Τροχοί & TIR

Νέα γενιά SETRA ComfortClass και TopClass

Daimler Buses λανσάρει τη νέα γενιά, για την ακρίβεια το facelift των ComfortClass και TopClass 500, έχοντας επιτύχει βελτίωση της αποδοτικότητας, αναβάθμιση της ενεργητικής ασφάλειας, περισσότερη ά
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 04/12/2022 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Daimler Buses λανσάρει τη νέα γενιά, για την ακρίβεια το facelift των ComfortClass και TopClass 500, έχοντας επιτύχει βελτίωση της αποδοτικότητας, αναβάθμιση της ενεργητικής ασφάλειας, περισσότερη άνεση οδηγού κι επιβατών, και (σε μικρότερο βαθμό) έναν πιο ελκυστικό σχεδιασμό. Η δημοσιογραφική πρεμιέρα έλαβε χώρα στην Πορτογαλία όπου και βρεθήκαμε για να οδηγήσουμε τα νέα μοντέλα.

Σχεδιασμός

Σε μία τυπική για τα δεδομένα του κατασκευαστή πρακτική, οι αλλαγές στο ντιζάιν είναι από ήπιες έως σχεδόν αδιόρατες σε κάποια σημεία –η συγκεκριμένη φιλοσοφία της Setra δεν αλλάζει. Σκοπός δεν είναι μόνο να διατηρούνται η ξεχωριστή εταιρική ταυτότητα και ιστορική συνέχεια, αλλά να μην επηρεάζεται αρνητικά η μεταπωλητική αξία μοντέλων προηγούμενων ετών. Ένα Setra σειράς 500 επίσης, πρέπει να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως τέτοιο. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, σίγουρα είναι.

Κάποιος που κοιτάζει τις φωτογραφίες σε ένα έντυπο ή στο διαδίκτυο, θα αναρωτηθεί τι έχει αλλάξει. Κι όμως, όταν αντικρίζεις μπροστά σου τα νέα μοντέλα, η μάσκα, με τη μαύρη λάκα, το λογότυπο από χρώμιο και οι γραμμές των επιφανειών που περιβάλλουν τα νέας σχεδίασης φωτιστικά σώματα, δίνουν μία εντελώς καινούργια και πολύ ανάγλυφη αίσθηση: μάσκα, φώτα και προφυλακτήρας δημιουργούν ένα δυναμικό σύνολο που, τρόπον τινά «αγριεύει» το εμπρός μέρος των Setra με ύφος που παραπέμπει σε εξωτικά υπεραυτοκίνητα. Όταν είδαμε για πρώτη φορά τα δύο οχήματα της δοκιμής από κοντά στη Λισαβόνα, αυτό ήταν πολύ πιο έντονο σε σχέση με τις φωτογραφίες.

Από μπροστά, τα HD και HDH δεν διαφέρουν σε τίποτα πέρα από το ύψος, καθώς η Setra θεωρεί τα ComfortClass 500 το ίδιο premium με τα TopClass. Αλλάζει μόνο η απόχρωση του γείσου που περιβάλλει το λογότυπο: χρώμιο στα TopClass, ασημί στα ComfortClass. Το λογότυπο «S E T R A» δείχνει να αιωρείται πά-
νω στη μαύρη λάκα, η οποία έντεχνα κρύβει όλα τα ραντάρ, τις κάμερες και τους σένσορες για τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης.

Ακριβώς από πάνω, το λογότυπο Kässbohrer υπενθυμίζει τις ρίζες του κατασκευαστή, ενώ πρέπει να σημειωθεί πόσο καλοφτιαγμένα είναι και τα δύο λογότυπα, αψεγάδιαστα, με φινίρισμα που βλέπεις κανονικά σε μικρά αντικείμενα χειροτεχνίας -είναι σχεδόν σαν να σου λένε τα πούλμαν «κοίτα πόσο καλοφτιαγμένα είμαστε». Και, εν πολλοίς, είναι: η Setra παραμένει ακόμη και σήμερα, ο μοναδικός κατασκευαστής που χρησιμοποιεί εργαζο-
μένους και τεχνικούς από την βιομηχανία επιβατικών οχημάτων για την τελική επεξεργασία των πάνελ, ώστε η διαμόρφωση των επιφανειών να είναι εφάμιλλη σύγχρονου επιβατικού αυτοκινήτου, δηλαδή τέλεια.

