Τη δραματική κατάσταση που έχει περιέλθει η αυτοκινητοβιομηχανία εξαιτίας της τεράστιας έλλειψης των ημιαγωγών (τσιπάκια) περιγράφει σε επιστολή προς τον Επίτροπο της Ε.Ε., Thierry Breton, ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), Oliver Zipse, επισημαίνοντας τις τραγικές συνέπειες σε επίπεδο οικονομίας, εμπορίου, απασχόλησης και μεταφορών που προκαλεί η μειωμένη σήμερα παραγωγή οχημάτων.

Ο Oliver Zipse εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του χρόνου αρκετές γραμμές θα έχουν σταματήσει τελείως την παραγωγή τους.

Συμβαίνει, μάλιστα, στα περισσότερα εργοστάσια να έχουν παραχθεί εκατοντάδες οχήματα με πλαίσιο, γραμμή κίνησης και αμάξωμα, τα οποία όμως είναι εντελώς γυμνά από συστήματα και στοιβάζονται σε διάφορους χώρους ως ημιτελή.

Για να γίνει κατανοητό το πρόβλημα που έχει προκληθεί, ο πρόεδρος των κατασκευαστών αυτοκινήτων στην επιστολή του προς τον Ευρωπαίο Επίτροπο παραθέτει το πλήθος των ηλεκτρονικών συστημάτων που εξοπλίζουν τα αυτοκίνητα και είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι πρόκειται για συστήματα που είτε είναι αναγκαία για να κινηθεί το όχημα είτε είναι απαραίτητα για την ασφάλειά του και, μάλιστα, τοποθετούνται υποχρεωτικά στα πλαίσια των κανονισμών που η ίδια η Ε.Ε. επιβάλλει στους κατασκευαστές.

Στο σημείο αυτό, παρουσιάζει ενδιαφέρον να δούμε ποια είναι αυτά τα συστήματα, η κατασκευή των οποίων απαιτεί ημιαγωγούς: Ξεκινούν από το ραδιόφωνο και την οθόνη πλοήγησης του Gps και φτάνουν μέχρι τα σύγχρονα συστήματα διατήρησης απόστασης και αυτόματου φρεναρίσματος για την αποφυγή σύγκρουσης και μέχρι το σύστημα διατήρησης της λωρίδας και ακόμη:

Τους «εγκεφάλους» ελέγχου της λειτουργίας του κινητήρα, τον ρυθμιστή παροχής αέρα, τον δοσομετρητή καυσίμου και adblue, τον ρυθμιστή των αναρτήσεων, τον έλεγχο των φρένων, το ABS και το ASR.

Πίσω από τα κουμπιά κρύβονται οι ημιαγωγοί.
Πίσω από τα κουμπιά κρύβονται οι ημιαγωγοί.

 

Και ακόμη: Την υποβοήθηση στη λειτουργία του τιμονιού, στον έλεγχο λειτουργίας των θυρών, μέχρι και η λειτουργία των αερόσακων και του ταμπλό εξαρτάται από τα ηλεκτρονικά, η κατασκευή των οποίων προϋποθέτει «τσιπάκια» και διαφόρων ειδών κυκλώματα.

Με τη σειρά τους, οι ημιαγωγοί για να κατασκευαστούν χρειάζονται και αυτοί το πιο περιζήτητο σήμερα υλικό που λέγεται μαγνήσιο. Αρκεί να σημειώσουμε ότι το μαγνήσιο είναι απαραίτητο και στην παραγωγή χάλυβα και πολλών άλλων μετάλλων, τα χαρακτηριστικά των οποίων διαφοροποιούνται από την πρόσμειξή τους με μαγνήσιο.

Δυστυχώς, η ευρωπαϊκή βιομηχανία βρέθηκε απόλυτα εξαρτημένη από την Κίνα, από την οποία προμηθεύονταν το 95% των αναγκών της σε μαγνήσιο και σε προϊόντα με μαγνήσιο. Τα ελάχιστα αποθέματα μαγνησίου της Κίνας κοστίζουν σήμερα στον Ευρωπαίο κατασκευαστή οχημάτων 12.000-14.000 δολάρια ο τόνος, όταν η αντίστοιχη τιμή τον Ιανουάριο φέτος ήταν 2.000 δολάρια. Δηλαδή, μέσα σε 10 μήνες, η τιμή ανέβηκε 6 φορές επάνω (όπως -παρεμπιπτόντως- συνέβη και με τη μεταφορά των κοντέινερ από Κίνα).

Και φτάνουμε τώρα στην Κίνα. Είναι η Κίνα η αιτία αυτής της «συμφοράς»;

Εμείς απευθυνθήκαμε σε μεγάλο Έλληνα εισαγωγέα βιομηχανικών προϊόντων από την Κίνα, ο οποίος μας έδωσε τη δική του εξήγηση. Ότι, δηλαδή, οι Κινέζοι εφαρμόζουν πιστά το δικό τους υγειονομικό πρωτόκολλο, σύμφωνα με το οποίο η μείωση των εργαζομένων ξεκινάει από το 50% του προσωπικού και φτάνει ως το 75%.

Αντίστοιχα, μειώθηκε η παραγωγή και αυτό το 50% που παράγεται ίσα που καλύπτει τις ανάγκες της κινέζικης βιομηχανίας, δεν υπάρχουν δηλαδή αποθέματα προς εξαγωγή, παρά ελάχιστα ίσως.

Αν η παραπάνω εξήγηση ευσταθεί, τότε σημαίνει ότι η εξάλειψη της πανδημίας από την Κίνα θα αυξήσει την παραγωγή, οπότε θα ξεκινήσει και ο εφοδιασμός της Ευρώπης.