Ρεπορτάζ: Μανώλης Αγριμανάκης
Έρχονται σύντομα 293 αστικά λεωφορεία γνωστών κατασκευαστών για να πυκνώσουν τις αστικές γραμμές της Αθήνας. Ενδιαφέρον νέων επενδυτών για φορτηγά, λεωφορεία.
Ολοκληρώθηκε από την Ο.ΣΥ. ΑΕ η διαγωνιστική διαδικασία μίσθωσης 300 αστικών λεωφορείων που προορίζονται να καλύψουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες της Αθήνας στην προσπάθεια του υπ. Υποδομών και Μεταφορών να αυξήσει τα δρομολόγια, ιδιαίτερα εν μέσω της πανδημίας για την αποφυγή συνωστισμού των επιβατών.
Αποκλειστικές πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, αναφέρουν ότι προσωρινοί ανάδοχοι, μετά την αξιολόγηση των προσφορών, αναδείχθηκαν τρεις από τους τέσσερις συμμετέχοντες στον διαγωνισμό και αυτοί είναι ο όμιλος Σαρακάκη, το Μεσογειακό Κέντρο Φορτηγού & Λεωφορείου (συμφερόντων Παπαδάκη) και η Εθνική Leasing. Η τέταρτη εταιρεία συμφερόντων Μαρούλη και συνεργαζόμενων εταιρειών, τέθηκε εκτός διαγωνισμού, λόγω μη κάλυψης ορισμένων τεχνικών προδιαγραφών.
Στο σημείο αυτό, να πούμε πως ο διαγωνισμός των 300 προς μίσθωση λεωφορείων αφορούσε 210 τυπικά 12μετρα αστικά και 90 αρθρωτά 18μετρα λεωφορεία. Για τα τελευταία προσφέρθηκαν συνολικά από τους συμμετέχοντες μόνο 50 μονάδες και έτσι τα υπόλοιπα 40 αρθρωτά τυπικά κηρύχθηκαν «άγονα».
Ωστόσο, η Ο.ΣΥ. ΑΕ κάνοντας χρήση σχετικού όρου του διαγωνισμού, αύξησε τον αριθμό των προς μίσθωση 12μετρων λεωφορείων κατά 39 μονάδες για να καλύψει εν μέρει την υστέρηση των 40 αρθρωτών.
Σύμφωνα λοιπόν, με τις ίδιες αποκλειστικές πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, τα προς μίσθωση αστικά λεωφορεία καλύπτονται ως εξής:
-
Από τον όμιλο Σαρακάκη 59 δωδεκάμετρα.
-
Από τον Παπαδάκη 106 δωδεκάμετρα και 40 αρθρωτά.
-
Από την Εθνική Leasing 78 δωδεκάμετρα και 10 αρθρωτά.
Το μίσθωμα και οι μάρκες
Το μηνιαίο μίσθωμα, μετά τις εκπτώσεις που προσέφεραν οι διαγωνιζόμενοι, κυμαίνεται από 2.500 έως 2.700 ευρώ περίπου για τα 12μετρα και από 2.740 έως 2.800 ευρώ για τα αρθρωτά.
Όλα τα λεωφορεία είναι μοντέλα από το 2010 και μετά, σύμφωνα με την προκήρυξη, όλα γνωστών κατασκευαστών.
Συγκεκριμένα, ο όμιλος Σαρακάκη προσέφερε μόνο Volvo, το γνωστό αστικό λεωφορείο B9L 7700.
Ο Παπαδάκης προσέφερε MAN Lion΄s City A21, Mercedes-Benz Citaro 0530, αλλά και το αρθρωτό Solaris Urbino 18.
Τέλος, η Εθνική Leasing προσέφερε το Irisbus Crossway LE 2011 και το LE 2010, το Solaris Urbino 12 και το αρθρωτό Solaris Urbino 18.
Τα παραπάνω μοντέλα έχουν όλα αποδειχθεί αξιόπιστα, αλλά στη δεύτερη αυτή ζωή τους στους δρόμους της Αθήνας, μένει να δούμε κατά πόσο θα παραμείνουν σε καλή λειτουργική κατάσταση, τα ανταλλακτικά που θα χρειαστούν, καθώς και το συνολικό κόστος συντήρησής τους.
Επενδυτικό ενδιαφέρον
Σε κάθε περίπτωση, το νέο αυτό μοντέλο των μισθώσεων που υιοθέτησε η κυβέρνηση για την άμεση κάλυψη των αναγκών των δύο μεγαλουπόλεων παρακολουθείται με ενδιαφέρον από δημόσιους φορείς, από τις Περιφέρειες και τους Δήμους θέλοντας να δουν στην πράξη τη βιωσιμότητά του. Προς το παρόν, οι πρώτες πληροφορίες από τις μέχρι τώρα μισθώσεις παρέχουν «ανάμικτα συναισθήματα» και θα χρειαστεί να παρέλθει αρκετός χρόνος για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Ένα πρώτο ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι ο διαγωνισμός αυτός της Αθήνας είναι κατά πολύ βελτιωμένος (προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος) από αυτόν της Θεσσαλονίκης, όπως είναι σε θέση να κρίνουν οι έχοντες γνώση των όρων των δύο διαγωνισμών. Μάλιστα, όροι του διαγωνισμού της Αθήνας θα περιληφθούν στον επόμενο διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης.