Από εκεί και πέρα, όσο κοιτάς, ανακαλύπτεις κι άλλες λεπτομέρειες. Εκεί που τελειώνει το καμπυλωτό περίγραμμα του λογότυπου της Setra, συναντάται με τα δύο, σχεδόν οριζόντια τοποθετημένα φώτα LED, τα οποία είναι ταυτόχρονα φώτα ημέρας, θέσης και φλας. Αυτά είναι ακριβώς τα ίδια αριστερά και δεξιά, -δεν παραγγέλνεις πλέον λ.χ., αριστερό φως, αφού το καθένα μπορεί να τοποθετηθεί και στις δύο πλευρές- ώστε να είναι πιο εύκολο να υπάρχει πάντα επαρκές στοκ ανταλλακτικών. Τα κύρια φωτιστικά σώματα είναι (στάνταρ στα TopClass, προαιρετικά στα ComfortClass) φουλ LED. Για τους αναγνώστες που γνωρίζουν τη φίρμα, οι επιλογές είναι πλέον είτε λάμπες αλογόνου ή LED. Τα xenon και bi-xenon καταργήθηκαν, καθώς τα LED υπερ-
τερούν κατά πολύ.

Στο προφίλ, κυριαρχεί το νέο, τρισδιάστατο λογότυπο, το οποίο βρίσκεται και στις δύο πλευρές του αμαξώματος, και ο κατασκευαστής αποκαλεί «character element». Και αυτό, είναι σε απόχρωση χρωμίου στα TopClass και ασημί στα ComfortClass. Ταιριάζει όμορφα με την περίφημη La Linea της Setra -τη λωρίδα που κατεβαίνει από την οροφή- και κάνει το σύνολο πολύ δυναμικό. Οι πολύ παρατηρητικοί τέλος, θα διαπιστώσουν ότι, τα πίσω φώτα, δεν έχουν πλέον διακεκομμένες τελίτσες LED, αλλά μονοκόμματες λωρίδες και χαραγμένο το λογότυπο της φίρμας.

Θέση οδήγησης

Ο χώρος εργασίας για τον οδηγό παραμένει σχεδόν ο ίδιος, τόσο σε διαστάσεις όσο και σε διάκοσμο, και δεν αδικούμε τα στελέχη του κατασκευαστή που δεν πείραξαν κάτι που ήδη θεωρείται αψεγάδιαστο –η ευρυχωρία είναι η κορυφαία στην κατηγορία και ο διάκοσμος ιδιαίτερα πολυτελής. Οι τακτικοί αναγνώστες μας και οι φίλοι της φίρμας θα έχουν ήδη παρατηρήσει ότι, η Setra κράτησε το ίδιο ταμπλό και πίνακα οργάνων (μόνο
το περίγραμμα είναι τώρα σε ανθρακί απόχρωση), ενώ δεν προσφέρει ούτε προαιρετικά σύστημα αντικατάστασης καθρεπτών MirrorCam. Πείτε μας συντηρητικούς, αλλά συμφωνούμε απόλυτα με αυτή την επιλογή.

