Μετά τη LEZ (Low Emission Zone – Ζώνη Χαμηλών Ρύπων) έκαναν την εμφάνισή τους στο κέντρο του Λονδίνου και οι ταμπέλες ULEZ -Ultra Low Emission Zone (Ζώνη πολύ Χαμηλών Ρύπων) με διάταξη του δημάρχου Sadiq Khan.

Το μέτρο τέθηκε ήδη σε εφαρμογή και ισχύει για όλες τις ημέρες του χρόνου και για 24 ώρες, χωρίς την παραμικρή εξαίρεση. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του δημάρχου, οι ζώνες ULEZ από 26 Οκτωβρίου 2020 θα συμπεριλάβουν ακόμη αυστηρότερους περιορισμούς, δηλαδή στο κέντρο της πόλης θα εισέρχονται ακόμη πιο καθαρά οχήματα, ενώ από 25 Οκτωβρίου του 2021, η Ζώνη ULEZ θα επεκταθεί γεωγραφικά.

Σήμερα, στην ULEZ του κέντρου του Λονδίνου εισέρχονται οχήματα των εξής κατηγοριών ως προς τις εκπομπές ρύπων.

  • Μοτοσυκλέτες δίκυκλες, τρίκυκλες και τετράκυκλες κατηγορίας Euro 3 (Σημείωση: Για μοτοσικλέτες Euro 3 ισχύουν διαφορετικοί ρύποι και δεν υπάρχει αντιστοιχία με τα Euro 3 π.χ. φορτηγά ή λεωφορεία).

  • Βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, Van και Minibus κατηγορίας Euro 4 ή νεότερη.

  • Πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, Van, Minibus και άλλα ειδικά οχήματα κατηγορίας Euro 6.

  • Φορτηγά, λεωφορεία, πούλμαν και άλλα ειδικά οχήματα κατηγορίας Euro 6.

london-526246_1920_0.jpg

Χρεώσεις Οχημάτων εκτός της οριζόμενης κατηγορίας

Στη βάση ότι «ο ρυπαίνων πληρώνει» είναι δυνατή η είσοδος οχημάτων πιο ρυπογόνου κατηγορίας στη ζώνη ULEZ με την προϋπόθεση ότι ο οδηγός θα πληρώσει ένα τσουχτερό τέλος – το λένε χρέωση και όχι πρόστιμο. Έτσι, λοιπόν, για να εισέλθει στην ULEZ ένα ΙΧ επιβατικό, βαν ή μια μοτοσυκλέτα και γενικά ένα όχημα κάτω των 3,5 τόνων ο οδηγός του θα πρέπει να πληρώσει ημερήσιο τέλος 12,50 λίρες (περίπου 13,90 ευρώ).

Η χρέωση εκτοξεύεται στις 100 λίρες (περίπου 111 ευρώ) την ημέρα για οχήματα πάνω από 3,5 τόνους και, πρακτικά, καθίσταται απαγορευτική η είσοδός τους στην ULEZ του Λονδίνου.

Στην Ελλάδα

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR προερχόμενες από έγκυρες πηγές των συναρμόδιων υπουργείων, η κυβέρνηση αναμένεται να εξετάσει μέτρα μείωσης της ρύπανσης αρχικά για την πόλη των Αθηνών, τα οποία θα αναμορφώσουν τους υφιστάμενους περιορισμούς στην κυκλοφορία στον δακτύλιο, στο εμπορικό τρίγωνο και στη μπλε ζώνη με τη δημιουργία Ζωνών Χαμηλών Ρύπων στα πρότυπα των άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.