Τσίπρας: Αντικατάσταση φορτηγών, χαμηλότερα διόδια

Θετικός στην ικανοποίηση των βασικών αιτημάτων των αυτοκινητιστών εμφανίστηκε ο πρό- εδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, λίγες μέρες πριν τις εκλογές, σε συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του Κλάδου. «Άκουσα με πολλή προσοχή τα αιτήματα που μου εξέθεσαν οι εκπρό- σωποι των φορτηγών Δ.Χ. Τόνισα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προσεγγίζει πολύ θετικά τα περισσότερα από αυτά τα αιτήματα, τα οποία θεωρεί δίκαια και εύλογα για την στήριξη των ιδιοκτητών επαγγελματιών και της ελληνικής οικονομίας. Ειδικότερα θεωρώ, ότι στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής για τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, πρέπει να μειωθούν ριζικά τα εξουθενωτικά διόδια για τα φορτη- γά ΔΧ και να ληφθούν μέτρα για να σταματήσει ο αθέμιτος ανταγωνισμός των ελληνικών φορτη- γών ΔΧ από γειτονικές χώρες», ανέφερε ο κ. Τσίπρας απευθυνόμενος προς τους προέδρους των Ομοσπονδιών και πρόσθεσε: «Τονίζω ιδιαίτερα την ανάγκη να υπάρξουν γενναία κίνητρα για τη δανειοδότηση των ιδιοκτη- τών και για την αντικατάσταση του στόλου των φορτηγών, καθώς και για την προστασία του Κλά- δου απέναντι στην ιδιωτική ασυδοσία». Δηλώσεις που δεν μπορούσαν παρά να ικανοποιήσουν το ακροατήριο. Προεκλογικά, φυσικά. Τι από αυτά θα υλοποιηθεί, πότε και πώς θα το δούμε. Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR καλοσωρίζει τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, στην οποία εύχεται καλή δύναμη και προκοπή για τη βελτίωση του Κλάδου, που παραμένει ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της εθνικής μας Οικονομίας. Λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη επαφή με την ελληνική πραγματικότητα θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων. Καλή επιτυχία.

Κίνητρα για συνένωση

Κίνητρα μπορούν και πρέπει να δοθούν από την Πολιτεία για την ανάπτυξη και των Οδικών Μεταφορών. Λέμε «και» γιατί κίνητρα και επιχορηγήσεις/επιδοτήσεις δόθηκαν σε όλους σχε- δόν τους τομείς της Οικονομίας, δόθηκαν και για τις υποδομές των Μεταφορών, όχι όμως και για τις Μεταφορικές επιχειρήσεις, πλην ορισμένων περιπτώσεων οι οποίες αφορούσαν εγκαταστά- σεις, αποθήκες , εξοπλισμούς, ακόμη και ΦΙΧ ενταγμένα σε ένα ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο. Στα πλαίσια όμως ανάπτυξης των Logistics υπάρχουν σημαντικά περιθώρια παροχής κινήτρων, σπουδαιότερα των οποίων είναι εκείνα τα οποία στην πράξη θα βοηθούσαν τη συνένωση των εται- ρειών του Κλάδου και στη δημιουργία ισχυρών ανταγωνιστικών επιχειρηματικών ομίλων. Όσο αυτό δεν γίνεται, τόσο η επέλαση των ξένων θα συνεχίζεται με ορατό το ενδεχόμενο τα ελληνικά φορτηγά να δουλεύουν «φασόν» για τις γνωστές μεταφορικές της Γερμανίας, Αυστρίας, Βελγίου ή Ολλανδίας. Η ταχυτάτη ανάπτυξη των Logistics, η εκτίναξη του διεθνούς εμπορίου, οι νέες δυναμικά ανα- πτυσσόμενες αγορές, αλλά και η εκπληκτική άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου συνθέτουν ένα νέο μοντέλο μεταφορών που, πέραν των πολλών άλλων, απαιτεί μεγάλο στόλο διαφορετικών οχημάτων, φορτηγά για κάθε τύπο μεταφοράς και για κάθε γεωγραφική περιοχή. Έτσι, η συνέ- νωση υγιών μεταφορικών επιχειρήσεων, με παράλληλη κρατική ενίσχυση των σχεδίων τους, θα σημάνει μεγάλες οικονομίες κλίμακος, θα δημιουργήσει στόλο ικανό να εξυπηρετήσει κάθε πε- λάτη και θα προσδώσει τη δυνατότητα δημιουργίας εγκαταστάσεων καυσίμων, ντεπό, συστημά- των τηλεματικής και ηλεκτρονικών δικτύων επικοινωνίας, αλλά και ανάπτυξης προσοδοφόρων υπηρεσιών Logistics, πέρα από τις μεταφορές.

