Τέσσερα Mercedes-Benz Arocs Euro 6 αγόρασε η εταιρεία «Καϊσίδης ΑΒΤΕ» για τη διανομή πίσσας καθώς και για τη μεταφορά της παλαιάς ασφάλτου του δρόμου στις εγκαταστάσεις της για ανακύκλωση. Τα τετραξονικά καλύπτουν καθημερινά τοπικά δρομολόγια σε όλη τη Θεσσαλονίκη ενώ κινούνται και σε μια ακτίνα εκατό χιλιομέτρων. Τα νέα οχήματα, που ήρθαν προς αντικατάσταση παλαιότερων Mercedes, αύξησαν την ευχρηστία στην πόλη και μείωσαν τα λειτουργικά έξοδα, ιδιαίτερα όμως την κατανάλωση πετρελαίου στα τοπικά δρομολόγια, όπως μας αναφέρει ο οδηγός του ενός, Θοδωρής Ασλανίδης. Η εξωτερική θερμοκρασία, κάτω από 9 βαθμούς, δεν επέτρεψε την ημέρα που βρεθήκαμε στη Βόρεια Ελλάδα τη μεταφορά πίσσας, και έτσι ακολουθήσαμε τα οχήματα σε ένα διαφορετικό δρομολόγιο με τη μεταφορά παλαιάς ασφάλτου.

Black Arocs

Το μαύρο χρώμα των τεσσάρων Mercedes-Benz Arocs κάνει ακόμη πιο επιβλητική την εμφάνισή τους, ενώ η στιβαρότητα και η ανθεκτικότητα είναι τα δυο βασικά χαρακτηριστικά τους. Το πλέγμα και η φαρδιά ατσάλινη ποδιά προστατεύουν τον κινητήρα και το ψυγείο από τις φθορές, ενώ ο μπροστινός προφυλακτήρας είναι τριών τμημάτων με χαλύβδινες γωνίες για μερική αντικατάσταση σε περίπτωση ζημιάς. Με πλάτος 2.30 μέτρα και ύψος τούνελ κινητήρα 170 χιλιοστά η S Classic Space καμπίνα εγγυάται άνετη παραμονή στο ημερήσιο δρομολόγιο και ευκολότερη κίνηση σε στενούς δρόμους πόλεων.

Φόρτωμα στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης

Το δρομολόγιό μας με το ένα από τα Arocs της εταιρείας και οδηγό τον Θοδωρή Ασλανίδη ξεκίνησε στον Εύοσμο απ’ όπου φορτώσαμε παλιά άσφαλτο. Η οδήγηση ενός τετραξονικού οχήματος μέσα στην πόλη απαιτεί αυξημένη προσοχή. Εκτός από τα παρκαρισμένα οχήματα, τους στενούς δρόμους και τα χαμηλά μπαλκόνια, ο οδηγός έχει να αντιμετωπίσει και την απροσεξία των περαστικών, οι οποίοι δείχνουν να αδιαφορούν για την κίνηση των βαρέων οχημάτων.

Προσεγγίζοντας το χώρο φόρτωσης, ο Θοδωρής μάς μιλά για το Arocs. «Το πρώτο πράγμα που βαθμολόγησα με άριστα στο Arocs είναι το τιμόνι του, η ευελιξία του και το πόσο καλό κόψιο έχει. Βλέπετε σε τι δρόμους κινούμαστε καθημερινά, με στενό οδόστρωμα και το κυριότερο με μικρό χώρο για μανούβρες. Σε τέτοιες συνθήκες το εκτίμησα και με βοηθάει σημαντικά. Επίσης, οι καθρέφτες είναι μεγάλοι και μου εξασφαλίζουν καλή ορατότητα».

Ο Θοδωρής συνεχίζει λέγοντας πως «το αυτοκίνητο αυτό δεν κάνει λάθη και θα σας εξηγήσω τι εννοώ. Αν οδηγείς σε πορεία και κατά λάθος επιλέξεις από το διακόπτη την όπισθεν, το κιβώτιο δεν θα τη βάλει, προστατεύοντάς το έτσι από ζημιά. Επίσης, αν ο οδηγός ξεχάσει τα φώτα αναμμένα και θέλει να κατέβει από το αυτοκίνητο, με το που θα ανοίξει την πόρτα ακούγεται ηχητική ειδοποίηση.

