Ο κατάλληλος συνδυασμός φορτηγού και υπερκατασκευής για μεταφορές φυτών απασχόλησε ιδιαιτέρως την εταιρεία Θερμοκήπια Φαλάνης για την αποδοτικότερη διανομή των προϊόντων της. Χάρη στο μακρύ του μεταξόνιο και τις αυξημένες μεταφορικές του δυνατότητες (23 παλέτες) προκρίθηκε το Iveco Eurocargo, το οποίο παρουσιάζουμε.

Στα θερμοκήπια Φαλάνης

Νωρίς το πρωί φτάνουμε στα θερμοκήπια Φαλάνης σε μια έκταση 20 στρεμμάτων και παρακολουθούμε τη σπορά διαφόρων φυτών. Οι υπάλληλοι του θερμοκηπίου κόβουν τα φυτά και τα τοποθετούν σε χαρτοκιβώτια. Κατόπιν τα ντανιάζουν κοντά στο φορτηγό για τον τελικό έλεγχο και την καταμέτρηση και ξεκινάει το φόρτωμά τους, χέρι-χέρι από τους υπαλλήλους μέχρι να φορτωθούν 832 κιβώτια.

Η μεταφορά του εμπορεύματος πραγματοποιείται σε θερμοκρασία από 22 έως 25 βαθμούς. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης συνομιλεί με τον ιδιοκτήτη της εταιρείας για την επιλογή του οχήματος και της ισοθερμικής υπερκατασκευής του.

Ο Βασίλης Μπουζούκης έχει την πλήρη επίβλεψη, τόσο για τη σπορά των προϊόντων και την ανάπτυξη αυτών, όσο και για τη σωστή μεταφορά τους. «Με τακτική παρακολούθηση και έλεγχο σε όλες τις φάσεις από την αρχή μέχρι το τέλος γνωρίζω ότι το τελικό προϊόν που πρόκειται να παραδώσω στον πελάτη μου θα είναι ποιοτικό,» μας εξηγεί ο ιδιοκτήτης του θερμοκηπίου τη στιγμή που ελέγχει το προϊόν που φορτώνεται στο Iveco.

«Σχεδόν σε καθημερινή βάση εκτελούμε μεταφορές προϊόντων από το θερμοκήπιό μας προς διάφορες περιοχές της χώρας μας όπως και του εξωτερικού, συνήθως προς Βουλγαρία. Αυτές τις αναλαμβάνουν κατά βάση τα δυο φορτηγά ιδιωτικής χρήσης που έχουμε, ενώ δίνω και σε Δ.Χ φορτηγά. Τον τελευταίο καιρό η δουλειά μας αυξήθηκε και με απασχόλησε ιδιαίτερα το θέμα της μεταφοράς, κυρίως στις εξαγωγές.

Έκανα μια έρευνα και είδα ότι με συμφέρει η αγορά ενός Ι.Χ φορτηγού για πολλούς λόγους. Πρώτα απ' όλα χρειάζομαι ένα μόνιμο αμάξι το οποίο να είναι διαθέσιμο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας για να εκτελεί δρομολόγια τη χρονική στιγμή που θέλω. Ένας άλλος σημαντικός λόγος είναι ότι τα μεταφερόμενα προϊόντα είναι ευπαθή και χρειάζονται ισοθερμική υπερκατασκευή:

«Αποφύγαμε το ψυγείο πρώτον γιατί αυξάνει το μικτό βάρος του οχήματος και δεύτερον γιατί η ισοθερμική υπερκατασκευή διατηρεί τα προϊόντα μας στην απαιτούμενη θερμοκρασία. Επιπλέον, με το Ι.Χ φορτηγό εγώ θεωρώ ότι μειώνεται το κόστος δρομολογίου το οποίο μου αφήνει ένα επιπλέον κέρδος. Τέλος, θέλαμε ένα καινούργιο αμάξι στο στόλο μας για να αναβαθμίσουμε την εικόνα και το πρεστίζ της εταιρείας μας».

Κριτήρια επιλογής του Iveco

«Αυτό που θέλω να τονίσω» μας αναφέρει ο ιδιοκτήτης, « είναι πως η συγκεκριμένη επιλογή δεν ήταν καθόλου τυχαία γιατί έχουμε στο στόλο μας Iveco Eurocargo Euro 4 από το οποίο έχουμε μείνει ικανοποιημένοι στους δυο κυριότερους κατ' εμένα τομείς. Ο πρώτος και σημαντικότερος είναι στο θέμα της αξιοπιστίας, με μηδενικές ζημιές. Εκτός από τα αναλώσιμα που αλλάζουμε στην ώρα τους, δεν είχαμε κάποια σημαντική φθορά. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι έχει χαμηλή κατανάλωση που συνεπάγεται και άμεσο κέρδος για την επιχείρησή μου. Αυτό μας το επιβεβαίωσε με τον καλύτερο τρόπο και το νέο μας όχημα καθώς σημειώνουμε κατανάλωση κοντά στις προσδοκίες μας.

