Τροχοί & TIR

Ford E-Transit: Το μεγάλο ηλεκτρικό van καθιερώνεται στην Ελλάδα

Η Ford έχει ανακοινώσει ότι, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα των LCV που κατασκευάζει θα είναι ικανά να κινηθούν εκπέμποντας (έως και) μηδενικούς ρύπους, ενώ μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των πωλήσεων θα
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 02/12/2022 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Ford έχει ανακοινώσει ότι, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα των LCV που κατασκευάζει θα είναι ικανά να κινηθούν εκπέμποντας (έως και) μηδενικούς ρύπους, ενώ μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των πωλήσεων θα αφορούν σε plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. 

Το πρώτο που έφτασε στην αγορά είναι το μεγάλο μοντέλο της γκάμας, με μία σειρά πλεονεκτημάτων που του
επιτρέπουν να είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μεγάλο van στην κατηγορία των 2 τόνων (ωφέλιμου) που εγείρει αξιώσεις εμπορικής καθιέρωσης, κυρίως χάρη στην παραπάνω από επαρκή αυτονομία, τα στοιχεία εκμετάλλευσης, και τη βέβαιη απόσβεση της επένδυσης σε εύλογο χρονικό διάστημα. 

Πέρα από τα εμφανή προτερήματά του σε ό,τι έχει να κάνει με δυναμικά χαρακτηριστικά και την χιλιομετρική αυτονομία που καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών και εταιρειών, το μεγάλο ηλεκτρικό Ford έχει μία υπερπλήρη σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων που αυξάνουν την αποδοτικότητα, και ένα εξειδικευμένο hardware που επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να καρπωθεί το μέγιστο όφελος από τη χρήση του. Όλα αυτά συνετέλεσαν στο να είναι το πρώτο μεγάλο van στην αποκαλούμενη κατηγορία των 2 τόνων (ωφέλιμου) που, έπεισε επαγγελματίες στη χώρα μας να επενδύσουν σε ηλεκτρικό όχημα.

Το καλύτερο Transit

Η Ford Pro είναι λοιπόν, η πρώτη χρονικά εταιρεία που ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις των επαγγελματιών, και φρόντισε να προσφέρει στην αγορά ένα μεγάλο van με ικανή για τις απαιτήσεις της καθημερινής εργασίας αυτονομία. Η αυτονομία κατά WLTP είναι 317 χιλιόμετρα, κατά πολύ μεγαλύτερη δηλαδή, της πλειοψηφίας των μοντέλων της κατηγορίας. Η πλήρης φόρτιση σε παροχή 11 kW απαιτεί 8 ώρες, ενώ σε μόλις 34 λεπτά περνάει
από το 10% στο 80%. Τα πλαστικά στο εσωτερικό της καμπίνας είναι ανθεκτικά στην καθημερινή χρήση, και οι χώροι για εναπόθεση μικροαντικειμένων είναι αρκετοί και σωστά διεσπαρμένοι στο εσωτερικό. Με την τεράστια (12ιντση) οθόνη να δεσπόζει, είσαι έτοιμος για δουλειά, και η σκέψη ότι, οδηγείς ένα αμιγώς
ηλεκτρικό μεγάλο van όχι μόνο δεν σε απασχολεί, αλλά αναδεικνύεται και σε σημαντικό προτέρημα.

Έχουμε οδηγήσει διάφορες εκδόσεις και διαμορφώσεις του E-Transit με τα περισσότερα χιλιόμετρα να τα έχουμε πραγματοποιήσει με ένα L3H2 (μακρύ μεταξόνιο, νορμάλ οροφή), μικτού βάρους 4,25 τόνων σε έκδοση ισχύος του ηλεκτρικού μοτέρ στα 198 kW (269HP). Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε αυτό και τη «βασική» έκδοση στα 135 kW, με τη ροπή και στις δύο περιπτώσεις να είναι 430 Nm. Η χωρητικότητα της μπαταρίας των 400 V είναι 68 kWh και το κιβώτιο ταχυτήτων διαθέτει μία σχέση. Οι μόνες ουσιαστικές διαφορές στο εσωτερικό του ηλεκτρικού van της Ford σε σχέση με τα συμβατικά είναι η ένδειξη «L» (για πιο ισχυρή λειτουργία ανάκτησης ενέργειας) στον περιστροφικό επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων, και οι ενδείξεις σε πίνακα οργάνων και οθόνη στην κεντρική κονσόλα που αφορούν στην κατάσταση και βαθμό φόρτισης της γραμμής μετάδοσης κίνησης και μπαταριών.

