Η Ευρωπαϊκή Ένωση προτίθεται να εξαιρέσει τα ηλεκτρικά βαν βάρους από 3,5 έως 4,25 τόνους από τις απαιτήσεις για ταχογράφο και περιοριστή ταχύτητας, αφαιρώντας έτσι ένα βασικό εμπόδιο για τον εξηλεκτρισμό των ελαφρών επαγγελματικών στόλων.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προετοιμάζει νομοθετική πρόταση που θα εξαιρεί ορισμένα ηλεκτρικά βαν με μπαταρία, βάρους μεταξύ 3,5 και 4,25 τόνων, από την υποχρέωση εγκατάστασης έξυπνου ταχογράφου και περιοριστή ταχύτητας στα 90 χλμ./ώρα.
Η πρωτοβουλία, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στις 10 Δεκεμβρίου, αποτελεί μέρος ενός επερχόμενου «Automotive Omnibus», που έχει στόχο τη μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η εξαίρεση θα ισχύει για ηλεκτρικά βαν με μπαταρία που μεταβαίνουν από την κατηγορία ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων Ν1 (βαν έως 3,5 τόνους) στην κατηγορία Ν2 (οχήματα μεταξύ 3,5 και 12 τόνων), αποκλειστικά λόγω του πρόσθετου βάρους των μπαταριών τους.
Η Επιτροπή επιδιώκει να αποτρέψει την επιβολή αυστηρότερων απαιτήσεων που ισχύουν για τα οχήματα κατηγορίας Ν2 (άνω των 3,5 τόνων) – όπως ο έξυπνος ταχογράφος και ο περιοριστής ταχύτητας στα 90 χλμ./ώρα – σε αυτά τα ηλεκτρικά βαν.
Το μέτρο αποσκοπεί στο να αποφευχθούν ανταγωνιστικά μειονεκτήματα για τα ηλεκτρικά βαν σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα αντίστοιχά τους και να ενθαρρύνει τον ευρύτερο εξηλεκτρισμό των στόλων, χωρίς να θίγεται η οδική ασφάλεια.
Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι υποχρέωση τοποθέτησης έξυπνου ταχογράφου 2ης γενιάς έχουν τα βαν από 2,5 έως 3,5 τόνους και εφόσον εξέρχονται από την Ελλάδα προς άλλη χώρα της ΕΕ. Η παραπάνω υποχρέωση τίθεται σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2026.