Πρέπει ακόμα να προσθέσω το after sales, καθώς η Iveco έχει άρτιο εξουσιοδοτημένο service σε αρκετές πόλεις. Ιδιαίτερα στη Λάρισα οι υπηρεσίες του συνεργείου είναι υψηλές και το προσωπικό του πανέτοιμο να μας εξυπηρετήσει όπου βρισκόμαστε. Τέλος, το κόστος των οχημάτων του ανταγωνισμού ήταν υψηλότερο οπότε και αυτός ήταν ένας βασικός λόγος που στραφήκαμε προς το Iveco. Το όχημα είναι τεχνολογίας Euro 5 ωστόσο οι διαφορές στον κινητήρα σε σύγκριση με ένα Euro 6 είναι μικρές, ενώ και πρακτικά δεν θα είχα κάποιο άμεσο όφελος από την αγορά του, το οποίο κόστιζε και παραπάνω».

Επιλογή καμπίνας με κρεβάτι

Ο Βασίλης μάς μίλησε για την επιλογή της καμπίνας: «Είναι ευρύχωρη και άνετη για δυο οδηγούς. Έχει μεγάλο εσωτερικό ύψος και για να φτάσω στην οροφή έχω αρκετό «αέρα». Διαθέτει δυο φαρδιά κρεβάτια και έχει πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, θήκες και ντουλάπια, για διάφορα μικροαντικείμενα. Το κρεβάτι θεωρώ ότι είναι το πλέον απαραίτητο «εργαλείο» δουλειάς για τον οδηγό, καθώς χωρίς αυτό δεν ξεκουράζεται πραγματικά, με ό,τι κίνδυνο συνεπάγεται για την οδήγησή του. Παλαιότερα έκανα διανομές με φορτηγό χωρίς κρεβάτι και ξέρω από πρώτο χέρι πόσο άβολο είναι για τον οδηγό να μην μπορεί να ξαπλώσει έστω για πέντε λεπτά. Επίσης, η υψηλή καμπίνα εκτός από αίσθημα ευρυχωρίας είναι πιο ευχάριστη για τον οδηγό γιατί κυκλοφορεί περισσότερος αέρας σε αυτήν».

Στο τιμόνι του Iveco

Στην πρώτη φάση του ρεπορτάζ, το φορτωμένο Iveco κινείται σε κοντινά χωριά για να ξεφορτώσουμε μερικά χαρτοκιβώτια με σπόρο και έπειτα ο οδηγός του συνεχίζει το δρομολόγιό του για Βουλγαρία.

Το φορτηγό είναι εξαιρετικά εύκολο στην οδήγηση, με το τιμόνι να δίνει μεγάλο κόψιμο, κάτι που χρειάζεται άλλωστε σε μανούβρες μπροστά σε αποθήκες ή στενούς δρόμους και άνετο στην είσοδο-έξοδο του οδηγού στην καμπίνα χάρη στα χαμηλά σκαλοπάτια (δυο) και το σχετικά μεγάλο άνοιγμα της πόρτας.

Στο εσωτερικό ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μια καμπίνα με υπερυψωμένη οροφή με δυο κρεβάτια, με καλή εργονομία του χώρου δουλειάς, εύκολη χρήση των οργάνων και των πλήκτρων. Διατίθεται πλήρως ρυθμιζόμενο τιμόνι, αποτελεσματικό σύστημα εξαερισμού και θέρμανσης, κάθισμα με αερανάρτηση καθώς και θερμαινόμενους και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέφτες. Κυριότερο, όμως, θετικό στοιχείο είναι η καλή ορατότητα που έχει ο οδηγός για τον έλεγχο της κίνησης προς κάθε κατεύθυνση, με περιορισμό των νεκρών σημείων. Τα φαρδιά παράθυρα και οι μεγάλοι καθρέφτες, οι οποίοι βρίσκονται αρκετά ψηλά, παρέχουν ευρύτερο οπτικό πεδίο.

