύο προσεγγίσεις, αλλά οι στόλοι που βελτιστοποιήθηκαν με ΤΝ Σχεδιασμού βασίστηκαν λιγότερο σε αυτή την ακριβή υποδομή για να επιτύχουν υψηλά επίπεδα εξηλεκτρισμού και αποδοτικότητας κόστους.
- Ανθεκτικότητα σε αβέβαιες οικονομικές συνθήκες: Ακόμη και χωρίς επιδοτήσεις CAPEX για ηλεκτρικά οχήματα, οι στόλοι που σχεδιάστηκαν με την τεχνολογία της Einride διατήρησαν υψηλά ποσοστά εξηλεκτρισμού και συγκρίσιμο κόστος με τις πετρελαιοκίνητες λειτουργίες, αποδεικνύοντας ότι ο σχεδιασμός με ΤΝ μπορεί να μετριάσει την αστάθεια της αγοράς και τις μεταβολές πολιτικής.
«Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ξεκάθαρα ότι αν οι διαχειριστές στόλων μεταβούν εν μέρει ή πλήρως σε ηλεκτρικά φορτηγά, θα πρέπει επίσης να βελτιστοποιήσουν τις διαδρομές τους ώστε να μειώσουν το κόστος και να λειτουργούν με τη μέγιστη αποδοτικότητα. Κατάλληλο λογισμικό σχεδιασμού που ενσωματώνει τον προγραμματισμό διαδρομών και φόρτισης σε επίπεδο στόλου έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο από π.χ. την αύξηση της χωρητικότητας μπαταριών ή την ανεξέλεγκτη επέκταση της υποδομής φόρτισης», δήλωσε ο καθηγητής Δρ. Patrick Plötz, Επικεφαλής του τμήματος Οικονομίας Ενέργειας του Fraunhofer ISI.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του σουηδικού έργου καινοτομίας Regional Electrified Logistics (REEL), το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα FFI – Strategic Vehicle Research and Innovation της Σουηδίας και είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: https://publica.fraunhofer.de/handle/publica/487013.