Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συμφώνησε σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις για τις επαγγελματικές άδειες οδήγησης, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αποφοίτων ηλικίας 17 ετών να οδηγούν φορτηγά με τη συνοδεία έμπειρου οδηγού, την ευκολότερη αναγνώριση αδειών οδήγησης και πιστοποιητικών κατάρτισης τρίτων χωρών και τη δυνατότητα που παρέχεται στα κράτη-μέλη να μειώσουν την ελάχιστη ηλικία για τους οδηγούς λεωφορείων στα 18.
Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προόδου για την εξάλειψη των κρίσιμων εμποδίων που αποθαρρύνουν την είσοδο στο επάγγελμα του οδηγού λεωφορείων και φορτηγών, κάνοντάς το λιγότερο ελκυστικό.
Πρόγραμμα συνοδευόμενης οδήγησης
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, η TRAN υποστηρίζει τώρα ένα σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ που επιτρέπει στους 17χρονους οδηγούς φορτηγών να αποκτήσουν με ασφάλεια πρακτική εμπειρία οδήγησης και εξοικείωση με το επάγγελμα μαζί με έναν έμπειρο οδηγό.
«Αυτό που χρειάζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι κατάλληλα εκπαιδευμένους οδηγούς. Για να είναι δυνατό αυτό, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους νέους επαγγελματίες υποψηφίους να εξοικειωθούν με τις καθημερινές επαγγελματικές απαιτήσεις», ανέφερε η Raluca Marian και πρόσθεσε ότι «η οδήγηση με συνοδεία δεν αφορά τη μείωση της ελάχιστης ηλικίας οδήγησης, όπως έχουν παρουσιάσει παραπλανητικά ορισμένοι οργανισμοί. Είναι ένα πρόγραμμα κατάρτισης υπό τον έλεγχο έμπειρων επαγγελματιών οδηγών που θα δώσει κίνητρα σε νέους πτυχιούχους που απλώς θα επέλεγαν ένα άλλο επάγγελμα αν δεν τους δινόταν αυτή η ευκαιρία».
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται αν οι 17χρονοι συνοδευόμενοι οδηγοί θα επιτρέπεται να οδηγούν μονά φορτηγά ή και συνδυασμούς (επικαθήμενα, συρόμενα).
Οδηγοί τρίτων χωρών
Ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα της TRAN είναι το όραμά της να θέσει τη βάση για την ευκολότερη αναγνώριση των προσόντων και της εκπαίδευσης επαγγελματιών οδηγών τρίτων χωρών. Επί του παρόντος, κάθε κράτος-μέλος ακολουθεί τις δικές του πρακτικές, οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υπερβολικά χρονοβόρες.
Ενώ το Συμβούλιο έχει ήδη συμφωνήσει να υπάρχει μια εναρμονισμένη πρακτική στην ΕΕ για την αναγνώριση ξένων επαγγελματικών αδειών οδήγησης, η TRAN επιδιώκει να το πάει ένα βήμα παραπέρα και να δημιουργήσει τη βάση για μια διαδικασία αναγνώρισης του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας των οδηγών που εκδόθηκε σε τρίτες χώρες.
« Όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα η IRU, η αναγνώριση της άδειας οδηγών τρίτων χωρών θα έλυνε μόνο το ήμισυ του προβλήματος. Ένας επαγγελματίας οδηγός δεν μπορεί να οδηγήσει στην ΕΕ εάν δεν έχει επίσης αναγνωρισμένο Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας», δήλωσε η Raluca Marian.
Τι γίνεται με τους οδηγούς λεωφορείων;
Ένα άλλο σημαντικό επίτευγμα είναι ότι η TRAN ανταποκρίθηκε στις ανάγκες της μεταφοράς επιβατών παρέχοντας στα κράτη-μέλη την ευκαιρία να καταργήσουν το αυθαίρετο όριο των 50 χιλιομέτρων για επαγγελματίες οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν κάτω των 21 ετών.
Διευκρίνισε επίσης ότι τα 21, σε αντίθεση με τα 24 που είναι σήμερα, είναι η ηλικία εκκίνησης για επαγγελματίες οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν με πλήρη επαγγελματική κατάρτιση.
Καθώς η TRAN έχει υιοθετήσει τη θέση της σχετικά με την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Άδεια Οδήγησης στην ΕΕ, η βιομηχανία ελπίζει τώρα σε θετικό αποτέλεσμα στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου καθώς και σε εποικοδομητικές διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο στις αρχές του 2024.
Πηγή: IRU