Στην ερώτηση του T&T γιατί δεν τοποθέτησαν μία εκδοχή του φουλ ψηφιακού πίνακα οργάνων των φορτηγών Actros, οι μηχανικοί μας είπαν πως, απαιτείται χρόνος για την προσαρμογή ενός τέτοιου συστήματος σε λεωφορείο, ενώ σε αντίστοιχη ερώτηση για την απουσία MirrorCam, η απάντηση ήταν ότι «δεν είναι ακόμη στο επίπεδο εξέλιξης που θέλουμε». Έχουμε την αίσθηση πάντως ότι, αφενός το κόστος των έτσι κι αλλιώς ακριβότερων νέων «500» θα ανέβαινε ακόμη περισσότερο, κι αφετέρου οι σχεδιαστές δυσκολεύονται πολύ να ενσωματώσουν αρμονικά τα χαρακτηριστικά «αυτιά» του MirrorCam στο πανέμορφο αμάξωμα των Setra.

Στο κόκπιτ, δύο είναι οι κύριες αλλαγές που ενδιαφέρουν τους οδηγούς: η εκκίνηση χωρίς κλειδί (Keyless Start) και το ηλεκτρονικό χειρόφρενο. Στην πρώτη περίπτωση, ακουμπάς το κλειδί οπουδήποτε στο κόκπιτ, και μπορείς να βάλεις μπρος πατώντας το σχετικό μπουτόν. Να σημειώσουμε εδώ, ότι σε όλα τα βαρέα οχήματα της Daimler, το στιγμιαίο πάτημα του πλήκτρου αρκεί για να έρθει «στη ζωή» ο κινητήρας, και οι μηχανικοί μας τονίζουν σε κάθε ευκαιρία πως δεν χρειάζεται να κρατάμε το δάχτυλο πάνω στο πλήκτρο για ώρα –ένα άγγιγμα αρκεί, ενόσω πατάμε ταυτόχρονα το πεντάλ του φρένου, ενώ χωρίς πάτημα του πεντάλ θα χρειαστούν πέντε δευτερόλεπτα συνεχόμενης πίεσης στο πλήκτρο. Το νέο κλειδί των Setra διαθέτει ενσωματωμένο και immobilizer. 

Όσο για το νέο ηλεκτρονικό χειρόφρενο, αποδεικνύεται ιδιαίτερα καλοδεχούμενο. Απελευθερώνει χώρο στο εργονομικά υποδειγματικό ταμπλό, δείχνει πολύ ωραίο και αναβαθμίζει την ασφάλεια: όταν σταματήσεις, βγάλεις τη ζώνη ασφαλείας και σηκωθείς από το κάθισμα, το χειρόφρενο δένει αυτόματα. Οι συνάδελφοι αντιλαμβάνονται πόσο ευπρόσδεκτη είναι αυτή η λειτουργία. Το νέο ηλεκτρονικό χειρόφρενο περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία starting-off aid (σύστημα συγκράτησης σε ανωφέρεια) την οποία εκτιμήσαμε καθώς στα-
ματούσαμε συνεχώς σε φανάρια σε ανηφόρες στους λόφους της Λισαβόνας. Το μόνο που δεν καταλάβαμε είναι γιατί αυτή η λειτουργία είναι στάνταρ στο TopClass και προαιρετικός εξοπλισμός στο ComfortClass.

Στις φωτογραφίες θα έχετε ήδη προσέξει και μία νέα 10ιντση οθόνη στα αριστερά του ταμπλό. Εκεί προβάλλεται πανοραμική εικόνα (κάτοψη) 360ο από το εξωτερικό περιβάλλον περιμετρικά (πέντε με έξι μέτρα) του οχήματος. Το πόσο αναβαθμίζεται έτσι η ασφάλεια στην πόλη ή στο μανουβράρισμα είναι δύσκολο να το περιγράψουμε: είναι πρακτικά αδύνατο πλέον, έστω και να γρατσουνίσεις το αμάξωμα, αφού βλέπεις συνεχώς τα πάντα. Το σύστημα λειτουργεί σε ταχύτητες μικρότερες από 30 χλμ./ώρα και όταν βάζεις όπισθεν.

