Συνηθίζουμε να λέμε ότι τα ταξιδιάρικα αυτοκίνητα των διεθνών μεταφορών είναι εκείνα που γράφουν τα περισσότε­ρα χιλιόμετρα το χρόνο. Αυτός είναι πραγματικά ο κανόνας τον οποίο έρχονται να επιβεβαιώσουν κάποιες λίγες εξαιρέσεις, όπως αυτή του χωματουργικού Arocs που σας παρουσιάζουμε: Συμπλήρωσε μόλις εννέα μήνες από την αγορά του και στο κοντέρ γράφτηκαν κιόλας 170.000 χιλιόμετρα. Δύσκολα χιλιόμετρα. Δουλεύει στο βόρειο τμήμα της Φινλανδίας, στο Βόρειο Πόλο και εκτελεί ένα στάνταρ δρομολόγιο. Φορτώνει μετάλλευμα προερχόμενο από τα έγκατα ενός ορυχείου και το μεταφέρει σε εργοστάσιο παραγωγής προϊόντων χρωμίου.

Το ορυχείο έχει προχωρήσει σε βάθος πολλών εκατοντάδων μέτρων στα σπλάχνα ενός γρανιτένιου βουνού απ' όπου βγαίνουν με βαγονέτα και ταινιοδρόμους τα μεταλλεύματα με προορισμό τον εξωτερικό χώρο. Εκεί βρίσκονται πύργοι άμεσης φόρτωσης των φορτηγών, ή αλάνες, όπου φορτωτές βαρέως τύπου αναλαμβάνουν τη φόρτωση των οχημάτων κυρίως 25μετρων φορτηγών. Την ίδια ώρα, άλλα φορτηγά περνάνε την είσοδο του τούνελ και ακολουθούν δρομολόγιο μέσα στη στοά μεταφέροντας υλικά, τσιμέντο για διάφορες εργασίες υποστύλωσης, εξαρτήματα και ανταλλακτικά των διατρητικών μηχανημάτων κ.α. Πορεία όχι τόσο δύσκολη, γιατί αναγκαστικά ακολουθούν το κέντρο, με οδηγό τις βαθιές ροδιές των άλλων οχημάτων.

Η διαδρομή μέσα στο τούνελ ξεπερνάει το χιλιόμετρο και η μέση ταχύτητα κίνησης είναι περί τα 15 χλμ/ώρα, ώστε να διατηρείται σταθερή πορεία, να μην κινδυνεύουν οι εγκαταστάσεις παροχής αέρα, νερού κ.λ.π. που βρίσκονται στα πλάγια και στην οροφή του τούνελ, να προλαμβάνεται η αποφυγή τυχόν εμποδίων και βέβαια η ολισθηρότητα. Ο φωτισμός εξασφαλίζεται από τους προβολείς του φορτηγού που γίνεται πιο δυνατός χάρη στα έξτρα προβόλια τοποθετημένα στη βάση του παρμπρίζ και στην οροφή της καμπίνας – στην περίπτωση του φορτηγού που βλέπετε.

Οι καμπίνες των φορτηγών που μπαίνουν στα τούνελ είναι στη χαμηλή τους έκδοση, αλλά ο οδηγός θα πρέπει να προσέχει τυχόν σαμαράκια ή άλλα εμπόδια που θα προκαλούσαν αναπήδηση του οχήματος.

Έξω σε μια μεγάλη αλάνα φορτώνουν τα μεγάλα φορτηγά, όπως ο συρμός με το Arocs. Γιατί βέβαια, περί συρμού πρόκειται, όπως βλέπετε στις φωτό. Ο συνδυασμός είναι 25 μέτρων και αποτελεί­ται από το τετραξονικό φορτηγό, μια συρόμενη διαξονική ντόλυ με πέταλο και ένα τριαξονικό επικαθήμενο. Σύνολο αξόνων εννέα.

Το φορτηγό έχει τη συνήθη σκανδιναβική διάταξη αξόνων, δηλαδή μπροστά μόνο κατευθυντήριος άξονας (τιμόνι) και πίσω η κίνηση με tridem, δηλαδή τραπέζι τριών αξόνων. Το tridem, κα­λύπτει πάνω από το 60% του μήκους της καρότσας, γεγονός που δεν επηρεάζει την κατανομή των βαρών στους άξονες, ενώ διατηρεί το πλεονέκτημα να δεχτεί και ορισμένα πρόσθετα βάρη π.χ. αδιάσπαστο όγκο γρανίτη, μαρμάρου κ.λ.π. με ταυτόχρονη κίνηση σε ανηφορικό έδαφος.

