Τροχοί & TIR

Ελαστικά: Κρίσιμος παράγοντας ασφάλειας στις επιβατικές μεταφορές

Παρά τα τεχνολογικά άλματα στην ανάπτυξη συστημάτων ασφαλείας των οχημάτων, όπως είναι η διατήρηση απόστασης από το προπορευόμενο όχημα και η αυτόματη πέδηση για την αποφυγή της σύγκρουσης, τα ελαστ
Τρίτη 16/11/2021 - 13:00
Κοινοποίηση στα Social Media
michelin bus

Παρά τα τεχνολογικά άλματα στην ανάπτυξη συστημάτων ασφαλείας των οχημάτων, όπως είναι η διατήρηση απόστασης από το προπορευόμενο όχημα και η αυτόματη πέδηση για την αποφυγή της σύγκρουσης, τα ελαστικά παραμένουν ο κρισιμότερος παράγοντας ασφάλειας στις οδικές επιβατικές μεταφορές.

Άλλωστε, η συνεισφορά και η αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών συστημάτων στην πέδηση συνδέεται άμεσα με την κατάσταση των ελαστικών που αποτελούν τα μόνα σημεία επαφής των οχημάτων με τον δρόμο. Με δυο λόγια, αυτό που τελικά θα κρατήσει ένα όχημα στον δρόμο είναι τα ελαστικά και ιδιαίτερα η ικανότητα πρόσφυσης που διαθέτουν.

 

Είναι αποδεδειγμένο στην πράξη και το επιβεβαιώνουν οι ίδιοι οι αυτοκινητιστές, ότι τα ελαστικά που διαθέτουν υψηλό δείκτη πρόσφυσης συμβάλλουν όχι μόνο στη συντομότερη και ασφαλέστερη ακινητοποίηση του οχήματος, αλλά και στη βελτιωμένη οδική συμπεριφορά του λεωφορείου, μιλώντας για τις επιβατικές μεταφορές. Όπως φαίνεται και στην ετικέτα που συνοδεύει κάθε ελαστικό, ο δείκτης πρόσφυσης, σε βρεγμένο οδόστρωμα, έχει μια ταξινόμηση από το Α μέχρι το Ε. Mε δείκτη Α το όχημα ακινητοποιείται στη μικρότερη απόσταση πάνω σε βρεγμένο οδόστρωμα, ενώ με δείκτη Ε ακινητοποιείται σε μεγαλύτερη απόσταση με τις ίδιες συνθήκες.

Ωστόσο, αρκετοί αυτοκινητιστές συνδέουν την αποτελεσματικότητα της πρόσφυσης με το σχέδιο του πέλματος και κατά πόσο αυτό είναι φθαρμένο (φαλακρό) ή όχι. Αυτό, ισχύει, αλλά είναι ο  ένας μόνο παράγοντας. Σπουδαιότερος παράγοντας είναι το υλικό, το μίγμα από το οποίο έχει κατασκευαστεί το ελαστικό. Φανταστείτε, αλήθεια, τη σόλα του παπουτσιού σας να μην είναι από ένα είδος ελαστικού υλικού, αλλά από πλαστικό και να πρέπει να περπατήσετε στο χιόνι ή στον πάγο. Πώς θα ήταν τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας, αν δεν είχαν καουτσούκ και ήταν μόνο από νάυλον;

Πέρα, όμως, από τα παραπάνω το ελαστικό θα πρέπει και να υποστηρίζεται από από το εσωτερικό του. Συγκεκριμένα, το πέλμα σταθεροποιείται και ενισχύεται από πολλαπλές στρώσεις λινών πέλματος– σαν λεπτές μεταλλικές χορδές – που βρίσκονται στο εσωτερικό του και τις βλέπουμε σε περιπτώσεις γδαρσίματος του.

 

Με τη σειρά τους, αυτά τα πλέγματα των λινών σταθεροποιούνται από το ειδικής σύνθεσης μείγμα γόμας, το οποίο βρίσκεται από τη μέσα πλευρά του ελαστικού, αλλά και από την υψηλής ποιότητας εσωτερική αεροστεγανή γόμα, που είναι αυτή που κρατά αποτελεσματικά τον αέρα μέσα στο λάστιχο, διατηρώντας ταυτόχρονα και την πίεσή του. Οι ώμοι του πέλματος, αν και αποτελούνται από το ίδιο μείγμα, έχουν τη δική τους έξτρα ενίσχυση, ώστε να ανταποκρίνονται στα πρόσθετα βάρη που δέχονται στις στροφές, αλλά και να αντέχουν στις καταπονήσεις κατά την κίνηση του οχήματος εκτός δρόμου. Κρισιμότερο υλικό είναι τα λεγόμενα λινά σκελετού, τα οποία αποτελούν ένα ενιαίο ακτινωτό πλέγμα από ίνες χάλυβα, οι οποίες συνδέονται με τη στεφάνη αποτελούμενη και αυτή από ατσάλινα σύρματα. Λινά και στεφάνη αποτελούν το σκελετό του ελαστικού ο οποίος πρέπει να είναι υψηλής αντοχής, ανάλογης με τις φορτίσεις που ορίζεται ότι μπορεί να δεχτεί.

Ωστόσο, δεν είναι εύκολο για τον λεωφορειούχο αυτοκινητιστή να γνωρίζει την κατασκευή ενός ελαστικού, την ποιότητα των υλικών και κατ’ επέκταση την αποτελεσματικότητα της πρόσφυσης. Για τον λόγο αυτό, ο κάθε ιδιοκτήτης λεωφορείου θα πρέπει να εμπιστεύεται την ετικέτα σήμανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δίνοντας προτεραιότητα στον δείκτη πρόσφυσης και στη συνέχεια στους άλλους δείκτες εξοικονόμησης ενέργειας, θορύβου κ.λπ.

Υπάρχουν, ωστόσο, και άλλες επιδόσεις ενός ελαστικού που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη από τον αυτοκινητιστή.



 

Η Michelin, ως κορυφαίος κατασκευαστής ελαστικών έχει επενδύσει τεράστια ποσά στην έρευνα και ανάπτυξη ελαστικών για λεωφορεία με γνώμονα την ασφάλεια χωρίς καθόλου να υστερούν σε ανθεκτικότητα και χιλιομετρική απόδοση.

Αναφερόμαστε στο ελαστικό Michelin X Coach Z, κατάλληλο για τα λεωφορεία μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων, όπως είναι τα Υπεραστικά των ΚΤΕΛ και τα τουριστικά (πούλμαν).

Το MICHELIN X COACH Z ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες που εξασφαλίζουν κορυφαίο επίπεδο πρόσφυσης, ανθεκτικότητα, μείωση κατανάλωσης και 16% περισσότερη χιλιομετρική απόδοση, σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Τα παραπάνω πλεονεκτήματα του MICHELIN X COACH Z επιβεβαιώνουν με πρόσφατες δηλώσεις τους έμπειροι οδηγοί και ιδιοκτήτες λεωφορείων διαφόρων Υπεραστικών ΚΤΕΛ και Τουριστικών Γραφείων, όπως μπορείτε να παρακολουθήσετε στο σχετικό video.

 

 

Video URL
PreviousNext