Του Μανώλη Αγριμανάκη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να δοθεί νέα παράταση μέχρι 31/12/23 για τον εξοπλισμό με έξυπνο ταχογράφο (έκδοση 2 -SMT2) των φορτηγών και των λεωφορείων που έχουν ταξινομηθεί μέχρι 21 Αυγούστου 2023.
Η προτεινόμενη ρύθμιση έχει εφαρμογή για όλα τα φορτηγά/ λεωφορεία είτε εκτελούν διεθνείς μεταφορές είτε εθνικές.
Παράλληλα, οι ιδιοκτήτες φορτηγών και λεωφορείων τα οποία ταξινομήθηκαν ή θα ταξινομηθούν στο διάστημα από 21 Αυγούστου 2023 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2023 θα πρέπει να αντικαταστήσουν τον ψηφιακό τους ταχογράφο (πρώτης έκδοσης) με έξυπνο ταχογράφο δεύτερης έκδοσης (SMT2) μέχρι 18 Αυγούστου 2025.
Αυτή η ρύθμιση, της αντικατάστασης δηλαδή του ταχογράφου, έχει εφαρμογή για τα φορτηγά/ λεωφορεία που εκτελούν διεθνείς μεταφορές.
Οι παραπάνω ρυθμίσεις είχαν προταθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τη Διεθνή Ένωση Μεταφορέων (IRU) εξαιτίας της συνεχιζόμενης μεγάλης έλλειψης έξυπνων ταχογράφων 2ης έκδοσης – Smart Tachograph 2 (SMT2)
Γιατί SMT2
Εμείς να υπενθυμίσουμε ότι οι έξυπνοι ψηφιακοί ταχογράφοι 2ης έκδοσης διαφέρουν από αυτούς της πρώτης ψηφιακής έκδοσης ως προς τις δυνατότητές τους.
Ειδικότερα, οι SMT2 καταγράφουν αυτόματα τις διελεύσεις από κράτος σε κράτος, στοιχείο που έχει να κάνει με τον έλεγχο του κανονισμού για το καμποτάζ (χρόνος εκτέλεσης μεταφορών σε άλλο κράτος, χρόνος επιστροφής στο κράτος-έδρα κ.λπ.).
Εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι η δυνατότητα που παρέχεται στις αστυνομικές αρχές να ελέγχουν τις καταγραφές του ταχογράφου (ταχύτητα οχήματος, ώρες οδήγησης/ ανάπαυσης κ.λπ.) εξ αποστάσεως μέσω προηγμένων συσκευών τύπου DSRC (Dedicated Short Range Communication). Αυτές οι συσκευές DSRC όχι μόνο διαβάζουν εξ αποστάσεως τις καταγραφές των έξυπνων ταχογράφων 2, αλλά μπορούν να τις μεταφέρουν άμεσα σε ένα κινητό τηλέφωνο στα χέρια ενός αστυνομικού.
Τα σήματα από τη συσκευή DSRC φτάνουν στο κινητό κωδικοποιημένα και εμφανίζονται με διαφορετικά χρώματα. Έτσι, το κόκκινο σήμα σημαίνει ότι ο ταχογράφος του οχήματος είτε δεν λειτουργεί είτε δεν καταγράφει κάποια από τις βασικές ενδείξεις π.χ. ταχύτητα, χρόνος οδήγησης κ.α.
Έτσι, ο αστυνομικός ειδοποιεί το επόμενο κλιμάκιο ελέγχου (Truck Control) το οποίο και θα σταματήσει προς έλεγχο το συγκεκριμένο φορτηγό/ λεωφορείο.
Με τον τρόπο αυτό, οι έλεγχοι είναι απόλυτα στοχευμένοι χωρίς να υπάρχει ανάγκη διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων.
Είναι προφανές πως η πίεση που ασκείται προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρήση των SMT2 προέρχεται από τις αρχές ελέγχου και κυρίως από την Europol, την Ευρωπαϊκή Αστυνομία που ελέγχει τους Αυτοκινητόδρομους. Πλην όμως η παραγωγή αυτών των ταχογράφων περιορίζεται δραματικά από την έλλειψη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία τους.
Έτσι, παρατηρήθηκε το φαινόμενο οι αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν φορτηγά και λεωφορεία σε ρυθμούς γρηγορότερους απ’ ότι οι κατασκευαστές ταχογράφων. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν το στοκάρισμα των φορτηγών και των λεωφορείων στα parking έξω από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και η μη παράδοσή τους στους πελάτες μόνο και μόνο επειδή δεν είχαν τον έξυπνο ταχογράφο SMT2. Η μόνη προσωρινή διέξοδος ήταν οι παρατάσεις που δόθηκαν και -ίσως χρειαστεί να δοθούν και άλλες, εφόσον η παραγωγή των ταχογράφων δεν καλύπτει την παραγωγή των οχημάτων.