Όλα στους 42 τόνους.

Ποιους Συμφέρει; Μετά τα κοντέινερ, μετά τα καυσιμάδικα, μετά και τα βυτία υγρών καυσίμων, η αύξηση του τονάζ κατά δύο τόνους για όλα τα επικαθήμενα ή συρόμενα 5 ή έξι αξόνων για τις εθνικές μεταφορές είναι γεγονός. Ψυγεία, κουρτίνες, χωματουργικά και σιλοφόρα ανεβάζουν και αυ- τά κατά δύο τόνους το μικτό τους βάρος, εφόσον βέβαια, έχουν αυτή την ικανότητα από τεχνικής πλευράς. Είναι όμως γνωστό, ότι τα σημερινά φορτηγά, αρθρωτά ή συρόμενα, έχουν και με το παραπάνω αυτή τη δυνατότητα καθώς, τα μεν αυτοκίνητα, τράκτορες ή μονά φορτηγά έχουν ικανότητα έλξης πολύ μεγαλύτερη των νομικά επιτρεπομένων βαρών, τα δε επικαθήμενα ή συρόμενα φοράνε πλέον τους «εννιάρηδες» άξονες, οπότε και αυτά καλύπτονται από τεχνικής πλευράς (περισσότερα στη σχετική είδηση στις επόμενες σελίδες). Οι ιδιοκτήτες φορτηγών ιδιωτικής χρήσεως είναι οι σίγουρα κερδισμένοι της απόφασης. Μεταφέρουν περισσότερα δικά τους προϊόντα με το ίδιο δρομολόγιο και γλιτώνουν τις κυρώσεις για όσους οδηγούσαν υπέρβαρα τα φορτηγά τους με το όριο των 40 τόνων (αρκεί να μη συνε- χίσουν να είναι υπέρβαροι και μετά τους 42 τόνους). Δεν είναι όμως σίγουρο αν όλα τα ΦΔΧ ωφελούνται από αυτή την αύξηση του τονάζ, η οποία μάλιστα ήρθε σαν αποτέλεσμα μιας έντονης διαπραγμάτευσης μεταξύ εκπροσώπων μεταφο- ρικών και συνδικαλιστών από τη μια και του υπουργείου από την άλλη. Λέμε «έντονη διαπραγμάτευση», καθώς, γνωρίζουμε, ότι υπήρξαν φωνές αντίθετες προς αυτή την αύξηση (ΠΣΧΕΜ) και με σοβαρά επιχειρήματα. Γιατί, είναι γεγονός, ότι η αύξηση του τονάζ ενδέχεται να ζημιώσει μια μεγάλη μερίδα αυτοκινητιστών, να ωφελήσει πολλούς άλλους. Ας δούμε λοιπόν αυτή την εξέλιξη ψύχραιμα και αντικειμενικά:

Χάνονται δρομολόγια

Αν είσαι αυτοκινητιστής ΦΔΧ με μουσαμά και πηγαινοέρχεσαι π.χ. στη γραμμή της Θεσσα- λονίκης ή της Καλαμάτας, ή της δυτικής προς/από Γιάννενα και η αμοιβή σου είναι με το δρομολόγιο, τότε βγαίνεις χαμένος φορτώνοντας δυο τόνους παραπάνω χωρίς πρόσθετη αμοιβή. Και επειδή αυτό που κατά κανόνα συμβαίνει σήμερα είναι η αμοιβή με το δρομολόγιο, θεωρούμε ότι αυτή η αμοιβή (το κόμιστρο δηλαδή) δύσκολα θα το αλλάξει προς τα πάνω ο αυτοκινητιστής, ενώ ο πελάτης (φορτωτής) είναι βέβαιο ότι θα φροντίσει να το εκμεταλλευτεί ζητώντας τη μεταφορά περισσότερων εμπορευμάτων. Βαρύτερα όμως κατά δύο τόνους εμπορεύματα σημαίνει επιπλέον κατανάλωση πετρελαίου, επιπλέον φθορές στο αμάξι και, το κυριότερο: Λιγότερα δρομολόγια. Μείωση κατά 8% των δρομολογίων (υπολογίζοντας ότι οι 25 τόνοι ωφέλιμου γίνονται 27 τόνοι). Χωρίς αμφιβολία, αν αυτοί οι τόνοι δεν πληρωθούν, η ζημιά είναι προφανής για τον αυτοκινητιστή ΦΔΧ. Υπάρχει βέβαια και η άλλη άποψη, η επίσης γνωστή που ειπώθηκε από ιδιοκτήτες φορτηγών τόσο ιδιωτικής, όσο και δημόσιας χρήσης. Οι οποίοι καλωσορίζουν με χαρά και ανακούφιση την απόφαση λέγοντας: «Τώρα θα γλιτώσω τα πρόστιμα που έτρωγα σαν υπέρβαρος». Σωστή η άποψή τους, αρκεί να μη συνεχίσουν αυτό που έκαναν, να κινούνται δηλαδή πάλι υπέρβαροι, γιατί τώρα η ζημιά θα αγγίζει τα όρια της καταστροφής για τους ίδιους, για τους άλλους χρήστες του δρόμου και για το αμάξι.

