Το Van of the Year 2024, το Ford Transit Custom νέας γενιάς, είναι τώρα άμεσα διαθέσιμο στο δίκτυο των επίσημων εμπόρων της Ford Motor Ελλάς με τους επαγγελματίες να μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο εκδόσεις μήκους αμαξώματος, κοντό και μακρύ (H1L1 και H1L2 αντίστοιχα).
Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό ύψος παραμένει κάτω από τα 2 μέτρα, για απρόσκοπτη πρόσβαση σε χώρους και πάργκινγκ χαμηλού ύψους. Η νέα γενιά του bestseller της Ford Pro συνδυάζεται με αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες και προσφέρει βελτιωμένα στοιχεία εκμετάλλευσης. Στην έκδοση 320 Η1L2, τη μεγαλύτερη δηλαδή διαθέσιμη αυτή τη στιγμή ως προς τις μεταφορικές δυνατότητες και τα στοιχεία εκμετάλλευσης. Τα οχήματα διατίθενται με τον δίλιτρο ντίζελ EcoBlue κινητήρα, σε έκδοση ισχύος 136PS –υπάρχουν και εκδόσεις ισχύος 150 και 170 PS- και μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με έξι σχέσεις, ο οποίος έχει δεχθεί σειρά αναβαθμίσεων που οδήγησαν σε μείωση της κατανάλωσης κατά 6%. Το ωφέλιμο μήκος του χώρου φόρτωσης είναι 3.002 χιλιοστά, ο συνολικός όγκος φόρτωσης 6,8 κυβικά μέτρα, και στην «κλούβα» θα χωρέσουν 3 ευρωπαλέτες. Ιδιαίτερα υψηλό για την κατηγορία είναι το ωφέλιμο φορτίο στα 1.240,5 κιλά.
Διαθέσιμο με Ford Lease
Το νέο Transit Custom προσφέρεται από τη Ford Motor Ελλάς και μέσω του νέου προγράμματος Ford Lease, με προνομιακούς όρους: με προκαταβολή 5.300€ (πλέον ΦΠΑ), μηνιαίο μίσθωμα 565€ (πλέον ΦΠΑ). Oι τιμές αναφέρονται σε πρόγραμμα διάρκειας 48 μηνών, με 20.000 χιλιόμετρα ανά έτος.
Ο επαγγελματίας στην τεχνολογική αιχμή
Το νέο Ford Transit Custom είναι το πιο τολμηρό μεσαίο van που κατασκεύασε ποτέ η εταιρεία –νέα πλατφόρμα, καινούργια ανάρτηση, χαμηλότερο δάπεδο, κι ένα ρεσιτάλ χρηστικής καινοτομίας από το σχήμα του τιμονιού μέχρι το πρωτοποριακό Delivery Assist, συνθέτουν ένα μεσαίο van προορισμένο να επεκτείνει την κυριαρχία του απερχόμενου μοντέλου στις
ταξινομήσεις. Η απερχόμενη γενιά ήταν το απόλυτο μπεστ σέλερ van ολόκληρης της ευρωπαϊκής αγοράς. Η Ford Pro, το τμήμα ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της Ford, οδεύει αισίως στην ένατη συνεχή χρονιά απόλυτης κυριαρχίας στις ταξινομήσεις ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Όταν λοιπόν πρόκειται για τον αντικαταστάτη του Transit Custom, bestseller στην κατηγορία των μεσαίων van, είναι προφανές ότι, ο κατασκευαστής θα τα έδινε όλα. Το νέο μεσαίο van του κατασκευαστή, το οποίο για πρώτη φορά στην Ευρώπη παρουσιάστηκε ως στατικό έκθεμα στην έκθεση Transport Show 2023, βασίζεται σε σχέδιο και πλατφόρμα που προήλθαν από λευκό χαρτί, και φέρει σειρά καινοτομιών μοναδικών για την κατηγορία, και το πιο… περίεργο τιμόνι που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε LCV.
Η γκάμα και μόνο, είναι επιβλητική ως προς τις διαθέσιμες εκδόσεις και διαμορφώσεις, καθώς και τη γραμμή μετάδοσης κίνησης: αποδοτικοί ντίζελ, plug-in υβριδικά, και -για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη σειρά- AWD εκδόσεις, με αμαξώματα πάνελ van, double cab-in-van, kombi, kombi van, Τourneo Custom, Multi Cab και αυτοκινούμενο camper, και εκδόσεις Sport και Trail. Για να γίνει αντιληπτό το εύρος της νέας γκάμας, αξίζει να σημειωθεί ότι, οι πελάτες έχουν επιλογές ανάμεσα σε προσθιοκίνητες, AWD και (το ηλεκτρικό) πισωκίνητες εκδόσεις. Η Ford Pro πραγματοποίησε λοιπόν την οδηγική δημοσιογραφική πρεμιέρα του νέου Transit Custom στο Βέλγιο, σε δημόσιο οδικό δίκτυο, και στην ιδιόκτητη πίστα δοκιμών στο Λόμελ, όπου και βρεθήκαμε για να οδηγήσουμε το νέο μοντέλο.
