Τροχοί & TIR

Στάσιμο παραμένει το ηλεκτρονικό e-CMR. Ποιες είναι οι 4 βασικές αιτίες

Τα οφέλη του e-CMR.
Πέμπτη 13/11/2025 - 11:30
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό: IRU
φωτό: IRU

Η σύμβαση CMR καλύπτει περίπου 280 εκατομμύρια διεθνείς οδικές μεταφορές κάθε χρόνο. Ωστόσο, η ψηφιακή της εκδοχή, το e-CMR, χρησιμοποιείται σε λιγότερο από 1% των μεταφορών – παρά τα πολυάριθμα οφέλη της. Γιατί συμβαίνει αυτό και τι μπορεί να γίνει;

Γενικά, η Σύμβαση CMR παρέχει νομική ασφάλεια, τυποποιεί τα έγγραφα και προστατεύει τόσο τους μεταφορείς όσο και τους αποστολείς στις οδικές μεταφορές.

Το e-CMR ενισχύει ακόμη περισσότερο αυτά τα πλεονεκτήματα: Μειώνει το διοικητικό κόστος, εξαλείφει τη χρήση χαρτιού, επιταχύνει την τιμολόγηση, αυξάνει τη διαφάνεια και τη λειτουργική ορατότητα, ενώ συμμορφώνεται με τον κανονισμό eFTI (την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την τυποποίηση των πληροφοριών μεταφορών).

Ο Cédric Oelhafen, Αναπληρωτής Διευθυντής IS/IT της IRU, σχολίασε το μέλλον του e-CMR σε πρόσφατη εκδήλωση στην Εσθονία, λέγοντας:

«Σε αντίθεση με τη γενική πεποίθηση, το e-CMR μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα, από σήμερα». «Ωστόσο, πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε πάνω στο δύσκολο ζήτημα της διαλειτουργικότητας».

Το e-CMR αν και χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο σε μεταφορές που πραγματοποιούν ορισμένοι Κλάδοι, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, τα χημικά, το λιανικό εμπόριο και η ανθοκομία, παραμένει στάσιμο συνολικά εξαιτίας των προβλημάτων διαλειτουργικότητας.

Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • H μετάφραση των νομικών και λειτουργικών υποχρεώσεων του e-CMR σε τεχνικές απαιτήσεις για τις πλατφόρμες,
  • H αβεβαιότητα σχετικά με την αναγνώριση του e-CMR από τις εμπλεκόμενες Αρχές και τα τελωνεία,
  • Η έλλειψη σαφών και πρακτικών οδηγιών για τις ψηφιακές υπογραφές και την ταυτοποίηση χρηστών,
  • Περιορισμένη διαθεσιμότητα αξιόπιστων πλατφορμών e-CMR.

«Λόγω των παραπάνω προκλήσεων, η χρησιμότητα του e-CMR παραμένει σοβαρά υποτιμημένη», σημείωσε ο Oelhafen και συμπλήρωσε:

«Ωστόσο, το e-CMR θα μπορέσει να κλιμακωθεί πραγματικά μόνο όταν αποστολείς, διαμεταφορείς και μεταφορείς θα μπορούν να συνεργάζονται μέσα από διαφορετικές πλατφόρμες e-CMR». Πηγή: IRU

PreviousNext