Πατώντας το μπουτόν εκκίνησης το κιβώτιο ταχυτήτων περνάει αυτόματα σε λειτουργία «D» και ξεκινάς άμεσα. Υπάρχουν τρία «modes» προς επιλογή -Normal, Slippery και Eco, με το τελευταίο να αλλάζει τη χαρτογράφηση των ηλεκτρονικών και να προσφέρει έως και 10% μεγαλύτερη αυτονομία αν παραστεί ανάγκη.

Το Eco συγκεκριμένα, βοηθά τη μπαταρία να διατηρήσει περισσότερο το φορτίο που της απομένει, προσφέροντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με τη λειτουργία Normal, και είναι ιδανικό όταν το όχημα οδηγείται άφορτο. Περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 110 χλμ./ώρα, την ισχύ της έκδοσης 198 kW στα 135 kW,
τον ρυθμό της επιτάχυνσης, την ταχύτητα του ανεμιστήρα στον κλιματισμό, και παραμένει ενεργοποιημένη μετά τη διακοπή της λειτουργίας του οχήματος. Η λειτουργία Normal είναι η ιδανική για τυπικές μεταφορικές εφαρμογές με μέσες απαιτήσεις φορτίου και επιδόσεων, και η Slippery προορίζεται για καλύτερο κράτημα σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης.

Η Ford ξόδεψε μεγάλα ποσά για να εξελίξει μία ανεξάρτητη, βαρέως τύπου, πίσω ανάρτηση, ενώ το ηλεκτρικό μοτέρ είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα, και οι συστοιχίες των μπαταριών κάτω από το δάπεδο. Αυτό πιθανότατα εξηγεί και γιατί το όχημα είναι τόσο απολαυστικό στο δρόμο: η διαφορά σε σχέση με τα περισσότερα προσθιοκίνητα ηλεκτρικά van που πασχίζουν να περάσουν την (αστραπιαία) διαθέσιμη ισχύ και ροπή από τον, επιβαρυμένο με όλα τα παρελκόμενα, εμπρός άξονα, στο οδόστρωμα σε σχέση με το E-Transit. Γενικά, πρόκειται για το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στην κατηγορία των μεγάλων van που χαίρεσαι να οδηγείς. Η ηχομόνωση είναι επίσης εντυπωσιακή: όχι επειδή είναι ηλεκτρικό, αλλά επειδή είναι από τα λίγα επαγγελματικά
βαν με μπαταρίες που έχουμε οδηγήσει όπου το ενοχλητικό σύριγμα του μοτέρ δεν φτάνει στην καμπίνα.

Σημαντικό επίτευγμα επίσης ότι, ακόμη και υπό πίεση, δεν νιώθεις το έξτρα βάρος της κατασκευής, ενώ χωρίς να είμαστε ακριβώς σίγουροι τι μέτρα έχουν ληφθεί, δεν ακούγεται το παραμικρό τρίξιμο ή θόρυβος ακόμη και αν περνάς γρήγορα πάνω από ράμπες. Η απόσβεση δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα, και γενικά, το E-Transit κάνει τα πάντα για να θυμίζει ένα σύγχρονο ντίζελ μοντέλο: σε λωρίδα επιτάχυνσης για είσοδο στον αυτοκινητόδρομο, με ισχύ 269 HP το E-Transit είναι απολαυστικό, καθώς επιταχύνει με μία εκπληκτική αίσθηση, με τον οδηγό να νοιώθει πως όλη αυτή η δύναμη περνά χωρίς απώλειες στο οδόστρωμα. Είναι φανερό πως έχει γίνει πολλή δουλειά στα δυναμικά χαρακτηριστικά του Ford, και είναι πολύ δύσκολο να βρεις ψεγάδι.

Οι μοναδικές μας σημειώσεις αφορούν στην έλλειψη επιλογής για να μην έχεις καθόλου λειτουργία ανάκτησης ενέργειας, να ρολάρει δηλαδή ελεύθερα το όχημα όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι, και την κάπως λιτή πληροφόρηση για την κατάσταση της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης στην ευμεγέθη –και προερχόμενη από Mustang Mach-E-οθόνη, αλλά κι αυτό είναι θέμα προσωπικών προτιμήσεων. Το E-Transit είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία στη χώρα μας, με τις πρώτες παραδόσεις να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σε πελάτες. Τα διαστήματα τακτικής συντήρησης θα απέχουν μεταξύ τους 12 μήνες –χωρίς περιορισμό χι-
λιομέτρων– και όπως μας μεταφέρθηκε, το κόστος των σέρβις θα είναι περίπου 40% φθηνότερο σε σχέση με ένα ντίζελ Transit. Προσφέρονται επίσης εξ αποστάσεως (over the air) αναβαθμίσεις.

