Επιμέλεια: Βασίλης Δαραμούσκας
Έχοντας μόλις επιστρέψει από τις Βρυξέλλες όπου και βρεθήκαμε για την έκθεση Busworld, οι πρώτες εντυπώσεις, είναι πλέον ξεκάθαρες. Παρακολουθήσαμε σημαντικές αλλαγές στο τοπίο της οδικής μεταφοράς επιβατών, ειδικά σε ό,τι αφορά στη Γηραιά Ήπειρο, τις οποίες και θα περιγράψουμε αναλυτικά στο επόμενο τεύχος.
Το δια ταύτα είναι ότι, συντελείται κανονική απόβαση των Κινέζων κατασκευαστών, με (αποκλειστικά αστικά, και κάποια intercity) ηλεκτρικά λεωφορεία, σε κάθε πιθανή και απίθανη υπό-κατηγορία (μεγέθους/χωρητικότητας) της αγοράς. Οι, όχι και τόσο μακρινές εποχές, όταν και έπρεπε να ψάξεις να τους βρεις σε κάποιο ταπεινό περίπτερο, στα «ορεινά» της Busworld, έχουν παρέλθει οριστικά –τώρα απολαμβάνουν τα φώτα της δημοσιότητας στην κεντρική σκηνή.
Οι Ευρωπαίοι φυσικά δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια: Τα αμιγώς ηλεκτρικά που κατασκευάζουν αυξάνουν την αυτονομία τους συνεχώς, και, εύλογα, ποντάρουν στη δεδομένη ποιότητα των οχημάτων τους. Όσο για τα πούλμαν, οι Κινέζοι δείχνουν να μην μπορούν προς το παρόν να παρουσιάσουν κάποια πρόταση ικανή να «ανοίξει» την ευρωπαϊκή αγορά η οποία ανήκει στους εγχώριους κατασκευαστές.
Όπως κάθε δύο χρόνια το TΡΟΧΟΙ & TIR καλύπτει ανελλιπώς, εδώ και δεκαετίες τη μεγαλύτερη έκθεση λεωφορείου στον κόσμο, η οποία στη φετινή της (4-9 Οκτωβρίου) εκδοχή σημείωσε νέα ρεκόρ, και χαρακτηρίστηκε από εντυπωσιακές αλλαγές στον αριθμό, και κυρίως, την προέλευση των εκθετών.
Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά στα χρονικά, οι κινεζικές εταιρείες ξεπέρασαν σε αριθμό τις γερμανικές, σχηματίζοντας τη δεύτερη πιο πολυπληθή ομάδα με 85 εταιρείες –γερμανικές ήταν 68. Πρώτοι παρέμειναν –όπως και στην Busworld 2023- οι Τούρκοι με 107 εκθέτες. Συνολικά, όπως και να το μετρήσει κανείς, όλα τα νούμερα ήταν ανεβασμένα: 85.000 τετ.μ. στεγασμένων χώρων, σε 9 αχανείς αίθουσες –συνολικό μήκος διαδρόμων 6,9 χιλιόμετρα- οι οποίες φιλοξένησαν 550 εκθέτες από 40 (38 το 2023) χώρες, 81 εκ των οποίων είναι κατασκευαστές οχημάτων.
Στη διάρκεια της τριήμερης παραμονής μας, οριακά προλάβαμε να δούμε και να φωτογραφίσουμε τα 252(!) λεωφορεία στους εσωτερικούς χώρους και τα υπόλοιπα 32 στον περιβάλλοντα χώρο του επιβλητικού Brussels Expo για τεστ ντράιβ. Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του διοργανωτή, η διευθύνουσα σύμβουλος Mieke Glorieux το περιέγραψε πιο γλαφυρά: «Σχηματίζεται μια ουρά 5,1 χιλιομέτρων αν τοποθετήσεις όλα τα οχήματα το ένα πίσω από το άλλο».
Νέα ευρωπαϊκά πούλμαν, αναβαθμισμένα ηλεκτρικά και ασιατική εισβολή
Τα highlights πολλά, και οι πρεμιέρες δεκάδες, αλλά αν πρέπει να διαλέξουμε τα σημαντικότερα, θα ξεκινήσουμε από τους καθιερωμένους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Η MAN Truck & Bus ήταν μεγάλος πόλος έλξης καθώς έδειξε σε παγκόσμια πρεμιέρα σε κοινό και δημοσιογράφους το αμιγώς ηλεκτρικό πούλμαν Lion’s Coach E –το μοναδικό της κατηγορίας από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία. Μιλήσαμε με τον σχεδιαστή του –φοβερού σε ντιζάιν- νέου ΜΑΝ, και συγκεντρώσαμε πολύ υλικό για τη δημιουργία του eCoach, το οποίο και θα βρείτε στο επόμενο τεύχος. Νέες NMC μπαταρίες (έως 480 kWh), αυτονομία έως 650 χιλιόμετρα, και θέσεις για 63 επιβάτες. Υπήρχε επίσης το ηλεκτρικό χαμηλής εισόδου Lion’s City E LE, τα NEOPLAN Tourliner και Skyliner, καθώς και το ολοκαίνουργιο 16θεσιο TGE Coach.