Εκεί όμως που δεν κάνει λάθη, και εκεί πιστεύω είναι η ουσία, είναι στο κιβώτιό του, όταν επιλέγω την αυτόματη λειτουργία. Δεν με έχει προβληματίσει ποτέ και ιδιαίτερα στην πορεία είναι πολύ ξεκούραστο. Δεν αισθάνομαι καν τις αλλαγές όταν πραγματοποιούνται. Το ζητούμενο όμως για το κιβώτιο ενός τετραξονικού αυτοκινήτου είναι η συμπεριφορά του σε δύσκολα εδάφη, εκτός δρόμου, όπου επίσης έχει δείξει καλή συμπεριφορά και πραγματικά δεν σταματάει πουθενά. Στην πράξη, ανεβαίνοντας σε μια μεγάλη ανηφόρα με έκτη σχέση στο κιβώτιο και τέρμα πατημένο το γκάζι, μόλις πάρω το πόδι μου απ' αυτό και κόψει ταχύτητα, επιλέγει ακαριαία την τρίτη και συνεχίζει με αυτή.

Τόσο γρήγορη και σωστή αλλαγή δεν μπορεί να κάνει ο επαγγελματίας οδηγός», προσθέτει ο Θοδωρής και συμπληρώνει: «Μόνο σε μερικά δύσκολα κομμάτια χρησιμοποιώ τη μηχανική λειτουργία ή τη λειτουργία Power για να αποφεύγω κάποιες περιττές αλλαγές από πλευράς κιβωτίου. Στην αρχή, εγώ και οι άλλοι οδηγοί της εταιρείας μας, ήμαστε επιφυλακτικοί ως προς το αυτοματοποιημένο κιβώτιο και τη λειτουργία του, τώρα όμως το συνιστούμε ανεπιφύλακτα σε όλους τους συναδέλφους μας».

Τελειώνοντας, αυτό που θέλω να τονίσω είναι το άγχος των περισσότερων οδηγών τετραξονικών κατά την εκκίνηση σε ανήφορο με μεγάλη κλίση, ιδιαίτερα σε οχήματα με μηχανικό κιβώτιο, καθώς η καταπόνηση στο κιβώτιο είναι τεράστια. Με το σύστημα όμως που διαθέτει το PowerShift 3 για τις ανηφόρες, διατηρώντας το ακίνητο για τρία δευτερόλεπτα μέχρι να πατηθεί το γκάζι, επιτυγχάνει ομαλή εκκίνηση και το κυριότερο προστατεύει το σασμάν».

Με κατεύθυνση τη Σίνδο

Τα φορτηγά μεταφέρουν την παλιά άσφαλτο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Σίνδο. Ο Θοδωρής αναφέρεται στο βοηθητικό σύστημα πέδησης, (βαλβιδόφρενο) λέγοντάς μας: «Η πρώτη δοκιμή που έκανα για να το ελέγξω ήταν σε μια μεγάλη κατηφόρα στην Τριανδρία Θεσσαλονίκης, όπου ταξίδευα φορτωμένος (τονάζ). Επέλεξα την αυτόματη λειτουργία από το τιμόνι και παρατήρησα ότι κατέβηκε το όχημα χωρίς να χρησιμοποιήσω καθόλου το φρένο ενώ με τα παλαιότερα έπρεπε να το πατήσω δυο ή τρεις φορές».

Αναφερόμενος εξάλλου, στο θέμα της κατανάλωσης μάς εξηγεί: «Την κατανάλωση την καταγράφουμε καθημερινά, τόσο στα δρομολόγια μέσα στην πόλη όσο και εκτός, και το κυριότερο έχουμε μέτρο σύγκρισης με τα προηγούμενα Mercedes. Παραηρούμε ότι τα Arocs είναι ιδιαίτερα οικονομικά στα δρομολόγια εντός πόλης, εκεί που δουλεύουμε συχνότερα, κυρίως όταν κάνουμε μεταφορές από και προς το λιμάνι. Το αμάξι είναι οικονομικό αρκεί να το δουλεύεις όπως πρέπει, δηλαδή να εμπιστεύεσαι την αυτόματη λειτουργία στο κιβώτιο».

Στην ερώτησή μας, αν τον ικανοποιεί ο κινητήρας, ο Θοδωρής μας λέει την άποψή του: «Για τις διαδρομές που κάνουμε εντός πόλης αλλά και τις πιο μακρινές, για παράδειγμα μέχρι την Κατερίνη, πιστεύω πως ο συγκεκριμένος κινητήρας με τους 360 ίππους είναι ιδανικός. Άλλωστε φορτώνουμε μόνο τονάζ και το ζητούμενο για εμάς είναι η οικονομία, την οποία επιτυγχάνει. Για κάποιο συνάδελφο όμως που δουλεύει σε πιο μακρινά δρομολόγια με ανηφόρες και κατηφόρες θα τον συμβούλευα να αγοράσει το Arocs με τον 13λιτρο κινητήρα και τους 450 ίππους».

