Μια από τις μεγαλύτερες και πιο σημαντικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο υποψήφιος ιδιοκτήτης ενός ελαφρού επαγγελματικού αυτοκινήτου είναι ο εξοπλισμός του σε πόρτες:
Μια πλάγια πόρτα, και από μια πλευρά του οχήματος; Δύο πλάγιες συρόμενες, μια πίσω πόρτα προς τα πάνω ανοιγόμενη, δύο πίσω πόρτες, και αν ναι, ποιο θα πρέπει να είναι το άνοιγμά τους; Τι πρέπει να προσέξουμε επιλέγοντας ένα βαν ως προς τις πόρτες του; Ας αρχίσουμε από την πίσω πόρτα, την οποία οι περισσότεροι κατασκευαστές αναφέρουν ως «δύο πίσω πόρτες», αν και πρόκειται για τα δύο φύλλα μιας πόρτας.
Η πίσω πόρτα, λοιπόν, είναι δίφυλλη. Κάθε φύλλο ανοίγει 90 έως 96 μοίρες, ή 180 ή 270 μοίρες. Στις 90 μοίρες πρέπει να στέκεται μόνο του ανοιχτό το κάθε φύλλο. Καλό θα είναι να απαιτείται μια κάποια δύναμη για να κλείσει, ώστε να μην παρασύρεται εύκολα από την πνοή του ανέμου. Το άνοιγμα των 180 μοιρών απαιτεί περισσότερο ελεύθερο χώρο στάθμευσης του αυτοκινήτου και εγκυμονεί κίνδυνο, αν το φύλλο εκτείνεται προς το δρόμο. Αντίθετα, πολύ βολικό είναι το άνοιγμα των 270 μοιρών, αυτό δηλαδή που φέρνει το φύλλο της πόρτας τελείως πίσω να ακουμπήσει πάνω στο πλάι του αμαξώματος. Εκεί πρέπει όμως να υπάρχει υποδοχή «κλιπ» να το συγκρατεί και ταυτόχρονα ένα ελαστικό ή έξτρα επένδυση για να προστατεύει το αμάξωμα από κάθε «άγαρμπο» άνοιγμα του φύλλου της πόρτας.
Για τα αυτοκίνητα αστικών μεταφορών διανομών, η πλευρική πόρτα προσφέρει πολύ μεγαλύτερη ευκολία, όταν μάλιστα η φόρτωση γίνεται με τα χέρια και το φορτίο πρέπει να κατανεμηθεί σε όλο το πάτωμα.
Τα περισσότερα επαγγελματικά με έτοιμη υπερκατασκευή διαθέτουν, όπως αναφέρθηκε ήδη, και μια πλαϊνή πόρτα, ενώ η δεύτερη πλαϊνή προσφέρεται με έξτρα χρέωση. Να επισημάνουμε ότι στις αστικές διανομές των μεγάλων πόλεων συχνά υπάρχει ανάγκη και δεύτερης πλαϊνής πόρτας, εξαιτίας των μονόδρομων σε σχέση με την πλευρά (του μονόδρομου) που βρίσκεται το εφοδιαζόμενο κατάστημα. Προβλήματα μονόπλευρης παράδοσης δημιουργούνται και από τις λεωφορειολωρίδες, τα σταθμευμένα οχήματα ή από άλλα φορτηγά που πραγματοποιούν παραδόσεις στον ίδιο πελάτη (π.χ. σούπερ μάρκετ) την ίδια ώρα.
Ορισμένα βαν έχουν μια μόνο πόρτα ανοιγόμενη από κάτω προς τα πάνω. Έχει το πλεονέκτημα ότι γλιτώνει χώρο από τα πλάγια και δεν δημιουργεί πρόβλημα σε σχέση με την παράπλευρη κίνηση, όμως απαιτεί λίγο ελεύθερο χώρο προς τα πίσω και προσοχή από τον οδηγό κατά το άνοιγμά της, μην τυχόν χτυπήσει κεφάλι. Μειονέκτημα ο μηχανισμός ανύψωσης (συνήθως με αμορτισέρ) που μετά από αρκετή χρήση, χάνουν τη δύναμη πίεσης και δεν συγκρατούν ικανοποιητικά την πόρτα.
