Τροχοί & TIR

Volvo FH 16 - 750: Υπερδύναμη στις Διεθνείς Μεταφορές

Στον Ασπρόπυργο και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις της μεταφορικής του Νάσου Πετρόπουλου γίνεται μεθοδική δουλειά, καθώς τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει επεκτείνει το πελατολόγιό της τόσο στον
από Παύλος Μαυρομύτης | Τρίτη 01/12/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Στον Ασπρόπυργο και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις της μεταφορικής του Νάσου Πετρόπουλου γίνεται μεθοδική δουλειά, καθώς τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει επεκτείνει το πελατολόγιό της τόσο στον τομέα των εισαγωγών όσο και των εξαγωγών, ενώ παράλληλα διευρύνει το στόλο της με νέους τράκτορες και σύγχρονους ψυκτικούς θαλάμους. Σάββατο μεσημέρι και ο ιδιοκτήτης της εταιρείας δίνει τις τελευταίες οδηγίες στους οδηγούς, λίγο πριν ξεκινήσουν το δρομολόγιο με προορισμό την Ευρώπη. Συζητάμε με τον Νάσο για την τελευταία προσθήκη, το καινούργιο 750, τονίζοντάς μας τα εξής:

«Η δουλειά μας στην κάθοδο, μεταφορά κρεάτων από Ευρώπη προς Ελλάδα, είναι πιεστική και σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια, οπότε οφείλουμε να είμαστε συνεπείς στα ραντεβού μας. Αυτό όμως προϋποθέτει ο στόλος να αποτελείται από σύγχρονα και σωστά ελεγμένα μηχανικά οχήματα και γι' αυτό το λόγο το τελευταίο διάστημα προσανατολιζόμαστε σε αγορά Euro 6 τρακτόρων. Έτσι, γινόμαστε ανταγωνιστικοί και, το κυριότερο, φερέγγυοι απέναντι στους πελάτες μας. Επιπλέον, χρειαζόμαστε οχήματα με μεγάλη ιπποδύναμη και γι' αυτό οι αγορές μας αφορούν κατά βάση 16λιτρους κινητήρες. Με αυτά κερδίζουμε σε χρόνο, κυρίως στα δρομολόγια της επιστροφής, όπου έχουμε την πίεση να προλάβουμε το καράβι στην Ιταλία, στο λιμάνι της Ανκόνας. Με μια μικρή καθυστέρηση έστω και πέντε λεπτών, ενδεχομένως ο οδηγός να μην προλάβει το καράβι και έπειτα θα πρέπει να κινηθεί πιο νότια, στο λιμάνι του Μπάρι. Σκεφτείτε ότι από τα σφαγεία της Ολλανδίας μέχρι την Ανκόνα είναι περίπου 1.460 χιλιόμετρα, με αρκετές αναβάσεις κυρίως στη Νότια Γερμανία και την Αυστρία. Σε αυτές, τα οχήματα με τους μεγάλους κινητήρες κερδίζουν σε χρόνο σε σχέση με ένα μικρότερης ιπποδύναμης και εκεί φαίνεται η πραγματική αξία τους. Με τα κριτήρια αυτά έγινε η επιλογή του 750 και έτσι θα πορευτούμε στο μέλλον».

Ζεύξη του θαλάμου

Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο I-Shift ξαφνιάζει ευχάριστα τον οδηγό και κατά την οπισθοπορεία. Ειδικά για τη ζεύξη του θαλάμου, που απαιτείται η μικρότερη δυνατή ταχύτητα για το κούμπωμα του πείρου με το πέταλο, το I-Shift δίνει αργή και σταθερή κίνηση, χωρίς απότομες επιταχύνσεις. Επιπρόσθετα, το οπτικό πεδίο που προσφέρουν οι καθρέφτες είναι διευρυμένο με αποτέλεσμα οι μανούβρες να γίνονται ευκολότερα και σε αυτό βέβαια, συμβάλλει και το καλό κόψιμο του τιμονιού.

