Υπό την προεδρία του Επιτρόπου Εργασίας και Κοινωνικών Δικαιωμάτων της ΕΕ, Nicolas Schmit και τη συμμετοχή εκπροσώπων της IRU και Ομοσπονδιακών Μεταφορέων συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις για την εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα της συνεχώς αυξανόμενης έλλειψης οδηγών φορτηγών στις χώρες της Ευρώπης.
Στην ΕΕ λείπουν ήδη 500.000 επαγγελματίες οδηγοί και προβλέπεται ότι η κατάσταση θα χειροτερέψει πολύ χωρίς σημαντικές ενέργειες, σε μεγάλο βαθμό επειδή λιγότερο από το 5% των οδηγών είναι κάτω των 25 ετών. Η συνεχώς αυξανόμενη έλλειψη οδηγών δεν μπορεί να καλυφθεί από τους ντόπιους οδηγούς. Χρειάζονται οδηγοί τρίτων χωρών για να καλυφθεί το κενό.
«Η εστίασή μας πρώτα απ’ όλα είναι η προσέλκυση περισσότερων ντόπιων στο επάγγελμα του οδηγού, συμπεριλαμβανομένων των νέων και των γυναικών», ανέφερε η Raluca Marian.
«Ωστόσο, δεδομένης της έκτασης της έλλειψης οδηγών στην ΕΕ, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πολλοί οδηγοί πλησιάζουν στην ηλικία της συνταξιοδότησης, χαιρετίζουμε θερμά το ενδιαφέρον του Επιτρόπου Schmit να εξασφαλίσει θετικές προοπτικές εργασίας για τους οδηγούς τρίτων χωρών και να βρει λύσεις για την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για τις μεταφορές. Η συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων είναι ζωτικής σημασίας για την αποτροπή τυχόν καταχρήσεων, τόσο τώρα όσο και στο μέλλον».
Τα στελέχη της εταιρείας μεταφορών που ήταν παρόντα στη συνάντηση – Bob Van Steenweghen (H.Essers), Florence Dupasquier (Samat), Mike Dautzenberg (H.Essers) – περιέγραψαν τις θέσεις των εταιρειών τους για την πρόσληψη οδηγών τρίτων χωρών και τις συνθήκες εργασίας τους. Το μέλος της IRU, ZMPD, έκανε μία αναλυτική επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο εγγράφονται και αντιμετωπίζονται οι οδηγοί τρίτων χωρών στην Πολωνία, αλλά και των προβλημάτων που προκύπτουν για τις μεταφορικές.
«Ένα προφανές συμπέρασμα είναι ότι οι μεταφορείς της ΕΕ απασχολούν ήδη σημαντικό αριθμό οδηγών τρίτων χωρών σε ολόκληρη την ΕΕ και ότι οι αρνητικές επιπτώσεις δεν μπορούν να γενικευθούν. Εταιρείες όπως αυτές που είναι παρόντες στη σημερινή συνάντηση απασχολούν και αντιμετωπίζουν τους οδηγούς τρίτων χωρών όπως κάθε οδηγός της ΕΕ. Ωστόσο, οι αρνητικές εμπειρίες στην αγορά δεν μπορούν να αγνοηθούν και είμαστε στην ευχάριστη θέση να βασιστούμε στην υποστήριξη του Επιτρόπου Schmit για την εξεύρεση λύσεων», δήλωσε η Raluca Marian.
Ως άμεση δράση, η IRU καλωσορίζει επίσημους διαύλους επικοινωνίας για την ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην ΕΕ, σύμφωνα με το σχέδιο της ΕΕ για τους εργαζόμενους τρίτων χωρών που θα ξεκινήσει σύντομα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την υποστήριξη του Επιτρόπου Schmit.
Αναγνώριση διπλωμάτων και υπολογισμός αμοιβών
Επιπλέον, η ανάπτυξη ενός εναρμονισμένου και διαφανούς συστήματος της ΕΕ για την αναγνώριση των δεξιοτήτων και των πιστοποιητικών επαγγελματιών οδηγών τρίτων χωρών, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα πρότυπα εκπαίδευσης οδηγών και οδικής ασφάλειας της ΕΕ, είναι ένα κρίσιμο βήμα για τη διασφάλιση της αναγνώρισης των δεξιοτήτων και των δικαιωμάτων τους σε όλες τις Πολιτείες - μέλη. Τέτοια μέτρα θα μετριάσουν τον κίνδυνο εκμετάλλευσης και κακομεταχείρισης οδηγών τρίτων χωρών.
«Εκτιμούμε επίσης ιδιαίτερα την πρακτική θέση του Επιτρόπου Schmit σχετικά με μια πολύ σημαντική πτυχή των συνθηκών εργασίας των οδηγών: την αμοιβή των οδηγών που αποσπώνται εκτός της χώρας καταγωγής της ΕΕ. Αντιμέτωποι με 27 διαφορετικά συστήματα αμοιβών για τις οδικές μεταφορές, οι διεθνείς μεταφορείς δυσκολεύονται να κατανοήσουν πώς να πληρώνουν τους υπαλλήλους τους όταν οδηγούν σε ολόκληρη την ΕΕ. Το άνοιγμα του Επιτρόπου Schmit σε έναν δυνητικό υπολογιστή αποδοχών της ΕΕ για αποσπασμένους οδηγούς εκτιμάται ιδιαίτερα», κατέληξε η Raluca Marian.