Τεχνολογία από το εγγύς μέλλον

Η τεχνολογία στο αποκορύφωμά της. Τα όσα επιτεύγματα παρουσιάστηκαν στη φετινή ΙΑΑ, τη μεγαλύτερη έκθεση επαγγελματικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, πραγματικά εκπλήσσουν τον επισκέπτη, ο οποίος καλείται να ταξιδέψει στο μέλλον, στο κοντινό μέλλον και να δει μια άλλη εικόνα με φορτηγά στους δρόμους. Όπου ο οδηγός δεν χρειάζεται να απασχολείται με το τιμόνι και να ζει το άγχος της οδήγησης. Η δουλειά του είναι να κάθεται στο γραφείο μέσα στην καμπίνα του φορτηγού και να λαμβάνει ή να μεταδίδει πληροφορίες σχετικές με τη διαχείριση του δρομολογίου του, την κατανάλωση που σημειώνει, τον έλεγχο της ρυμούλκας ή της ψύξης του θαλάμου, να επιλέγει τη διαδρομή για το σημείο εκφόρτωσης, το σημείο της επόμενης φόρτωσης, τα σημεία στάθμευσης, τα Truckstops που βρίσκονται μπροστά του, τις υπηρεσίες που αυτά προσφέρουν κ.α.

Την ίδια ώρα το φορτηγό που κινείται αυτόνομα (autonomοus truck), βλέπει τα πάντα μπροστά και γύρω του, υπολογίζει την κίνηση των άλλων οχημάτων, εντοπίζει έγκαιρα κάθε κινητό αντικείμενο, αλλάζει λωρίδα μόνο όταν χρειάζεται, εισέρχεται στις λωρίδες επιβράδυνσης ή επιτάχυνσης με τη σωστή ταχύτητα και βγαίνει με ασφάλεια στη λωρίδα κυκλοφορίας, έχοντας υπολογίσει με απόλυτη ακρίβεια την ταχύτητα των επερχόμενων οχημάτων.

Είναι οχήματα που η μηχανική τους λειτουργία και η κίνησή τους στο δρόμο επαφίονται σε ένα προηγμένο λογισμικό και σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ραντάρ, αποστασιομέτρων και αισθητήρων, αρκετά από τα οποία είναι ήδη σε εφαρμογή, απλά τα έχουμε ήδη… συνηθίσει. Για παράδειγμα, το Actros 2663 της δοκιμής μας, που κυκλοφορεί ανάμεσά μας, ή το νέο Iveco κ.α. φέρουν πλήθος τέτοιων συστημάτων.  Να θυμίσουμε απλά ότι η διαχείριση της λειτουργίας των κινητήρων και των σασμάν πολλά χρόνια τώρα γίνεται στη βάση ενός λογισμικού, ότι εκατοντάδες φορτηγά κυκλοφορούν ήδη με αρκετά από τα παραπάνω συστήματα, όπως το φρένο που ενεργοποιείται μόνο του αν το φορτηγό πλησιάσει επικίνδυνα το προπορευόμενο όχημα, γίνεται δηλαδή αυτόματος υπολογισμός των ταχυτήτων των δυο οχημάτων σε σχέση με τη μεταξύ τους απόσταση, το σύστημα που προειδοποιεί σε περίπτωση ανεπιθύμητης εξόδου από τη λωρίδα κυκλοφορίας, το σύστημα ανίχνευσης κούρασης ή υπνηλίας του οδηγού, το ραντάρ που ανιχνεύει την ταχύτητα και την απόσταση που πλησιάζει ένα όχημα, ώστε να προειδοποιήσει ότι δεν πρέπει να γίνει αλλαγή λωρίδας, τα συστήματα εξάλειψης των τυφλών γωνιών γύρω από το όχημα και την εμφάνιση του κινδύνου, όπως αναλυτικά θα διαβάσετε στο παρόν τεύχος.

Και οι οδηγοί;

Αν λοιπόν κάποτε, τα πάσης φύσεως οχήματα θα κινούνται αυτόνομα, σημαίνει ότι θα πάψει να υπάρχει το επάγγελμα του οδηγού, άρα η τεχνολογία θα δημιουργήσει κοινωνικό πρόβλημα με την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Δεν είναι έτσι.

