Νέα Συστήματα Ενεργητικής Ασφάλειας στα Βαν της Mercedes-Benz

Δοκιμάζουμε σε πίστα στη Γερμανία 5 νέα συστήματα υποβοήθησης/ενεργητικής ασφάλειας της Mercedes, με κάποια από αυτά να τοποθετούνται για πρώτη φορά σε βαν. Το πλέον εντυπωσιακό όλων – το CrosswindAssist ή σύστημα διατήρησης ευστάθειας σε έντονους πλευρικούς ανέμους- σύντομα θα αποτελεί τμήμα του βασικού εξοπλισμού των οχημάτων του κατασκευαστή.  

Η Mercedes πέρα από τη δεδομένη έμφαση στην παθητική ασφάλεια, θεωρεί τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας ως μία από τις πλέον κρίσιμες παραμέτρους για την αποφυγή η μείωση των ατυχημάτων στους δρόμους. Έχοντας πρωταγωνιστήσει στην εξέλιξη και καθιέρωση πολλών από αυτά, ήταν ο πρώτος κατασκευαστής που προσέφερε τα πλέον γνωστά ως τμήμα του βασικού εξοπλισμού και των επαγγελματικών οχημάτων που κατασκευάζει. Στα vans ιδιαίτερα, όπου το κόστος κτήσης παραμένει κυρίαρχος παράγοντας επιλογής ενός οχήματος, αυτό άλλαξε τα οικονομοτεχνικά δεδομένα της συγκεκριμένης μεταφορικής κατηγορίας.

Σύντομα λοιπόν, στα vans της Mercedes θα τοποθετούνται 5 νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Τρία από αυτά, σε παγκόσμια «πρώτη». Βρεθήκαμε στην πίστα δοκιμών της Bosch στο Μπόκσπμπεργκ της Νότιας Γερμανίας για να δοκιμάσουμε σε πραγματικές συνθήκες τα νέα συστήματα και να συνομιλήσουμε με τους ερευνητές και μηχανικούς που τα εξέλιξαν. Στη διάρκεια της παρουσίασης είδαμε σε διαφάνειες μία σύντομη αναφορά στην πρόσφατη ιστορία του κατασκευαστή, αναφορικά πάντα με τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Εκκινώντας με το Sprinter πρώτης γενιάς του 1995, όπου διατέθηκε για πρώτη φορά στην αγορά σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών, το γνωστό μας ABS, τα ελαφρά επαγγελματικά έπαψαν να είναι οι φτωχοί συγγενείς των επιβατικών.

Το 2002 τοποθετείται για πρώτη φορά ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESP) πάλι σε Sprinter. Από τότε, οι μηχανικοί δουλεύουν εντατικά πάνω στη μονάδα του ESP προσθέτωντας συνεχώς νέες παραμέτρους λειτουργίας. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το Adaptive ESP το οποίο όπως γνωρίζουν οι αναγνώστες μας διαθέτει αισθητήρες που υπολογίζουν τη μάζα και το κέντρο βάρους του οχήματος και προσαρμόζουν ανάλογα της λειτουργία του συστήματος ευστάθειας. Αρχίζοντας από τη χρονιά που διανύουμε, πλειάδα νέων ηλεκτρονικών θα κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά.

 CROSSWINDASSIST – ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Το συγκεκριμένο σύστημα έκανε στη Γερμανία την παγκόσμια πρεμιέρα του και θεβρούμε πως είναι το πλέον ενδιαφέρον από τα νέα ηλεκτρονικά. Για δύο λόγους. Καταρχάς σύντομα θα είναι στάνταρ εξοπλισμός σε κάποια vans της Mercedes, κι έπειτα, αντιμετωπίζει ένα από τα κύρια προβλήματα της δυναμικής συμπεριφοράς των συγκεκριμένων οχημάτων. Τις βίαιες μετατοπίσεις του αμαξώματος από τις δυνατές ριπές πλάγιων ανέμων. Το σύστημα υποβοήθησης ή διατήρησης ευστάθειας σε δυνατές ριπές πλευρικών ανέμων, μετράει με σένσορες την κάθετη και την πλευρική επιτάχυνση του οχήματος έτσι ώστε να υπολογίσει (σε κλάσματα δευτερολέπτου) την ισχύ της ριπής του ανέμου.

Ως αντίμετρο στην επικείμενη βίαιη μετατόπιση του αμαξώματος, το σύστημα επιβραδύνει συγκεκριμένους κάθε φορά τροχούς στην πλευρά που «πλήττεται» από τους ανέμους. Σαν αποτέλεσμα, οι πλευρικές και περιστροφικές κινήσεις που προκύπτουν από το όχημα το «αναγκάζουν» να διορθώσει με ασφάλεια και χωρίς επικίνδυνες μετατοπίσεις την πορεία του αντί να «ντριφτάρει»» ανεξέλεγκτα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Προκειμένου να διαπιστώσουμε τον τρόπο λειτουργίας του Crosswind Assist, κινηθήκαμε στη γνωστή πίστα της Bosch στο Μπόκσμπεργκ της Νότιας Γερμανίας. Στην οβάλ πίστα λοιπόν, σύμφωνα με τις οδηγίες του μηχανικού και συνοδηγού μας, κρατήσαμε σταθερή ταχύτητα 110 χλμ./ώρα και σε μία από τις δύο μεγάλες ευθείες περνούσαμε εμπρός από μία γιγαντιαία τουρμπίνα που χτυπούσε τα διερχόμενα οχήματα με ανέμους της τάξης των 40 χλμ./ώρα.

