Φορτηγά, λεωφορεία και άλλα οχήματα, τα οποία εντός της Ρωσίας υπέπεσαν σε παραβάσεις ή δεν πλήρωσαν διόδια, όχι μόνο δεν θα μπορούν να βγουν από τη χώρα, αλλά θα ακινητοποιούνται με δαγκάνες τροχών σε parking πλησίον των συνοριακών σημείων. Το ίδιο θα ισχύει και για τα οχήματα που εισέρχονται στη Ρωσία και είχαν παλαιότερα υποπέσει σε παραβάσεις χωρίς να είχαν πληρώσει τα πρόστιμα.
Το μέτρο προτάθηκε από τον υπουργό Μεταφορών της Ρωσίας και εγκρίθηκε από τη Δούμα (τη ρωσική βουλή). Προβλέπεται, επίσης, η τοποθέτηση αυτόματων μηχανών ανάληψης χρημάτων (ATM) στα parking φορτηγών με δαγκάνες καθώς και η αναβάθμιση βασικών υπηρεσιών, όπως συνεχής λειτουργία καντίνας και WC.
Και αυτό γιατί οι οδηγοί των φορτηγών (ή άλλων οχημάτων) έχουν δύο επιλογές: Είτε να μείνουν στο φορτηγό και στην καμπίνα τους είτε να το αφήσουν και να κατευθυνθούν στο εσωτερικό της χώρας, πληρώνοντας, όμως, ένα πρόστιμο «παραβατικότητας».
Το τι θα κάνει ο οδηγός εξαρτάται από τον ίδιο, αν είναι και ο ιδιοκτήτης του φορτηγού ή αν είναι μόνο οδηγός, εξαρτάται από τον ιδιοκτήτη του φορτηγού.
Σε κάθε περίπτωση, οι δαγκάνες θα απελευθερώσουν το φορτηγό, μόνο αν εξοφληθούν τα πρόστιμα που το βαρύνουν.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι ο Vladimir Matiagin, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Gruzautotrans Association of Carriers υποστήριξε το μέτρο, καταθέτοντας απλά μια εναλλακτική πρόταση, αυτή που εφαρμόζεται στη Φινλανδία, σύμφωνα με την οποία φορτηγά με οφειλές δεν εισέρχονται στη χώρα, αν δεν εξοφληθούν.
Η υποστήριξη του μέτρου από τον πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας των Αυτοκινητιστών έχει να κάνει με την είσοδο στη Ρωσία καθημερινά δεκάδων χιλιάδων φορτηγών με ξένες πινακίδες. Το ρεκόρ έχουν τα κινέζικα φορτηγά που εισβάλλουν από τα ανατολικά σύνορα και ακολουθούν τα ουκρανικά, τα αρμένικα, τα μολδάβικα κ.α., ενώ από Δυτική – Κεντρική Ευρώπη πρώτα σε εισόδους στη Ρωσία έρχονται τα πολωνικά και ακολουθούν τα ρουμάνικα.
Το σκεπτικό και τα αίτια που οδήγησαν τις ρωσικές Αρχές στην επιβολή του μέτρου της ακινητοποίησης των φορτηγών με δαγκάνες τροχών στα σύνορα ήταν, ουσιαστικά, η αδυναμία περιορισμού των παραβάσεων – δεκάδες χιλιάδες καθημερινά.
Οι περισσότερες παραβάσεις αφορούν στην υπέρβαση των ορίων ταχύτητας και στη μη καταβολή διοδίων, εξαιτίας της μη σωστής λειτουργίας του συστήματος Platon, που λειτουργεί στους ρώσικους αυτοκινητόδρομους (έχει παρουσιαστεί αναλυτικά στο περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR).
Η βασικότερη, όμως, αιτία της αύξησης των παραβάσεων βρίσκεται στην αδυναμία των ρωσικών αρχών να έχουν ανταλλαγή πληροφοριών με τα άλλα κράτη, σχετικά με το μητρώο των φορτηγών, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια μεταξύ των κρατών – μελών της Ε.Ε.
Οι Έλληνες αυτοκινητιστές θα θυμούνται πολύ καλά την εποχή που τα βουλγάρικα, σκοπιανά, γεωργιανά κ.α. φορτηγά αγνοούσαν τις κλήσεις με χαρακτηριστική σκηνή τον οδηγό του ξένου φορτηγού να παίρνει το χαρτί της κλήσης, να το κάνει σαΐτα και να το πετά επιδεικτικά προς το μέρος των αστυνομικών.
Με αυτά υπόψη, θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε το ρωσικό μέτρο της δαγκάνας που, εκτός των άλλων, ικανοποιεί, θα λέγαμε, το περί δικαίου αίσθημα των Ρώσων αυτοκινητιστών.