Σαλόνι

Στο εσωτερικό, το γνωστό πανόραμα των αισθήσεων συνεχίζεται, με εκλεκτικούς συνδυασμούς υλικών, και άψογη ποιότητα συναρμογής. Οι αλλαγές είναι λίγες, αλλά έξυπνες. Μεταξύ του οδηγού και της πρώτης σειράς καθισμάτων, τα διαχωριστικά είναι τώρα από φιμέ κρύσταλλα, στα παραπέτα τα πλαστικά είναι πιο ποιοτικά και μαύρης απόχρωσης, ενώ έχει σκουρύνει και η εξωτερική επένδυση του WC και κάποιες άλλες λεπτομέρειες,
με αποτέλεσμα η αντίθεση με καθίσματα και οροφή να είναι πιο έντονη. Αλλαγές υπάρχουν και στα ατομικά χειριστήρια (service sets) των επιβατών, με τους στρογγυλούς αερογαγωγούς να μπορούν τώρα να ρυθμιστούν κατά 360 μοίρες. Νέα τέλος είναι και τα (πιο λεπτά τώρα) μόνιτορ των 21,5 ιντσών.

Οδήγηση

Τα οχήματα της δοκιμής ήταν ένα Setra ComfortClass S 515 HD κι ένα TopClass S 516 HDH στα 12 και 13,3 μέτρα αντίστοιχα, με 456 hp και 2.200 Nm (OM 470) και 510 hp και 2.500Nm (OM 471). Στις επόμενες γραμμές θα αναφερθούμε και στα δύο μαζί τα οποία οδηγήσαμε σε πόλη, επαρχιακή οδό και αυτοκινητόδρομο στην Πορτογαλία, εκτός από τα σημεία όπου διαφέρουν. Για να ξεκινήσουμε από τα βασικά, η γραμμή μετάδοσης κίνησης παραμένει η ίδια: σε όλα τα TopClass τοποθετείται αποκλειστικά ο κινητήρας ΟΜ 471 των 12,8 λίτρων, σε έκδοση (στάνταρ) ισχύος 476 hp και προαιρετικά 510 hp. Και όχι, δεν είναι ο νέος, τρίτης γενιάς που τοποθετείται πλέον στα Actros, που υποθέτουμε ότι, έπεται σε λίγο καιρό, μόλις γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές για χρήση σε πούλμαν.

Στα ComfortClass με 2 άξονες τοποθετείται ο ΟΜ 470 των 10,7 λίτρων σε εκδόσεις ισχύος 364 hp (μόνο για το S 511 HD), 428 και 456 hp. Στα ComfortClass με 3 άξονες, η επιλογή είναι ο ΟΜ 471 σε έκδοση ισχύος 476 hp. Σε κάθε περίπτωση, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι το οχτάρι GO 250-8 PowerShift, ή εξάρι μηχανικό μόνο σε συνδυασμό με τον ΟΜ 470.

Ξεκινώντας από τη θέση οδήγησης, αυτή είναι εξαιρετική, σε σημείο να μην μπορείς να της προσάψεις το παραμικρό. Αυτό που επίσης εντυπωσιάζει ήδη από τα πρώτα χιλιόμετρα, είναι το σύστημα διεύθυνσης. Ενώ δεν έχουν πειράξει το παραμικρό, τώρα μας φάνηκε ακόμη πιο καλοζυγισμένο και ακριβές, ενώ σίγουρα
παίζει ρόλο στο να καμουφλάρει τη μάζα και τον όγκο του οχήματος. Για να μην το πολυκουράζουμε, είναι το καλύτερο της αγοράς, και εθιστικό στη χρήση.

