Τροχοί & TIR

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Αναθεώρηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες το βράδυ μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον κανονισμό που διέπει το διευρωπαϊκό δίκτυο με
Τρίτη 19/12/2023 - 12:55
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό αρχείου
φωτό αρχείου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες το βράδυ μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον κανονισμό που διέπει το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. 

Οι συννομοθέτες συμφώνησαν να εντείνουν σημαντικά τις προσπάθειες για την οικοδόμηση ενός αειφόρου και ανθεκτικού ΔΕΔ-Μ. Αυτό περιλαμβάνει ισχυρά κίνητρα για την αύξηση της χρήσης πιο βιώσιμων μορφών μεταφοράς και τη βελτίωση της πολυτροπικότητας – την πρακτική του συνδυασμού τρόπων μεταφοράς για ένα μόνο ταξίδι – εντός του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών.

Οι κατευθυντήριες γραμμές που συμφωνήθηκαν το βράδυ της Δευτέρας είναι το σχέδιο της ΕΕ για τη δημιουργία ενός δικτύου σιδηροδρόμων, οδικών, εσωτερικών πλωτών οδών και δρομολογίων θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων που συνδέονται μέσω λιμένων και τερματικών σταθμών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα τρέχοντα έργα ΔΕΔ-Μ περιλαμβάνουν το Rail Baltica, που συνδέει το Ελσίνκι και τη Βαρσοβία, το τούνελ του Brenner, που συνδέει την Αυστρία με την Ιταλία μέχρι τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισαβόνας-Μαδρίτης.

Το αναθεωρημένο ΔΕΔ-Μ θα θέσει υποχρεωτικούς στόχους:

  • Οι επιβατικές σιδηροδρομικές γραμμές στον πυρήνα του ΔΕΔ-Μ και στο εκτεταμένο κεντρικό δίκτυο θα επιτρέπουν τα τρένα να ταξιδεύουν με ταχύτητα 160 km/h ή μεγαλύτερη, ενώ οι εμπορευματικές μεταφορές με 100 km/h και θα διασχίζουν τα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 25 λεπτά κατά μέσο όρο μέχρι το τέλος του 2030. 
  • Το Ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας πρέπει να αναπτυχθεί σε ολόκληρο το δίκτυο TEN-T ως το ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης στην Ευρώπη για να γίνει ο σιδηρόδρομος ασφαλέστερος και πιο αποτελεσματικός. Κατά συνέπεια, τα εθνικά συστήματα «κατηγορίας Β» πρέπει να παροπλιστούν σταδιακά. Αυτό θα δώσει κίνητρα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να επενδύσει σε αυτό.
  • Ασφαλείς χώροι στάθμευσης θα αναπτυχθούν στον κεντρικό και εκτεταμένο οδικό δίκτυο του ΔΕΔ-Μ έως το 2040, κατά μέσο όρο κάθε 150 χλμ. Αυτό είναι το κλειδί για τη διασφάλιση της ασφάλειας και των κατάλληλων συνθηκών εργασίας για τους επαγγελματίες οδηγούς.
  • Μεγάλα αεροδρόμια, που εξυπηρετούν περισσότερους από 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, θα πρέπει να συνδέονται με τρένο μεγάλων αποστάσεων, ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της συνδεσιμότητας και της προσβασιμότητας για τους επιβάτες και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρόμων έναντι των εσωτερικών πτήσεων.
  • Ο αριθμός των τερματικών σταθμών μεταφόρτωσης πρέπει να αναπτυχθεί σύμφωνα με τις τρέχουσες και τις αναμενόμενες ροές κυκλοφορίας και τις ανάγκες του κλάδου. Ομοίως, η ικανότητα χειρισμού στους τερματικούς σταθμούς εμπορευμάτων πρέπει να βελτιωθεί. Αυτό, καθώς και επιτρέποντας την κυκλοφορία 740μετρων τρένων σε όλο το δίκτυο, θα βοηθήσει στη μετατόπιση περισσότερων εμπορευμάτων σε πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς και θα δώσει ώθηση στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών της Ευρώπης.
  • Όλες οι 430 μεγάλες πόλεις στο δίκτυο TEN-T θα πρέπει να αναπτύξουν Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την προώθηση της κινητικότητας μηδενικών και χαμηλών εκπομπών.
  • Ο Ευρωπαϊκός Θαλάσσιος Χώρος στοχεύει στην ενοποίηση του θαλάσσιου χώρου με άλλους τρόπους μεταφοράς αποτελεσματικά και βιώσιμα. Για τον σκοπό αυτό θα αναβαθμιστούν οι ακτοπλοϊκές γραμμές μικρών αποστάσεων και θα δημιουργηθούν νέες, ενώ θα αναπτυχθούν περαιτέρω τα λιμάνια καθώς και οι συνδέσεις τους.
  • Επιπλέον, οι μεταφορικές συνδέσεις με γειτονικές τρίτες χώρες θα βελτιωθούν με την ενσωμάτωση της Ουκρανίας, της Μολδαβίας καθώς και των έξι εταίρων των Δυτικών Βαλκανίων στον Ευρωπαϊκό διάδρομο μεταφορών.

Μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού

Για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά στρατιωτικών στρατευμάτων και εξοπλισμού, οι ευρωβουλευτές έπεισαν τις κυβερνήσεις της ΕΕ να λάβουν υπόψη τις στρατιωτικές ανάγκες (βάρος ή μέγεθος στρατιωτικής μεταφοράς) κατά την κατασκευή ή την αναβάθμιση της υποδομής που επικαλύπτεται με το στρατιωτικό δίκτυο μεταφορών. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος αυτών των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα πρέπει να διεξαγάγει μελέτη σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες μετακινήσεις μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ΕΕ, για να διευκολύνει τον σχεδιασμό στρατιωτικής κινητικότητας.

Η συμφωνία επαναλαμβάνει τη δέσμευση της ΕΕ να ολοκληρώσει μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών στο κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ έως το τέλος του 2030 και σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο έως τα τέλη του 2050, εστιασμένο στην εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και των ελλιπών συγκοινωνιακών συνδέσεων. Για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των έργων, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν ως ενδιάμεση προθεσμία το 2040.

Η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε, πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα.

PreviousNext