Τροχοί & TIR

Busworld 2025: Συνέντευξη Πέτρου Σπινάρη, Head of Bus Customer Service της IVECO BUS

Από τους λίγους Έλληνες σε ηγετική θέση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, και γνωστός στη βιομηχανία λεωφορείου, ο Πέτρος Σπινάρης, υπεύθυνος σε παγκόσμιο επίπεδο για την εξυπηρέτηση πελατών της Iveco Bus, μας μίλησε αποκλειστικά για τη στρατηγική και τη θέση στην αγορά της εταιρείας.
Σάββατο 22/11/2025 - 10:13
Κοινοποίηση στα Social Media
O Πέτρος Σπινάρης έχει αναλάβει τα ηνία του customer services της Iveco Bus
O Πέτρος Σπινάρης έχει αναλάβει τα ηνία του customer services της Iveco Bus

ΕΡ.: Εδώ και δύο χρόνια ηγείστε του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών της Iveco Bus. Ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος σας;

ΑΠ.: Ο ρόλος του τμήματος Customer Services έχει να κάνει με ο,τιδήποτε αφορά σε ανταλλακτικά, δίκτυο, συνεργεία, τηλεματική (Iveco ON), το κομμάτι της μελέτης, σχεδιασμού και εγκατάστασης υποδομών για ηλεκτρικά λεωφορεία, και τέλος, έχω την ευθύνη για το αποκαλούμενο control room. Σε αυτή την υπηρεσία, ένας πελάτης μπορεί να καλέσει και μέσα σε 4 με (μάξιμουμ) 16 ώρες, θα έχουμε κατά 90% λύσει το όποιο πρόβλημα. Αναφέρομαι φυσικά σε θέματα τα οποία μπορούν να διαγνωστούν και λυθούν εξ αποστάσεως (over the air).

ΕΡ.: Με σκοπό υποθέτουμε να εξασφαλιστεί η βέλτιστη διαθεσιμότητα των οχημάτων. Είναι έτσι; 

ΑΠ.: Ακριβώς, και θα ήθελα να τονίσω πως είμαστε περήφανοι καθώς, ειδικά στα intercity λεωφορεία μας όπως το Crossway, η διαθεσιμότητα φτάνει στο 98% -αυτό σημαίνει πρακτικά πως, όλα τους δουλεύουν ασταμάτητα χωρίς θέματα. Στα αστικά, σε όλες τις αγορές, είναι λίγο πιο δύσκολο να λύνεις άμεσα τα όποια θέματα, γιατί οι πελάτες είναι λίγο πιο «κλειστοί» στο να έχουν «ανοιχτά» (open sourcing) τα δεδομένα/data. Κυρίως επειδή οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών δεν θέλουν να διαμοιράζονται τα δεδομένα των οδηγών τους. Μόνο αν μας δώσει το ΟΚ ο πελάτης από το αμαξοστάσιο μπορούμε να μπούμε στην ECU και να κάνουμε διορθώσεις. 

ΕΡ.: Από την παρουσίασή σας στην Έκθεση, τι θα ξεχωρίζατε ως πλέον σημαντικό;

ΑΠ.: Όπως είδατε, έχουμε ένα από τα μεγαλύτερα σταντ της Busworld, κάτι που κάναμε αποκλειστικά για τους πελάτες μας και γενικά τους επισκέπτες ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα για την Iveco Bus. Φέραμε το νέο, χαμηλής εισόδου Crossway ELEC, το αμιγώς ηλεκτρικό E-Way το οποίο είναι μία όχι και τόσο νέα πλατφόρμα, αλλά το αναβαθμίζουμε συνεχώς. Έχουμε καινούργιες μπαταρίες δεύτερης γενιάς, με μεγαλύτερη πυκνότητα, στη σχέση μεταξύ βατώρας και γραμμαρίου, φτάνοντας σχεδόν τα 200 γρ./βατώρα που είναι αρκετά υψηλό για NMC. Σε μετρήσεις του κύκλου SORT, έχουμε φτάσει και σε κατανάλωση 0,6 kW/χλμ. Έχουμε μία από τις χαμηλότερες καταναλώσεις της παγκόσμιας αγοράς, στους διαγωνισμούς που συμμετέχουμε. 

Ο Πέτρος Σπινάρης στη συνέντευξη Τύπου της Iveco Bus στις Βρυξέλλες αναλύει στους δημοσιογράφους τη στρατηγική και τις υπηρεσίες προς τους πελάτες της εταιρείας
Ο Πέτρος Σπινάρης στη συνέντευξη Τύπου της Iveco Bus στις Βρυξέλλες αναλύει στους δημοσιογράφους τη στρατηγική και τις υπηρεσίες προς τους πελάτες της εταιρείας

ΕΡ.: Είδαμε και οχήματα με καύσιμο το φυσικό αέριο. 