Επιπλέον χώρος χάρη στα εξωτερικά ντουλάπια

Παρακολουθούμε τον οδηγό του FH να τοποθετεί τα προσωπικά του αντικείμενα στο ντουλάπι που βρίσκεται εξωτερικά, από την αριστερή πλευρά, και ο ίδιος ευχαριστημένος δηλώνει:«Το ντουλάπι ανοίγει με κουμπί από το εσωτερικό της καμπίνας και παρά το μεγάλο βάθος του, τα αντικείμενα είναι εύκολα προσβάσιμα ακόμα και από μικρόσωμο οδηγό. Στο εξωτερικό ντουλάπι τοποθέτησα την εργαλειοθήκη, μια μικρή βαλίτσα για τα απαραίτητα ρούχα κατά τη διαμονή στο καράβι, μπουκάλια με νερό και παπούτσια. Επιπλέον, σε ένα δεύτερο μικρότερο ντουλάπι έβαλα το παγούρι με το νερό ενώ δίπλα έχει αρκετό χώρο για σαπούνι και πετσέτες».

Μπάρα, ανοξείδωτα και αερογραφία

Το Volvo της παρουσίασης εξωτερικά διαφοροποιείται σημαντικά σε σχέση με τα συμβατικά FH, χάρη στις βελτιώσεις στις οποίες προχώρησε πρόσφατα ο ιδιοκτήτης του. Οπαδός του Truck Tuning ο ίδιος έβαλε στο «χέρι» και το 750, με την προσθήκη μπροστινής μπάρας, ανοξείδωτων και μιας αερογραφίας. Απλά, υπενθυμίζουμε ότι το μοντέλο FH τεχνολογίας Euro 6 διαφοροποιείται εμφανισιακά από τα Euro 5, λόγω των πρόσθετων αεροδυναμικών βοηθημάτων που έχουν τοποθετηθεί στα πλαϊνά σπόιλερ επάνω και κάτω, τα οποία είναι λαστιχένιας κατασκευής και παράλληλα προστατεύουν τα σπόιλερ από τη μάνικα του πετρελαίου. Διακρίνεται επίσης από το δεξί σπόιλερ, το οποίο χωρίζεται σε δυο μέρη και είναι ιδιαίτερα πρακτικό, όταν για παράδειγμα ο οδηγός θέλει να ελέγξει τον καταλύτη, αποσπώντας μόνο το ένα μέρος του σπόιλερ και όχι ολόκληρο.

Globetrotter XL: Η άνεση στις μακρινές διαδρομές

Τα τρία φαρδιά σκαλοπάτια αλλά και το μεγάλο άνοιγμα των θυρών διευκολύνουν την πρόσβαση στην καμπίνα. Βέβαια μπαίνοντας από την πλευρά του συνοδηγού και στο ύψος του δευτέρου σκαλοπατιού, το αριστερό πόδι ενδεχομένως να ακουμπήσει το πλαστικό επάνω από τη ρόδα. Η Globetrotter XL όπως έχουμε γράψει και σε παλαιότερα άρθρα είναι η πλέον κατάλληλη επιλογή για πολλές και διαδοχικές διανυκτερεύσεις, με το εσωτερικό της ύψος να φτάνει τα 2,20 μέτρα και τα 2,11 μέτρα στο θόλο του κινητήρα, στο σημείο δηλαδή που σηκώνεται ο οδηγός όταν θέλει να αλλάξει ρούχα, να βάλει πράγματα στα ντουλάπια ή να περάσει στα κρεβάτια. Οι διαστάσεις αυτές είναι ικανοποιητικές ακόμη και για ένα ψηλό οδηγό, ο οποίος μπορεί να κινείται άνετα.

Βέβαια, η καμπίνα του οχήματος της δοκιμής μας διαφοροποιείται από τις συμβατικές, πρώτον λόγω της καπιτονέ επένδυσης και δεύτερον λόγω της απουσίας του επάνω κρεβατιού. Ο ιδιοκτήτης έκρινε πως το FH θα ταξιδεύει πάντοτε με έναν οδηγό και έτσι αποφάσισε να το αφαιρέσει, για επιπλέον ευρυχωρία.

Τα προσωπικά αντικείμενα του οδηγού χωρούν άνετα στα τρία ντουλάπια, επάνω από το παρμπρίζ, με αρκετό βάθος και στα άλλα τέσσερα μικρότερα στην πλάτη της καμπίνας. Για την ψυχαγωγία του οδηγού διατίθεται τηλεόραση και ράδιοCD.

