Στην αλλαγή που φέρνει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τις μισθώσεις και κυρίως για την υποχρέωση των κρατών-μελών να απελευθερώσουν τις διασυνοριακές μισθώσεις οχημάτων αναφέρθηκε ο υπουργός Μεταφορών μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Ο κ. Σταϊκούρας παραδέχτηκε ότι με την ψήφισή του το νομοσχέδιο θα προκαλέσει αναστάτωση στην αγορά των μεταφορών λέγοντας:
«Η βασική αλλαγή που φέρνει η νέα Οδηγία είναι η υποχρέωση των κρατών – μελών να απελευθερώσουν, τουλάχιστον για τις μεταφορικές επιχειρήσεις, τις «διασυνοριακές μισθώσεις» οχημάτων, δηλαδή τις μισθώσεις οχημάτων τα οποία έχουν τεθεί σε κυκλοφορία σε άλλο κράτος – μέλος, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας των εν λόγω επιχειρήσεων.
Από ελληνικής πλευράς, επιλέχθηκε για τη διασυνοριακή μίσθωση, μεταξύ των διαθέσιμων δυνατοτήτων της οδηγίας, η ρύθμιση που θα επέφερε τη μικρότερη αναστάτωση στην αγορά των υπηρεσιών μεταφορών, με πρόβλεψη για δυνατότητα αναθεώρησης», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Όπως ανέφερε το troxoikaitir.gr από τις 12 του Οκτώβρη -βλέπε εδώ- με το νομοσχέδιο που συζητείται προς ψήφιση στη Βουλή προβλέπονται τα εξής:
- Επιτρέπεται η χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, για την πραγματοποίηση οδικών εμπορευματικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτων.
- Επιτρέπεται η χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα στην Ελλάδα, για να πραγματοποιούν οδικές εμπορευματικές μεταφορές για ίδιο λογαριασμό.
- Επιτρέπεται στις μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα να εκμισθώνουν τα οχήματα που διαθέτουν, εφόσον τους έχει χορηγηθεί η απαιτούμενη άδεια κυκλοφορίας και σε επιχειρήσεις, μεταφορικές ή μη ή επαγγελματίες με εγκατάσταση σε άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Επανακαθορίζονται ζητήματα σχετικά με τη δυνατότητα εκμίσθωσης από επιχειρήσεις εκμίσθωσης, φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μικτού βάρους έως και 3,5 τόνους, για τις μεταφορικές ανάγκες επιχειρήσεων ή επαγγελματιών ή ενώσεων προσώπων.
- Προβλέπεται η κατάρτιση σύμβασης μίσθωσης για όλες τις περιπτώσεις μισθώσεων του υπό ψήφιση νόμου και ρυθμίζονται θέματα γνωστοποίησης αυτών στις αρμόδιες υπηρεσίες.
- Προβλέπεται η αμοιβαία διοικητική συνεργασία και συνδρομή των αρμοδίων αρχών της χώρας μας και των άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών στο πλαίσιο εφαρμογής της ενσωματούμενης Οδηγίας.
Ποιοι ευνοούνται, ποιοι πλήττονται
Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο έρχεται να ευνοήσει τις ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις που διαθέτουν στόλο πολλών φορτηγών, καθώς αποκτούν τη δυνατότητα να τα μισθώνουν τόσο σε άλλες μεταφορικές όσο και σε μη μεταφορικές εταιρείες, περιορίζοντας στο ελάχιστο την ακινησία των φορτηγών τους.
Ευνοούνται, επίσης, οι μεγάλες ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις διεθνών μεταφορών που διαθέτουν φορτηγά με γερμανικές ή βουλγάρικες πινακίδες και τα οποία θα μπορούν να τα εκμισθώνουν και στις επιχειρήσεις τους στην Ελλάδα.
Σημαντικό όφελος επέρχεται και για τις εμπορικές (μη μεταφορικές) επιχειρήσεις που θα μπορούν να μισθώνουν φορτηγά.
Αντίθετα, το υπό ψήφιση νομοσχέδιο θα επιφέρει πλήγμα στις μικρές και οικογενειακές μεταφορικές επιχειρήσεις, καθώς θα δεχθούν πιέσεις από την αναμενόμενη αύξηση των μισθωμένων ΦΙΧ και την αύξηση της διαθεσιμότητας των ΦΔΧ των μεγάλων μεταφορικών εταιρειών είτε ξένων (κοινοτικών) είτε ελληνικών με ξένες πινακίδες.
Με δύο λόγια, το νέο νομοσχέδιο βελτιώνει την παραγωγικότητα των εταιρειών που διαθέτουν στόλους οχημάτων και μπορούν να αναλαμβάνουν συμβάσεις μεταφορικού έργου -εντός και εκτός Ελλάδας- και ανάλογα να προβαίνουν σε μισθώσεις φορτηγών ή ακόμα να εκμισθώνουν διαθέσιμα φορτηγά σε άλλες μεταφορικές.