Με το Crosswind Assistant εκτός λειτουργίας –δυνατότητα που δεν θα υπάρχει στα αυτοκίνητα παραγωγής όπου θα είναι μόνιμα στη θέση «ΟΝ»- ακόμη και σφίγγοντας το τιμόνι, η μετατόπιση του καμουφλαρισμένου Sprinter (επόμενης γενιάς) που οδηγούσαμε ήταν βίαιη, ακανόνιστη και άκρως επικίνδυνη. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι άγνωστο σε οποιονδήποτε επαγγελματία οδηγεί αντίστοιχο όχημα. Στην πιο ήπια εκδοχή του, εμφανίζεται ακόμη και όταν προσπερνάς ένα λ.χ., φορτηγό και «πιάνεσαι» στους αεροδυναμικούς στοβιλισμούς του («slipstream»). Στη χειρότερη, βγαίνοντας από τούνελ σε π.χ. εκτεθειμένη γέφυρα, το όχημα μπορεί να αποσταθεροποιηθεί σε μεγάλο βαθμό.

ΑΠΟΡΡΟΦΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΧΥ ΤΩΝ ΠΛΑΓΙΩΝ ΑΝΕΜΩΝ

Στο δεύτερο πέρασμά μας από το τεράστιο ακροφύσιο που ταλαιπωρούσε τα διερχόμενα Mercedes, με το σύστημα να λειτουργεί, η μετατόπιση πρέπει να ήταν κάτω από μισό μέτρο –μάξιμουμ 50 εκατοστά πλάγια μετατόπιση ακόμη και σε θυελλώδεις ανέμους, σύμφωνα με τη Mercedes-, τη στιγμή που στο πρώτο πέρασμα βρεθήκαμε στην άλλη λωρίδα. Αυτό που γίνεται αντιληπτό στον οδηγό είναι ένα στιγμιαίο φρενάρισμα (κυρίως) του εμπρός τροχού στην πλευρά που δέχεται τις ριπές του αέρα και η ελάχιστη αντίδραση του τιμονιού.

Στην ερώτησή μας για το ποσοστό φρεναρίσματος και το κατά πόσο θέτει σε κίνδυνο όσους οδηγούς ακολουθούν, οι μηχανικοί απάντησαν ότι, είναι γύρω στα 5-6 χλμ./ώρα και διαρκεί ελάχιστα. Άρα, κανένα πρόβλημα για τους άλλους χρήστες του δρόμου. Να σημειώσουμε εδώ ότι, το σύστημα λειτουργεί από τα 80 χλμ./ώρα και πάνω, καθώς και πως αυτή τη στιγμή ακόμη εξελίσσεται. «Πρόκειται για τεράστιο όγκο δουλειάς αφού για κάθε μελλοντικό Sprinter θα πρέπει να έχουμε διαφορετική βάση δεδομένων ανάλογα με τη μάζα του οχήματος, το μεταξόνιο, το μεικτό βάρος κι ένα σωρό άλλους παράγοντες –το Crosswind Assistant είναι απόλυτα εξατομικευμένο στα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε διαφορετικού βαν».

Το σύστημα υποβοήθησης λειτουργεί κυρίως στις ξαφνικές, βίαιες ριπές αέρα και όχι σε συνεχόμενης έντασης ανέμους. Πέρα από το να κάνει πιο ασφαλή την κίνηση του οχήματος, οι άνθρωποι που το εξέλιξαν μας είπαν ότι, αφαιρεί αρκετό στρες από την καθημερινή δουλειά αφού δεν θα χρειάζεται πλέον να «παλεύεις» με το τιμόνι. Οι σένσορες του ESP μπορούν να διαγνώσουν την ένταση αλλά και τη γωνία υπό την οποία «χτυπούν» το όχημα οι πλευρικοί άνεμοι. Τόσο οι συνεχείς όσο και οι δυνατές, ακανόνιστες ριπές.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι, στη βάση που συλλέγει τα δεδομένα, προσμετράται και η συμπεριφορά του οδηγού στο τιμόνι. Αν ο οδηγός επεμβαίνει ενεργά, το σύστημα έχει το περιθώριο εκείνο να του δώσει τον απόλυτο έλεγχο. Σε κάθε περίπτωση, μία προειδοποιητική λυχνία στον πίνακα οργάνων ενημερώνει τον οδηγό όταν το σύστημα λειτουργεί. Σε επόμενη ερώτησή μας, σχετικά με ρυμουλκούμενο η απάντηση ήταν πως, ναι, το σύστημα υποβοήθησης λειτουργεί και όταν το βαν έλκει κάποιο τρέιλερ.

