Τροχοί & TIR

Άμεσες δράσεις για την επιβίωση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ζητά η Daimler Truck

Τι πρέπει να γίνει
Κυριακή 16/02/2025 - 08:42
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Μαζί με άλλους κατασκευαστές βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, η Daimler Truck κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το ορατό πλέον ενδεχόμενο μη επίτευξης των στόχων για τη μείωση του CO2 που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2030, και προτείνει την επίσπευση του στρατηγικού διαλόγου (εντός του 2025) για την αναθεώρηση του ποσοστού της μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα. 

Σύμφωνα με τον Andreas Gorbach, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και επικεφαλής του τμήματος Τεχνολογίας Φορτηγών, «τα φορτηγά και τα λεωφορεία είναι και θα παραμείνουν η ραχοκοκαλιά της οικονομίας και της κοινωνίας μας. Τα επαγγελματικά οχήματα που κινούνται με μπαταρία και υδρογόνο είναι απαραίτητα για την ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές άνθρακα στις μεταφορές, αλλά και τα καύσιμα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα μπορούν επίσης να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο. Τα οχήματα χωρίς εκπομπές ρύπων είναι έτοιμα, αλλά οι κατασκευαστές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δρακόντειες κυρώσεις - επειδή είναι ακριβά στην κατασκευή τους και λείπουν οι υποδομές για να δρομολογούνται απρόσκοπτα. Πρέπει επειγόντως να το αλλάξουμε αυτό για να μπορέσουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Διαφορετικά, οι μη ευρωπαίοι κατασκευαστές θα αποκτήσουν σύντομα σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, κάτι που ήδη συμβαίνει στην κατηγορία των αστικών λεωφορείων».

.

Απαραίτητο το ντίζελ – αδύνατη η επίτευξη των στόχων για το 2030

Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, κυκλοφορούν περίπου έξι εκατομμύρια φορτηγά και 900.000 λεωφορεία και η τάση είναι αυξητική, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να κινεί το σύνολο σχεδόν αυτών των οχημάτων. Σύμφωνα με τον Gorbach, «Η οικονομική ισχύς μιας χώρας συνδέεται άμεσα με τις εμπορευματικές μεταφορές - όταν το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν αυξάνεται, μεγαλώνει και ο αριθμός των φορτηγών στους δρόμους. Πάνω από το 70% όλων των εμπορευμάτων και αγαθών που διακινούνται στην Ευρώπη, μεταφέρονται με φορτηγά. Αν θέλαμε να αντικαταστήσουμε έξι εκατομμύρια φορτηγά με αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά, θα χρειαζόμασταν περίπου 350 TWh πράσινης ενέργειας ετησίως για τη φόρτισή τους. Συγκριτικά, η συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στη Γερμανία το 2023 ήταν περίπου 500 TWh. Η αναγκαία επέκταση των δικτύων υψηλής τάσης θα ήταν πολύ χρονοβόρα. και κοστοβόρα. Για ένα λ.χ., ΣΕΑ για την ταυτόχρονη φόρτιση φορτηγών (μεγάλων αποστάσεων), σε περίπου 45 λεπτά, απαιτούνται 10 μεγαβάτ. Επίσης, ο σχεδιασμός και η κατασκευή μόνο μίας τέτοιας εγκατάστασης διαρκεί έως και δέκα χρόνια».

Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που τα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά δεν μπορούν να λύσουν «μόνα τους» το πρόβλημα: Η Daimler Truck θεωρεί ότι, η Ευρώπη μπορεί να ηγηθεί της τεχνολογίας fuel cell και κινητήρων εσωτερικής καύσης υδρογόνου, παράλληλα όμως και «ουδέτερων» ως προς το ανθρακικό αποτύπωμα καυσίμων (CNF), όπως το HVO (υδρογονοκατεργασμένα φυτικά έλαια) τα οποία μπορούν επίσης να διαδραματίσουν ρόλο στη μείωση των εκπομπών CO2. 

Διαφορετικά, ο στόχος για εκπομπές CO2 το 2030 που θα είναι μειωμένες κατά 45% σε σχέση με το 2019 είναι ανέφικτος αναφέρει ο Gornbach, και επιπλέον «όσο οι μεταφορείς κερδίζουν περισσότερα χρήματα από την εκμετάλλευση πετρελαιοκίνητων οχημάτων από ό,τι με μηδενικών εκπομπών ρύπων, η πλειονότητά τους θα παραμείνει στο ντίζελ. Εκτός από το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων, οι υψηλές τιμές ενέργειας δυσχεραίνουν ιδιαίτερα την επίτευξη της ισοτιμίας κόστους μεταξύ ενός αμιγώς ηλεκτρικού κι ενός ντίζελ φορτηγού. Οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας τιμές είναι πολύ υψηλές σε όλη την Ευρώπη. Σε αντίθεση με ένα επιβατικό αυτοκίνητο, η αγορά ενός επαγγελματικού οχήματος είναι πρωτίστως μια ορθολογική επενδυτική απόφαση. Οι πελάτες είναι επαγγελματίες που λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους με μικρά περιθώρια κέρδους - πρέπει να κερδίσουν χρήματα από τη λειτουργία ενός φορτηγού ή λεωφορείου».

.

Τι πρέπει να γίνει

Με περίπου 150 Κανονισμούς της Ε.Ε. και περίπου 30 Οδηγίες, η βιομηχανία φορτηγών και λεωφορείων είναι ένα από τα από τις πιο αυστηρά ρυθμιζόμενες της Ευρώπης. Πάνω από 20.000 σελίδες κανονισμών πρέπει να μελετηθούν και να τηρούνται επακριβώς - από τους κανονισμούς για τις μπαταρίες, για τα επικίνδυνα εμπορεύματα και τις εγκρίσεις τύπου εξαρτημάτων, έως τις προδιαγραφές θορύβου. Το στέλεχος της Daimler Truck λέει πως «αυτό θέτει ένα τεράστιο φρένο στην ανάπτυξη καινοτομιών και τεχνολογιών που δίνουν στην Ευρώπη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Κατά την περίοδο που οι αιτήσεις χρηματοδότησης για την ανάπτυξη μελλοντικών τεχνολογιών εγκρίνονται στην Ευρώπη, η εν λόγω τεχνολογία συχνά έχει ήδη φτάσει στο επόμενο στάδιο εξέλιξης - και η προηγούμενη αίτηση είναι πρακτικά παρωχημένη. Χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων και λιγότερη γραφειοκρατία».

Με τον ρυθμό που κινούμαστε αναφέρει ο Gornbach «εάν δεν αλλάξουμε τίποτα, τα οχήματα μηδενικών εκπομπών από άλλα μέρη (ειδικά Κίνα) του κόσμου θα εισέλθουν στις ευρωπαϊκές αγορές ακριβώς τη στιγμή που οι κατασκευαστές θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τεράστια πρόστιμα (δεκαπλάσια από αυτά που προβλέπονται για τα επιβατικά) επειδή πρέπει να συνεχίσουμε να εξυπηρετούμε την αγορά της οδικής Μεταφοράς με πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα οποία είναι απαραίτητα για την οικονομία και την κοινωνία. Η Κομισιόν, πρέπει να εγγυηθεί την πώληση πετρελαιοκίνητων οχημάτων και στο μέλλον, χωρίς πρόστιμα και ποινές».

PreviousNext