Υποθέτουμε ότι, ο κύριος λόγος της διαφορετικής αίσθησης που αποκομίσαμε, είναι ο αναβαθμισμένος εμπρός άξονας, με διαφορετικές ρυθμίσεις στα αμορτισέρ και άλλες μικροεπεμβάσεις, με στόχο τον λιγότερο θόρυβο και την καλύτερη απόσβεση. Περνώντας από λιθόστρωτα και ράγες τραμ, η συμπεριφορά ήταν όντως εξαιρετική. Ένας άλλος τομέας πέρα από το τιμόνι, όπου θεωρητικά δεν άλλαξε τίποτα, είναι το σύστημα πέδησης –κι όμως, κι εδώ, σε επίπεδο αίσθησης, τα νέα Setra είναι τα καλύτερα που έχουμε οδηγήσει.

Στην εθνική, η κατευθυντικότητα είναι προβλεπόμενα κορυφαία, η πέδηση είναι μοναδική σε αίσθηση και προοδευτικότητα, και ο χειρισμός των μενού από το τιμόνι εξαιρετικά εύκολος. Η ποιότητα κύλισης είναι εντυπωσιακή, η ηχομόνωση κορυφαία, οπότε ασχοληθήκαμε με το νέο –παγκόσμια πρεμιέρα σε πούλμαν– ADA 2, το μοναδικό σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης της Daimler.

Τα πιο ασφαλή πούλμαν της αγοράς

Για πρώτη φορά λοιπόν, τοποθετούνται σε ευρωπαϊκό τουριστικό λεωφορείο νέα συστήματα υποβοήθησης που βασίζονται σε μια νέα ηλεκτρική/ηλεκτρονική δομή, την οποία έχουμε αναλύσει εξαντλητικά σε θέματα σχετικά με τα φορτηγά της Daimler Truck. Τα μοντέλα Setra ComfortClass και TopClass είναι τα πρώτα τουρι-
στικά λεωφορεία στην Ευρώπη που εξοπλίζονται με το νέο Active Drive Assist 2 (ADA 2), έναν συνδυασμό διαφόρων συστημάτων υποβοήθησης που υποστηρίζουν ενεργά τον οδηγό στη διατήρηση απόστασης και την παραμονή στη λωρίδα, καθώς και την υποβοήθηση πέδησης έκτακτης ανάγκης Active Brake Assist 5 (ABA 5)
- ένα σύστημα που μπορεί να πραγματοποιεί (φουλ, στο 100%) πέδηση και όταν αναγνωρίζει κινούμενους ή σταματημένους πεζούς.

Το Active Drive Assist 2ης γενιάς (ADA 2) είναι προαιρετικά διαθέσιμο. Το σύστημα υποστηρίζει ενεργά τον οδηγό αναλαμβάνοντας τη διαμήκη και εγκάρσια καθοδήγηση του φορτηγού υπό συγκεκριμένες συνθήκες και διατηρώντας αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό όχημα, καθώς και επιταχύνοντας και, εάν χρειάζεται, διευθύνοντας το όχημα όταν πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις, π.χ. αρκετά μεγάλη ακτίνα στροφής ή
ορατές σημάνσεις στο οδόστρωμα.

Στην πράξη, όταν το χρησιμοποιείς, το σύστημα κεντράρει το λεωφορείο στη λωρίδα του, αν και μπορείς να επιλέξεις να κινείται λίγο πιο αριστερά ή δεξιά. Μπορεί η αίσθηση στο τιμόνι να ξενίζει αρχικά, αλλά συνηθίζεται εύκολα, και ειδικά όταν σταματήσεις να παλεύεις με το τιμόνι. Το πόσο χρήσιμο είναι αυτό π.χ.,
το βράδυ μετά από ώρες οδήγησης, είναι μάλλον περιττό να το αναφέρουμε.

