Σε ένα ιδιαίτερα δυσοίωνο δελτίο Τύπου που μόλις δόθηκε στη δημοσιότητα, η VanHool επιβεβαίωσε επίσημα την πολύ δυσχερή θέση στην οποία έχει περιέλθει, με την περιγραφή της κατάστασης να μην αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας:
«Η Van Hool, ανεξάρτητη κατασκευάστρια εταιρεία λεωφορείων, πούλμαν και βιομηχανικών οχημάτων, παρουσίασε στους εκπροσώπους των εργαζομένων σε ένα ειδικό συμβούλιο εργαζομένων τα περιγράμματα του σχεδίου ανάκαμψης της Van Hool. Η εταιρεία εξέφρασε την πρόθεσή της να αναπροσανατολίσει στρατηγικά τις δραστηριότητές της προς τμήματα της αγοράς όπου οι πελάτες επιλέγουν συνειδητά την υψηλή ποιότητα των προϊόντων Van Hool. Η εφαρμογή του σχεδίου ανάκαμψης της Van Hool έχει σχεδιαστεί για να επιτρέψει ένα βιώσιμο μέλλον για την εταιρεία. Δυστυχώς, η πρόθεση επαναπροσδιορισμού συνεπάγεται επίσης δύσκολες παρεμβάσεις. Για να υποστηριχθεί αυτή η στρατηγική αλλαγή κατεύθυνσης, η οργάνωση, οι μέθοδοι εργασίας και ο αριθμός των εργαζομένων θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν. Ως εκ τούτου, η εταιρεία εκφράζει τη βαθιά λύπη της για το γεγονός ότι, κατά την περίοδο 2024-2027, θα εφαρμόσει την αναγκαία αναδιάρθρωση στο εργοστάσιο του Koningshooikt. Το σχέδιο αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αποχώρηση περίπου 1.100 συναδέλφων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου».
Σχολιάζοντας αυτή την εξέλιξη, ο συνδιευθύνων σύμβουλος Marc Zwaaneveld δήλωσε: «Κατανοούμε τον αντίκτυπο που θα έχει αυτό το σχέδιο στους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους και μας είναι δύσκολο να κάνουμε αυτό το βήμα. Ωστόσο, δεδομένης της εξαιρετικά πιεστικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η εταιρεία, είναι πραγματικά απαραίτητο να λάβουμε αυτά τα μέτρα για να διασφαλίσουμε ένα βιώσιμο μέλλον για τη Van Hool. Με αυτό το σχέδιο ανάκαμψης η Van Hool παραμένει ένας σημαντικός εργοδότης στη Φλάνδρα».
Δραματική μείωση, ή και παύση της παραγωγής οχημάτων
Σε σχετική ανακοίνωση στα βελγικά μέσα ενημέρωσης αναφέρθηκε ότι, το σχέδιο ανάκαμψης της Van Hool και ο σχετικός αναπροσανατολισμός των δραστηριοτήτων είναι η απάντηση για την αναστροφή των δύσκολων οικονομικών συνθηκών στις οποίες βρίσκεται η Van Hool. Οι συνθήκες αυτές προκλήθηκαν από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων του κορονοϊού, του υψηλού κόστους ενέργειας, του υψηλού πληθωρισμού και των παγκόσμιων προβλημάτων εφοδιασμού εξαρτημάτων. «Η διοίκηση της Van Hool είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις και, μέσω της εφαρμογής του σχεδίου ανάκαμψης της Van Hool, να επαναφέρει την εταιρεία σε ορθή πορεία.» Η επόμενη παράγραφος φανερώνει όμως την έκταση των περικοπών και αφήνει ορθάνοιχτο το παράθυρο, ακόμη και συνολικής κατάργησης του κλάδου κατασκευής λεωφορείων.
«Η Van Hool θα συνεργαστεί με πελάτες από διάφορες αγορές, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων μεταφορών, για να συζητήσει τις επιπτώσεις αυτής της πιθανής αναπροσαρμογής. Πράγματι, η αλλαγή αυτή σημαίνει ότι η εταιρεία θα είναι πιο επιλεκτική στην αποδοχή νέων παραγγελιών από φορείς αστικών συγκοινωνιών. Η παραγωγή λεωφορείων και πούλμαν θα πραγματοποιείται κυρίως στο εργοστάσιο στα Σκόπια, στη Βόρεια Μακεδονία. Στο Koningshooikt, το τμήμα IV (Βιομηχανικά Οχήματα) θα επικεντρωθεί σε ημιρυμουλκούμενα/ τρέιλερ που απαιτούν υψηλότερο βαθμό τεχνογνωσίας και προσφέρουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τον πελάτη καθώς και για τη Van Hool. Το τμήμα B&C (Bus & Coach) θα διατηρήσει το κέντρο τεχνογνωσίας, την έρευνα και ανάπτυξη, την κατασκευή πρωτοτύπων και την εξυπηρέτηση μετά την πώληση στο Koningshooikt.» Σε απλά ελληνικά, θα διατηρηθεί μία (πολύ μικρή) γραμμή παραγωγής, όπου θα κατασκευάζεται απροσδιόριστος αριθμός λεωφορείων κατά περίπτωση, μόνο αν υπάρχει κάποιο περιθώριο κέρδους. Αν κρίνουμε από το παρελθόν, παρόμοιες ανακοινώσεις έχουν γίνει δυστυχώς ταυτόσημες με την σταδιακή ευθανασία και άλλων ιστορικών κατασκευαστών.
Η Van Hool είναι ένας ανεξάρτητος βελγικός κατασκευαστής λεωφορείων, πούλμαν και βιομηχανικών οχημάτων, με έδρα το Koningshooikt. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1947. Η συντριπτική πλειονότητα της παραγωγής της προορίζεται για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Η Van Hool απασχολεί περίπου 4.100 υπαλλήλους παγκοσμίως, οι περισσότεροι από τους οποίους εργάζονται στις εγκαταστάσεις παραγωγής στο Koningshooikt (Βέλγιο) και στα Σκόπια στη Βόρεια Μακεδονία.