Τροχοί & TIR

Ένοπλοι οι Τελωνειακοί στους ελέγχους των φορτηγών. Βίντεο και σοβαρά πρόστιμα

Τι προβλέπει ο νέος τελωνειακός κώδικας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Πέμπτη 26/06/2025 - 10:33
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό: European Labour Authority (ELA)
φωτό: European Labour Authority (ELA)

Οι τελωνειακοί υπάλληλοι δικαιούνται να οπλοφορούν κατά την εκτέλεση των ελεγκτικών και διωκτικών καθηκόντων τους.

Αυτό μεταξύ πολλών άλλων διατάξεων σχετικών με τους ελέγχους των μεταφερόμενων εμπορευμάτων προβλέπει ο νέος τελωνειακός κώδικας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση πριν την κατάθεσή του στη Βουλή.

Υψηλά είναι, επίσης, και τα προβλεπόμενα πρόστιμα σε βάρος των οδηγών και των ιδιοκτητών των φορτηγών.

Πιο αναλυτικά, στο άρθρο 6 προβλέπεται:

1. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι δύνανται να χρησιμοποιούν:

α) κάθε κατάλληλο τεχνολογικό μέσο ή λογισμικό για τη διενέργεια έρευνας, την άντληση δεδομένων, την παρακολούθηση και τη διενέργεια ελέγχων σε θέματα αρμοδιότητας των τελωνειακών αρχών και

β) κάθε κατάλληλο επιστημονικό μέσο για τον έλεγχο, τη διαπίστωση της απόκρυψης, κατοχής ή μεταφοράς με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσο υποκειμένων ειδών ή απαγορευμένων ουσιών, αν υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες για την παράνομη εισαγωγή και κυκλοφορία τους στο εσωτερικό της χώρας.

2. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι δικαιούνται να οπλοφορούν κατά την εκτέλεση των ελεγκτικών και διωκτικών καθηκόντων τους.

Προβλέπεται, επίσης, ότι «οι άλλες διωκτικές και στρατιωτικές αρχές και άλλες υπηρεσίες και φορείς του δημόσιου τομέα, έχουν υποχρέωση να συνδράμουν τους τελωνειακούς υπαλλήλους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, εφόσον ζητηθεί. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι δεν υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο από ιδιωτικό φορέα ασφάλειας ή φύλαξης χώρου, εφόσον διενεργούν έλεγχο και δηλωθεί η ιδιότητά τους».

Οι τελωνειακοί μπορούν να απαιτούν και τη συνδρομή της Αστυνομίας. (φωτό: Ελληνική Αστυνομία)
Οι τελωνειακοί μπορούν να απαιτούν και τη συνδρομή της Αστυνομίας. (φωτό: Ελληνική Αστυνομία)

3. Για τη διαπίστωση τελωνειακής παράβασης, οι τελωνειακοί υπάλληλοι μπορούν να διενεργούν ελέγχους επί όλων των αγαθών, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, τόσο κατά το στάδιο της διακίνησης, όσο και κατά το στάδιο της εναπόθεσής τους στους χώρους της ασκούμενης επιχειρηματικής δραστηριότητας κάθε προσώπου, συμπεριλαμβανομένων και των υφιστάμενων αποθεμάτων, με βάση τα τηρούμενα στοιχεία και να προβαίνουν σε ελέγχους των βιβλίων και λοιπών στοιχείων αυτής. Επιπλέον, οι τελωνειακοί υπάλληλοι μπορούν να διενεργούν κάθε εξέταση ή έρευνα καθώς και όλες τις ανακριτικές πράξεις προς διαπίστωση των αδικημάτων λαθρεμπορίας, δασμοφοροδιαφυγής ή οποιασδήποτε άλλης τελωνειακής παράβασης, έχοντας τα καθήκοντα των ειδικών προανακριτικών υπαλλήλων.

Λήψη video

Για τη διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής νομοθεσίας και ποινικών αδικημάτων που προβλέπονται σε αυτή ή σχετίζονται με την εφαρμογή της, δύναται να εγκαθίστανται και να λειτουργούν συστήματα επιτήρησης με δυνατότητα λήψης και καταγραφής ήχου και εικόνας σε χώρους που διενεργούνται τελωνειακές εργασίες ή που υπόκεινται σε τελωνειακή επιτήρηση, ανεξαρτήτως του χρησιμοποιούμενου λογισμικού, υλισμικού, των τεχνικών προδιαγραφών και του είδους της λειτουργίας των συστημάτων επιτήρησης ως συνεχούς ή ασυνεχούς.