Οι αλλαγές γίνονται εύκολα καθώς ο λεβιές κινείται σε μικρές διαδρομές κατά τις επιλογές των 9 συγχρονισμένων σχέσεων του μηχανικού κιβωτίου ZF 9S-1110 TO. Η σχέση διαφορικού, 1: 4,56, δίνει μεγαλύτερη ικανότητα αναρρίχησης και λιγότερες αλλαγές ταχυτήτων όταν το όχημα κινείται στο εθνικό δίκτυο. Ο λεβιές βρίσκεται στο πλέον βολικό σημείο στο ταμπλό ενώ οι παρεχόμενες πληροφορίες εμφανίζονται στην ψηφιακή οθόνη υγρών κρυστάλλων Iveco control display και στα υπόλοιπα όργανα ενδείξεων. Η ενεργοποίηση του μηχανόφρενου αποτελεσματικής λειτουργίας, το οποίο προσφέρει αυξημένη ασφάλεια μειώνοντας σημαντικά και την απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος, γίνεται από το λεβιεδάκι δίπλα από το τιμόνι.

Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πνευματική ανάρτηση με τέσσερις αερόφουσκες προσφέρει μεγαλύτερη άνεση στην οδήγηση και παράλληλα εξασφαλίζει ομαλότερη απόσβεση κραδασμών και προστασία του φορτίου.

Ειδική υπερκατασκευή για μεταφορά φυτών

Στο πλαίσιο του Eurocargo είναι δυνατόν να τοποθετηθούν αρκετές διαφορετικές υπερκατασκευές εύκολα καθώς υπάρχει η σχετική προετοιμασία από τον κατασκευαστή. Για τις ανάγκες της επιχείρησης, θερμοκήπια Φαλάνης, η ειδική υπερκατασκευή έγινε από την εταιρεία Κοσκερίδης Πάρις και ΣΙΑ Ο.Ε. Η κατασκευή κλειστού ισοθερμικού αμαξώματος Iso-line είναι κατάλληλη για τη μεταφορά φυτών.

Οι εσωτερικές διαστάσεις της υπερκατασκευής είναι 9.410 χιλιοστά μήκος, 2.470 χιλιοστά πλάτος και 2.810 χιλιοστά ύψος. Το πάχος σε όλα τα τοιχώματα (μετόπη, πλευρές, οροφή και πίσω πόρτες) είναι 40 χιλιοστά ενώ η χωρητικότητα φτάνει τις 23 παλέτες και τα 65,31 κυβικά μέτρα. Στην περίπτωση του ισοθερμικού αμαξώματος, η μετόπη, τα πλευρικά τοιχώματα, η οροφή, όπως και οι πόρτες, είναι κατασκευασμένα από ενισχυμένα ισοθερμικά panels τύπου sandwich, (G.R.P.-XPS-G.R.P), πάχους 40 χιλιοστών.

Στο βασικό εξοπλισμό τπυ ισοθερμικού αμαξώματος συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

• Αλουμινένιο & ανοδειωμένο οπίσθιο πλαίσιο θαλάμου, με τη μέγιστη δυνατή σκληρότητα πάχους 5mm, με ειδικά ενισχυμένες κολώνες και χαλύβδινους συνδέσμους σε όλες τις γωνίες του.

• Ειδικά ενισχυμένο ανοξείδωτο διαμορφωμένο χαλυβδοέλασμα πάχους 3mm, στο κάτω τμήμα του πλαισίου, για ακόμη μεγαλύτερη στρεπτική αντοχή, με ελαστικούς μεγάλους τάκους πρόσκρουσης

• Αλουμινένια και ανοδειωμένα ειδικά προστατευτικά προφίλ πάχους 3mm, στο φυσικό του χρώμα, γύρω από όλες τις γωνίες του θαλάμου, για τη μέγιστη δυνατή προστασία του από τα κτυπήματα δέντρων κλπ.

• (4) Εσωτερικά φωτιστικά σώματα αμαξώματος, τύπου LED, τοποθετημένα στην οροφή με διακόπτη στην καμπίνα του οδηγού

• Αλουμινένια προστατευτικά εσωτερικά προφίλ, ύψους 200mm περιμετρικά, στο εσωτερικό κάτω μέρος του θαλάμου, για την προστασία του από κτυπήματα των παλετών

• (1) Μία σειρά βιομηχανικές δέστρες τύπου (Ι) Load-lock, τοποθετημένες στα πλευρικά τοιχώματα του αμαξώματος, για την πρόσδεση και ασφάλιση των παλετών με τους ειδικούς ιμάντες

• Ενισχυμένο πάτωμα, κατασκευασμένο από ειδικό ξύλινο πλακάζ, τύπου WISA WIRE - Φιλανδίας, πάχους 24 mm, το κορυφαίο υλικό της αμαξοποιίας, με ιδιαίτερα υψηλές μηχανικές αντοχές και αντοχή στην υγρασία.