Οι Κερδισμένοι των ΦΔΧ

Οι κερδισμένοι της απόφασης είναι οι αυτοκινητιστές που αμείβονται με τον τόνο και αυτοί τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί. Ανάμεσά τους οι χωματουργοί με ανατρεπό- μενες καρότσες και οι ιδιοκτήτες σιλοφόρων οχημάτων που δουλεύουν στα μεγάλα ορυχεία της χώρας μας, στα υπό κατασκευή οδικά και άλλα σημαντικά έργα, στα κάθε λογής εργοτάξια και συγκροτήματα παραγωγής αδρανών υλικών και τσιμέντου κ.α. Οι παραπάνω φορτώνουν και μεταφέρουν με τον τόνο και πληρώνονται επίσης με τον τόνο. Οι περισσότεροι μάλιστα, περνάνε πάνω από την πλάστιγγα η οποία υπάρχει στα παραπάνω έργα για διάφορους λόγους, όπως καταμέτρηση εξερχομένων ποσοτήτων, Logistics, παροχή δεδομένων κ.α. αλλά και αποφυγής προστίμων για τον υπεύθυνο του έργου λόγω της σχετικής νομοθεσίας που προβλέπει κυρώσεις και σε βάρος του φορτωτή στην περίπτωση υπερφόρτωσης. Στην παραπάνω κατηγορία αυτών των κερδισμένων συναδέλφων εντάσσονται φυσικά και όλοι οι μεταφορείς κοινού φόρτου ή ψυγειομεταφορείς, οι οποίοι μπορούν και δουλεύουν αμειβόμενοι με τον τόνο. Ωφελημένα τα ΦΙΧ Αυτοί που σίγουρα βγαίνουν κερδισμένοι από την απόφαση είναι οι ιδιοκτήτες των Φορ- τηγών Ιδιωτικής Χρήσεως, οι διάφορες εμπορικές επιχειρήσεις, οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, οι τεχνικές - κατασκευαστικές εταιρείες κ.α. που αυξάνουν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους με μόνη επιβάρυνση αυτή που αναλογεί στην επιπλέον κατανάλωση λόγω του επιπλέον βάρους.

Οι εκ των υστέρων γνώστες, σοφοί και ειδικοί

Όσο μεγαλύτερη είναι η καταστροφή, τόσοι περισσότεροι είναι οι εκ των υστέρων σοφοί και ειδικοί, αυτοί που περίμεναν ότι το κακό (στο Norman Atlantic) θα συμβεί, γιατί γνώριζαν «τι συμβαίνει», γιατί «ήξεραν τι γίνεται», γιατί «οι εταιρείες (ναυτιλιακές) δεν κάνουν ελέγχους». Γνώριζαν επίσης ότι μπαίνουν στο καράβι «φορτηγά οχήματα που δεν δηλώνουν στα καράβια ότι μεταφέρουν ειδικά φορτία, τοξικά και χημικά», γνώριζαν ότι «κάποιοι οδηγοί μένουν στις καμπίνες των φορτηγών τους», όλα τα γνώριζαν οι ειδικοί, αυτοί που κατέκλυσαν τις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα προβαίνοντας σε δηλώσεις ΜΕΤΑ την καταστροφή. Πριν τι κάνανε;

