Τροχοί & TIR

Το έξτρα βάρος και μήκος υπέρ των ηλεκτρικών φορτηγών/ λεωφορείων. Η συμφωνία των υπουργών ΕΕ. Αγκάθι το ύψος

Ήδη τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν κερδίσει το σημαντικό όφελος της απαλλαγής διοδίων σε ορισμένες χώρες.
από Μανώλης Αγριμανάκης | Παρασκευή 05/12/2025 - 14:40
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό αρχείου
φωτό αρχείου

Μετά από πολύχρονες συζητήσεις και αντικρουόμενες απόψεις, οι υπουργοί Μεταφορών των χωρών της ΕΕ κατέληξαν τελικά σε συμφωνία σχετικά με την αύξηση των βαρών και των διαστάσεων των 100% ηλεκτρικών φορτηγών και λεωφορείων, καθώς και εκείνων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.

Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν κερδίσει το σημαντικό όφελος της απαλλαγής διοδίων σε ορισμένες χώρες μεταξύ των οποίων και η Γερμανία.

Η συμφωνία στην οποία κατέληξαν χθες στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ περιλαμβάνει επιγραμματικά τα παρακάτω:

α. Αύξηση του μήκους των αρθρωτών (τράκτορας + επικαθήμενο) κατά 90 εκατοστά λόγω του πρόσθετου χώρου που απαιτεί η ηλεκτροκίνηση. Έτσι, το ισχύον μήκος των αρθρωτών που είναι 16,50 μέτρα επεκτείνεται στα 17,40 μέτρα για τα ηλεκτρικά.

β. Αυξάνονται τα βάρη των ηλεκτρικών κατά 1 ή 2 τόνους και διαφοροποιούνται οι 5άξονοι από τους 6άξονους συνδυασμούς.

Συγκεκριμένα, αυξάνονται κατά 2 τόνους:

  • Τα φορτηγά με δύο άξονες
  • Τα τριαξονικά
  • Τα τριαξονικά με διπλά ελαστικά στον άξονα κίνησης και με φουσκάτη ανάρτηση
  • Τα τριαξονικά με δύο άξονες τιμόνι (κατευθυντήριοι) και με διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα και με φουσκάτη ανάρτηση
  • Τα πενταξονικά με δύο τουλάχιστον κατευθυντήριους (τιμόνι) άξονες και με τουλάχιστον τον ένα κινητήριο άξονα να είναι φουσκάτος και με διπλά ελαστικά

Εναλλακτικών καυσίμων εκτός ηλεκτρικών

Κατά 1 τόνο αυξάνονται τα ανώτερα σήμερα επιτρεπτά βάρη των οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα εκτός των ηλεκτρικών.

  • Δύο αξόνων, πλην λεωφορείων
  • Τριών αξόνων
  • Τριών αξόνων με διπλά ελαστικά στον κινητήριο άξονα και φουσκάτη ανάρτηση

Συρμοί

  • Συνδυασμός συρμού με τριαξονικό μηδενικών ρύπων το αυτοκίνητο και τριαξονικό το τρέιλερ ή το επικαθήμενο, το μικτό αυξάνει κατά 4 τόνους
  • Συνδυασμός συρμού με διαξονικό αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και τριαξονικό τρέιλερ ή με αυτοκίνητο τριών αξόνων μηδενικών ρύπων και τρέιλερ δύο αξόνων, το βάρος αυξάνει κατά δύο τόνους

Συρμοί σε intermodal μεταφορές (κοντέινερ από λιμάνια, τρένα κ.λπ.)

  • Συρμοί που αναλαμβάνουν διατροπική μεταφορά με αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων, δύο αξόνων και τριαξονικό επικαθήμενο ή με τριαξονικό μηδενικών ρύπων αυτοκίνητο και διαξονικό επικαθήμενο, το μικτό τους αυξάνει κατά δύο τόνους.
  • Συρμοί με διαξονικό αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και με τριαξονικό επικαθήμενο ή τριαξονικό αυτοκίνητο με 4αξονικό επικαθήμενο που αναλαμβάνουν διατροπική μεταφορά. Το μικτό τους βάρος αυξάνει κατά δύο τόνους.
  • Συρμοί με μηδενικών ρύπων τριαξονικό αυτοκίνητο και τριαξονικό επικαθήμενο που αναλαμβάνουν διατροπικές μεταφορές, το μικτό τους αυξάνει κατά δύο τόνους.

Συρμοί εναλλακτικών καυσίμων εκτός ηλεκτρικών

Όλοι οι συνδυασμοί των οποίων το αυτοκίνητο κινείται με εναλλακτικό καύσιμο (εκτός των ηλεκτρικών), όπως CNG κ.λπ. το μέγιστο μικτό τους αυξάνει κατά 1 τόνο.

Λεωφορεία 

  • Λεωφορεία 2 αξόνων μηδενικών ρύπων. Το μικτό τους αυξάνεται κατά 500 κιλά (20 τόνοι από 19,5 τον.)
  • Λεωφορεία αρθρωτά 3 αξόνων, μηδενικών ρύπων αυξάνουν το βάρος τους κατά δύο τόνους.
  • Λεωφορεία τριών αξόνων, αρθρωτά, εναλλακτικών καυσίμων, εκτός μηδενικών ρύπων. Το βάρος τους αυξάνει κατά 1 τόνο.

Βάρη κατ’ άξονα

Θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι η αύξηση του μικτού των ηλεκτρικών φορτηγών/ λεωφορείων διαφοροποιεί και τα βάρη κατ’ άξονα χωρίς όμως να θίγονται οι βασικοί κανόνες της μηχανολογίας σχετικά με τις φορτίσεις των αξόνων (κινητήριοι, κατευθυντήριοι, τρέιλερ κ.λπ.). Το ίδιο ισχύει και για τους κανόνες σχετικά με τις αποστάσεις μεταξύ των αξόνων.

Αγκάθι το ύψος

Σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι υπουργοί Μεταφορών δεν κατέληξαν σε συμφωνία για την αύξηση του μέγιστου ύψους των οχημάτων. Προς το παρόν, παραμένει στα 4 μέτρα. Η αύξηση που έχει δοθεί για τα High Cube containers δεν έγινε δεκτή για τη διασυνοριακή μεταφορά εξαιτίας των γεφυρών και της απροθυμίας των κυβερνήσεων να αυξήσουν το ύψος τους.

PreviousNext