CollisionPreventionAssist – Σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης

Στην πίστα είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε και τα υπόλοιπα 4 συστήματα υποβοήθησης. Το Collision Prevention Assist μέσω ραντάρ ανιχνεύει την πιθανότητα επικείμενης σύγκρουσης και προειδοποιεί τον οδηγό μέσω ηχητικών και οπτικών σημάτων αυξανόμενης έντασης. Δεν δουλεύει σε χαμηλές ταχύτητες –σκοπό έχει να αποτρέψει τις σφοδρές συγκρούσεις π.χ., στον αυτοκινητόδρομο, όταν ο οδηγός αργήσει να αντιληφθεί τη διαφορά ταχύτητας ανάμεσα το δικό του και το προπορευόμενο όχημα.

Το ενσωματωμένο στον εμπρός προφυλακτήρα ραντάρ σκανάρει συνεχώς το δρόμο εμπρός και υπολογίζει τη σχετική ταχύτητα του βαν και του προπορευόμενου οχήματος. Αν η απόσταση μειωθεί στο ένα τέταρτο ή λιγότερο της απαιτούμενης απόστασης ακινητοποίησης, ανάβει προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό.  Αν τα δεδομένα δεν αλλάξουν και μειωθεί κι άλλο η απόσταση μεταξύ των δύο οχημάτων, το οπτικό σήμα ανάβει με πιο γρήγορο ρυθμό και ηχεί ακουστικός συναγερμός. Από αυτό το σημείο και μετά, απομένουν γύρω στα 3 δευτερόλεπτα μέχρι τη σύγκρουση αν ο οδηγός δεν αντιδράσει.

BrakeAssistPro – Σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος πανικού

Το σύστημα που προειδοποιεί για επικείμενη σύγκρουση ενεργοποιεί ταυτόχρονα και ένα άλλο, υποβοήθησης φρεναρίσματος πανικού, ονόματι Brake Assist Pro. Το ενεργό αυτό σύστημα, είναι ίδιας λογικής –μεγιστοποίηση της ισχύος πέδησης σε έκτακτες περιστάσεις- με τα γνωστά στους αναγνώστες μας από τα μεγαλύτερα επαγγελματικά οχήματα του κατασκευαστή. Ενεργοποιείται ανάλογα με την πίεση του ποδιού του οδηγού στο πεντάλ του γκαζιού.

Για όσο το δυνατόν ακριβέστερη λειτουργία, το σύστημα μπορεί να αυξήσει ή ακόμη και να μειώσει τη δύναμη πέδησης σε συνδυασμό με τα δεδομένα που λαμβάνει από τον αισθητήρα εγγύτητας που αναφέραμε νωρίτερα. Ενεργοποιείται αυτόματα σε ταχύτητες άνω των 30 χλμ./ώρα και αντιδρά όχι μόνο σε κινούμενα αντικείμενα αλλά, ακόμη και σε σταθερά.

BlindSpotAssist – Σύστημα υποβοήθησης ορατότητας τυφλής γωνίας

Το σύστημα αυτό είναι γνωστό ως προς τις βασικές αρχές λειτουργίας του, στην περίπτωση όμως των βαν της Mercedes έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Διαθέτει 4 σένσορες μικρής ακτίνας που καλύπτουν όλες τις πλευρές του οχήματος και ενεργοποιείται από τα 30 χλμ./ώρα και πάνω. Τα ραντάρ είναι τοποθετημένα εκατέρωθεν στα πίσω άκρα του αμαξώματος και στις «δεύτερες» κολώνες (B-pillars) εμπρός και σκανάρουν την περιφέρεια του αυτοκινήτου. Αν «δουν» αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα, ανάβει ένα κόκκινο τρίγωνο στον αντίστοιχο εξωτερικό καθρέφτη. Αν τώρα ο οδηγός επιμένει και ενεργοποιεί το φλας, ηχεί και προειδοποιητικό ακουστικό σήμα.

Ενδιαφέρον γενικά, παρουσιάζει η μεταφορά τεχνογνωσίας στα βαν τόσο από το τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων της Mercedes, όσο και από το αντίστοιχο των επιβατικών. Τα δύο τελευταία συστήματα για τα οποία ενημερωθήκαμε, από αυτές τις κατηγορίες προέρχονται. Η προσαρμοζόμενη υποβοήθηση προβολέων (Highbeam Assist) αποτελεί πρωτιά για την κατηγορία, με ρυθμιζόμενη δέσμη φωτός. Μεταξύ άλλων, διαθέτει κάμερα ικανή να διαγνώσει αντίθετα ερχόμενα οχήματα και να κατεβάσει μία «σκάλα» στα φώτα. Τέλος, στους επόμενους μήνες, θα προσφέρονται στα βαν της Mercedes και σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας καθώς και κάμερα οπισθοπορείας.