Σχεδιασμός, εκμετάλλευση
Το νέο σχέδιο, είναι πραγματικά ευρηματικό, με πολύ δυναμική μάσκα, λωρίδες LED που ενώνουν οπτικά τα φωτιστικά σώματα, εισαγωγές αέρα στην κλασική θέση των φώτων ομίχλης κι ένα γενικά, γραμμωμένο, καλογυμνασμένο σχήμα. Η ολιστική προσέγγιση στον σχεδιασμό φαίνεται κι από το πόσο αρμονικά δένει το πίσω τμήμα με το υπόλοιπο όχημα –σχεδόν όλες οι γραμμές είναι νέες, αλλά τηρούν το σχεδιαστικό πνεύμα του προκατόχου. Η νέα πλατφόρμα συνοδεύεται επίσης από ολοκαίνουργια ηλεκτρική αρχιτεκτονική, αεροδυναμικό σχεδιασμό που κατεβάζει κατά 13% τον συντελεστή οπισθέλκουσας, χαρακτηρίζεται από αυξημένη κατά 30% στρεπτική ακαμψία, και γύρω στα μείον 100 κιλά απόβαρο. Ανάλογα με την έκδοση μήκους αμαξώματος, το μεταξόνιο έχει μεγαλώσει έως και κατά 200 χιλιοστά. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, η νέα πλατφόρμα επέτρεψε στους σχεδιαστές να κρατήσουν το συνολικό ύψος κάτω από τα 2 μέτρα, κάτι που είναι πολύ σημαντικό στις περισσότερες αγορές (και την Ελλάδα).
Η καμπίνα διαθέτει αυξημένο ωφέλιμο (και αποθηκευτικό) όγκο, και γι' αυτό ευθύνεται κυρίως η μετατόπιση προς τα εμπρός του κινητήριου άξονα, χάρη στην οποία το (απόλυτα επίπεδο) δάπεδο «κατέβηκε» κατά 125 χιλιοστά, ενώ τα ανοίγματα των θυρών είναι επίσης μεγαλύτερα. Χαμηλότερο είναι πλέον και το κατώφλι του χώρου φόρτωσης στην «κλούβα», στην οποία υπάρχει και νέο ενσωματωμένο σκαλοπάτι. Οι πλαϊνές πόρτες είναι και αυτές μεγαλύτερες (1030 x 1301 χιλ.). Οι επιλογές ως προς τη διαμόρφωση είναι ανάμεσα σε δύο μήκη αμαξώματος (L1 και L2) και εκδόσεις μικτού 280, 300 και 320 για όλους τους τύπους οχήματος. Στις εκδόσεις van, η κλούβα διαθέτει ωφέλιμο όγκο φόρτωσης από 5,8 κυβικά μέτρα (L1H1) έως 9,0, φωτισμό LED, προαιρετικά ηλεκτρικά ανοιγόμενη πλαϊνή πόρτα, δυνατότητα φόρτωσης αντικειμένων μήκους έως 3,45 μέτρων (L2), και μεγαλύτερο άνοιγμα πλαϊνής πόρτας. Το ωφέλιμο στην έκδοση 320 (3,2 τόνοι μικτό) φτάνει τα 1.327 κιλά. Η ικανότητα έλξης τρέιλερ φτάνει τα 2.800 κιλά, ανάλογα με τη νομοθεσία κάθε χώρας, ενώ οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν και αναδιπλούμενο κοτσαδόρο.
