Εκπλήσσουν και εντυπωσιάζουν τα νούμερα που αφορούν σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που περιλαμβάνονται στο Γενικό Σχέδιο Υποδομής Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Το σχέδιο αυτό βασίστηκε σε μια τεκμηριωμένη ανάλυση σχετικά με την υποδομή και τις επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 «Fit for 55» της ΕΕ. Ταυτόχρονα, όμως, δίνει σαφή εικόνα των παραγόντων που μπορεί να επιβραδύνουν την ανάπτυξη της υποδομής και προτείνει παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της δημιουργίας της.

Ανάγκες φόρτισης κατά τύπο οχημάτων

Το Γενικό Σχέδιο Υποδομής Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων ή Masterplan Charging, όπως αναφέρεται επιγραμματικά, εντοπίζει τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, την επέκταση δικτύου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχους CO2, τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και τον στόλο και παρέχει μια ολιστική προοπτική σε όλες τις χώρες της ΕΕ κατά τους τύπους οχημάτων (αυτοκίνητα, φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία). Επισημαίνει, ακόμη, ότι απαιτούμενη η υποδομή φόρτισης μπορεί να αναπτυχθεί με επιτυχία μόνο με την υιοθέτηση μιας διακλαδικής προσέγγισης. Για τον λόγο αυτό, το Masterplan αναπτύχθηκε με τη συμβολή βιομηχανικών ενώσεων από όλο τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, με αναλυτική υποστήριξη από την McKinsey. Έτσι:

- Μέχρι το 2030 απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης, προκειμένου να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% του CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα.

- Πρέπει να εγκαθίστανται έως και 14.000 δημόσια σημεία φόρτισης την εβδομάδα μεταξύ 2021 και 2030 για αυτοκίνητα – σε σύγκριση με μόλις 2.000 την εβδομάδα αυτή τη στιγμή.

- Θα χρειαστούν περίπου 184 σημεία φόρτισης για κάθε 100 km δρόμου για αυτοκίνητα.

- Τα φορτηγά θα χρειάζονται έως και 279.000 σημεία φόρτισης έως το 2030, εκ των οποίων το 84% θα βρίσκεται σε κόμβους στόλου. Τα υπόλοιπα απαιτούμενα σημεία φόρτισης θα είναι κυρίως δημόσια κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων και δημόσια σημεία φόρτισης κατά τη διάρκεια της νύχτας.

- Για τα λεωφορεία, μέχρι το 2030 θα χρειαστούν συνολικά έως και 56.000 σημεία φόρτισης, εκ των οποίων το 92% θα είναι σε κόμβους στόλου. Τα άλλα 4.000 σημεία φόρτισης θα πρέπει να επιτρέπουν τη γρήγορη φόρτιση σε αυτοκινητόδρομους, ειδικά για τοπικά λεωφορεία και πούλμαν.

- Κατά μέσο όρο, θα απαιτούνται 24.000 δημόσιοι γρήγοροι φορτιστές για φορτηγά και λεωφορεία (στα 47.000 χλμ. του βασικού δικτύου TEN-T), με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο 51 σημεία γρήγορης φόρτισης για κάθε 100 km.

- Μέχρι το 2030 θα χρειαστεί να επενδυθεί συνολικό ποσό έως και 280 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση δημόσιων και ιδιωτικών σημείων φόρτισης, την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και τη δημιουργία δυναμικότητας για την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας.

- Για τις δημόσιες υποδομές φόρτισης, αυτό ανέρχεται σε 8 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτό το ποσό αντιπροσωπεύει μόνο περίπου το 16% της επένδυσης σε δίκτυα 5G και υψηλής ταχύτητας.

Πηγή: ACEA