Το πιο φαντεζί χαρακτηριστικό πάντως, είναι η αυτόματη αναγνώριση διασταύρωσης ή ροτόντας σε επαρχιακό δρόμο: εκεί, το μόνο που κάνεις είναι να στρίβεις το τιμόνι, και να τσεκάρεις αν εισέρχεται άλλο όχημα στον κυκλικό κόμβο για να φρενάρεις. Όλα τα υπόλοιπα τα κάνουν τα ηλεκτρονικά, σε μία ιδιαίτερα
εντυπωσιακή επίδειξη τεχνολογίας της Setra (εντάξει, και της Mercedes). Επιπλέον, οι μηχανικοί της Setra έχουν προσθέσει και μία νέα λειτουργία, η οποία κάνει παγκόσμια πρεμιέρα σε πούλμαν: το ADA 2 περιλαμβάνει την επιμέρους λειτουργία ακινητοποίησης έκτακτης ανάγκης, που μπορεί να ακινητοποιεί εκτάκτως το όχημα εάν ο οδηγός, παρά τις οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις, δεν είναι σε θέση να ελέγξει το τιμόνι.

Τα ηλεκτρονικά δηλαδή, υποθέτουν ότι ο οδηγός αποκοιμήθηκε ή απώλεσε τις αισθήσεις του. Όταν τελικά το όχημα ακινητοποιηθεί, το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματα το νέο ηλεκτρονικό φρένο στάθμευσης. Επιπλέον, ξεκλειδώνει τις πόρτες έτσι, ώστε τα σωστικά συνεργεία και οι πρώτες βοήθειες να μπορούν να προσεγγίσουν άμεσα τον οδηγό σε περίπτωση έκτακτου ιατρικού περιστατικού. Προφανώς και ακούγεται κάπως μακάβριο,
καθώς σκοπός του συστήματος είναι να σταματήσει το όχημα αν ο οδηγός χάσει τις αισθήσεις του ή… χειρότερα, αλλά η χρησιμότητά του είναι εύκολα αντιληπτή.

Το Active Brake Assist 5 (ABA 5) με λειτουργία αναγνώρισης πεζών είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού, όντας κι αυτό μοναδικό στην παγκόσμια αγορά. Το συγκεκριμένο σύστημα μειώνει τον κίνδυνο σύγκρουσης του πούλμαν με προπορευόμενο ή στάσιμο όχημα, καθώς και τον κίνδυνο μετωπικής σύγκρουσης με πεζό λόγω απροσεξίας του οδηγού, υπερβολικά μικρής απόστασης ή ακατάλληλης ταχύτητας.

Η λειτουργία του ABA 5 βασίζεται σε ένα σύστημα που συνδυάζει ραντάρ και κάμερες. Εάν το σύστημα αναγνωρίσει κίνδυνο ατυχήματος με μπροστινό όχημα, στάσιμο εμπόδιο ή πεζό (που διασχίζει τον δρόμο, κινείται προς το όχημα, περπατά στην ίδια λωρίδα με το όχημα ή ακινητοποιείται ξαφνικά μπροστά στο όχη-
μα), σε πρώτη φάση, προειδοποιεί τον οδηγό οπτικά και ηχητικά. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει κατάλληλα, το σύστημα ενεργοποιεί τη δεύτερη φάση όπου πραγματοποιείται μερική πέδηση του οχήματος. Εάν ο κίνδυνος σύγκρουσης εξακολουθεί να υπάρχει, το ABA 5 πραγματοποιεί αυτοματοποιημένη πλήρη πέδηση – έως ταχύτητα οχήματος 50 χλμ./ώρα, εφόσον αναγνωρίσει πεζούς εν κινήσει.

Όλα τα παραπάνω λοιπόν, διατίθενται στα νέα Setra σε παγκόσμια πρώτη, και η απουσία τους από τον ανταγωνισμό δείχνει το τεχνολογικό βάθος του κατασκευαστή. Σε συνδυασμό με αυτά τα συστήματα υποβοήθησης, τον ενεργό αυτόματο πιλότο και το προγνωστικό σύστημα και ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων
Predictive Powertrain Control (PPC), το οποίο λαμβάνει υπόψη του την τοπογραφία, την πορεία της διαδρομής και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα σήματα κυκλοφορίας, το οποίο αποτρέπει περιττές διαδικασίες πέδησης, επιτάχυνσης και αλλαγής ταχυτήτων, το δυναμικό για αύξηση της αποδοτικότητας είναι πραγματικά
μεγάλο. Ο κατασκευαστής εκτιμά ότι, η οικονομία καυσίμου σε σχέση με τα προ face-lift μοντέλα φτάνει περίπου το 4,5%.