Στη θέση οδήγησης

Παραδοσιακή παραμένει στον τρόπο χειρισμού του τιμονιού η σουηδική εταιρεία, με τον οδηγό να πατάει με το αριστερό του πόδι το ποδομοχλό και μετά να ρυθμίζει το τιμόνι καθ' ύψος, και κατά βάθος (απόσταση λειτουργία «λαιμού»).

Από τον Ασπρόπυργο μέχρι τα διόδια της Ελευσίνας μας δόθηκε η δυνατότητα να ελέγξουμε περιμετρικά την ορατότητα η οποία είναι καλή, χωρίς να παρεμποδίζεται ιδιαίτερα από τις μπροστινές κολόνες, σε αριστερές και δεξιές στροφές. Επιπρόσθετα, η σωστή ομαδοποίηση των κουμπιών με τις διάφορες λειτουργίες προσφέρει άμεσο και εύκολο χειρισμό από τον οδηγό.

Άπιαστο στο δρόμο

Ο εξακύλινδρος κινητήρας του FH ωστόσο κερδίζει το ενδιαφέρον των αυτοκινητιστών, με τις εξαιρετικές επιδόσεις του. Αυτό που χαρακτηρίζει τον κινητήρα είναι η φοβερή ροπή των 3.550 Nm ξεκινώντας από χαμηλό εύρος στροφών, μόλις στις 950 σ.α.λ., «απογειώνοντας» το όχημα. Αναμενόμενα, το φορτηγό κινείται στον κόφτη σε όλες τις ανωφέρειες της διαδρομής, με τα επίπεδα θορύβου να είναι ιδιαίτερα χαμηλά. Επιπρόσθετα, πολύ εντυπωσιακός είναι ο τρόπος που ξεκινάει από στάση το φορτηγό, με τις απειροελάχιστες «περιττές» αλλαγές. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε την πρώτη ανηφόρα της διαδρομής μετά τα διόδια της Ελευσίνας, όπου το κιβώτιο κούμπωσε την 3η ταχύτητα για να ξεκινήσει και στη συνέχεια έκανε μόνο τέσσερις αλλαγές για να πιάσει κόφτη.

Στο υπόλοιπο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου ενεργοποιήσαμε τον αυτόματο πιλότο (Eco Cruise Control) με τη λειτουργία Ecoroll, το οποίο έχει μερίδιο ευθύνης για τη μειωμένη κατανάλωση σε καύσιμο. Ως γνωστόν, το εν λόγω σύστημα, όταν διαγνώσει μειωμένο φορτίο και αντίσταση κύλισης, επιλέγει νεκρά στις 600 στροφές αφήνοντας το όχημα να ρολάρει. Το πέρασμα από την επιλεγμένη ταχύτητα στη νεκρά γίνεται αστραπιαία και μόνο κοιτώντας την ανάλογη ένδειξη στο καντράν ο οδηγός το αντιλαμβάνεται. Η πίεση χρόνου για το καράβι με αναχώρηση από την Πάτρα στις 17:00, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για στάσεις και χάσιμο χρόνου. Στην ανηφόρα των Μεγάρων το όχημα συνέχισε κανονικά την πορεία του με ταχύτητα 89 χιλιομέτρων διατηρώντας τη μέχρι το τελείωμά της. Σε αυτό το σημείο φαίνεται η διαφορά του αυτοματοποιημένου κιβωτίου με την «κλασσική» οδηγική συνήθεια του επαγγελματία οδηγού, καθώς κατά μήκος της ανηφόρας διατήρησε τη 12η σχέση στο κιβώτιο, με μόλις 1.100 σ.α.λ, έχοντας διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή αποθέματα ροπής, ενώ αν το οδηγούσαμε στο μηχανικό, θα ρίχναμε μια σχέση, προσπαθώντας, λανθασμένα βέβαια, να ανέβουμε με 11η σχέση σε υψηλότερο εύρος στροφών. Επιπρόσθετα, εκεί που το 750 δείχνει άπιαστο είναι στα ανηφορικά κομμάτια της διαδρομής όπου επιτρέπεται το προσπέρασμα για λίγα μόλις χιλιόμετρα. Με το πάτημα του γκαζιού και τη χρήση της σωστής σχέσης, (αυτό γίνεται με τη 10η ή 11η ανάλογα βέβαια με την κλίση του δρόμου), ο συρμός βγαίνει άμεσα για προσπέρασμα χωρίς να αγχώνει τον οδηγό για το πόσο γρήγορα θα γίνει η προσπέραση, αφού η ρεπρίζ είναι εντυπωσιακή.

