Τροχοί & TIR

Αυτοκινητόδρομος Στυλίδας: Σύγκριση παλαιάς και νέας διαδρομής

Το 2015 παραδόθηκε ένα νέο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αθήνα - Θεσσαλονίκη, η παράκαμψη της Στυλίδας, το οποίο αποτελεί το τελευταίο κομμάτι του πέταλου του Μαλιακού στο οποίο έχουν καταγραφεί πολλά
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/02/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το 2015 παραδόθηκε ένα νέο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αθήνα - Θεσσαλονίκη, η παράκαμψη της Στυλίδας, το οποίο αποτελεί το τελευταίο κομμάτι του πέταλου του Μαλιακού στο οποίο έχουν καταγραφεί πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα.

Πλέον, οι μετακινήσεις γίνονται με μεγαλύτερη ασφάλεια, με δυο λωρίδες ανά κυκλοφορία και τσιμεντένιο στηθαίο στη μέση, ωστόσο η χρέωση διοδίων στον αυτοκινητόδρομο (διόδια Μαυρομαντήλας) αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη χρήση του νέου αυτοκινητόδρομου από πολλούς επαγγελματίες.

Πέρα από αυτό, αρκετοί δεν τον επιλέγουν και για άλλους λόγους, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω στο άρθρο μας, συγκρίνοντας και καταγράφοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δυο διαδρομών, μέσω του αυτοκινητόδρομου και της παλιάς παραθαλάσσιας διαδρομής.

Επιλογή διαδρομής

Οι επιλογές για τη διαδρομή πλέον είναι δυο, η μια μέσω του αυτοκινητόδρομου περνώντας από τα διόδια Μαυρομαντήλας και η δεύτερη η οποία τα παρακάμπτει, βγαίνοντας από την έξοδο Αγίας Παρασκευής (στην άνοδο από Λαμία προς Λάρισα) και Αχινού-Καραβόμυλου (στην κάθοδο από Λάρισα προς Λαμία) και συνεχίζοντας μέσω Στυλίδας. Προτεραιότητα αποτελεί σίγουρα η ασφάλεια κατά τις μετακινήσεις και αυτό το εγγυάται ο αυτοκινητόδρομος, ωστόσο ο παλιός εξασφαλίζει οικονομία, άμεση χωρίς πληρωμή διοδίων και έμμεση στα πετρέλαια.

Αυτοκινητόδρομος

Πλεονεκτήματα

Η παράκαμψη Στυλίδας έχει συνολικό μήκος 20 χιλιόμετρα και πρόκειται για ένα νέο, σύγχρονο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου, με δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Επιπλέον, διαθέτει τρεις σήραγγες διπλού κλάδου και πέντε γέφυρες. Η ποιότητα του οδοστρώματος είναι εξαιρετική, αντίστοιχη του υπολοίπου τμήματος του αυτοκινητόδρομου.

Οχήματα της Κεντρικής Οδού, σε 24ωρη βάση, παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε οδηγούς που αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ή έχουν ακινητοποιηθεί τα οχήματά τους επί της οδού, μεταφέροντάς τα σε ασφαλές σημείο. Για τις σήραγγες λειτουργεί ειδικό κέντρο διαχείρισης, ενώ κατά μήκος του δρόμου υπάρχουν τηλέφωνα SOS ώστε σε περίπτωση ανάγκης η επικοινωνία με το 1075 να γίνεται άμεσα και χωρίς καμία επιβάρυνση. Στην άνοδο, με κατεύθυνση προς Λάρισα, λειτουργεί κατάστημα και πρατήριο υγρών καυσίμων.

Μειονεκτήματα

Η παράκαμψη Στυλίδας εκτός απο πλεονεκτήματα, τα οποία αναφέρθηκαν προηγουμένως, εμφανίζει και δυο μειονεκτήματα, τα οποία είναι ο κύριος λόγος αποφυγής της απο τους μεταφορείς. Ο πρώτος είναι η καταβολή διοδίων στο μετωπικό σταθμό Μαυρομαντήλας, με κόστος 6,15 ευρώ (12,30 ευρώ με επιστροφή) για οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο με τέσσερις ή περισσότερους άξονες. Το κόστος αυτό έρχεται να προστεθεί στα ήδη επιβαρυμένα και ακριβά διόδια της διαδρομής Αθήνας-Θεσσαλονίκης, οπότε οι περισσότεροι μεταφορείς τα αποφεύγουν. Ιδιαίτερα βέβαια για τα αυτοκίνητα που εκτελούν τοπικά δρομολόγια στην περιοχή και περνούν μια ή και δυο φορές την ημέρα, το ποσό είναι υπολογίσιμο.

Επιπρόσθετα, ένας σημαντικός λόγος είναι πως το καινούργιο κομμάτι είναι ιδιαίτερα ανηφορικό και από τις δυο πλευρές, που συνεπάγεται αυξημένη κατανάλωση στα καύσιμα. Από την πλευρά της Λαμίας προς Λάρισα το «καρφί» βρίσκεται μετά τα διόδια μέχρι το πρώτο τούνελ όπου ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι με αυτοκίνητο ιπποδύναμης 500 ίππων και φορτίο τονάζ ανεβήκαμε με 60 χιλιόμετρα. Από την άλλη πλευρά, από Λάρισα προς Λαμία, ο ανήφορος είναι μεγαλύτερος και εκεί τα φορτωμένα οχήματα σημειώνουν αυξημένη κατανάλωση. Κατεβαίνοντας προς τα διόδια οι οδηγοί πρέπει να χρησιμοποιούν διαρκώς το βοηθητικό σύστημα πέδησης για να διατηρούν σταθερή τη μέση ωριαία ταχύτητα.