Εξοπλισμός-εκμετάλλευση

Όπως ακριβώς και στα συμβατικά Transit, η λίστα με συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνει οτιδήποτε έχει να προσφέρει ο κατασκευαστής, ενώ και σε θέματα συνδεσιμότητας και πολυμέσων έχουμε να κάνουμε με υπερπαραγωγή. Η «σουίτα» των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης αναμένεται να είναι πληρέστατη, θα υπάρχει το νέο σύστημα συνδεσιμότητας Sync 4, Pro Power και Ford Pass
Pro, σε παγκόσμια πρώτη για ιδιοκτήτες που έχουν 5 ή και λιγότερα οχήματα. Συνολικά, η λίστα των στοιχείων εξοπλισμού είναι η πλέον εντυπωσιακή που έχουμε δει: υπάρχει μέχρι και δυνατότητα χρήσης του οχήματος ως τρόπον τινά γεννήτριας: μπορείς να συνδέσεις εργαλεία απευθείας στη μπαταρία του και με 2,3 kW διαθέσιμα να κάνεις τη δουλειά σου. 

Το E-Transit είναι ένα ακόμη LCV παραγωγής, χωρίς τον παραμικρό συμβιβασμό εξαιτίας της διαφορετικής γραμμής μετάδοσης κίνησης. Και τέτοιο είναι, καθώς διατίθεται παντού, σε όλες τις αγορές, σε 25 (!) βασικές
διαμορφώσεις, και φυσικά, άπειρες δυνατότητες εξατομίκευσης όπως ακριβώς και τα συμβατικά Transit. Το ωφέλιμο φορτίο της «κλούβας» θα φτάνει τα 1.758 κιλά, και των εκδόσεων καμπίνα/σασί (χωρίς δηλαδή την υπερκατασκευή) τα 2.090. Το όχημα διατίθεται σε τρία μήκη αμαξώματος και δύο ύψη οροφής, με τον ωφέλιμο όγκο στον χώρο φόρτωσης να ξεκινά από 9,5 και να φτάνει έως τα 15,1 κυβικά μέτρα.

Όχι μόνο παραδοτέο στην Ελλάδα, αλλά και δημοφιλές

Η Ford βρίσκεται για έβδομη συνεχόμενη χρονιά στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη, και είναι ξεκάθαρο ότι, το ίδιο σκοπεύει να κάνει και με τα ηλεκτρικά LCV που λανσάρει. Κι εδώ είναι που κάτι αλλάζει στη χώρα μας: Η Ford Motor Ελλάς εξασφάλισε για την εγχώρια αγορά, ικανό αριθμό οχημάτων για το νεότερο και πιο περιζήτητο, όπως φαίνεται, αμιγώς ηλεκτρικό μεγάλο van της Ευρώπης, το νέο E-Transit. Όπως αναφέραμε, οι πρώτες μονάδες έχουν ήδη παραδοθεί σε πελάτες, εκείνο όμως που προξενεί εντύπωση είναι η εκτίμηση των στελεχών της ελληνικής Ford ότι, για το 2023, αναμένεται να διατεθούν γύρω στις 100 μονάδες του E-Transit, επίδοση άνευ προηγουμένου για την ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών, η οποία αλλάζει άρδην τα δεδομένα της αγοράς.

Το μηδενικών εκπομπών ρύπων (CO2: 0γρ./χλμ.) Ford διατίθεται σε εκδόσεις Van και Single Chassis (καμπίνα/σασί) στην πληθωρικά εξοπλισμένη έκδοση Trend. Οι πελάτες έχουν επιλογές σε μικτά βάρη στους 3,5 3,9 και 4,25 τόνους, με την κίνηση σε κάθε περίπτωση να είναι στον πίσω άξονα, με τη νέα ειδικής σχεδίασης ανάρτηση. Η ωφέλιμη χωρητικότητα της μπαταρίας είναι 67 kWh, και οι διαθέσιμες εκδόσεις ισχύος δύο: στα 135 kW (184 PS) και 198 kW (269 PS). Η μέγιστη ροπή και στις δύο περιπτώσεις είναι 430 Nm. Η αυτονομία με μία πλήρη φόρτιση είναι το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του E-Transit, καθώς σε όχημα κατηγορίας Ν1 φτάνει τα 256 χιλιόμετρα, και τα 317 σε όχημα κατηγορίας Ν2, πάντα σε συνδυασμένο κύκλο μέτρησης WLTP.

