Τροχοί & TIR

Τα τέσσερα κρίσιμα θέματα που εξετάζει η Επιτροπή Μεταφορών της ΕΕ

Τι ισχύει με τα Mega Trucks.
Σάββατο 12/10/2024 - 08:40
Κοινοποίηση στα Social Media
.
Ρεπορτάζ: Μανώλης Αγριμανάκης

Τέσσερα σημαντικά θέματα που απασχολούν τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές βρίσκονται από τις αρχές της εβδομάδας στο τραπέζι της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) προκειμένου να δοθούν λύσεις με την έκδοση αναθεωρημένων κανονισμών ή τροποποιήσεων.

Αναλυτικότερα, τα θέματα που θα εξεταστούν είναι:

1. Αναθεώρηση των αδειών οδήγησης. Ζητούμενο η μείωση του κόστους για τους υποψήφιους οδηγούς και η συντόμευση του χρόνου των εξετάσεων. Εξετάζεται η επιδότηση του κόστους απόκτησης των επαγγελματικών διπλωμάτων, των ΠΕΙ και ADR. 

Επίσης, η μείωση του χρόνου απόκτησης των διπλωμάτων θα επέλθει από την εξέταση των υποψηφίων για δίπλωμα Ε αμέσως μετά (συνέχεια) των εξετάσεων του διπλώματος Γ, χωρίς δηλαδή τη μεσολάβηση χρονικού διαστήματος.

2. Προσέλκυση αλλοδαπών οδηγών. Η συνεχώς αυξανόμενη έλλειψη οδηγών φορτηγών αποτελεί σήμερα το κυριότερο πρόβλημα για τις μεταφορικές επιχειρήσεις. Φορτηγά έχουν αρχίσει να ακινητοποιούνται λόγω έλλειψης οδηγών, οι στόλοι μειώνονται δραματικά με επιπτώσεις στην ομαλή διακίνηση των προϊόντων. Για το κρίσιμο αυτό θέμα, η λύση που προτείνεται είναι η παροχή διευκολύνσεων στην προσέλκυση οδηγών από τρίτες χώρες. Εξετάζεται η τροποποίηση της Ευρωπαϊκής Εργατικής νομοθεσίας και η ανάληψη μέρους του κόστους από τις μεταφορικές.

Ειδικότερα, οι αλλοδαποί οδηγοί θα πρέπει πριν πιάσουν τιμόνι να εκπαιδευτούν στα ίδια αντικείμενα που ισχύουν και για τους Ευρωπαίους επαγγελματίες οδηγούς. Η πρόταση που βρίσκεται στο τραπέζι είναι η επιδότηση του κόστους αυτής της εκπαίδευσης, αλλά και του κόστους διαβίωσης των αλλοδαπών για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, όσο δηλαδή διαρκεί η απόκτηση των ευρωπαϊκών διπλωμάτων και η πρακτική τους δοκιμή μέχρι οι ίδιοι ν’ αναλάβουν το φορτηγό. Μέρος αυτών των εξόδων θα αναλαμβάνεται από τη μεταφορική εταιρεία που θα έχει δηλώσει την πρόθεσή της να προσλάβει έναν αριθμό οδηγών τρίτων χωρών. Να σημειωθεί ότι κριτήριο για την υποδοχή των αλλοδαπών υποψηφίων οδηγών φορτηγών είναι να κατέχουν επαγγελματικό δίπλωμα στη χώρα τους.

3. Βάρη και διαστάσεις. Ενώ υπάρχει απόφαση με την οποία γίνεται αποδεκτή η αύξηση του μικτού βάρους των ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων κατά το βάρος που επιφορτίζεται λόγω μπαταριών ή δεξαμενών υδρογόνου ή των fuel cells, εντούτοις τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ δεν έχουν οριστικοποιήσει το πλήθος των τεχνικών λεπτομερειών που απαιτούνται προκειμένου το όχημα να λάβει έγκριση τύπου με καταγραφή του αυξημένου, αλλά συγκεκριμένου μικτού βάρους. Υπενθυμίζουμε ότι με βάση την αρχική απόφαση, η αύξηση του μικτού βάρους δεν μπορεί να αυξάνει το ωφέλιμο βάρος ούτε και τον χώρο φόρτωσης του οχήματος, γιατί σε μια τέτοια περίπτωση θα προκύψουν θέματα άνισου ανταγωνισμού.

