«Η ουσιαστική αποδοχή των ηλεκτρικών από την αγορά θα επιτευχθεί μόνο όταν οι πελάτες μας μπορούν να χρησιμοποιούν οχήματα μηδενικών εκπομπών με την ίδια ευκολία και κερδοφορία όπως τα συμβατικά, πετρελαιοκίνητα οχήματα σήμερα».
Αυτή ήταν η δήλωση της Karin Rådström, Προέδρου και Διευθύνουσας Συμβούλου της Daimler Truck, που χθες εκλέχθηκε Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2026. Η Karin Rådström δήλωσε: «Είναι προνόμιο και τιμή μου να αναλάβω την προεδρία του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή για τον κλάδο μας. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία κρατούν την Ευρώπη σε κίνηση – αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εφοδιαστικής και των δημόσιων μεταφορών».
«Με πολλούς από τους κορυφαίους κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων στον κόσμο να εδρεύουν εδώ, στην Ευρώπη, έχουμε τόσο την ευθύνη όσο και την ευκαιρία να ηγηθούμε. Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα του κλάδου μας. Υποστηρίζουμε πλήρως τον στόχο της Ε.Ε. για την απαλλαγή των οδικών μεταφορών από τις εκπομπές άνθρακα, και με δεκάδες διαφορετικά μοντέλα φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών σε μαζική παραγωγή, ο κλάδος μας ανταποκρίνεται σε αυτόν τον στόχο. Ωστόσο, η ουσιαστική αποδοχή των ηλεκτρικών από την αγορά θα επιτευχθεί μόνο όταν οι πελάτες μας μπορούν να χρησιμοποιούν οχήματα μηδενικών εκπομπών με την ίδια ευκολία και κερδοφορία όπως τα συμβατικά, πετρελαιοκίνητα οχήματα σήμερα».
«Χρειαζόμαστε άμεσα αναθεώρηση της νομοθεσίας»
«Γι' αυτό χρειαζόμαστε άμεσα αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις εκπομπές CO2 των βαρέων οχημάτων το αργότερο μέχρι τα μέσα του 2026. Η Κομισιόν πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα για να προστατέψει τους κατασκευαστές από το να υποστούν κυρώσεις, ενώ οι απαραίτητες προϋποθέσεις δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί. Οι υποχρεώσεις των κατασκευαστών πρέπει να ευθυγραμμιστούν με την ανάπτυξη δικτύων υποδομών φόρτισης και σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου και με πολιτικές που υποστηρίζουν ισχυρές επιχειρηματικές ευκαιρίες για τους πελάτες μας τους μεταφορείς, όπως τα τέλη κυκλοφορίας/διόδια με βάση τις εκπομπές CO2 σε όλα τα κράτη μέλη.
Το 2026 πρέπει να είναι η χρονιά που η Ευρώπη θα μετατρέψει τις προκλήσεις σε πρόοδο, προσφέροντας πρακτικές λύσεις που προστατεύουν την ανταγωνιστικότητα και ταυτόχρονα προωθούν τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Η Ευρώπη πρέπει να γίνει γρήγορα η ισχυρή εγχώρια αγορά μας για τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών ρύπων. Τόσο η Κομισιόν, όσο και τα κράτη μέλη πρέπει να εξορθολογίσουν και να απλοποιήσουν επειγόντως το κανονιστικό πλαίσιο και να επιταχύνουν τη ζήτηση για οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Σε αυτό θα επικεντρωθώ κατά τη θητεία μου στην ACEA», κατέληξε η Karin Rådström.
Το Διοικητικό Συμβούλιο Επαγγελματικών Οχημάτων αποτελείται από τα ανώτατα στελέχη των μελών της ACEA στον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων, το οποίο συγκεντρώνει τους Διευθύνοντες Συμβούλους των DAF Trucks, Daimler Truck, Ford Trucks, Iveco Group, MAN Truck & Bus, Scania Group και Volvo Group, και εκλέγει τον πρόεδρό του σε ετήσια βάση. Η Karin Rådström αναλαμβάνει τα ηνία από τον Christian Levin, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Scania και του Traton Group, ο οποίος κατείχε τη θέση το 2025.