Ο εννέα αξόνων συρμός έχει κεφαλή το Arocs με κινητήρα euro 6, ισχύος 510 ίππων και τεχνολογίας Mercedes-Benz bluetec.

Το μικτό βάρος του συγκεκριμένου συρμού είναι 78 τόνοι, το απόβαρό του 25.880 και μεταφέρει φουλ φορτίο περί τους 51,5 τόνους μεταλλεύματος. Στη φωτό, το ζυγολόγιο μιας μεταφοράς δείχνει ωφέλιμο φορτίο ακριβώς 51.260 κιλά.

Υπενθυμίζουμε ότι στη Φινλανδία επιτρέπεται η έκδοση κανονικών (όχι ειδικών) αδειών κυκλοφορίας συρμών μήκους μέχρι 25,25 μ. αρκεί ο συνδυασμός να πραγματοποιεί πλήρη αναστροφή εντός μιας επιτρεπομένης ακτίνας συγκεκριμένου κύκλου περιστροφής, να φέρει τουλάχιστον εννέα άξονες και τα ελαστικά των αξόνων του τρέιλερ να είναι διπλά, δηλαδή με δύο τροχούς (όχι μονά διπλού πέλματος). Το ακριβές μικτό βάρος που περνάει στην άδεια κυκλοφορίας, καθορίζεται από τον αριθμό των αξόνων και την ικανότητα φόρτισης αυτών.

Οι συνθήκες δουλειάς στο βόρειο τμήμα της Φινλανδίας είναι εξαιρετικά δύσκολες για κάθε ξένο οδηγό, όχι τόσο για το είδος της μεταφοράς, αλλά για τις συνθήκες που επικρατούν και δεν αναφερόμαστε στο κρύο, που κάπως συνηθίζεται, αλλά στη μεγάλη φωτεινότητα στη διάρκεια της νύχτας, κάτι που δύσκολα μπορεί να ξεπεράσει ο ξένος εργαζόμενος. Η φωτεινή νύχτα, με το βόρειο σέλας να λάμπει στον ουρανό, δεν βοηθάει τους επισκέπτες της χώρας να κοιμηθούν εύκολα και να ξεκουραστούν.

Αλλά και οι Φινλανδοί οδηγοί φορτηγών, έχουν να αντιμετωπίσουν δύσκολες συνθήκες δουλειάς, ιδιαίτερα το χειμώνα, εξαιτίας κυρίως του πάγου που συχνά καλύπτει μεγάλα τμήματα των δρόμων. Για τα χωματουργικά φορτηγά, έρχεται να προστεθεί η δυσκολία των συνθηκών που επικρατούν στα εργοτάξια, όπου κυρίαρχα στοιχεία είναι η ολισθηρότητα, αλλά και οι πέτρες ή τα κομμάτια των βράχων, ύπουλες παγίδες, καθώς έχουν σκεπαστεί από το χιόνι ή τις σκόνες και μένουν αόρατες από τον οδηγό.

Εδώ, η μεγάλη μπαριέρα που έχει τοποθετηθεί μπροστά στο Arocs, μόνο για φιγούρα δεν είναι. Χρειάζεται για να σπρώξει κάθε εμπόδιο στο δρόμο – που σε άλλες περιοχές μπορεί να είναι πεσμένα κλαδιά δέντρων ή θάμνοι. Κάτι ανάλογο μπορούμε να πούμε και για τα πάνω προβόλια που ρίχνουν πρόσθετο δυνατό φως σε περιπτώσεις μειωμένης ορατότητας μέσα σε δάση, εργοτάξια ή μέσα στις στοές των ορυχείων.

Ιδιοκτήτης του συρμού είναι ο Tuomas Seppi, ο οποίος διαθέ­τει και άλλα εργοταξιακά οχήματα, όπως μια μπετονιέρα, επίσης Mercedes-Benz, με συνεχή δουλειά – ακόμη πιο δύσκολη – στο μεταλλείο καθώς μεταφέρει τσιμέντο μέσα στις στοές για τις ανάγκες υποστήριξης των τοιχωμάτων. Διαθέτει επίσης φορτηγό με πλατφόρμα μεταφοράς μηχανημάτων, φορτηγό με εξοπλι­σμό αναρρόφησης υδάτων, φορτηγό μεταφοράς ανταλλακτικών βαρέως τύπου για διατρητικές μηχανές κ.α. Όλα τα φορτηγά του δουλεύουν στη βάση εξάμηνων συμβάσεων με την επιχείρηση εκμετάλλευσης των λατομείων, γεγονός που τον βοηθάει να προ­γραμματίζει σωστά τις υποχρεώσεις του.