Δια ταύτα

Το συμπέρασμα είναι εύκολο, και κάπως αναπάντεχο, καθώς περιμέναμε μικρότερης έκτασης αλλαγές έχοντας δει τα νέα πούλμαν μόνο σε φωτογραφίες που δεν φανέρωναν και πολλά. Η Setra απλά κατασκεύασε τα καλύτερα ComfortClass και TopClass όλων των εποχών. Σίγουρα θα θέλαμε κάποια στοιχεία εξοπλισμού στάνταρ σε όλο το εύρος της γκάμας –λ.χ., φώτα LED, σύστημα συγκράτησης σε ανωφέρεια- αλλά ακόμη κι έτσι, ένα (τρόπος του λέγειν) βασικό ComfortClass αποτελεί τον ορισμό του πολυτελούς πούλμαν στις μέρες μας. Η εξωτερική εμφάνιση, με μικρές, αλλά ευφυείς επεμβάσεις, είναι χάρμα ιδέσθαι, η συναρμογή των πάνελ του αμαξώματος και των επενδύσεων στο εσωτερικό εμφατική, το περιβάλλον εργασίας το πιο πολυτελές
της κατηγορίας, η οδική συμπεριφορά υποδειγματική, και το σαλόνι των επιβατών ένας πολυτελής χώρος για μια απολαυστική ταξιδιωτική εμπειρία.

Το σύστημα διεύθυνσης «μαζεύει» τις διαστάσεις ενός υπερυψωμένου πούλμαν με μοναδική μαεστρία και κολακεύει τον οδηγό, και ο βελτιωμένος εμπρός άξονας πριμοδοτεί την άνεση και ηχομόνωση. Το προγνωστικό PPC εγγυάται σημαντική εξοικονόμηση σε καύσιμο, και το ΑΒΑ 5 εξασφαλίζει ότι, μετακινείσαι με το πιο ασφαλές πούλμαν της παγκόσμιας αγοράς. Κερασάκι στην τούρτα ο εξαιρετικός πίνακας οργάνων που ευτυχώς δεν έπεσε ακόμη θύμα της ψηφιοποίησης των πάντων και της κυριαρχίας των μόνιτορ, και η (για πόσο ακόμη;) άκρως καλοδεχούμενη ύπαρξη των εξωτερικών καθρεπτών. 

Τι αλλάζει

n Νέα μάσκα, φωτιστικά σώματα, «character element» στα πλαϊνά του αμαξώματος
n Active Brake Assist 5 και Active Drive Assist 2, παγκόσμια πρώτη σε πούλμαν
n Προγνωστικό PPC με λειτουργία και σε επαρχιακό οδικό δίκτυο –ενεργοποιείται από τα 15 χλμ./ώρα
n Πανοραμική θέαση 360ο με μόνιτορ δίπλα στο ταμπλό
n Νέο ηλεκτρικό κύκλωμα με ενεργή διαχείριση για μικρότερη κατανάλωση ενέργειας
n Driver Score, σύστημα αξιολόγησης οδηγού
n Σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί
n Ηλεκτρονικό χειρόφρενο
n Αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας φώτων
n Αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων
n Βελτιωμένος εμπρός άξονας
n Επιλογή αρωμάτων καμπίνας (TopClass)
n Νέα φιμέ διαχωριστικά πίσω από τον οδηγό
n Μόνιτορ υψηλής ευκρίνειας
n Έξι μοντέλα ComfortClass και τρία (αποκλειστικά τριάξονα) TopClass, από 10,5 έως 15 μέτρα

PreviousNext