Κινητήρες, γραμμή μετάδοσης κίνησης
Οι επιλογές για τα συμβατικά, πετρελαιοκίνητα Transit Custom είναι ανάμεσα σε τέσσερις εκδόσεις ισχύος του δίλιτρου πετρελαιοκινητήρα Ford EcoBlue στα 110 PS, 136 PS, 150 PS και 170 PS, -ροπή 310, 360, 360 και 390 Nm αντίστοιχα- και τα κιβώτια ταχυτήτων είναι ένα μηχανικό εξάρι, ή πλήρως αυτόματο με 8 σχέσεις. Όλοι οι κινητήρες καταναλώνουν γύρω στο μείον 6% λιγότερο καύσιμο σε σχέση με τα μηχανικά σύνολα του απερχόμενου μοντέλου. Για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου διατίθεται και έκδοση με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, και διατίθεται για οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Όσοι πελάτες επιμένουν στο μηχανικό κιβώτιο, μπορούν να συνδυάσουν μία από τις εκδόσεις ισχύος 136 ή 150 PS με μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, για αυξημένες δυνατότητες κίνησης σε τερέν με μειωμένη πρόσφυση. Το plug-in υβριδικό συνδυάζει τον κινητήρα βενζίνης 2,5 λίτρων του Ford Kuga Plug-In Hybrid, με μία μπαταρία
11,8 kWh που προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία 56 χιλιομέτρων, και ισχύ 2.3 kW για χρήση εργαλείων και εξοπλισμού μέσω του Pro Power Onboard, και συνδυαστική ισχύ 232 PS. Τα ηλεκτρικά Custom θα προσφέρονται με δύο επιλογές στο μοτέρ, στα 100 και 160 kW.
Οδήγηση
Στο περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR έχουμε οδηγήσει τα νέα Transit Custom σε εθνική οδό, επαρχιακές διαδρομές, πόλη και πίστα, σε όλες τις περιπτώσεις με φορτίο περίπου 400 κιλά στην «κλούβα».
Οι εντυπώσεις μας αναφέρονται σε οχήματα με ισχύ 136 και 150 PS με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων και οχτάρι αυτόματο σασμάν. Από τη στιγμή που κλείνεις την πόρτα, είναι φανερό ότι, οι σχεδιαστές της Ford φρόντισαν να σου δείχνουν με κάθε τρόπο τη νεότητα και την τόλμη του νέου μοντέλου: Η τεράστια (13 ίντσες) –και στάνταρ σε όλη τη γκάμα- ψηφιακή οθόνη στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας, όχι μόνο ξεχωρίζει, αλλά φιλοξενεί και απρόσμενες λειτουργίες όπως το μπουτόν εκκίνησης. Μία εσοχή στο ταμπλό έχει ειδική βάση για να φιλοξενεί βραχίονα στήριξης κινητού τηλεφώνου ή τάμπλετ. «Γιατί να πασχίζουν οι οδηγοί να κολλήσουν μία βάση στο ταμπλό, ή στους αεραγωγούς;» μας λέει ο υπεύθυνος προϊόντος, ενώ εμείς νοητά απονέμουμε τα εύσημα. Τέτοιες μικρές λεπτομέρειες και ευφυείς λύσεις είναι διάσπαρτες στο εσωτερικό του νέου μοντέλου. Στο νέο Ford όμως, δεσπόζει το τιμόνι.
Το σχήμα του τιμονιού, όταν το δεις πρώτη φορά μοιάζει σαν ένα πείραγμα από τους σχεδιαστές, έτσι που στέκει παράταιρο, σχεδόν τετράγωνο. Σύντομα όμως καταλαβαίνεις πως δεν δημιουργήθηκε απλά για να προκαλέσει συζητήσεις. Ο τρόπος λ.χ., που καθώς «ανοίγει» στο πάνω μέρος του διευρύνει το οπτικό πεδίο του οδηγού προς τον πίνακα οργάνων δεν έχει προηγούμενο -όλες οι ενδείξεις είναι ορατές σε κάθε ρύθμιση καθ’ ύψος. Επίσης, με μία ειδική βάση, μετατρέπεται σε τραπεζάκι για λάπτοπ ή για ένα σύντομο γεύμα. Στη Ford έχουν αυτοπεποίθηση, και αυτό φαίνεται παντού. Τα οφέλη του ανασχεδιασμού της καμπίνας δεν είναι μόνο αισθητικά.
Η νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική σημαίνει ότι το ταμπλό έχει μικρύνει αισθητά σε όγκο, ενώ αν οδηγείς μοντέλο με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μπορείς να μετακινείσαι χωρίς να βρίσκουν τα γόνατά σου πουθενά. Εύφημο μνεία αξίζει και το απόλυτα επίπεδο δάπεδο. Γενικά, ο οδηγός που θα βρεθεί μέσα στην καμπίνα του Transit Custom, δύσκολα θα κοιτάξει άλλο όχημα της κατηγορίας για να βρει μεγαλύτερους χώρους ή καλύτερη εργονομία. Είναι όλα τέλεια; όχι, αλλά στις σημειώσεις μας τα σημεία κριτικής είναι ελάχιστα. Τα πλαστικά είναι στο σύνολό τους σκληρά, θα θέλαμε μία ακόμη πιο φωτεινή απόχρωση πλαστικών και επενδύσεων, και η ψηφιακή ένδειξη του στροφόμετρου είναι κάπως δύσκολη στην ανάγνωση μέχρι να τη συνηθίσεις.