Πρώτα απ’ όλα το μέλλον των σημερινών «επανδρωμένων» φορτηγών θα καλύψει αρκετές ακόμη δεκαετίες και ο άνθρωπος θα εξακολουθεί να οδηγεί. Άλλωστε, καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει εντάξει στο πρόγραμμά της παραγωγή αυτόνομων φορτηγών, παρά μόνο σε επίπεδο έρευνας και ανάπτυξης. Που σημαίνει ότι για τις επόμενες δεκαετίες, τα παραγόμενα οχήματα θα φέρουν …θέση οδήγησης. Αλλά και τα αυτόνομα οχήματα του μέλλοντος, πάλι θα έχουν τον άνθρωπό τους.  Αντί όμως να λέγεται οδηγός, θα λέγεται «διαχειριστής του οχήματος» ή κάτι ανάλογο. Παράλληλα, την εποχή εκείνη, θα ανοίξουν αντίστοιχα χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας για την ανάπτυξη και εφαρμογή των παραπάνω νέων συστημάτων, ενώ ένα άλλο μεγάλο μέρος του προσωπικού θα μεταφερθεί στις βάσεις των φορτηγών, των στόλων, με αντικείμενο εργασίας την παρακολούθηση των λειτουργιών τους.

 

Σημείωση: Λόγω της προχωρημένης ημερομηνίας διεξαγωγής της έκθεσης ΙΑΑ, σε σχέση με την ημερομηνία έκδοσης του περιοδικού, όλα τα νέα οχήματα, φορτηγά, λεωφορεία, ελαφρά επαγγελματικά και ρυμουλκούμενα θα παρουσιαστούν στο επόμενο τεύχος. Σίγουρα θα σας εντυπωσιάσουν…

 

Εκτός αποζημιώσεων οι διεθνομεταφορείς μας

Εκτός αποζημιώσεων παραμένουν οι μεταφορείς εξαιτίας του ρωσικού εμπάργκο, καθώς τα σχέδια των Βρυξελλών για τις αποζημιώσεις των παραγωγών των χωρών που επλήγησαν από την κρίση συνεχώς μεταλλάσσονται σε μια προσπάθεια, όπως ισχυρίζονται, να εξευρεθεί «δίκαιη» λύση, αναφορικά με τα ποσά που θα διατεθούν σε σχέση με την πραγματική ζημία που υπέστη η κάθε χώρα απαιτώντας ανάλυση ανά προϊόν με βάση τις εξαγωγές προηγούμενων ετών προς τη Ρωσία. Με άλλα λόγια, προσπαθούν να βρουν μέθοδο διακρίβωσης των πραγματικών αδιάθετων ποσοτήτων σε σχέση με αυτές που δηλώθηκαν στις αιτήσεις των θιγομένων (κρίθηκαν υπερβολικές). Πουθενά, ωστόσο, δεν υπάρχει μια λέξη για αποζημίωση των μεταφορέων. Καμιάς χώρας, ούτε βέβαια και της Ελλάδας.

 

«Έκτακτοι εξαγωγείς»

Ανεξάρτητα πάντως από τα τεκταινόμενα σε επίπεδο ΕΕ, οι περισσότεροι παραγωγοί βρήκαν λύση στους μεγάλους χονδρεμπόρους φρούτων και οπωροκηπευτικών, οι οποίοι ανέλαβαν, την προώθηση των προϊόντων σε συναδέλφους των γειτονικών μας χωρών, οι οποίοι με τη σειρά τους αφού τα βάπτισαν τούρκικα, σκοπιανά, αλβανικά κ.α. τα προώθησαν κανονικά στη Ρωσία, αφού δεν είχαν πρόβλημα (ως μη κοινοτικές χώρες) με το εμπάργκο.

Εναλλακτικά μάλιστα, δεν ήταν λίγοι οι επιχειρηματίες, ακόμη και Ρώσοι εισαγωγείς φρούτων και οπωροκηπευτικών, οι οποίοι έσπευσαν στα όμορα με τη Ρωσία κράτη, ίδρυσαν εταιρείες και στο όνομά τους πραγματοποιούν εισαγωγές από Ισπανία, Ελλάδα, Ιταλία και στη συνέχεια εξάγουν τα ίδια προϊόντα στη γειτονική τους Ρωσία. Όπου, ας μην ξεχνάμε, το εμπάργκο προκάλεσε εκτίναξη τιμών προς τα πάνω, άρα και των κερδών που αποκομίζουν οι έμποροι.