Παλαιά εθνική οδός

Παλαιά εθνική οδός-Πλεονεκτήματα

Ερχόμενοι από Αθήνα, οι οδηγοί στρίβουν στην έξοδο για Αγία Παρασκευή και εν συνεχεία περνώντας πάνω από την αερογέφυρα μπαίνουν στον παράδρομο και κινούμενοι δεξιά κατευθύνονται παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο. Έπειτα, τα οχήματα στρίβουν πάλι δεξιά περνώντας ξανά πάνω από το νέο κομμάτι και συνεχίζουν προς Στυλίδα. Από εκεί προς Καραβόμυλο και μετά το χωριό Αχινός μπαίνουν στον αυτοκινητόδρομο.

Αντιστρόφως, τα οχήματα που κατεβαίνουν προς την Αθήνα βγαίνουν από τον αυτοκινητόδρομο στην έξοδο ΚαραβόμυλοςΑχινός και συνεχίζουν προς Στυλίδα. Μετά το truckstop 222 στρίβουν στην αερογέφυρα δεξιά (Αυλάκι-Λαμία) την οποία περνούν από πάνω και στο τέλος αυτής κάνουν αριστερά, μπαίνουν στον παράδρομο και μετά από δυο χιλιόμετρα εισέρχονται πάλι στον αυτοκινητόδρομο.

Η παλαιά εθνική οδός, γνωστή σε όλους άλλωστε, δεν κρύβει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία ή επικινδυνότητα. Το οδόστρωμα στο σύνολό του καλύπτεται από άσφαλτο καλής ποιότητας και είναι φαρδύ. Οι γραμμές είναι φρεσκοβαμμένες βοηθώντας τους οδηγούς στα βραδινά δρομολόγια.

Επιπλέον, ένα σημαντικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης διαδρομής είναι πως δεν έχει καθόλου ανήφορο, βοηθώντας έτσι το όχημα να διατηρήσει σταθερή μέση ωριαία ταχύτητα, άρα χωρίς περαιτέρω επιβάρυνση στην κατανάλωση πετρελαίου.

Η μοναδική χρονική επιβάρυνση σημειώνεται στο φανάρι της Στυλίδας, στην κάτω πλευρά της πόλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την ημέρα που παραδόθηκε το νέο τμήμα οι περισσότεροι οδηγοί των επιβατικών και λεωφορείων χρησιμοποιούν αυτή, αποσυμφορίζοντας τον παλιό δρόμο με αποτέλεσμα η κίνηση των φορτηγών να γίνεται χωρίς καθυστερήσεις.

Ένα άλλο πλεονέκτημα της παλαιάς εθνικής που πρέπει να τονιστεί είναι τα καταστήματα που βρίσκονται κατά μήκος του και αναφερόμαστε κυρίως στα εστιατόρια στα οποία οι οδηγοί μπορούν να σταματούν για φαγητό, διάλειμμα ή και για ανάπαυση. Ανέκαθεν προσέφεραν καλής ποιότητας φαγητά σε λογικές τιμές για τους οδηγούς.

Παλαιά εθνική οδός-Μειονεκτήματα

Το πρώτο μειονέκτημα που εντοπίζουμε μέσω της π.ε.ο έχει να κάνει με τον παράδρομο, πλησίον του αυτοκινητόδρομου (ανά- μέσα στις δυο γέφυρες από διασταύρωση για Αυλάκι μέχρι Αγία Παρασκευή) το οποίο αποτελεί το πιο επικίνδυνο τμήμα καθώς ο δρόμος είναι στενός ενώ τον χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση αγροτικά μηχανήματα τα οποία κινούνται με χαμηλή ταχύτητα. Επίσης, οι λάσπες που μεταφέρουν τα ελαστικά τους, βγαίνοντας από τα χωράφια, μένουν στο οδόστρωμα και με το πρώτο ψιλόβροχο δημιουργούνται επικίνδυνες συνθήκες οδήγησης.

Η μια λωρίδα ανά κατεύθυνση καθώς και η απουσία στηθαίου στη μέση αποτελούν σίγουρα μειονέκτημα, καθώς ο κίνδυνος ατυχήματος ή πλαγιομετωπικής σύγκρουσης είναι αυξημένος. Τέλος, το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου δεν φωτίζεται το βράδυ από προβολείς μειώνοντας σημαντικά το οπτικό πεδίο των οδηγών ενώ κυκλοφορούν πολλά αδέσποτα ζώα τα οποία διασχίζουν το δρόμο με κίνδυνο να παρασυρθούν από τα οχήματα.

Σύγκριση διαδρομών

Στο δια ταύτα, αν το πρώτο κριτήριο επιλογής της διαδρομής είναι η ασφάλεια κατά τη διάρκεια του δρομολογίου, τότε σας συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε τον αυτοκινητόδρομο γιατί την εξασφαλίζει στο απόλυτο.

Βέβαια, ο βαθμός επικινδυνότητας από τον παλιό δρόμο είναι μειωμένος και με τη δέουσα προσοχή δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Αν το κριτήριο είναι καθαρά οικονομικό τότε στην παλαιά εθνική οδό θα κερδίσετε το κόστος διοδίων, 12,30 ευρώ πήγαινε-έλα και επίσης το όχημά σας θα καταναλώσει λιγότερα καύσιμα, οπότε το κέρδος αυξάνεται.

Χιλιομετρικά η απόσταση από τις δυο πλευρές είναι σχεδόν ίδια, τρία επιπλέον χιλιόμετρα από την παλιά διαδρομή, ενώ χρονικά δεν υπάρχει διαφορά.

Διαβάστε επίσης

PreviousNext