Η ορατότητα από τη θέση οδήγησης είναι εξαιρετική, και η στήριξη του κορμού του οδηγού η ιδανική, με το κάθισμα να ρυθμίζεται προς κάθε κατεύθυνση και έννοια. Ξεκινώντας από ένα όμορφο κάστρο της Λιέγης, κατηφορίζουμε σε ένα λιθόστρωτο όπου και, αιφνιδιαστικά, αρχίζει να αποκαλύπτεται ο χαρακτήρας του νέου Ford. Η απόσβεση είναι τόσο καλή, σε
σημείο στο πρώτο πάρκινγκ να σταματήσουμε για να δούμε την ανάρτηση, ειδικά στον πίσω άξονα. Πρόκειται λοιπόν, για ανεξάρτητη ανάρτηση με ημι-υστερούντα βραχίονα, η οποία κάνει θαύματα: Το φιλτράρισμα κάθε είδους ανωμαλίας και κακοτεχνίας του οδοστρώματος είναι σε επίπεδο που δεν έχουμε ξανασυναντήσει σε LCV. Τα ίδια και καλύτερα ισχύουν και για τον εμπρός άξονα, όπου τη γενικότερη αίσθηση άνεσης συνεπικουρείται έμμεσα από το σύστημα διεύθυνσης. Κανένα χαντάκι, πέτρα ή πεζοδρόμιο δεν δείχνουν ικανά να περάσουν κραδασμούς στη στεφάνη, κι όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, αν το τιμόνι δεν σε κάνει νευρικό, ηρεμείς κι απολαμβάνεις τη διαδρομή. Το στερεότυπο που λέει ότι στη Ford είναι μάστορες στο να φτιάχνουν εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης εδώ βρίσκει τη δικαίωσή του.
Και δεν είναι μόνο σε κακοτεχνίες όπου επιδεικνύει το περίεργου σχήματος τιμόνι τις αρετές του. Η κατευθυντικότητα στην ευθεία στον αυτοκινητόδρομο με ψηλές μέσες ωριαίες ταχύτητες είναι παροιμιώδης –στη θέση της ευθείας, το τιμόνι του νέου Transit Custom είναι το νέο στάνταρ της βιομηχανίας, απλά υποδειγματικό. Ως προς τις εκδόσεις ισχύος του EcoBlue, εντύπωση είναι ότι, η χρυσή τομή της γκάμας είναι ο κινητήρας των 136 PS, καθώς αποδίδει την ίδια ακριβώς μέγιστη ροπή με τον 150άρη (360 Nm μεταξύ 1.500 με 2.500 σ.α.λ.), έδειχνε να έχει τις ίδιες ακριβώς γεμάτες ρεπρίζ, και προφανώς κοστίζει λιγότερο. Υπό πίεση, και άσχετα από ιπποδύναμη, στο κομμάτι της πίστας με τις ανάποδες κλίσεις, τα συνεχή εσάκια και τις βίαιες μεταφορές βάρους, το Ford περισσότερο δοκιμάζει τα όρια του οδηγού, παρά τα δικά του, αφού δεν υποστρέφει ποτέ και πουθενά.
Το δια ταύτα, είναι εύκολο. Έχουμε να κάνουμε, όχι μόνο τύποις, αλλά και ουσιαστικά, με το νεότερο και ικανότερο μοντέλο της αγοράς, κάτι που το μεσαίο van της Ford Pro φροντίζει να σου υπενθυμίζει συνεχώς, με μεταφορικές δυνατότητες και μοναδικές τεχνολογίες που αυξάνουν κατακόρυφα την παραγωγικότητα. Εξαιρετική καμπίνα, με την ψηφιοποίηση που όλοι μεν επικαλούνται, αλλά λίγοι κάνουν τόσο σωστά, το μοναδικό σύστημα τηλεματικής Ford Pro Telematics με –ανάμεσα σε πολλές άλλες λειτουργίες- άμεση διάγνωση πιθανών μελλοντικών βλαβών, ευρηματικές λύσεις για την άνεση του οδηγού, υπερπαραγωγή συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, απόλυτα εκμεταλλεύσιμη κλούβα, και οδική συμπεριφορά σε πρωτόγνωρα υψηλό για την κατηγορία επίπεδο. Το… τετραγωνισμένο τιμόνι που λέγαμε και στην εισαγωγή, τελικά δουλεύει. Ως συνήθως, η ελληνική Ford προσφέρει το νέο μεσαίο van με πολύ πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό άνεσης και υποβοήθησης οδήγησης.