Στις ανηφόρες της περιμετρικής των Πατρών, ειδικά στα πρώτα τούνελ, όπου οι οδηγοί των οχημάτων με ιπποδύναμη κάτω των 600 ίππων θα υποχρεωθούν να «ρίξουν» ένα over ή μια σχέσηστο κιβώτιο, το 750άρι συνεχίζει ακάθεκτο με τη 12η. Τέλος, τα συστήματα κύριας και βοηθητικής πέδησης συνεργάζονται ιδανικά μεταξύ τους και το όχημα επιβραδύνει με μοναδικό τρόπο.

Πατάει σαν τρένο

Κοινή διαπίστωση πλέον για τη νέα γενιά FH είναι η σταθερότητα με την οποία πατάνε τα οχήματά της στο δρόμο χάρη στο στιβαρό δέσιμό τους. Και αν για τους περισσότερους επαγγελματίες η διαδρομή Κόρινθος-Πάτρα είναι αγχωτική, εξαιτίας της αυξημένης κίνησης και του περιορισμένου μήκους του οδοστρώματος λόγω των έργων, για εμάς αποτελεί πρώτης τάξεως ευκαιρία για έλεγχο του συστήματος διεύθυνσης, το οποίο πέρα από την άμεση πληροφόρηση παρέχει και ακρίβεια στο πάτημα, ενώ το όχημα δεν «ψαρεύει» και άρα δεν χρειάζονται επιπλέον διορθωτικές κινήσεις.

Κατανάλωση

Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερα άρθρα η κατανάλωση είναι συνάρτηση της σχέσης μικτό βάρος οχήματος, χιλιομετρική απόσταση και μέση ωριαία ταχύτητα, η οποία σαφώς επηρεάζεται από τον τρόπο και στυλ οδήγησης του κάθε οδηγού. Ένα όχημα σαν το 750 είναι φυσιολογικό να οδηγείται πάντα στην αυτόματη λειτουργία, χωρίς τη χρήση της λειτουργίας Power ακόμη και σε μεγάλες ανωφέρειες, επιτυγχάνοντας καλύτερη κατανάλωση σε σχέση με τη μηχανική λειτουργία.

Οι 16λιτροι κινητήρες και ιδιαίτερα αυτοί με αποδόσεις από 700 ίππους και πάνω έχουν τη φήμη ανάμεσα στους αυτοκινητιστές, ότι έχουν αυξημένη κατανάλωση. Η απάντηση έρχεται όμως από το ίδιο το 750 όπου στη διαδρομή των 197,2 χιλιομέτρων, από Ασπρόπυργο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, κατανάλωσε 77,5 λίτρα και κινήθηκε με μέση ωριαία ταχύτητα 71 χιλιομέτρων. Η μέση κατανάλωση του FH ήταν 39,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και αυτό το νούμερο αποτελεί το στοιχείο σύγκρισης με άλλα φορτηγά και με τις καταναλώσεις που ο κάθε ένας από εσάς γνωρίζει για το όχημά του.

Συνοπτικά, εάν ο οδηγός του 750 θέλει να το οδηγήσει οικονομικά μπορεί να το καταφέρει οδηγώντας το όχημα στην οικονομική ζώνη του στροφόμετρου και χωρίς να το πιέζει ιδιαίτερα. Βέβαια, έχει ανά πάσα στιγμή τεράστια αποθέματα ροπής και γκαζιού για προσπεράσεις και για υψηλές ταχύτητες σε μεγάλες αναβάσεις, με το μέγιστο φορτίο.

Στο δια ταύτα ο χρόνος είναι χρήμα όπως συνηθίζουν να λένε αρκετοί αυτοκινητιστές, οπότε το 750 είναι αξιόπιστο στους χρόνους, όσο «φορτωμένοι» κι αν είστε. Τέλος είναι φτιαγμένο ώστε να ικανοποιήσει απόλυτα τον επαγγελματία οδηγό, εξασφαλίζοντας υψηλή άνεση και άριστη οδηγική συμπεριφορά.

Διαβάστε επίσης

PreviousNext