«Αυτό που αρέσει σε εμένα και στους υπόλοιπους οδηγούς των Arocs είναι η ηχομόνωσή τους. Δεν μεταφέρεται ο παραμικρός θόρυβος μέσα στην καμπίνα. Επίσης, οι αναρτήσεις είναι καλές, και το μόνο αρνητικό που εντοπίζω είναι το βιράρισμα της καμπίνας στις στροφές».

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας

Οι καθημερινές εργασίες ξεκινούν από τη Σίνδο Θεσσαλονίκης όπου γίνεται η φόρτωση της πίσσας στα οχήματα της εταιρείας καθώς και στα συνεργαζόμενα Δ.Χ επικαθήμενα. Η «Καϊσίδης ΑΒΤΕ» αποτελεί μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής ασφαλτομίγματος στη ΒΙ.ΠΕ.Θ. Σίνδου, από ανακυκλωμένα υλικά που προκύπτουν από φρεζάρισμα και απόξεση παλαιών ασφαλτικών, με δυναμικότητα 450 τόνους/ώρα. Εκεί, συναντήσαμε τον χειριστή του συγκροτήματος, Βαγγέλη Σόρτση, ο οποίος μας ανέφερε τα κριτήρια επιλογής των Arocs καθώς και τη λειτουργία του συγκροτήματος.

«Τη μεταφορική δραστηριότητα της εταιρείας μας τα πρώτα χρόνια είχαν αναλάβει τα Mercedes Benz Actros, από τα οποία μείναμε ευχαριστημένοι και στη συνέχεια αποκτήσαμε τη δεύτερη γενιά. Η εμπειρία μας ήταν η καλύτερη και βάσει αυτής έγινε η αγορά των Arocs, έχοντας τις ίδιες απαιτήσεις και από αυτά. Μέχρι στιγμής έχουν δείξει καλή διαγωγή, κυρίως στο θέμα της οικονομίας, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. Οι οδηγοί τα θεωρούν τα κατάλληλα αμάξια για τη δουλειά μας και τους αρέσει ιδιαίτερα το κιβώτιό τους. Όσον αφορά το συγκρότημα, είναι καινούργιας γενιάς και δουλεύει και με ανακυκλώσιμο υλικό, δηλαδή αυτό που φρεζάρεται και μαζεύεται από τον παλιό ασφαλτοτάπητα, κατεργάζεται εκ νέου εδώ, κοκκοποιείται και διοχετεύεται ξανά μέσα στα πρότυπα μείγματα για ανακύκλωση.

Η μονάδα εγκαταστάθηκε το 2011 και είναι από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με απόδοση 450 τόνων την ώρα. Δουλεύει με αδρανή υλικά που είναι μοιρασμένα σε κατηγορίες, χοντρά, ψιλά, πιο ψιλά και άμμους και αυτά τροφοδοτούνται κατά κλάδο προς το συγκρότημα σε κάθε σιλό. Η τροφοδοσία γίνεται βάσει προγράμματος με βάρη και ταχύτητες

Μεταφορά πίσσας

Ο Βαγγέλης μας ενημερώνει σχετικά με τον τρόπο μεταφοράς πίσσας λέγοντάς μας: «Η πίσσα βγαίνει από το συγκρότημα σε θερμοκρασία 160 έως 180 βαθμούς, με τη θερμοκρασία διάστρωσής της να είναι από 130 βαθμούς έως 140 βαθμούς ενώ από 125 γίνεται η συμπύκνωσή της, δηλαδή μπορεί να πατηθεί. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία απαγορεύεται με θερμοκρασία περιβάλλοντος κάτω των 9 βαθμών να ρίχνουμε ασφαλτομείγματα. Πριν το φόρτωμα της πίσσας, γίνεται επάλειψη με ειδικό υγρό στην καρότσα για να μην κολλάει και οπωσδήποτε σκεπάζεται γιατί η ροή του αέρα από την πίσω πλευρά του φορτηγού την κρυώνει. Όταν θα μεταφερθεί σε μια ακτίνα 100 χιλιομέτρων από το συγκρότημα θα έχει χάσει γύρω στους 15 βαθμούς. Οι καρότσες είναι Hardox καινούργιου τύπου και κρατάνε πιο κοντά το υλικό, πιο συμπαγές, και δεν το απλώνουν όπως οι τετράγωνες καρότσες. Το διατηρούν σε πιο στρόγγυλη μορφή με αποτέλεσμα κατά τη μεταφορά του να μην πέφτει η «θερμοκρασία» που επιλέγει το κάθε πρόγραμμα.

Η πρόσμιξη του ανακυκλώσιμου υλικού γίνεται μέσα στον ξηραντήρα, ανεβαίνει επάνω στον πύργο, κοκκοποιείται ξανά ανά κατηγορίες και από εκεί και πέρα αρχίζει η μίξη, η αποθήκευση και η μεταφορά - τροφοδοσία προς το έργο.