«Άλλο πράγμα είναι η μεταφορά τουριστών και άλλο πράγμα το συγκοινωνιακό έργο»
Σε αυτή τη φράση ο υπ. Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στήριξε το νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε αναλυτικά στην εφαρμογή, με τα άρθρα 1 έως 35 του νομοσχεδίου, από την πλευρά της χώρας μας του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370, ο οποίος σχετίζεται με την παραχώρηση του έργου των αστικών και υπεραστικών μεταφορών με διαγωνιστικές διαδικασίες. Και κατέρριψε τους ισχυρισμούς της Αντιπολίτευσης περί φωτογραφικού διαγωνισμού.
Υπενθύμισε μάλιστα τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 με τον νόμο για τα αστικά ΚΤΕΛ, ένα μήνα πριν πέσει η Κυβέρνησή του. «Γιατί αυτός είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτή εδώ είναι η δήθεν αριστερά, αυτή είναι η πολιτική εξαπάτηση. Βλέπουν ότι φεύγουν και έρχονται ένα μήνα πριν και κάνουν ένα νομοσχέδιο, που στην ουσία νομιμοποιεί το μονοπώλιο των ΚΤΕΛ, σε πλήρη αντίθεση με τον 1370», είπε και πρόσθεσε απευθυνόμενος στην αξιωματική Αντιπολίτευση: «Θα πρέπει να αποφασίσετε: Τότε είχατε δίκιο ή τώρα;»
Ο κ. Καραμανλής απάντησε στη συνέχεια για τον ισχυρισμό ότι με το νομοσχέδιο αποκόπτονται από τους διαγωνισμούς τα τουριστικά λεωφορεία. Επανέλαβε ότι «άλλο πράγμα είναι η μεταφορά τουριστών και άλλο πράγμα το συγκοινωνιακό έργο». Σημείωσε ότι το Υπουργείο θέλει όσοι μετέχουν στους διαγωνισμούς να έχουν εμπειρία, αλλά διευκρίνισε ότι δεν αποκλείονται τα τουριστικά λεωφορεία, θα μπορούν να συμμετάσχουν ως κοινοπραξίες.
«Γιατί αυτός ο νόμος ευνοεί τις κοινοπραξίες και θα κατέβουν στον διαγωνισμό και το επιδιώκουμε αυτό. Επιδιώκουμε τον ανταγωνισμό, επιδιώκουμε το άνοιγμα της αγοράς. Διότι σε αντίθεση με σας πιστεύουμε ότι το άνοιγμα της αγοράς θα φέρει στο τέλος καλύτερες υπηρεσίες», δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
Επισήμανε μάλιστα ότι είναι η πρώτη φορά που βάσει του κανονισμού 1370 θα δίνονται επιδοτήσεις PSO (Παροχή Δημόσιας Υπηρεσίας) για τις άγονες γραμμές.
«Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Τι θέλουμε τελικά; Θέλουμε να δούμε τη μεγάλη ή τη μικρή εικόνα; Γιατί η μικρή εικόνα είναι να εξυπηρετούμε συντεχνίες όταν ήμασταν Κυβέρνηση, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί χαϊδεύατε την πλάτη των ΚΤΕΛ, ό,τι θέλανε τα ΚΤΕΛ, τους λέγατε πράγματα που δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Τους εξαπατούσατε όταν τους λέγατε πως αυτοί οι νόμοι ήταν συμβατοί με τον 1370 όταν ξέρατε ότι δεν είναι. Διότι οι ίδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες ήταν στο Υπουργείο Μεταφορών και τότε και τώρα. Τώρα που είστε στα έδρανα της αντιπολίτευσης, σηκώνετε τη σημαία των τουριστικών λεωφορείων. Ε, αποφασίστε ποιο από τα δύο συμβαίνει», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συνεπώς, κατέληξε: «Δεν είναι αυτός ο διαγωνισμός φωτογραφικός. Το αντίθετο. Αυτός ο διαγωνισμός ανοίγει τις διαδικασίες, ανοίγει τη διαγωνιστική διαδικασία. Όπως και στον κλάδο των αστικών μεταφορών δώσαμε την ευκαιρία σε ιδιώτες στον ΟΑΣΑ και στον ΟΑΣΘ, κάτι που έκανε πρώτα ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την αποτυχία της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ».
Η ουσία του νομοσχεδίου
Πιο σαφής επί της ουσίας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος περιέγραψε τις καινοτομίες του σχεδίου νόμου:
«Με το νέο θεσμικό πλαίσιο ορίζεται ως Αρμόδια Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και σαν αρμόδιες Τοπικές Αρχές οι Περιφερειακές Ενότητες, για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες.
Κατά την προκήρυξη των διαγωνισμών ανά γεωγραφική περιοχή θα καθορίζεται ανώτατη επιτρεπόμενη χρέωση των μετακινούμενων επιβατών, ανά χιλιόμετρο εκτελούμενου δρομολογίου για τις υπεραστικές μεταφορές και ανώτατη επιτρεπομένη κατά ζώνη χρέωση για τις αστικές μεταφορές.
Λόγω της φύσης της παρεχόμενης υπηρεσίας έχουν προβλεφθεί και ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι διαγωνιζόμενοι, όπως λεωφορεία συγκεκριμένου τύπου, με βάση τον Κανονισμό, σταθμοί, τηλεματική και εμπειρία.
Εισάγεται για πρώτη φορά μια άλλη παράμετρος της παροχής του συγκοινωνιακού έργου. Μέχρι σήμερα οι απομακρυσμένες περιοχές εξυπηρετούντο συγκοινωνιακά από τα ΚΤΕΛ τα οποία μετέβαιναν σε οιοδήποτε μέρος τους υποδείκνυε ο Περιφερειάρχης και χωρίς καμία επιδότηση.
Σήμερα, θεσπίζεται η ανάθεση των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας (PSO) για τις τακτικές οδικές αστικές και υπεραστικές μεταφορές επιβατών, οι οποίες εντάσσονται στους στόχους του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών 2017- 2037.
Πρέπει να τονιστεί ότι αυτό αφορά στις τακτικές μεταφορές και όχι στις έκτακτες και προσχηματισμένες μεταφορές, η εκτέλεση των οποίων ανήκει στα τουριστικά λεωφορεία.
Σκοπός μας, λοιπόν, δεν είναι μόνο η υποχρέωση της εφαρμογής του Κανονισμού 1370, αλλά και η καλύτερη παροχή επιβατικών υπηρεσιών, η ευκολότερη και ποιοτικότερη πρόσβαση στην μετακίνηση των πολιτών».