Eξοπλισμός άνεσης, ασφάλειας και παραγωγικότητας: Υπερπαραγωγή
Θα χρειάζονταν σελίδες για να αναφέρουμε αναλυτικά τον βασικό και προαιρετικό εξοπλισμό, καθώς και τις ψηφιακές υπηρεσίες που συνοδεύουν τα νέα Ford, οπότε ακολουθεί μία αναφορά των κυριότερων και αυτών που κάνουν εδώ πρεμιέρα. Ο πίνακας οργάνων λοιπόν είναι 100% ψηφιακός ενώ, όλες ανεξαιρέτως οι εκδόσεις φέρουν στον στάνταρ εξοπλισμό την
εντυπωσιακή 13ιντση οθόνη με σύστημα συνδεσιμότητας SYNC 4. Η έκδοση Trend είναι τόσο πληθωρικά εξοπλισμένη που απορούμε ποιος θα κοιτάξει ψηλότερα στη γκάμα. Υπάρχουν Keyless Entry και Start, βάση για επαγωγική φόρτιση κινητού, ψηφιακός βοηθός Alexa, Android Auto και Apple Car Play, καθώς και στάνταρ μόντεμ 5G που επιτρέπει τη σύνδεση στις υπηρεσίες τηλεματικής της Ford Pro, ασύρματα updates και ενημερώσεις για τη συντήρηση του οχήματος. Όσο για το τιμόνι, με τη δυνατότητα που έχει –από τον προσεχή Νοέμβριο- να ρυθμιστεί σε σχεδόν οριζόντια θέση, προσφέρεται με την ευφυή βάση με την ονομασία Mobile Office η οποία δημιουργεί έναν πολύ πρακτικό σταθμό εργασίας για να φάει ένα σύντομο γεύμα, ή να να γράφει λ.χ., τιμολόγια ο οδηγός ή απλά να χρησιμοποιεί το λάπτοπ του σε μία απόλυτα ξεκούραστη θέση και στάση. Πολύ χρήσιμο για την ασφάλεια είναι το Exit Warning (πρώτη φορά σε επαγγελματικό Ford) που ανιχνεύει παράλληλα κινούμενη κυκλοφορία όταν ανοίγεις την πόρτα, ενώ στο πραγματικά πρωτοποριακό Delivery Assist, κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά σε άλλες γραμμές, καθώς πρόκειται για ένα από τα highlight της σειράς των μεσαίων van.
Delivery Assist: «Ζεν» για τον οδηγό
Ανάμεσα στα στοιχεία που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην κατηγορία των LCV, ξεχωρίζει το (παγκόσμια «πρώτη») Delivery Assist το οποίο διενεργεί αυτόματα τις εξής ενέργειες όταν ο οδηγός σταματήσει για μία παράδοση ή παραλαβή: ενεργοποιεί το (ηλεκτρονικό) χειρόφρενο, ανάβει αυτόματα τα αλάρμ, σβήνει τον κινητήρα, ανοίγει την πλαϊνή πόρτα, και κλειδώνει το όχημα μόλις απομακρυνθεί ο οδηγός. Μόλις αυτός τελειώσει την παράδοση ή παραλαβή, μπορεί να ανοίξει τις πόρτες χωρίς ξεκλείδωμα καθώς αυτό γίνεται αυτόματα αν έχει τα κλειδιά στην τσέπη του, και εκκινώντας τον κινητήρα τα αλάρμ σβήνουν αυτόματα, και τα παράθυρα επανέρχονται στη θέση που ήταν πριν από την στάση.
Όλα τα παραπάνω μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις προτιμήσεις του οδηγού. Το Delivery Assist εξοικονομεί 20 δευτερόλεπτα σε κάθε στάση, με ότι, αυτό συνεπάγεται για την άνεση του οδηγού που γλυτώνει από μία σειρά βαρετών ενεργειών τις οποίες πλέον διενεργεί μόνο του το όχημα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι, οι εργαζόμενοι στην κατηγορία πραγματοποιούν 200 με 500 στάσεις την ημέρα. Κάνοντας τις αριθμητικές πράξεις, εύκολα διαπιστώνει κανείς πως εξοικονομείται ακόμη και μία ώρα την ημέρα. Το, προαιρετικά διαθέσιμο σύστημα θα είναι διαθέσιμο από τον Οκτώβριο του 2024, και προϋποθέτει όχημα με αυτόματο κιβώτιο, και ηλεκτρικές συρόμενες πλαϊνές πόρτες.