Η Daimler Buses είχε το μεγαλύτερο περίπτερο της έκθεσης, το οποίο παραδοσιακά χρησιμοποιούσε η χειμαζόμενη Van Hool. Παγκόσμια πρεμιέρα για το αμιγώς ηλεκτρικό intercity eIntouro, και το eCitaro με τις νέας γενιάς μπαταρίες NMC4. Πολύ μεγάλοι χώροι για την πλήρη γκάμα της Setra, από το χαμηλής εισόδου MultiClass, μέχρι το καθηλωτικό διώροφο TopClass, και φυσικά, χαράς ευαγγέλια για την κατάκτηση του επίζηλου τίτλου «Διεθνές Πούλμαν της Χρονιάς 2026» από το ΤοpClass S 516 HDH.

Φαντασμαγορική παρουσία από την Iveco Bus με πλήθος λεωφορείων με κάθε μορφή μετάδοσης κίνησης και καυσίμου που μπορεί να φανταστεί κανείς: ηλεκτρικά λεωφορεία, με βιομεθάνιο, διπλού καυσίμου, φυσικού αερίου, και πάει λέγοντας. Πέρα από τα γνωστά E-Way, Crossway Elec, Crossway Low Entry Elec, και Evadys, είδαμε σε πρεμιέρα το νέο G-Way στα 9,5 μέτρα, με κινητήρα που χρησιμοποιεί βιομεθάνιο, και ένα αμιγώς ηλεκτρικό eDaily LE (χαμηλής εισόδου).

H εταιρεία, έχοντας κλείσει μία εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά -14.000 ταξινομήσεις το 2024- διατηρεί δεσπόζουσα θέση στα intercity λεωφορεία με το εκκωφαντικό μερίδιο αγοράς στην Ε.Ε. να ανέρχεται στο 54% όπως μας ανέφερε ο υπεύθυνος για το παγκόσμιο customer services, Πέτρος Σπινάρης, με τον οποίο εξασφαλίσαμε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αποκλειστική συνέντευξη.
Οι κατασκευαστές από την Τουρκία δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια, με την Anadolu Isuzu να δείχνει το αυτόνομης –Επιπέδου 4- οδήγησης e-Jest, και να ανακοινώνει… δεκαπλασιασμό ταξινομήσεων για τη γκάμα της σε διάστημα 7 ετών. Εντυπωσιακή η παρουσία και της Otokar, με πρεμιέρα για το ηλεκτρικό e-Kent των 10,9 μέτρων, και «αυτόνομα» πρωτότυπα e-Centro και e-Territo. Σημαντική και η παρουσία της Temsa, με έντονη ανάπτυξη εσχάτως, με το Avenue NEO σε παγκόσμια πρεμιέρα, και δίπλα του το Prestij σε διάφορες εκδόσεις.

Πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον των επισκεπτών για το –παγκόσμια πρεμιέρα- νέο ηλεκτρικό Solaris Urbino των 10,5 μέτρων, που ολοκληρώνει τη γκάμα της πολωνικής εταιρείας και χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη χωρητικότητα επιβατών της κατηγορίας (έως 85). Από τους Ασιάτες κατασκευαστές ξεχώρισαν οι BYD και Yutong.

H πρώτη δείχνοντας σε πρεμιέρα το πρώτο της ηλεκτρικό υψηλού δαπέδου, «χτισμένο» πάνω στη νέα πλατφόρμα eBus Platform 3.0, με τεχνολογία Blade Battery in Chassis, και η δεύτερη με μια… καραβιά εκθεμάτων, και συνολικά τέσσερις πρεμιέρες, καθώς και την τεχνολογία EV Long-Life Tech για αυξημένη διάρκεια ωφέλιμης ζωής των οχημάτων. Στην Busworld υπήρχε και ελληνική παρουσία, σε επίπεδο κατασκευαστή μάλιστα, με την Ermis Bus να δείχνει ένα υπερπολυτελές minibus, και το midi luxury πούλμαν Tourer 1224 HD.
