Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της έρευνας οδικών εμπορευματικών μεταφορών για το δεύτερο τρίμηνο του 2024.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, παρατηρείται μείωση 11,9% του βάρους των φορτίων / εμπορευμάτων που διακινήθηκαν με φορτηγά οχήματα ταξινομημένα στην Ελλάδα, το β’ τρίμηνο του 2024 σε σχέση με το β’ τρίμηνο του 2023. Ειδικότερα, το βάρος των φορτίων που διακινήθηκαν το β’ τρίμηνο του 2024 με φορτηγά εθνικών και διεθνών μεταφορών ανήλθε σε 68.535,9 χιλιάδες τόνους έναντι 77.760,4 χιλιάδων τόνων κατά το β’ τρίμηνο του 2023. Τα τονοχιλιόμετρα ανήλθαν σε 5.253.656,7 χιλιάδες το β’ τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 1,1% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023 οπότε είχαν ανέλθει σε 5.194.111,1 χιλιάδες (Πίνακας 1, Γράφημα 1).
Πίνακας 1. Βάρος μεταφερθέντων εμπορευμάτων και μεταφορικό έργο σε τονοχιλιόμετρα, των φορτηγών οδικών εμπορευματικών μεταφορών (εθνικών και διεθνών), ταξινομημένων στην Ελλάδα, β’ τρίμηνο 2023-2024
Γράφημα 1. Μεταφορικό έργο (σε χιλ. τονοχιλιόμετρα), φορτηγών ταξινομημένων στην Ελλάδα, β' τρίμηνο 2023-2024
Σε ό,τι αφορά στον τύπο φορτίου με τόπο φόρτωσης την Ελλάδα (είδος συσκευασίας μεταφοράς εμπορευμάτων), από την άποψη του βάρους των μεταφερθέντων φορτίων το β’ τρίμηνο του 2024 έναντι του β’ τριμήνου του 2023, παρατηρείται αύξηση στις κατηγορίες «Κινητές, αυτοκινούμενες μονάδες» και «Εμπορεύματα σε παλέτες», με σημαντικότερη σε απόλυτες τιμές, στην κατηγορία «Εμπορεύματα σε παλέτες» κατά 5.393,5 χιλ. τόνους, ενώ μείωση παρατηρείται στις κατηγορίες «Εμπορευματοκιβώτια», «Στερεά χύμα (χωρίς μονάδα εμπορευμάτων)», «Λοιπές κατηγορίες συσκευασίας» και «Υγρά χύμα (χωρίς μονάδα εμπορευμάτων)», με σημαντικότερη σε απόλυτες τιμές, στην κατηγορία «Στερεά χύμα (χωρίς μονάδα εμπορευμάτων)» κατά 9.416,4 χιλ. τόνους. Από την άποψη των τονοχιλιομέτρων, αύξηση παρατηρείται στις κατηγορίες: «Υγρά χύμα (χωρίς μονάδα εμπορευμάτων)», «Κινητές, αυτοκινούμενες μονάδες» και «Εμπορεύματα σε παλέτες» με σημαντικότερη αύξηση σε απόλυτες τιμές στην κατηγορία «Εμπορεύματα σε παλέτες» κατά 318.537,3 χιλ. τονοχιλιόμετρα, ενώ μείωση παρατηρείται στις υπόλοιπες κατηγορίες με σημαντικότερη, σε απόλυτες τιμές, στη κατηγορία «Στερεά χύμα (χωρίς μονάδα εμπορευμάτων)» κατά 227.097,4 χιλ. τονοχιλιόμετρα (Πίνακας 2, Γράφημα 2).
Πίνακας 2. Βάρος μεταφερθέντων εμπορευμάτων και μεταφορικό έργο σε τονοχιλιόμετρα, φορτηγών οδικών εμπορευματικών μεταφορών κατά τύπο φορτίου (συσκευασία μεταφοράς), β’ τρίμηνο 2023-2024
Γράφημα 2. Ποσοστιαία μεταβολή του βάρους μεταφερθέντων εμπορευμάτων κατά τύπο φορτίου, με τόπο φόρτωσης την Ελλάδα, β’ τρίμηνο 2023-2024
Στον Πίνακα 3 παρουσιάζονται τα στοιχεία φορτώσεων κατά Μεγάλη Γεωγραφική Περιοχή, από την άποψη του βάρους των φορτίων και των διανυθέντων τονοχιλιομέτρων. Ειδικότερα, ποσοστό 44,0% των φορτώσεων πραγματοποιήθηκε στην Κεντρική Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση 37,4% το β’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2023. (Γράφημα 3).
Πίνακας 3. Φορτώσεις οχημάτων οδικών εμπορευματικών μεταφορών (εθνικών και διεθνών) κατά τόπο φόρτωσης, βάρος φορτίων και μεταφορικό έργο σε τονοχιλιόμετρα, β' τρίμηνο ετών 2023-2024
Γράφημα 3. Ποσοστιαία κατανομή του βάρους φορτωθέντων εμπορευμάτων εθνικών και διεθνών οδικών μεταφορών κατά τόπο φόρτωσης, β' τρίμηνο έτους 2024
Στον Πίνακα 4 παρουσιάζονται τα στοιχεία εκφορτώσεων κατά Μεγάλη Γεωγραφική Περιοχή, από την άποψη του βάρους των φορτίων και των διανυθέντων τονοχιλιομέτρων. Ειδικότερα, οι περισσότερες εκφορτώσεις (ποσοστό 43,9%) πραγματοποιήθηκαν στην Κεντρική Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση 36,5% το β’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2023. (Γράφημα 5).
Πίνακας 4. Εκφορτώσεις οχημάτων οδικών εμπορευματικών μεταφορών (εθνικών και διεθνών) κατά τόπο εκφόρτωσης, βάρος φορτίων και μεταφορικό έργο σε τονοχιλιόμετρα, β' τρίμηνο 2023-2024
Γράφημα 5. Ποσοστιαία κατανομή του βάρους εκφορτωθέντων εμπορευμάτων εθνικών και διεθνών οδικών μεταφορών κατά τόπο εκφόρτωσης, β' τρίμηνο έτους 2024