Την ανάγκη αναθεώρησης των σχεδίων περιορισμού της κυκλοφορίας των φορτηγών στις πόλεις καταδεικνύουν τόσο η IRU όσο και τα Αυστριακό Πανεπιστήμιο της Βιέννης.

«Οι απαγορεύσεις στην κυκλοφορία των φορτηγών στις πόλεις μπορεί να είναι καλό για τους πολίτες, όχι όμως και για το Περιβάλλον», αναφέρει ο Georg Hanger, καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης και εξήγησε:

Οι απαγορεύσεις αυτές στην κυκλοφορία των φορτηγών πάνω από 7,5 τόνους στις πόλεις τα υποχρεώνει να πραγματοποιούν μεγάλου μήκους κυκλικές διαδρομές γύρω από τις πόλεις σε εξωτερικούς δακτυλίους που συχνά δέχονται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο βαρέων οχημάτων, με αποτέλεσμα να παράγονται περισσότεροι ρύποι CO2 (διοξειδίου του άνθρακα).

Την άποψή του ο καθηγητής στήριξε σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο στο Salzkammergut στον αυτοκινητόδρομο Β320 και στην Salzkammergutstrasse (Β145). Στις μετρήσεις που έγιναν προέκυψε ότι οι απαγορεύσεις των φορτηγών έφεραν αύξηση CO2 κατά 17,2%, καθώς τα φορτηγά που κατευθύνονταν στην περιοχή υποχρεώθηκαν να πραγματοποιήσουν συνολικά 45.500 περισσότερα χιλιόμετρα ανά εργάσιμη ημέρα.

Ο καθηγητής Georg Hanger συμπεραίνει πως προκύπτει όφελος για το περιβάλλον μόνο αν οι απαγορεύσεις στην κυκλοφορία των φορτηγών δεν αυξάνουν τα χιλιόμετρα και τις ώρες οδήγησης περιφερειακά των πόλεων.

Όχι προς όφελος των ΙΧ επιβατικών

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) ζητά να εξαιρεθούν τα φορτηγά από τους περιορισμούς που αναμένεται να συμπεριληφθούν στα σχέδια UVARs (Vehicle Access Regulation schemes) που σχεδιάζονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αποσυμφόρηση των πόλεων και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Οι περιορισμοί στην κυκλοφορία των φορτηγών θα αποβούν σε βάρος της ροής των αγαθών. Τα προϊόντα θα φτάνουν ακριβότερα στις αγορές λόγω αυξημένου μεταφορικού κόστους, αναφέρει η IRU. Παράλληλα, ο Γενικός Γραμματέας, Umberto de Pretto προειδοποίησε ότι τα σχέδια δεν πρέπει να εγκλωβίσουν τα φορτηγά σε ένα δίχτυ απαγορεύσεων με σκοπό να ωφεληθούν τα επιβατικά ΙΧ αυτοκίνητα.

Πρόσθεσε, επίσης, ότι τα σχέδια πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες τω πολιτών και τον εφοδιασμό των αγορών και για τον λόγο αυτό απαιτείται η εξέταση όλων των παραμέτρων και των θέσεων των μεταφορικών επιχειρήσεων και των εταιρειών Logistics.

Στην Ελλάδα

Η καθολική σχεδόν απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών στους παράδρομους και η αναγκαστική τους πορεία στους αυτοκινητόδρομους δημιούργησε σε αρκετά σημεία μποτιλιαρίσματα με ουρές εκατοντάδων φορτηγών να κινούνται αργά, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο Κηφισός, η Αττική Οδός πριν και μετά την έξοδο προς Λαμία και Πειραιά, η Αθηνών-Κορίνθου μέχρι τα διόδια της Ελευσίνας κ.α.

Ανάλογα κυκλοφοριακά προβλήματα παρατηρούνται στην Εγνατία και ΠΑΘΕ πριν τη Θεσσαλονίκη, καθώς και σε δακτυλίους περιφερειακά ορισμένων άλλων πόλεων.

Στις περιπτώσεις αυτές, με κυριότερη αυτή του Κηφισού και της Ελευσίνας, η παραγωγή CO2 από τα φορτηγά είναι ιδιαίτερα αυξημένη με πιο δυσμενείς επιπτώσεις για το Περιβάλλον.