Άνοιγμα θυρών
Και εδώ χρειάζεται προσοχή, για να γνωρίζουμε το πραγματικό ωφέλιμο άνοιγμα των δύο φύλλων της πίσω πόρτας. Γιατί πραγματικό άνοιγμα δεν είναι αυτό των δύο ανοιχτών φύλλων, αλλά είναι η απόσταση μέσα από τους μεντεσέδες και μέσα από την περιμετρική προστατευτική τσιμούχα.
Αλλά και στις συρόμενες πλαϊνές πόρτες, έχουνε διαφορά μεταξύ του ανοίγματος που αφήνει το αμάξωμα (κούφωμα) και του ωφέλιμου που αφήνει η πόρτα, όταν τη σύρουμε στο πλάι. Στα περισσότερα αυτοκίνητα, η πόρτα δεν φεύγει όλη πίσω, αλλά σκεπάζει μερικά εκατοστά του ανοίγματος.
Ωφέλιμες διαστάσεις: Όπως και στο εσωτερικό του αμαξώματος, έτσι και στο άνοιγμα των θυρών, οι διαστάσεις μεταβάλλονται στα αυτοκίνητα με έτοιμη την υπερκατασκευή. Δηλαδή, προς τα πάνω έχουμε μια μείωση του πλάτους του ανοίγματος.
Οι ωφέλιμες διαστάσεις των θυρών θα πρέπει να συγκριθούν με τα προϊόντα που συνήθως μεταφέρουμε, τη συσκευασία τους και τον τρόπο φόρτωσης. Αν για παράδειγμα φορτώνουμε μια ντάνα προϊόντων με κλαρκ (π.χ. συσκευασίες νερών), ενδέχεται το κάτω μέρος της ντάνας να χωράει από την πίσω πόρτα, αλλά η κορυφή των εμπορευμάτων να βρίσκει επάνω και να μην περνάει.
Κατώφλι φόρτωσης: Μιλάμε για το ύψος της πόρτας από το έδαφος. Θεωρητικά, τα χαμηλά πλαίσια εξυπηρετούν καλύτερα στις παραδόσεις, αλλά και στις επιστροφές εμπορευμάτων, όταν γίνονται χωρίς ανυψωτικό, οπότε ο οδηγός του φορτηγού είναι υποχρεωμένος να κάνει προπόνηση στην… άρση βαρών.
Ακόμη, το κατώφλι στο αμάξωμα, πρέπει να φέρει μεταλλική ή πλαστική ενίσχυση, γιατί είναι το σημείο που συχνά προσκρούουν τα εμπορεύματα. Το ίδιο και στην (στις) πλαϊνή(ες) πόρτα(ες).
Γνωρίζοντας το πρόβλημα αυτής της φθοράς, αρκετοί κατασκευαστές τοποθετούν ενισχύσεις και σε ορισμένα μάλιστα αυτοκίνητα τις επεκτείνουν γύρω-γύρω καλύπτοντας όλο το πάτωμα στις άκρες του.
Πλεονεκτήματα οι δύο πλαϊνές πόρτες στο βαν
Συμπερασματικά, αν επιλέξουμε βαν με μια πλαϊνή συρόμενη πόρτα θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το κατάστημά μας, ο επαγγελματικός μας χώρος απ’ όπου φορτώνουμε βρίσκεται στην ίδια πλευρά του δρόμου με την πόρτα του οχήματος
Αν πραγματοποιούμε συχνές παραδόσεις εμπορευμάτων σε πόλεις, θα έχουμε προβλήματα εξαιτίας των μονόδρομων – σε αυτή τη περίπτωση οι δύο πλαϊνές πόρτες είναι απαραίτητες.
Επίσης, οι δύο πόρτες μειώνουν τις μανούβρες προς το σημείο φόρτωσης, μειώνουν τους χρόνους των δρομολογίων, διευκολύνουν και ξεκουράζουν τον οδηγό!
Τέλος, δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι κάποιοι κατασκευαστές (Nissan) τοποθετούν δύο πλαϊνές πόρτες ως στάνταρ εξοπλισμό και η μία πλαϊνή αποτελεί option.
Πηγή: Από το βιβλίο «Η Σωστή Επιλογή Επαγγελματικού Αυτοκινήτου» - Εκδόσεις Αγριμανάκη.