4. Mega Trucks. Και για την κυκλοφορία των Mega Trucks απαιτείται να αναθεωρηθεί η απόφαση ως προς τις συνοριακές διελεύσεις, δηλαδή τη διεξαγωγή διεθνών μεταφορών ή των μεταφορών στο πλαίσιο του καμποτάζ. Γίνεται αποδεκτό ότι τα Mega Trucks συμβάλλουν αποτελεσματικά στο πρόβλημα της έλλειψης των οδηγών και στην προστασία του περιβάλλοντος αφού -χονδρικά να πούμε- ότι ένα αυτοκίνητο με μηχανή μπορεί να μεταφέρει διπλάσιο και υπερδιπλάσιο βάρος εμπορευμάτων.

Μέχρι σήμερα η κυκλοφορία των Mega Trucks γίνεται με διακρατικές συμφωνίες στη βάση της αμοιβαιότητας. Σχεδόν όλες οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης και, φυσικά, της Σκανδιναβίας, κάνουν αποδεκτή την κυκλοφορία στο έδαφός τους των Mega Trucks της άλλης χώρας. Για τη διεθνή μεταφορά, όπου τα εμπορεύματα ταξιδεύουν διασχίζοντας αρκετές χώρες, η κυκλοφορία των Mega Trucks είναι ακόμη πιο αναγκαία.

φωτό αρχείου
φωτό αρχείου

Εδώ όμως υπεισέρχονται θέματα υποδομών και εύκολης προσέγγισης των Mega Trucks στα εμπορευματικά κέντρα και στους κόμβους συνδυασμένων μεταφορών όπως λιμάνια ή (και) σιδηροδρομικά terminals.

Για τον λόγο αυτό, ένα κράτος μέλος της ΕΕ διατηρεί το δικαίωμα να μην επιτρέπει την είσοδο ξένων Mega Trucks στο έδαφός του, αν αυτή η χώρα (υποδοχής) δεν επιτρέπει την κυκλοφορία «δικών της» mega trucks, δηλαδή οχημάτων με πινακίδες που η ίδια χορηγεί.

Πρακτικά, σύμφωνα με τα παραπάνω, η διεθνής μεταφορά περιορίζεται δραματικά για τα Mega Trucks και τώρα η Επιτροπή Μεταφορών καλείται να βρει εναλλακτικές λύσεις. Μια πρόταση που έχει απήχηση είναι να επιτρέπεται η είσοδος των Mega Trucks σε κάθε χώρα μέλος εφόσον ο προορισμός του συρμού (π.χ. εμπορευματικός σταθμός) είναι εύκολα προσβάσιμος χωρίς να προκαλούνται κυκλοφοριακά προβλήματα για τους άλλους χρήστες των δρόμων απ’ όπου θα διέλθει.

Η πρόταση αυτή εξετάζεται θετικά για τον επιπλέον λόγο ότι όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά εμπορευματικά κέντρα είναι προσβάσιμα μέσω των αυτοκινητόδρομων και εξόδων που οδηγούν ανεμπόδιστα στους χώρους φορτοεκφόρτωσης έστω και αν τα οχήματα είναι 25,25 μέτρων ή 31 μέτρων.

Κλείνοντας, να πούμε ότι για όλα τα παραπάνω υπάρχουν εφικτές λύσεις. Μοναδικά ίσως εμπόδια αποτελούν η παραδοσιακή γραφειοκρατία των Βρυξελλών, αλλά και το λόμπι των σιδηροδρομικών που με κάθε τρόπο προσπαθεί να εκτρέψει τα φορτία από τα φορτηγά στα τρένα.

PreviousNext