Γιατί, ας μην ξεχνάμε, ότι πέρα από την υψηλή τιμή πώλησης των φρούτων στις αγορές της Ρωσίας, αυτοί οι «έκτακτοι εξαγωγείς» θα λάβουν και τις όποιες επιδοτήσεις προβλέπονται από την κυβέρνησή τους σαν πριμ ενίσχυσης των εξαγωγών «τους».

«Ανεκδιήγητος» και «ανεπιθύμητος»

Θυμό και αγανάκτηση στον κόσμο της Φθιώτιδας προκάλεσαν οι άστοχες και απαράδεκτες για πολιτικό πρόσωπο δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη περί …τυχερών κατοίκων της περιοχής που …απέκτησαν και άλλα διόδια σε Μώλο και έξοδο Μπράλου, σαν να μην έφταναν τα υπάρχοντα διόδια πάνω στον αυτοκινητόδρομο. Το δημοτικό συμβούλιο Λαμίας συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη κατά την οποία ο δήμαρχος χαρακτηρίζει «ανεκδιήγητο» τον υπουργό, ενώ μέλη του ΔΣ, καθώς και εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της Φθιώτιδας απαίτησαν ο κ. Χρυσοχοΐδης να κηρυχθεί πρόσωπο ανεπιθύμητο στην περιοχή.

 

Φαρμάκι κατά αυτοκινητιστών

Αλλά ο υπουργός των Μεταφορών είχε και μια θλιβερή γι΄ αυτόν συνέχεια. Αυτή τη φορά, με αφορμή πάλι τα διόδια στρέφεται κατά των αυτοκινητιστών με τον πλέον υβριστικό τρόπο, αναφέροντας ότι σκοτώνουν παιδιά περνώντας με τις νταλίκες τους από κατοικημένες περιοχές και ότι οι δήμαρχοι και οι άλλοι τοπικοί φορείς πρέπει να στήσουν εμπόδια στους δρόμους για να μην περνούν τα φορτηγά και να στείλουν στον εισαγγελέα τους αυτοκινητιστές.

Για να δικαιολογήσει μάλιστα τις ύβρεις του, δηλώνει σε συνέντευξή του, ότι οι αυτοκινητιστές εισπράττουν από τον πελάτη τους τα τέλη των διοδίων, αλλά προτιμούν τους παράδρομους για να ξοδεύουν τα λεφτά στα καταστήματα των παράδρομων (!). Μεγαλύτερο ψέμα και μάλιστα σε γνώση του ιδίου, δεν θα μπορούσε να ειπωθεί, όπως άλλωστε αποκαλύπτουν σε κοινή ανακοίνωσή τους οι πρόεδροι των Ομοσπονδιών των αυτοκινητιστών.

 

Γνωρίζει, αλλά αποκρύπτει…

Για μια ακόμη φορά, όπως και τότε με την περιβόητη απελευθέρωση του επαγγέλματος , ο κ. Χρυσοχοΐδης ποντάροντας στην άγνοια των πολλών, λέει τη μισή αλήθεια, αυτή που πιάνει τόπο στο λαό, αποκρύπτοντας την άλλη μισή, αυτή που γνωρίζουν οι λίγοι, όπως στην προκειμένη περίπτωση είναι οι αυτοκινητιστές, οι οποίοι έχουν οι ίδιοι ζητήσει από τον κ. Χρυσοχοΐδη (και εκείνος δεσμεύτηκε να το κάνει, αλλά δεν το έκανε) να αναγράφεται στη φορτωτική ή ξεχωριστά το κόστος των διοδίων το οποίο να προστίθεται στο κόστος της μεταφοράς. Γιατί, αν πραγματικά το κόστος των διοδίων θα εισπράττεται ξεχωριστά, κανείς αυτοκινητιστής δεν θα ακολουθούσε τους χαλασμένους παράδρομους που σακατεύουν τα φορτηγά, καταπονούν τους οδηγούς και βέβαια, προκαλούν όχληση και ρύπανση στους κατοίκους των περιοχών αυτών. 

Το ρεπορτάζ στις επόμενες σελίδες βασίζεται στις δηλώσεις των εμπλεκομένων, στα όσα ειπώθηκαν ή ανακοινώθηκαν επισήμως, χωρίς δικές μας παρεμβολές, για να βγάλει ο κάθε αναγνώστης τα συμπεράσματά του… Λυπηρά συμπεράσματα.

 

Τα σχόλια δικά σας...