Ελεύθερη η μετατροπή σε CNG

Με μια τελευταία, αλλά σημαντική απόφασή του ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Πα- παδόπουλος άνοιξε το δρόμο για τη μετατροπή και των πετρελαιοκινητήρων σε φυσικού αερίου για όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Η διαφορά στο κόστος των δύο καυσίμων είναι μεγάλη, αλλά και το κόστος μετατροπής, ειδικά των βαρέων οχημάτων διόλου ευκαταφρό- νητο. Την ίδια στιγμή εταιρείες – κολοσσοί στο χώρο του φυσικού αερίου έχουν έτοιμα σχέδια δημιουργίας δικτύων πρατηρίων καυσίμων όπου θα πωλείται φυσικό αέριο, ενώ ταυτόχρονα, στον ίδιο χώρο θα εγκαταστήσουν και συνεργεία μετατροπής των πετρελαιοκινητήρων σε φυ- σικού αερίου. Πάντως το περιοδικό Τ&Τ συμβουλεύει «αυτοσυγκράτηση», καθώς πρέπει το τοπίο να ξεκαθαρίσει τελείως και εννοούμε τη δυνατότητα κινητήρων διπλού καυσίμου, το κόστος της μετατροπής στα βαρέα οχήματα, τα διαθέσιμα στην αγορά «κιτ» μετατροπής, την επάρκεια του δικτύου των πρατηρίων φυσικού αερίου σε όλη τη χώρα και ιδιαίτερα στα νησιά, το χρόνο απόσβεσης της μετατροπής σε σχέση με τη συνεχιζόμενη καθοδική πορεία της τιμής του πετρελαίου κ.α.

Παιχνίδια που παίζονται…

Κατρακύλισε στα χαμηλότερα επίπεδα δεκαετιών η τιμή του πετρελαίου, αλλά είναι η φορολογία που επιβάλλεται – λένε οι ειδικοί – που δεν έχουμε αντίστοιχη μείωση της τιμής στην αντλία. Αν όμως έχουμε αύξηση στην τιμή του πετρελαίου, τότε αυτή περνάει αμέσως και με το παραπάνω στην αντλία. Το ίδιο συμβαίνει και με εκατοντάδες βιομηχανικά προϊόντα. Οι τιμές τους ακολουθούν πάντα την άνοδο του πετρελαίου, γιατί η παραγωγή τους εξαρτάται από αυτό, αλλά δεν ακολουθούν ανάλογα και την πτώση της τιμής του «μαύρου χρυσού». Την ίδια στιγμή στις ΗΠΑ και στη Νότιο Αμερική καλλιεργητές φυτειών με ενεργειακά φυτά και εργοστάσια παραγωγής βιοκαυσίμων τινάζονται στον αέρα, καθώς έχουμε μια αντιστρο- φή κόστους, δηλαδή το πετρέλαιο είναι τώρα φθηνότερο και από το βιοκαύσιμο. Σημειώστε ότι το βιοκαύσιμο έτυχε των ευλογιών όλων των δυτικών κυβερνήσεων, πήρε πακτωλούς επιδοτήσεων για καλλιέργειες και ανέγερση εργοστασίων και ακόμη υποχρεώθηκαν όλα τα διυλιστήρια να αγοράζουν βιοκαύσιμο και να το αναμιγνύουν σε μια αναλογία (6% - 8%) με πετρέλαιο για την παραγωγή του ντήζελ. Και όλα αυτά, τη στιγμή που επίσημοι φορείς και οργανισμοί έρχονται να αμφισβητήσουν τη συμβολή του βιοκαύσιμου στην προστασία του περιβάλλοντας με τον ισχυρισμό ότι ορισμένοι ρύποι προερχόμενοι από την καύση των βι- οκαυσίμων είναι χειρότεροι ή το ίδιο βλαβεροί με εκείνους του πετρελαίου. Η απορία μου: Πώς οι κυβερνήσεις Ευρώπης και Αμερικής ξεκίνησαν πριν από χρόνια την προώθηση των βιοκαυσίμων, όταν στις χώρες τους για να κυκλοφορήσει ένα «παπί» πρέπει να περάσει ΚΤΕΟ για να μετρηθούν οι ρύποι του; Τώρα ανακαλύπτουν ότι τα βιοκαύσιμα περιέχουν και αυτά επιβλαβείς για το περιβάλλον ρύπους;

 

Καλό μήνα και πάντα καλοταξίδοι