Τρία προγράμματα οδήγησης

Το E-Transit διαθέτει δυνατότητα διαφορετικών λειτουργιών (modes) οδήγησης, για βελτιωμένη απόδοση σε πολλές διαφορετικές συνθήκες οδήγησης:

n Normal: Προεπιλεγμένη λειτουργία οδήγησης για το όχημα, ρυθμισμένη για καθημερινή χρήση και άνεση.
n ECO: Χρησιμοποιείται για μεγιστοποίηση της αυτονομίας της μπαταρίας.

n Χαμηλότερη απόκριση της επιτάχυνσης σε σύγκριση με τη «Normal» λειτουργία.

n Οι ταχύτητες επαναφοράς του cruise control είναι πιο αργές στην απόκριση, αποφεύγοντας γρήγορη επιτάχυνση/επιβράδυνση στη νέα ταχύτητα που επιλέγεται από τον οδηγό.

n Η λειτουργία «ECO» θα παραμείνει ενεργή μετά το κλείσιμο του κινητήρα για την επόμενη φορά που θα ξεκινήσει ο κινητήρας.

n Slippery: Βελτιώνει την πρόσφυση του οχήματος σε συνθήκες γλιστερού ή χαμηλής πρόσφυσης οδοστρώματος.

Από εκεί και πέρα, το E-Transit διαθέτει αναμενόμενα και λειτουργία ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, ή όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι από το πεντάλ του γκαζιού, με την ονομασία Lift-off Regenerative Deceleration: η γεννήτρια θέτει αντίσταση στην περιστροφή των πίσω τροχών για να επιβραδύνει το όχημα. Παράγεται έτσι ηλεκτρισμός από την ενέργεια που συνήθως χάνεται με την οδήγηση ή το ελαφρύ φρενάρισμα. Στη συνέχεια,
η ανακτώμενη ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία για να αυξηθεί η αυτονομία κίνησης. Η αποκαλούμενη και αναγεννητική επιβράδυνση είναι πάντα ενεργή στο όχημα, αλλά μεγιστοποιεί τη λειτουργία της, με πιο έντονη την αίσθηση της πέδησης, όταν επιλεχθεί η λειτουργία «Low» (L) στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας: Pro Power OnBoard

Μία πολύ ενδιαφέρουσα δυνατότητα του E-Transit είναι η παροχή έως και 2,3 kW/230V εξαγώγιμης ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας, για τη φόρτιση/τροφοδότηση εργαλείων ή ακόμα και ψυκτικών μονάδων. Μέσω του Pro Power OnBoard το E-Transit μετατρέπεται ουσιαστικά σε σταθμό παροχής ενέργειας, βοηθώντας τους χρή-
στες να φορτίσουν/τροφοδοτήσουν τα απαραίτητα εργαλεία τους και να πραγματοποιήσουν μια σειρά από διαφορετικές εργασίες απευθείας από το όχημά τους χωρίς να χρειάζεται εξωτερική πηγή ενέργειας. Η εξαγώγιμη ισχύς κατά τη χρήση μπορεί να αποτυπώνεται στην κεντρική οθόνη αφής 12” του οχήματος ή στο κινητό τηλέφωνο smartphone του χρήστη μέσω της εφαρμογής Ford Pass Pro. Ευελιξία υπάρχει επίσης και στον τρόπο φόρτισης του οχήματος: Μέσω φορτιστή 11kW AC με δυνατότητα φόρτισης 10-100% σε περίπου 7 ώρες, ή δυνατότητα γρήγορης φόρτισης 115kW DC 15-80% σε περίπου 34 λεπτά. Η Ford Motor Ελλάς φροντίζει τέλος να κάνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σημαντικά πιο ξέγνοιαστη για τους επαγγελματίες, με 8 χρόνια ή 160.000 χλμ για την μπαταρία, ενώ εκτιμά ότι το κόστος χρήσης του E-Transit είναι 40% λιγότερο σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα, κάτι που εξασφαλίζει την απόσβεση της επένδυσης.

Κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού

Όπως όλα τα μοντέλα της γκάμας LCV της Ford, έτσι και το E-Transit διαθέτει πολλά στοιχεία εξοπλισμού που βοηθούν τον επαγγελματία στην καθημερινή εργασία: 

Κεντρική οθόνη αφής 12” με SYNC 4 με Ενσωματωμένο Σύστημα Πλοήγησης

n Ηλεκτρονικό αυτόματο σύστημα κλιματισμού
n Ηλεκτρονικό χειρόφρενο
n Επιλογέας μοχλού αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, τύπου «Rotary Shifter» (περιστρεφόμενο μπουτόν)
n Κουμπί εκκίνησης του κινητήρα (Keyless Start)
n Έγχρωμη οθόνη οργάνων οδηγού
n Θερμαινόμενο εμπρός παρμπρίζ
n Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέφτες
n Θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού/συνοδηγού
n Καλώδιο φόρτισης μπαταρίας μήκους 8m / παροχής 32Amp

PreviousNext