Η σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ (Θεσσαλονίκη) με τη Σίνδο (πέντε χιλιόμετρα πιο κει), αργεί ακόμη, καθώς οι μελέτες που ξεκίνησαν πριν από αρκετά χρόνια είναι ακόμη στο στάδιο της …μελέτης.  Τα τακτικά εμπορευματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια που, μετά από αρκετές αναβολές,  θα ξεκινούσαν στις 3 του Σεπτέμβρη από ΟΛΘ (Θεσσαλονίκη) προς Σόφια (Βουλγαρία), δεν ξεκίνησαν ακόμη. Τα εβδομαδιαία τακτικά σιδηροδρομικά δρομολόγια από το Αμβούργο της Γερμανίας στο λιμάνι Zhengzhou της Κίνας ξεκίνησαν, όπως είχαν προγραμματιστεί. 

 

Το αυτοκόλλητό μας: Καθόλου τυχαίο

Μαζί με το τεύχος αυτό, έχετε και το καινούργιο αυτοκόλλητό μας με σύνθημα «έχε εμπιστοσύνη στον οδηγό του φορτηγού» και το λογότυπο του περιοδικού μας. Είναι η απάντησή σας στο νέο κύμα λασπολογίας που πρώτος ο υπουργός Μεταφορών εξαπέλυσε κατά των οδηγών των φορτηγών, λάσπη που πέρασε στο γνωστό ανεμιστήρα των μέσων μαζικής ενημέρωσης, αυτών που με τεράστιους πρωτοσέλιδους τίτλους γράφουν «νταλίκα –φονιάς έπεσε πάνω σε επιβατικό ΙΧ και...», ενώ για το ίδιο ατύχημα το βιβλίο συμβάντων της αστυνομίας αναφέρει ότι  «επιβατικό ΙΧ πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και συγκρούστηκε με φορτηγό».

Με το αυτοκόλλητό μας, το οποίο πιστεύουμε να το δούμε στον πίσω προφυλακτήρα του φορτηγού σας, απευθυνόμαστε σε όλους τους χρήστες του δρόμου να έχουν εμπιστοσύνη στον οδηγό του φορτηγού, που έχοντας καλύτερη εικόνα του αντίθετου ρεύματος, προειδοποιεί (και πρέπει να το κάνει) τον οδηγό του επερχόμενου οχήματος να μην επιχειρήσει προσπέρασμα. Ταυτόχρονα, εμείς προτρέπουμε τους επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων να εφαρμόζουν πιστά τον ΚΟΚ και με κάθε τρόπο να διευκολύνουν τους χρήστες του δρόμου και να τους προειδοποιούν για τον όποιο επερχόμενο κίνδυνο.

 

Σημαντικά θέματα

Περνώντας τώρα στην πρόσφατη επικαιρότητα σημειώνουμε την ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου για την εφοδιαστική αλυσίδα και τα Logistics το οποίο, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές υπερψηφίστηκε και έγινε νόμος του κράτους. Αν και είναι γνωστές οι βασικές του διατάξεις από προγενέστερα δημοσιεύματά μας, επισημαίνουμε και πάλι τη διάταξη σύμφωνα με την οποία ένα αδειοδοτημένο Κέντρο Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ), δηλαδή μια μονάδα Logistics, δεν περιορίζεται μόνο στις κύριες δραστηριότητες της εφοδιαστικής, αλλά και στις μεταφορές.

Επίσης απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης, τίθενται για πρώτη φορά κανόνες για την αστική μεταφορά και τη διανομή προϊόντων, προωθούνται δράσεις για την πράσινη εφοδιαστική κ.α. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ρύθμιση που προβλέπει την κατά προτεραιότητα χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ των επιχειρήσεων Logistics.

Άλλο, επίσης σημαντικό θέμα του παρόντος τεύχους, είναι η υπουργική απόφαση με την οποία ρυθμίζονται θέματα ταξινόμησης και περιοδικού ελέγχου των οχημάτων μεταφοράς ευπαθών τροφίμων που υπάγονται στις διατάξεις της Συμφωνίας ΑΤP για την έκδοση πιστοποιητικού ATP.

Τέλος, οι αυτοκινητιστές πρέπει να προσέξουν τις διευκρινήσεις του υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου σχετικά με τις άδειες τράνζιτ της Σερβίας, που πλέον δεν χρειάζονται ούτε για τα σέρβικα, αλλά ούτε και για τα ελληνικά φορτηγά διεθνών μεταφορών.   

 

 Καλό μήνα, καλό Φθινόπωρο και πάντα καλοτάξιδοι