Ο V8 τράκτορας R 560 της Scania από τη στιγμή που λανσαρίστηκε στην Κίνα ήταν το όνειρο πολλών οδηγών, καθώς το θεωρούν ως το πιο σοφιστικέ όχημα της αγοράς. Στα μέσα του περασμένου Ιουλίου, το πρώτο επετειακό 50th Anniversary R 560 Active Safety Support Edition της κινεζικής αγοράς παραδόθηκε στην εταιρεία Chengdu Xiangying Logistics, η οποία και τον έβαλε κατευθείαν στα τακτικά της δρομολόγια. Το συγκεκριμένο R 560 δουλεύει σε μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδρομή, από το Chengdu στο Hangzhou. Το δρομολόγιο ξεκινά βράδυ, από το Chengdu στην ηπειρωτική Κίνα, προς το Hangzhou που βρίσκεται 1.961 χιλιόμετρα μακριά, στην ανατολική ακτή της χώρας.

Δε σβήνει ποτέ

Το Scania πρόλαβε να «μαζέψει» 16.263 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, σε λιγότερο από ένα μήνα από την παραλαβή του από την κινεζική εταιρεία, κάτι συνηθισμένο σε μια χώρα όπου τα φορτηγά δουλεύουν σχεδόν όλα επί 24ώρου βάσεως. Άνθρωποι της Scania παρακολούθησαν μάλιστα ένα δρομολόγιο, για να καταγράψουν τις εμπειρίες των οδηγών και τη συμπεριφορά του τράκτορα. Στο τιμόνι του εναλλάσσονται δύο πολύ έμπειροι οδηγοί, ο Chen και ο Li, αμφότεροι με διπλώματα από τα σεμινάρια οικονομικής και ασφαλούς οδήγησης της Scania. Το φορτίο είναι διάφορα παλετοποιημένα προϊόντα και το μικτό βάρος του οχήματος 42 τόνοι. Το «R» φέρει όλες τις τελευταίες βελτιώσεις και αναβαθμίσεις του κατασκευαστή, όπως τα διπλά κρύσταλλα των παραθύρων που βελτιώνουν σημαντικά την ηχομόνωση στο εσωτερικό της καμπίνας, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες κίνησης στον αυτοκινητόδρομο.

«Θωρακισμένο» με όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας

Το ένα τρίτο της διαδρομής περιλαμβάνει δύσκολα ορεινά περάσματα, που απαιτούν απόλυτη αυτοσυγκέντρωση από τον οδηγό και σειρά ηλεκτρονικών βοηθημάτων στο όχημα. Το R 560 διαθέτει τα πάντα σε ό,τι έχει να κάνει με παθητική και ενεργητική ασφάλεια.

Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει το καινούργιο Scania R4100D υδραυλικό ριτάρντερ το οποίο, απαλείφει την ανάγκη για χρησιμοποίηση συστημάτων που ψεκάζουν νερό και επιτρέπει την ομαλή πορεία ακόμη και σε μεγάλης διάρκειας κατηφορικές διαδρομές. Ο μοχλοδιακόπτης για τη χρήση του επιβραδυντή βρίσκεται στη δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού, και υπάρχουν πέντε «σκάλες». Η λειτουργία του ριτάρντερ είναι σχεδόν αθόρυβη και δεν ακούγεται ιδιαίτερα στην καμπίνα. Στο εσωτερικό της Streamline καμπίνας, ένας οδηγός ύψους 1,80 μέτρων μπορεί άνετα να σταθεί όρθιος χωρίς να «βρίσκει» το κεφάλι του στην οροφή. Υπάρχουν, ως τμήμα του στάνταρ εξοπλισμού, δύο κρεβάτια με το επάνω να διαθέτει μηχανισμό αναδίπλωσης έτσι ώστε, όταν δεν χρησιμοποιείται, να απελευθερώνεται χώρος. Συνολικά, ο ωφέλιμος όγκος στο εσωτερικό επαρκεί για τις αποσκευές και την άνετη διαβίωση τριών οδηγών.

Άνεση και υψηλή αποδοτικότητα

Στον αυτοκινητόδρομο το Scania είναι ήσυχο και κινείται μόνιμα στον κόφτη με χαρακτηριστική άνεση. Εκεί που ο V8 ξεδιπλώνει πάντως τις αρετές του, είναι στις ανηφόρες. Ο οδηγός του Scania, ο Chen πιστεύει πως το «560» θα έπρεπε να αποκαλείται ο βασιλιάς των ορεινών διαδρομών, αφού με 2.700 Nm ροπή προσπερνά οποιοδήποτε άλλο 40τονο όχημα κινείται στα δύσκολα σημεία του δρομολογίου. «Με οποιοδήποτε άλλο όχημα, πρέπει να κατεβάζω σε 8η ή και πιο χαμηλά για να βγάλω τις ανηφόρες, με το R μένω στις τελευταίες σχέσεις».

Το επετειακό Scania R 560 Active Safety Support Edition «φοράει» στάνταρ ACC (Adaptive Cruise Control), «έξυπνο» δηλαδή, αυτόματο πιλότο με λειτουργία διατήρησης εγγύτητας. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματα του συστήματος περιλαμβάνεται και η πανεύκολη χρήση του, από τα πλήκτρα στο τιμόνι. Όσο για το (αυτόματο) σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ), ο Chen λέει πως δεν έχει ακόμη εμφανιστεί ανάγκη χρήσης του σε κάποιο δρομολόγιο.

Η άφιξη στον τελικό προορισμό στο Hanzhou, πραγματοποιείται μετά από 31 ώρες οδήγησης, συνήθως ξημερώματα. Κάποιοι από τους οδηγούς της εταιρείας είχαν εκφράσει επιφυλάξεις αναφορικά με την κατανάλωση του R 560, φοβούμενοι πως ο V8 της Scania θα ήταν «διψασμένος» για καύσιμο.

Τελικά, ακόμη και πριν καλά καλά «στρωθεί» ο τράκτορας, η μέση κατανάλωση ήταν 34,29 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, με μέση ωριαία ταχύτητα τα 68 χλμ./ ώρα, αποδεικνύοντας ότι υψηλή ιπποδύναμη δεν σημαίνει απαραίτητα και μεγάλη κατανάλωση.

Ο Chen λέει πως, αν εξαιρεθούν τα τμήματα της διαδρομής με μποτιλιάρισμα και συνεχή σταμάτα-ξεκίνα, η πραγματική μέση κατανάλωση είναι αρκετά χαμηλότερη. Οι οδηγοί της εταιρείας έχουν καταγράψει και τιμές κάτω από τα 30 λίτρα μετά από τον Αύγουστο του 2015 -29,38 λίτ./100 χλμ. ήταν η τελευταία τους επίδοση, πάντα με το όχημα στο μέγιστο του μικτού.