Βαριά πρόστιμα

Βαριές είναι οι ποινές που προβλέπονται για παραβάσεις κατά τη διακίνηση των εμπορευμάτων. Συγκεκριμένα:

1. Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ στους πράκτορες ατμοπλοϊκών ναυτιλιακών εταιρειών, εάν μετά από έγγραφη πρόσκληση του Προϊσταμένου Τελωνειακής Αρχής, παραλείψουν ή αναβάλουν με υπαιτιότητά τους την εκφόρτωση, από τα πλοία ή άλλα θαλάσσια μέσα, των προσκομισθέντων εμπορευμάτων, ή την τακτοποίησή τους, εντός των τελωνειακών αποθηκών, σύμφωνα με τις έγγραφες υποδείξεις και εντός της αναφερόμενης ορισμένης προθεσμίας.

2. Επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, στον μεταφορέα κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές εμπορευμάτων υπό τελωνειακή επιτήρηση, σε περίπτωση:

α) φόρτωσης, εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης εμπορευμάτων από όχημα χωρίς άδεια της τελωνειακής αρχής ή χωρίς την παρουσία των αρμόδιων τελωνειακών υπαλλήλων, σε χώρους και αποθήκες μη εγκεκριμένους από αυτήν,

β) εκφόρτωσης από το όχημα εμπορευμάτων περισσότερων ή λιγότερων από τα αναγραφόμενα στο συνοδευτικό έγγραφο του φορτίου, πλην της περίπτωσης που, λόγω ανωτέρας βίας, εκφορτώνονται λιγότερα εμπορεύματα, 

γ) ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης και αλλοίωσης των τελωνειακών σφραγίδων ή των εξαρτημάτων τους, ή κλειδαριών ή άλλων σημείων αναγνώρισης που τίθενται από τις τελωνειακές αρχές στο μεταφορικό μέσο ή στα εμπορεύματα.

3. Επιβάλλεται στον πλοίαρχο ή στον μεταφορέα ή στον πράκτορα πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, σε περίπτωση ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης ή αλλοίωσης τελωνειακών σφραγίδων ή των εξαρτημάτων τους, κλειδαριών ή άλλων σημείων αναγνώρισης, που τέθηκαν από την τελωνειακή αρχή που πραγματοποιεί έλεγχο σε μεταφορικό μέσο σύμφωνα με το άρθρο 15 και την παρ. 2 του άρθρου 19.

4. Με την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, στον μεταφορέα κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές εμπορευμάτων, που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) και προορίζονται για εξαγωγή και δεν μεταβαίνει στο τελωνείο εξόδου, μέσα στην προθεσμία που ορίζεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή επιβάλλεται πρόστιμο ποσού:

α) τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για μία (1) ημέρα καθυστέρησης,

β) έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ για δύο (2) ημέρες καθυστέρησης,

γ) δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ για τρεις (3) ημέρες καθυστέρησης,

δ) ίσου με το μισό του ειδικού φόρου κατανάλωσης που αναλογεί στα εν λόγω εμπορεύματα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ για τέσσερις (4) ημέρες καθυστέρησης και άνω.

5. Επιβάλλεται πρόστιμο, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας:

α) τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο μη τήρησης της προθεσμίας λήξης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των μεταφορικών μέσων εμπορικής χρήσης,

β) χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για κάθε άλλη περίπτωση παράβασης των κείμενων διατάξεων περί καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των μεταφορικών μέσων εμπορικής χρήσης.

6. Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των αναλογούντων δασμών και φόρων που δεν δύναται να είναι κατώτερο των εξακοσίων (600) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, στον δικαιούχο του καθεστώτος ή στον μεταφορέα ή στον παραλήπτη, όταν αποδεικνύεται ότι ο τελευταίος γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς της διαμετακόμισης, σε περίπτωση που το καθεστώς της διαμετακόμισης δεν εξοφλείται ή εξοφλείται με διαπιστώσεις ποσοτικών διαφορών επί έλαττον ή διαφορετικού είδους των αναφερομένων στη διασάφηση διαμετακόμισης, για τις οποίες γεννάται τελωνειακή οφειλή στην Ελλάδα.

7. Επιβάλλεται αυτοτελώς πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ στον μεταφορέα ή τον πράκτορα και στον παραλήπτη των εμπορευμάτων, όταν αποδεικνύεται ότι ο τελευταίος γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε καθεστώς διαμετακόμισης, σε περίπτωση εκπρόθεσμης προσκόμισης στο τελωνείο εξόδου ή προορισμού των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς της διαμετακόμισης, εκτός αν αποδειχθεί ότι αυτή οφείλεται σε ειδικά αιτιολογημένους λόγους, αποδεκτούς από την τελωνειακή αρχή ή σε λόγους ανωτέρας βίας.

PreviousNext