ΑΠ.: Ναι, όπως το G-Way, και μάλιστα με την ιδιαιτερότητα του πλάτους των 2,33 μέτρων (μήκος 9,5). Επιμένουμε, νομίζω είμαστε οι μοναδικοί με «στενό» όχημα στην κατηγορία, καθώς είναι ιδανικό για χρήση μέσα π.χ., σε ιστορικά κέντρα διαφόρων πόλεων. Σε κάποιες αγορές, όπως η Γαλλία, με περιοχές όπου το οδόστρωμα με το ζόρι είναι 2,5 μέτρα πλάτος, η ζήτηση για το συγκεκριμένο λεωφορείο είναι τόσο μεγάλη που το πουλάμε σχεδόν στην ίδια τιμή με το 12μετρο.

ΕΡ.: Πώς έκλεισε το 2024 για την Iveco Bus; 

ΑΠ.: Ήταν πολύ καλή γενικά, καθώς κατασκευάσαμε σχεδόν 14.000 λεωφορεία, με ένα τζίρο σχεδόν 22 δισεκατομμύρια ευρώ. Το απόλυτο highlight βέβαια, ήταν η πώληση 7.000 σχολικών λεωφορείων στη Λατινική Αμερική, επίδοση αδιανόητη για την κατηγορία. Στα Intercity έχουμε ηγεμονική θέση στην Ευρώπη, με συνολικό μερίδιο 54% και φυσικά το ένα πέμπτο (20%) των συνολικών ταξινομήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων.

ΕΡ.: Μετά την κατάργηση του Magelys, υπάρχουν σκέψεις για να κατασκευάσετε και πάλι high-decker πούλμαν; 

ΑΠ.: Ξεκάθαρα ναι, και είστε ο πρώτος που το μαθαίνει. Αφήσαμε το «κομμάτι» του πούλμαν, κι αν με ρωτάτε, ήταν ταυτόχρονα και καλή και κακή επιλογή. Καλή, γιατί το σταματήσαμε την στιγμή που ξεκίνησε η πανδημία και γλιτώσαμε την κατάρρευση της αγοράς και όλα όσα αντιμετώπισαν οι ανταγωνιστές μας. Τώρα, φαίνεται ως κακή επιλογή, καθώς υπάρχει πλέον ζήτηση, και το βλέπουμε κι από τη ζήτηση που υπάρχει π.χ., για το Evadys: δεν είναι παραδοσιακό υπερυψωμένο πούλμαν, κι όμως πουλάμε σε πελάτες που τα χρησιμοποιούν για τέτοιο μεταφορικό έργο, καθώς δεν υπάρχει αρκετή παραγωγή στην Ευρώπη για να καλυφθεί η ζήτηση. Υπάρχουν δύο επιλογές για το πώς θα προχωρήσουμε. Είτε δικό μας προϊόν, εξελιγμένο από «λευκό χαρτί», είτε σε συνεργασία με κάποιον άλλον κατασκευαστή –η απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμα. 

ΕΡ.: Και στην Ελλάδα είχατε αρκετές ταξινομήσεις. Πώς βλέπετε την ελληνική αγορά; 

ΑΠ.: Με πολύ ενδιαφέρον. Παραδώσαμε τα 110 CNG, 18μετρα αρθρωτά λεωφορεία, τα οποία προσωπικά θεωρώ τα πιο όμορφα λεωφορεία των Αθηναϊκών δρόμων. Με την καύση του αερίου συμβάλλουμε και στη σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, με δυσαρεστεί η, πώς να το εκφράσω, αγάπη προς τα ασιατικά προϊόντα. 

ΕΡ.: Για τον ασιατικό ανταγωνισμό τι έχετε να σχολιάσετε; 

ΑΠ.: Δεν θα έλεγα ότι με ενοχλεί ο ανταγωνισμός –αρκεί να είναι δίκαιος, με ίσους όρους. Θα ήθελα να βλέπω διαγωνισμούς όπως στην Ευρώπη, τη Γαλλία συγκεκριμένα όπου ζω και εργάζομαι. Εκεί, το πρώτο κριτήριο, δεν είναι η τιμή. Ή, στο Βέλγιο όπου πρόσφατα κερδίσαμε ένα μεγάλο διαγωνισμό, ανάμεσα στα κριτήρια ήταν πόσο κοντά ήταν το εργοστάσιο στην πόλη που προμηθεύτηκε τα λεωφορεία, αν μπορούν τα οχήματα να οδηγηθούν χωρίς να μπουν λ.χ., σε πλοία. Ποιο ποσοστό των τμημάτων των λεωφορείων παράγεται στο Βέλγιο, ή στην Ευρώπη. Δεν μπορούμε να παίρνουμε τα λεφτά του φορολογούμενου και να τα διώχνουμε σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Αν με τέτοιους, δίκαιους όρους, «χάσω» σε έναν διαγωνισμό, κανένα θέμα, αφού θα είχαμε και θα κρινόμασταν όλοι οι κατασκευαστές με τα ίδια μέτρα και σταθμά. Αυτό θέλω και για την Ελλάδα. 

Στο ίδιο τεύχος #447

PreviousNext