Γενικότερα, αν τελικά, οι μισθώσεις κριθούν ως το νέο βιώσιμο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών, είναι απολύτως βέβαιο ότι θα προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών, ενώ την ίδια στιγμή, θα επηρεάσει αναπόφευκτα και τις μελλοντικές, αν όχι τις επόμενες αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του τόπου.
Να υπενθυμίσουμε άλλωστε, πως ορισμένοι Δήμοι έχουν από καιρό προβεί σε μακρόχρονες μισθώσεις φορτηγών και ειδικών οχημάτων με ικανοποιητικά αποτελέσματα και ήδη συζητούν το ενδεχόμενο της μίσθωσης λεωφορείων.
Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR, χάρη στην εγκυρότητα και τη διεθνή αναγνώρισή του, γίνεται αποδέκτης ερευνών και διερευνητικών επαφών που αποδεικνύουν το ζωηρό ενδιαφέρον ντόπιων και ξένων ομίλων ή Funds για επενδύσεις στην Ελλάδα στον τομέα των Μεταφορικών Μέσων, φορτηγών, λεωφορείων, αλλά και υποδομών (π.χ. ηλεκτροκίνησης, φυσικού αέριου κ.α.) και είναι θέμα χρόνου, ίσως ολίγων μόνο εβδομάδων, η γνωστοποίηση νέων συνεργειών μεταξύ κατασκευαστών, καινούργιων διανομέων – αντιπροσώπων στην Ελλάδα, και ενός τουλάχιστον δυναμικού ανοίγματος στον τομέα των μισθώσεων μεσαίων και βαρέων φορτηγών, κάτι που θα προσελκύσει έντονα το ενδιαφέρον, ιδιαίτερα των αυτοκινητιστών ΔΧ και των εταιρειών Logistics.
Ο διαγωνισμός των «1300» αστικών λεωφορείων
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ορισμένων γνωστών κατασκευαστών (όχι όμως όλων) και των αντιπροσώπων τους στην Ελλάδα, καθώς και νεοεισερχόμενων στο χώρο «μεγάλων» ονομάτων, βρίσκεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια των «1300» αστικών λεωφορείων που θα καλύψουν τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ο αριθμός 1300, μπήκε εντός εισαγωγικών γιατί έχουμε ραγδαίες εξελίξεις.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR,
ο διαγωνισμός αυτός συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ, θα σπάσει σε δύο διαγωνιστικές φάσεις. Ο πρώτος διαγωνισμός θα αφορά τα 700 λεωφορεία, θα προκηρυχθεί περί το τέλος του Μάρτη, αρχές Απρίλη και πιθανότατα μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα να αναρτηθεί στη διαύγεια (ο χρόνος ολοκλήρωσης της «διαύγειας» θα καθορίσει το χρόνο προκήρυξης του διαγωνισμού).
Ο δεύτερος διαγωνισμός θα προκηρυχθεί το 2022 και θα αφορά στα υπόλοιπα 600. Οι λόγοι της διάσπασης, έχουν να κάνουν με την επιδότηση της ΕΕ που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους και θα έλθει σε δύο δόσεις με την πρώτη να έχει ήδη εγκριθεί.
Η διάσπαση πλεονεκτεί επίσης στους χρόνους παράδοσης των οχημάτων σε συνδυασμό με την πρόθεση της κυβέρνησης, ο κάθε διαγωνισμός και κυρίως ο δεύτερος, να συμπεριλάβει προσφορές των τότε νεότερων μοντέλων με βάση και τις συνεχείς εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και γενικότερα των εναλλακτικών καυσίμων.
Με την ευκαιρία, να σημειώσουμε πως ο πρώτος διαγωνισμός περιλαμβάνει αμιγώς ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (battery only), περιλαμβάνει λεωφορεία φυσικού αερίου, αλλά και πετρελαιοκίνητα τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ή (και) υβριδικά λεωφορεία (πετρελαίου – ρεύματος μπαταρίας).
Είναι γεγονός, πως η μίσθωση των λεωφορείων και οι σύντομοι χρόνοι παράδοσης τους, δίνουν μεγάλη χρονική ανάσα στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών για να μελετήσει πιο προσεκτικά τα επόμενα βήματα στον τομέα των προμηθειών λεωφορείων, κάτι που – εμείς λέμε - επιβάλλεται να το κάνει…